انواع مبلمان راحتی 1

مبل راحتی

این روزها وجود انواع مبلمان راحتی مخصوصا برای نشستن روزمره و تماشای تلویزیون قسمتی مهم و جداناپذیر از دکوراسیون منزل شده است. به دلیل گران شدن انواع مبلمان ترک و ایتالیایی تولیدات داخلی جایگزین این نوع مبل ها شده اند.

لازم است که قبل از خرید با انواع مبلمان آشنا شویم و با این شناخت اولیه از ویژگیها، مدلها و کاربردهای مبلمان بتوانیم انتخاب مناسب و هماهنگی  با دیگر وسایل منزل داشته باشیم. مثلا: برای هال وپذیرایی می توانید رنگ مبلمان خود را با  به صورت مکمل یا متضاد از پالت رنگی طوری انتخاب نمایید که با رنگ پرده هارمونی و جذابیت باشکوهی به فضا ببخشید.

 

انواع مبل راحتی

اگر مهارت در رنگ شناسی داشته باشید و ترکیب آن با سلیقه ی شخصی خودتان را ادغام نمایید می توانید سبک دکوراسیون دلخواهتان را هر چه باشکوه تر و منحصربه فرد تر نمایان کنید. به عنوان مثال: می توانید رنگ مبل راحتی خود راحتی با  رنگ بعضی از اکسسوری های موجود در محیط( انواع تابلو، شمع دکوری، انواع مجسمه و…) یا با رنگ انواع پرده و یا حتی انواع شال مبل ست نمایید و از سبک خاص هنری خود لذت ببرید. ایجاد هارمونی و تعادل در ست کردن دکوراسیون بسیار جذاب و در عین حال هنری ظریف می باشد.

اگر سبک دکوراسیون داخلی شما سبک دکوراسیون مینیمال است می توانید نوع مبلمان خود را با توجه به این سبک ساده و شیک انتخاب نمایید و با کمک جزییات و اکسسوری های دیگر روح فضا را شاداب و سرزنده کنید.

انواع مبل راحتی

 

مبلمان راحتی با قدمتی 200ساله و با طراحی جدیدتر و بروزتر از قرن 16 و 17 وارد صنعت دکوراسیون داخلی شد. آمریکا اولین کشوری بود که  در سال 1800 میلادی اولین مبلمان مدرن را طراحی و تولید کرد. ست کردن انواع مبل راحتی با بیشتر دکوراسیون های داخلی و حتی مدرن به راحتی انجام پذیر می باشد.

 

انواع مبل راحتی

 

نکات مهم برای خرید مناسب انواع مبلمان راحتی

انتخاب درست و اصولی مبلمان از لحاظ سبک، مدل و همچنین نوع پارچه و رنگبندی از نکات اساسی است که هنگام خرید قطعا باید مورد توجه قرار بگیرد. همچنین مبل راحتی باید استاندارد و با کیفیت باشد. پشتی مبل نباید خیلی کوتاه باشد چرا که باید قسمتی از سر و گردن را زمان نشستن روی مبل پوشش دهد. با دوام بودن مبل گزینه ای ایده آل برای حفظ هزینه ی شما است بنابراین قبل از خرید تمام اصول انتخاب یک مبل راحتی مناسب را حتما در نظر بگیرید.

نکته: قبل از خرید انواع مبلمان حتما دقایقی را روی مبلمان بنشینید و راحتی یا عدم راحت بودن مبل را بسنجید.

 

انواع مبلمان راحتی

 

مبلمان راحتی

 

مبل راحتی همان طور که از نامش پیداست به منظور ایجاد راحتی و آسایش افراد راحتی و ساخته شده است. اکثر مبلمان های راحتی با متریالهای فوم و پارچه ( بدون محدودیت رنگ و طرح) و بدون چوب در بدنه درست شده اند و چوب به کار رفته دربقیه قطعات این سبک مبلمان از چوب راش، روس، افرا و توسکا در قالب های دونفره، سه نفره و حتی تک نفره می باشد چرا که راحتی و آسایش حرف اول را در این سبک می زند پس هنگام نشستن روی این مبل ها باید فرد کاملا احساس آرامش داشته باشد حتی دسته های این گونه مبل ها پهن طراحی شده اند تا دست ها هنگام نشستن در راحت ترین حالت ممکن خود باشند. طراحی پایه های مبلمان راحتی هم کوتاه در نظر گرفته شده است تا زمان نشستن پاها روی زمین به راحتی قرار بگیرند و استراحتی دلنشین را به فرد هدیه دهند.

مبلمان راحتی

باتوجه به سبک آپارتمان نشینی امروزه و حتی فضاهای کوچک آپارتمان ها ابعاد مبل راحتی کوچکتر از دیگر انواع مبلمان هاست تا با هر متراژی هماهنگ شود. به طور کلی سه اصطلاح تحت عنوان های: مبل استیل، مبل کلاسیک و مبل راحتی وجود دارد.ما دراین مقاله قصد داریم شما عزیزان را با انواع مبلمان راحتی آشنا کنیم.

مبل مدل تخت خوابشو (SOFA BED)

با توجه به سلیقه ی شخصی خود می توانید یکی از انواع مبلمان راحتی تخت خوابشو که از محبوبترین و پرطرفدارترین سبک های مبلمان است را انتخاب نمایید. مخصوصا برای فضاهایی با متراژ کم این گزینه انتخابی عاقلانه است. نکته ی مهمی که برای این مدل مبل باید به آن توجه نمود مکانیزم راحتی در باز و بسته شدن مبل در کف و پشتی مبل می باشد. مناسب اتاق خواب کوچک و حتی فضای کوچکی که شاید فقط یک نشیمن داشته باشد است تا هم به عنوان مبل و هم به عنوان تخت خواب استفاده شود.

انتخاب تشک نیز مسئله ی مهم دیگریست که حتما باید به ابعاد، نرمی و سفتی و کیفیت متریال و ساخت آن توجه خاص شود. همچنین محکم بودن پایه ها هم از اهمیت بالایی برخوردار است. این سبک از انواع مبلمان بسیار پرکاربرد است چراکه در طول روز به عنوان مبل و شب ها به عنوان تخت خواب مورد استفاده قرار می گیرد. البته به همین دلیل می تواند عمر کمتری داشته باشد و قطعا جای یک تخت خواب تک منظوره را پر نمی کند اما برای فضاهای متراژ کم انتخاب ایده آلی است.

مبلمان مدل چستر فیلد (CHESTERFILD SOFA)

 

مبلمان چستر فیلد

سبک این مدل بدین شکل است که در قسمت پشت و در بعضی موارد در قسمت نشیمن گاه دارای لمسه دوزی های(دکمه دار) زیادی همراه با دسته های گرد و پیچ(رول) خورده و ارتفاعی به اندازه ی تکیه گاه مبل می باشد.

جنس مبل می تواند از انواع چرم یا حتی پارچه ای( مخصوصا مخمل) باشد. سازگاری این مدل مبل با سبک های دکوراسیون کلاسیک و مدرن بسیار چشم نواز است چرا که این سبک مبلمان در دسته ی مبلهای لوکس و مجلل قرار دارد. مبل چستر دکمه دار برای اتاق نشیمن، اتاق کار حرفه ای و لوکس کاربرد بسیار زیادی دارد.

 

مطلب پیشنهادی : معرفی انواع مبل چستر  

 

مبل مدل چرم (LEATHER SOFA)

در دکوراسیون سبک مدرن سنتی مبلمان چرم از لوکس ترین مبلمان ها محسوب می شود. مخصوصا اگر به جای چرم مصنوعی از چرم طبیعی در ساخت مبلمان استفاده شده باشد. چرم به کار رفته شده چه مات و چه براق دارای ماندگاری بالایی است و ظاهری شیک و لوکس به فضا می دهد. در دفاتر اداری و شرکت های لوکس و حرفه ای و همچنین نشیمن برخی منازل به منظور نشستنی راحت و آسوده و شیک و خاص مورد استفاده قرار می گیرد.

مبلمان مدل ال(L) و یو(U )((CORNER SOFA یا قطعه ای (SECTIONAL)

چیدمان این سبک از مبلمان که تعداد قطعات آن معمولا 3و5 قطعه است به دو صورت رایج L و U می باشد. تنوع چیدمان در این مبل ها با افزایش تعداد قطعات بیشتر می شود به همین دلیل این سبک از مبل ها دارای طرفداران زیادی هستند. چینش مبلمان راحتی مدل L در فضاهای بزرگ و حتی کوچک نشیمن و دارای سبک دکوراسیون مینیمال بسیار جالب است.

 

مبلمان طرح چیس (CHAISE)

مبل های سبک چیس دارای تکیه گاه با قوس های کم و متناسب با وضعیت کمر می باشند و دارای نشیمن کشیده ای به صورت صاف یا منحنی گاها با دسته و گاها بی دسته هستند. این سبک مبلمان مخصوص سوئیت های بزرگ اتاق خواب می باشند و از محبوبیت بسیاری هم برخوردارند.

مبلمان مدل تکیه گاه شتری ((CAMELBACK SOFA

 

مبل تکیه گاه شتری

علت نامگذاری این مبل به خاطر حالت خمیده ی تکیه گاه و شتری مانند آن است. این سبک مبلمان که در هر دو سبک راحتی و کلاسیک دسته بندی می شود از خانه ی ثروتمندان عرب و شیوخ به دیگر خانه ها رواج پیدا کرد. فاخر بودن این مبل می تواند در دکوراسیون سبک مدرن با پایه های چوبی نزدیک به هم و تاجهای شتر مانند آنتیک و لوکس فضایی شیک در  قسمت نشیمن  را بسازد.

 

مبلمان مدل بدون دسته (ARMLESS SOFA)

ست کردن این نوع مبل به خاطر ظاهر ساده و بدون دسته ی آن در انواع چیدمان دکوراسیون بسیار راحت است. مبلمان بدون دسته در دکوراسیون سبک بوهو و مینیمال در فضاهای کم متراژ بسیار کاربردی و شیک است.

 

مبلمان مدل کبریل (CABRIOLE SOFA)

مبل کبریل در قصر پادشاهان و ملکه ها از دهه ی 18 میلادی به بعد رواج پیدا کرد. نام دیگر این نوع مبلمان سبک ملکه است چرا که دارای ظاهری تجملاتی، باشکوه و پایه هایی خمیده به بیرون دارد.

 

مبلمان مدل تاکسیدو (TUXEDO SOFA)

تاکسیدو را معمولا به عنوان کت و شلوارهای معروفش می شناسیم علت نامگذاری این سبک مبل هم به خاطر این است که این مبل از محله ی تاکسیدو پارکه همان محله ی معروف کت و شلوار تاکسیدو آمده است.

مبلی با دسته ها و تکیه گاهی هم ارتفاع شبیه مبل چستر اما بدون هرگونه انحنا و پیچیدگی. خطوط مبل همگی صاف و راست هستند با روکشی از جنس پارچه. این نوع مبل برای استراحت و دراز کشیدن اصلا مناسب نیست. اما در دسته ی مبل های راحتی قرار دارد و شاید بتوان از آن در فضای نشیمن خانه استفاده نمود.

مبلمان مدل انگلیسی (ENGLISH ARM ROLL SOFA)

دسته های گرد، غلطتکی مانند و کمی به پهلو و پایین تر از سطح پشتی مبل و تشکچه های نرم و راحت با پشتی های غیرقابل حرکت و محکم از خصوصیات این نوع مبلمان می باشد. این نوع مبل بیشتر برای فضای اتاق خواب طراحی شده است اما به ندرت در اتاق خواب استفاده می شود.

 

مبلمان مدل مدولار یا سکشنال (MODULAR (SOFA

سبک این نوع مبل بدین شکل است که از قسمتهای مجزا تشکیل شده است به همین خاطر به راحتی می توان متناسب با دکوراسیون و فضا  و با تنوع دلخواه آن را در محیط نشیمن چید تا تغییر دکوراسیون راحت و جالبی هم تجربه کرد. تنها مشکل این نوع مبل در این است که تعامل افراد نشسته روی مبل باعث ایجاد سرو صدای زیادی در محیط می شود.

 

مبل لاوسن (LOWSON SOFA)

 

مبل لاوسن

یکی از راحت ترین نوع مبلهاست با نشیمن گاهی پهن و بالشت های جداشونده در قسمت پشت که با انواع کوسن مبل پوشیده می شود و برای فضای نشیمن و جلوی تلویزیون بسیار راحت می باشد. جلوه ی مدرن و شیک این مبل راحتی به خاطر پایه های صاف جلو مبل است. طراح این نوع مبل شخصی به نام توماس لاوسن بوده است.

مبلمان طرح بریج واتر (BRIDGEWATER SOFA)

طرح اولیه ی این مبل مدرن، زیبا و خاص که متاسفانه زیاد پرطرفدار هم نیست شخصی به نام بریج واتر بوده است. شکل کلی این مبل که به منظور راحتی طراحی شده است بدین شکل است که دسته های مبل به عقب کشیده شده و با شیب کم و ملایم به سمت تاج مبل رفته است. در سبک دکوراسیون مدرن می توان به منظور راحتی زمان تماشای تلویزیون از این مدل مبل استفاده کرد و آن را براحتی با دکوراسیون خود ست کرد.

مبلمان  طرح لاوست (LOVESEAT SOFA)

مبل های عشق. کاناپه ی عشق و دوستی که فقط برای دونفر فضای نشیمن دارد. طراحی این سبک مبل دنج مناسب اتاق خواب و حتی اتاق نشیمن نیز است. مبلی مناسب فضای کوچک با تنوع بسیار زیاد.

مبلمان طرح ریلکسی (RELAX SOFA)

این مبل متمایز و متفاوت با تنظیمات برقی در قسمت های پشت پاها و تکیه گاه  مبل داراست گاهی به عنوان مبل راحتی در اتاق خواب یا اتاق کار و حتی گاهی اتاق نشیمن استفاده می شود. بعضی افراد زمان تماشای تلویزیون یا زمان استراحت ترجیح می دهند که از مبل ریلکسی یا همان مبل ماساژور برای آرامش و راحتی خود بهره ببرند.

مبلمان طرح شزلون (CHAISE LOUNGE)

 

مبلمان طرح شزلون

ساختار این نوع مبل به این شکل است که فقط در انتهای یکی از طرفین مبل پشتی دارد و بعضی از آنها دسته دار و برخی بدون دسته طراحی شده اند. این نوع مبل مناسب نشستن تک نفره است که به منظور استراحت یا مطالعه می تواند در اتاق خواب یا اتاق کار مورد استفاده قرار گیرد.

این مدل مبلمان در هر سه دسته ی کلاسیک، راحتی و استیل قرار می گیرد.

مبلمان طرح فوتون (FUTON SOFA)

این سبک مبل طرحی از مبلمان تخت خوابشو می باشد البته با ساختاری ساده تر و شیک تر که بیشتر مناسب ادارات می باشد.

مبلمان طرح دیوان (DIVAN SOFA)

مبل دو وجهی طرحی مناسب برای مبل کمکی و بیشتر برای راحتی زیر پا دارد و بدون تکیه گاه می باشد.

مبلمان طرح اسپرت ( SPORT SOFA)

مبلمان اسپرت هم جزیی از مبلمان های راحتی می باشد که از انواع پارچه های مختلف در طرح ها و رنگ های زیبا و جذاب و همچنین پارچه ی کتان در آن بکار برده می شود. انواع مختلف مبلمان لاوست، چستر، تخت خواب شو و ال در واقع زیرمجموعه ای از مبلمان اسپرت می باشند.

استفاده از انواع کوسن های زیبا و ساده شکوه این نوع مبلمان را بیشتر نمایان می کند. مبلمان اسپرت بسیار مناسب فضای نشیمن می باشد. ارتفاع این مبل نسبت به مبل های کلاسیک کمتر استو دسته های پهن تری دارد.

 

کلام آخر

برای داشتن فضایی شیک و راحت در محیط ابتدا باید سبک دکوراسیون و سلیقه ی خود همچنین رنگ های موجود در محیط را در نظر بگیریم و با شناخت از انواع مبلمان های زیبا و رنگارنگ موجود در فروشگاه ها و در نظر گرفتن بودجه ی خود خریدی مناسب با سایز فضا و نحوه ی چینش مبلمان خود را انجام دهیم. ایجاد تعادل بین وسایل موجود و مبلمان با در نظر گرفتن تمامی نکات ذکر شده کاری راحت و امکان پذیر است.

 


پایان مطلب


 

 

لینکهای مفید و مرتبط با این مطلب

 

نوشته های مرتبط

ارسال یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید