کوسن برای مبلمان 1

کوسن مبل

انتخاب کوسن برای مبلمان مسئله ای سلیقه ای به حساب می آید. وجود کوسن روی مبلمان تغییر چشمگیر و چشم نوازی را در زیبایی مبلمان ایجاد می کند. ناگفته نماند که انواع شال مبل هم که این روزها به شدت مد شده جذابیت خاص خودش دارد که در کنار کوسن های شیک به راحتی می تواند زیبایی مبلمان شما را نمایان کند. انواع کوسن با طرح ها، رنگ ها و جنس های متفاوت به شرط انتخاب اصولی و درست به سادگی می تواند فضای هال و پذیرایی و مبلمان شما را باشکوه تر به نمایش بگذارد. کاربرد کوسن فقط برای مبلمان هال و پذیرایی نیست بلکه از انواع کوسن می توان در طراحی بالکن و مبلمان مخصوص بالکن و حتی دکوراسیون اتاق کودک و سرویس خواب کودک هم استفاده نمود.

انتخاب کوسن مبل در حین آسانی نکات ریز و خاص خودش را شامل می شود. داشتن دکوراسیون داخلی جذاب و شیک هنری است وابسته به سلیقه ی شخصی هر انسانی. اما رعایت یک سری نکات کاربردی و اصولی قطعا زیبایی کار را صد چندان خواهد کرد. انتخاب کوسن برای مبلمان نیز از این قاعده مستثنی نیست. انتخاب درست کوسن با استاندارهای ویژه و توجه به نوع مبلمان و حتی نوع کوسن و چیدمان مناسب کوسن ها کنار به نوعی تخصص و هنر محسوب می شود. تصور کوسن های رنگارنگ روی مبلمان و ست بودن آنها و حتی گاها کنتراست ایجاد نمودن و ایجاد هارمونی و هماهنگی با دیگر اکسسوری های موجود در محیط حسی نشاط آور به شما خواهد بخشید.

 

لینک پیشنهادی: فروش عمده کالای خواب

 

انتخاب کوسن برای مبلمان می تواند بر اساس فاکتورهای گوناگونی از جمله: نوع، جنس، طول، عمق و رنگ مبلمان، نوع، اندازه، جنس و رنگ کوسن، رنگ پرده و فرش و حتی دیگر المان های موجود انجام گیرد. گاها دیده می شود که از کوسن ها حتی برای جلوه بخشیدن بیشتر به تخت خواب ها هم کمک گرفته می شود.

با رعایت نکات مهم و کلیدی انتخاب کوسن مبل، یک دکوراسیون ایده آل خواهید داشت. جنبه ی اکسسوری بودن کوسن و داشتن راحتی بیشتر زمان نشستن روی مبل از موارد لزوم استفاده از کوسن است.

 

پیشنهاد ویژه: خرید کوسن چهل تکه 

 

انواع کوسن مبل

 

نکات انتخابی کوسن برای مبلمان شامل موارد زیر می باشد:

1. سایز کوسن

2. رنگ کوسن

3. طرح کوسن

4. جنس کوسن

5. تعداد کوسن

علاوه بر این موارد سبک و رنگ مبلمان هم تاثیر به سزایی در انتخاب کوسن مناسب ایفا می کند. با دانستن نکات زیبایی شناسی برای برقراری تعادل بصری می توانیم سلیقه ی لوکس خود را نمایان کنیم.

 

انواع کوسن مبل

سبک مبلمان در انتخاب کوسن

در نظرگرفتن سبک و طول مبلمان اولین نکته ای است که باید به آن توجه نمود. انواع سبک مبلمان در انتخاب نوع کوسن برای آن تاثیر زیادی دارد.

نکته ی قابل توجه در این مورد این است که اگر مبلمان دارای پشتی بلندی است، سایز کوسن را کوچک انتخاب نمایید در غیر این صورت  علاوه بر سایز کوچک کوسن از کوسن های پشتی بلند نیزاستفاده نمایید تا هنگام نشستن تکیه دادن راحت باشد. عامل مهم دیگری که از اهمیت ویژه ای برخوردار است عمق مبلمان می باشد. که در این مورد با انتخاب ضخامت مناسب برای کوسن به راحتی می توانید این امر را تحت کنترل خود داشته باشید. به عنوان مثال اگر عمق مبل شما زیاد بود، ضخامت کوسن پشتی را بیشتر در نظر بگیرید تا تکیه دادن به آن راحت باشد. همان طور که می دانید عمق مناسب برای نشستن راحت روی یک مبل باید طوری باشد که زانوهای شما روی لبه ی مبل قرار گیرد و نود درجه به سمت پایین خم باشد و پشت شما کاملا به مبل تکیه داده شود به طوری که کف پاهای شما روی زمین قرار گرفته باشد.

 

کوسن مبل کلاسیک

کوسن مبل کلاسیک یا استیل

برای این گونه مبلمان که بیشترین قسمت های آن را کلاف کار تشکیل می دهد محدودیت انتخاب جنس کوسن نداریم. به راحتی می توانیم پارچه ی کوسن را از جنس خود مبل در نظر بگیریم. البته کوسن های اسپرت انتخاب مناسبی برای این سبک نمی باشد.در نظر داشته باشید که هر رنگی کلاسیک نیست. اصولا رنگ هایی مانند: سرمه ای، بژ، کرم و قهوه ای، سبز یشمی، زرشکی و… رنگ هایی هستند که برای مبلمان کلاسیک استفاده می شوند تا عظمت و شکوه این سبک کاری را بیشتر به نمایش بگذارند. درصورت ساده بودن پارچه ی مبل می توان پارچه ی کوسن را طرحدار انتخاب نمود و برعکس. به عنوان مثال برای این سبک مبلمان کوسن هایی با طرح های بته جقه دار و گلدار انتخابی شیک می باشد. برای مبلمان کلاسیک بهتر است که کوسن ها را قرینه ی هم بچینید.

مثلا می توانید اول کوسن های بزرگتر با یک شکل و طرح و سپس کوسن های کوچکتر ساده یا طرحدار را بچینید. و نهایتا کوسن وسطی را هم سایز مرحله ی قبل اما درصورت ساده بودن آن ها این مرحله را طرحدار انتخاب نموده و چیدمان نهایی را تکمیل نمایید. از تنوع زیاد بپرهیزید و سعی نمایید در صورت انتخاب چهار کوسن دو به دو ی آنها را باهم از یک طرح انتخاب کنید. تا جلوه ی بهتری برایتان فراهم نماید. در صورت استفاده از تعداد فرد کوسن بهتر آن است که کوسن وسطی را متفاوت انتخاب نمایید. چیدمان کوسن در سبک کلاسیک می تواند به شکل های زیر انجام شود:

1. چیدمان کوسن2 به 2 : در این روش  توجه به تقارن در سایز و طرح کوسن از اهمیت بالایی برخوردار است.  کوسن های سایز بزرگ تر در گوشه های مبل و  کوسن های کوچک تر در وسط قرار داده می شوند.

2. چیدمان کوسن 3به 3: ترکیب کوسن مربع و مستطیل به طوری که یک کوسن مستطیلی را به گوشه ی مبل تکیه دهید و دو کوسن مربع شکل را در جلوی آن بچینید.

3. چیدمان کوسن 1 به 1: ساده ترین و خلوت ترین مدل چیدمان کوسن همین چیدمان 1به 1 است. چرا که در این نوع چیدمان کوسن را به یک طرف گوشه ی مبل تکیه می دهیم. به همین راحتی!

4. چیدمان کوسن 7 تایی: در این چیدمان کوسن های سایز بزرگ در گوشه های مبل چیده می شوند و سپس  دیگر کوسن های  به ترتیب سایز جلوی کوسن بزرگ تر قرار می گیرند.

 

کوسن مبل راحتی

 

کوسن مبل راحتی

 

همان طور که از نامش پیداست این سبک برای راحت بودن انتخاب می شود. و در قسمت بیشتر این نوع مبلمان از پارچه استفاده شده است. اکثر مبلمان های راحتی پارچه ای ساده و بی نقش و نگار دارند. بنابراین برای انتخاب کوسن در این سبک کاری آزادی عمل فراوانی دارید. سلیقه و حس راحتی اولین موردی است که باید در این  امر حتما مدنظر گرفته شود. هم خوانی رنگ ها و مکمل بودن یا در تضاد بودن رنگ ها هم از اهمیت خاصی برخوردار است.

برای انتخاب کوسن های مبل راحتی تنوع پارچه به خوبی قابل نمایش است. تعداد کوسن بسته به سلیقه ی شخصی شماست اما سعی کنید در تعداد آن ها زیاده روی نکنید چرا که این گونه کل مبل با کوسن پر می شود و دیگر جایی برای نشستن راحت ندارید. سایز و شکل کوسن هیچ محدودیت خاصی ندارد. چیدمان کوسن در این سبک هم حالت های خاص خود را داراست :

1. چیدمان 3تایی کوسن: برای چیدن این تعداد از کوسن ها محدودیت نداریم و با توجه به خلاقیت و سلیقه ی شخصی خود می توان این ترکیب ساده را چید.

2. چیدمان 4تایی: با حفظ تناسب سایز می توانی به صورت متقارن این چیدمان را انجام دهیم.

3. چیدمان 5 تایی: این نوع چیدمان را می توان به صورت متقارن با طرح های متفاوت انجام داد.

 

کوسن مبل راحتی

 

نحوه انتخاب رنگ کوسن

در نظر گرفتن پالت رنگی موجود در دکوراسیون داخلی فضا، کاری هوشمندانه و ظریف است که با اجرای آن محیطی لوکس خواهیم داشت.

در این مرحله نیاز حتما لازم است که به رنگ های موجود در محیط هم دقت کافی شود. رنگ مبل، رنگ فرش، رنگ پرده و حتی رنگ های موجود در تابلوها هم مهم هستند. مثلا: اگر رنگ پرده های موجود بنفش می باشد شما هم به راحتی می توانید از کوسن های بنفش یا حتی زرد با طرح بنفش استفاده نمایید تا هارمونی لازم را در فضا ایجاد کنید. یا حتی اگر دیوار شما کاغذ دیواری شده به راحتی می توانید از رنگ آن الهام بگیرید و رنگ کوسن خود را با آن هماهنگ کنید.

بازی با رنگ ها در دکوراسیون برای خلق محیطی آرام بخش و جسورانه به خوبی سلیقه ی خاص پسند شما را به نمایش می گزارد.  چشمان خود را ببندید و در تصورتان مبلی با رنگ خنثی طوسی ساده با کوسن های زرد آفتابی را ببینید و بر روی مبلی دیگر از رنگ بنفش کمک بگیرید تا لبخند رضایت بر لبانتان بنشیند. در انتخاب رنگ ها جسارت به خرج دهید و با قانون شکنی تک رنگ بودن و هم رنگ بودن به فضای خود شخصیت دهید. البته حواستان حتما به این موضوع باشد که هرگز در این امر زیاده روی نکنید و فضا را بیش از حد شلوغ نکنید. چرا که این گونه نتیجه ی برعکس به شما می دهد. حفظ اعتدال قطعا شیک تر و خواستنی تر است.

 

انواع کوسن مبل

به سه شیوه می شود برای انتخاب رنگ کوسن اقدام نمود:

1. انتخاب رنگ های هم تناژ

2. انتخاب رنگ های تند یا جیغ برای مبلمان به رنگ خنثی

3. انتخاب رنگ های مکمل

رنگ های سفید، مشکی، خاکستری و کرم… جزء رنگ های خنثی به حساب می آیند.

رنگ های آبی و نارنجی، زرد و بنفش، سبز و قرمز جزء رنگ های مکمل به حساب می آیند.

در هنر رنگ شناسی برای حفظ تعادل و ایجاد هارمونی لازم گاهی از رنگ های مکمل، گاهی از رنگ های متضاد و گاهی هم از رنگ های هم تناژ استفاده می شود.

 

انواع کوسن از لحاظ اندازه (سایز) و شکل

 

کوسن گرد

کوسن گرد

این نوع کوسن معمولا به صورت دوتایی (جفت) در اطراف مبل های دو یا سه نفره قرار داده می شوند. فرم منحنی شکل و نرمی این کوسن صمیمیت و راحتی خاصی به فضا و مبلمان استیل و راحتی شما می دهد. بهتر است با کوسن گرد شکل مربع یا مستطیلی را به کار نبرید. جنس اکثر این نوع کوسن از پارچه های مخمل می باشد که معمولا به صورت تک رنگ دوخته و استفاده می شوند. قطر استاندارد کوسن گرد از 35 سانتی متر تا 45 سانتی متر متغیر است.

کوسن مربع

کوسن های مربع شکل برای مبلمان تکی یا حتی دو نفره و سه نفره کاربرد شناخته شده ای دارد. کوسن های مربع شکل متدوال ترین انتخاب هستند. استاندارد سایز این کوسن ها از 40 سانتی متر تا 45 سانتی متر می باشد.البته اگر کوسن مربع شکل را به عنوان پشتی مبل در نظر دارید استفاده نمایید این سایز به 50 سانتی متر تا 55 سانتی متر قابل تغییر است.

کوسن مستطیل

برای جذابیت بیشتر مبل و کاناپه ی تکی انتخاب کوسن مستطیلی شکل گزینه ی ایده آلی است. گرچه این نوع کوسن اغلب برای ایجاد تقارن در وسط بقیه ی کوسن ها جا می گیرد. سایز استاندارد این کوسن 50*60 سانتی متر می باشد.

کوسن قلبی

مدلی فانتزی و زیبا که برای سبک مبلمان مدرن و ساده انتخاب مناسب و شیکی می باشد. ترکیب یک کوسن قلبی شکل در وسط و همراهی چند کوسن مربعی یا شش ضلعی یا مستطیلی در اطراف کاری جذاب و فامتزی است.

کوسن شش ضلعی

کوسنی خاص که به خاطر فرم ظاهریش بهتر است به عنوان کوسن وسط  برای مبلمان های راحتی قرار گیرد.

کوسن استوانه ای(سوسیسی)

در سبک مبلمان استیل سه نفره می توان از این کوسن جالب به عنوان کوسن وسط بهره برد. حتی در کنار کوسن های مربع و مستطیل هم قابل استفاده می باشد.

 

ست کردن انواع کوسن و مبلمان بر اساس پالت رنگی

 

ست کردن کوسن با مبل

مبل طوسی کوسن زرد و بنفش، سرخابی و لیمویی، سفید و مشکی، زرشکی و خردلی

مبل کرم کوسن آجری و شیری

مبل نسکافه ای کوسن نارنجی و قهوه ای، عسلی و شیری

مبل زرد کوسن آجری و صدفی و سفید

مبل راه راه کوسن ساده و تک رنگ از تناژهای خود مبل

مبل آبی نفتی کوسن سفید، طلایی و خردلی

مبل قرمز کوسن سفید و خاکستری،آبی تیره

مبل سبز کوسن طلایی، قرمز تیره و زیتونی

البته با انواع رنگ های تناژ مختلف خود مبل هم می شود به زیبایی کوسن انتخاب نمود.

 

انواع کوسن از لحاظ جنس

پارچه های کوسن باید از لحاظ کیفیت مورد توجه قرار گیرند هم از لحاظ زیبایی ظاهری و هم در زمان شستشو( به دلیل اینکه کوسن ها با پوست انسان در تماس می باشند گاهی کوسن را بغل می کنیم، گاهی آن را زیر سر می گذاریم)

کیفیت پارچه ی کوسن اهمیت مهمی دارد. انواع پارچه های کوسن مانند کتان، چرم، مخمل و نخی، پته دوزی، پولکی، نمدی، خز، فانتزی و تکه دوزی مناسب انتخاب برای روکش کوسن ها می باشند. البته گاهی روکش کوسن را بافتنی ها یا قلاب بافی ها تشکیل می دهند.

کوسن بافتنی

 

کوسن بافتنی

 

محبیوبیت این کوسن ها بین خیلی از افراد مثال زدنی است. بافت کاور کوسن می تواند با کاموا و میل بافتنی و یا با کاموا و ماشین بافتنی انجام شود. این مدل از کاور ها مناسب سبک مبلمان راحتی و مینیمال ها می باشد. تکه دوزی های بافت شده می تواند در عین سادگی نمایی زیبا و با اصالت به کوسن ها دهد. حتی قلاب بافی های شکیل هم می تواند انتخاب زیبایی برای مبلمان های راحتی باشد.

کوسن پولکی

پارچه های پولکی رنگی خصوصا پولک های طلایی و نقره ای هم طرفداران خاص خود را بین انواع کوسن ها دارد. براقیت این مدل کوسن می تواند جلوه ی ویژه ای به مبلمان شما دهد. اما مواظب باشید که در صورت استفاده از این سبک کار، در دکوراسیون خود از وسایل پر زرق و برق زیاد استفاده نکید.

کوسن نمدی

کوسن های نمدی دست سازه های با ارزشی هستند. مقاومت این کوسن ها و قیمت مناسب پارچه و تنوع رنگ بندی نمد می تواند این نوع کوسن را در  گزینه های انتخابی مناسبی قرار دهد. مبلمان های راحتی با تزیین کوسن نمدی شکلی زیبا و دلفریب به خود می گیرد.

کوسن خز

 

کوسن مبل خزدار

پارچه های خز با پرزهای بلند انتخاب مناسب دیگری برای داشتن حس فضایی دنج و گرم و صمیمی در سبک مبلمان مدرن می باشد. مخصوصا در فصل های پاییز و زمستان.

کوسن پته دوزی

سوزن دوزی بر روی پارچه های پشمی از صنایع دستی ایرانی محسوب می شود. رنگ های شاد و روشنی مانند قرمز، نارنجی و آبی به زیبایی هرچه تمامتر دکوراسیون سنتی شما کمک شایانی می نماید. اصولا این کوسن ها با طرح های پرنقش و نگار همراه است به همین دلیل بهتر آن است که با مبلمان های  راحتی و کمرنگ ساده ست شود.

کوسن تکه دوزی

همانند پارچه های چهل تکه این کوسن ها هم از پارچه های رنگی و متنوع دوخته می شوند. و به زیبایی هرچه تمامتر دکوراسیون مدرن و ساده با رنگ های ملایم کمک قابل توجهی دارند.

کوسن حروف انگلیسی

این مدل کوسن فانتزی و جالب برای سرویس خواب هم قابل استفاده می باشد. بعضی اوقات یک کلمه ی انگلیسی HOME را به صورت جداگانه با چند کوسن کنار هم می سازیم و آن را روی مبل سه نفره قرار می دهیم.

کوسن حروف انگلیسی

 

سخن پایانی و جمع بندی

در انتخاب کوسن به هیچ عنوان عجله نکنید با در نظر گرفتن سبک و رنگ  مبلمان و بودجه ی خود و دانستن نکات زیبایی شناسی در پالت های رنگی و نحوه ی چیدمان اصولی دست به انتخاب مناسبی بزنید چرا که کوسن ها نقش برجسته ای در دکوراسیون دارند و چه بسا با یک انتخاب اشتباه کل فضای خود را از شکوه بیندازید. شخصیت و هویت خانه ی شما با انتخاب های شما ارتباط مستقیم دارد.

 


پایان مطلب


 

 

 

نوشته های مرتبط

ارسال یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید