شیرآلات آشپزخانه؛ انواع شیر آب و کاربرد آنها

شیرآلات آشپزخانه به‌عنوان یک ایده شخصی در دکوراسیون آشپزخانه می‌تواند شگفت‌انگیز باشد.از همه قسمت‌های آشپزخانه شما، سینک ظرفشویی و شیر آب بیشترین استفاده را دارد؛ به همین دلیل شیرآلات آشپزخانه ، علاوه بر عملکردی که شما نیاز دارید، باید زیبا نیز به نظر برسد.

انواع شیرآلات آشپزخانه بر اساس جنس و سبک می‌توانند برای بهبود جریان آب و استفاده راحت ‌تر دسته‌بندی شوند.

شیرآلات آشپزخانه
یک سینک آشپزخانه عالی می‌تواند مکان مناسبی برای تهیه غذا ، شستن ظرف‌ها ، پر کردن قابلمه‌ها و … فراهم کند. برای بهره ‌مندی از طراحی و کارایی بهتر، نیازی نیست انتظار نوسازی کامل آشپزخانه را داشته باشید و برای این منظور شما می‌توانید از شیرآلات باکیفیت عالی برای آشپزخانه استفاده کنید. یک شیر آب آشپزخانه جدید می‌تواند آشپزخانه شما را متحول کند بنابراین گزینه‌هایی را انتخاب نمایید که مکمل سبک آشپزخانه و استفاده شما باشد. بیایید نگاهی به انواع شیرآلات آشپزخانه و بهترین گزینه‌ها در هر گروه بیندازیم تا بتوانید آگاهانه انتخاب کنید.

ضمنا” توجه داشته باشید که رنگ شیرهای آشپزخانه، کیفیت ساخت و میزان معروف بودن برند تولیدکننده این محصولات، در تعیین قیمت شیر ظرفشویی تاثیر زیادی میگذارد.

شیر ظرفشویی دو منظوره لوکس و ارزان را از این سایت خرید کنید.

1 – با شیرهای شاوری فضای بیشتری دارید!

شیرهای شاوری

چه کسی می‌گوید یک شیر آب باید در ظرفشویی  ثابت بماند؟ شیرهای شاوری، به دلیل گستردگی فضای حرکتی، جریان آب را به دو صورت معمولی و اسپری می‌توانند به شما ارائه کند. قابلیت این نوع شیرآلات در آشپزخانه می‌تواند به شما کمک کند تا جریان آب به تمام نقاط سینک ظرفشویی برسد و بسته به مدل، حتی می‌تواند امکان شستشو در سایر قسمت‌های آشپزخانه و حتی آب دادن به یک گلدان بزرگ را که احتمالاً به‌ راحتی در سینک ظرفشویی قرار نمی‌گیرد را نیز فراهم نماید.
شیرهای شاوری به‌ طور معمول دارای یک دسته هستند تا بتوانید جریان و دما را با یکی از دستانتان تنظیم کنید و حتی درحالی‌ که با دست دیگر از عملکرد بیرون کشیدن شیرآب استفاده می‌کنید؛ ارتفاع مناسبی را نیز فراهم نمایید. نکته منفی این نوع شیرآلات در ظرفشویی آشپزخانه آن است که اگر مواظب نباشید، امکان پاشیدن آب در همه‌جا هست.

مطلب پیشنهادی : ترفندهای چیدمان آشپزخانه کوچک

2 – شیرهای فنری باعث آسان‌تر شدن شستشوی ظرف‌ها می‌شوند

شیرهای فنری

دلیل رواج شیرهای فنری در آشپزخانه علاوه بر زیبایی و ظرافت طراحی، آن است که شیرهای فنری جریان آب را راحت ‌تر برقرار می‌کنند و می‌توانند به هر گوشه از سینک ظرفشویی که می‌خواهیم آب را بپاشند. همچنین در شستشوی ظروف و قابلمه‌ها بسیار کارآمد هستند. این شیرهای فنری در آشپزخانه دارای سر ثابت هستند که در هر موقعیت رو به پایین قرار می‌گیرند و به دلیل انعطاف ‌پذیری‌ که دارند، شست‌ وشوی دست‌ها را بسیار آسان نموده، ولی شیرهای فنری دامنه حرکتی را که یک شیرآب شاوری می‌تواند در آشپزخانه ‌تان فراهم کند، ندارند. اگر شیرهای فنری در یک ظرفشویی کم‌عمق استفاده شود، می‌تواند منجر به پاشش قابل‌ توجهی گردد و به‌ کارگیری در محوطه‌های تنگ بهترین ویژگی‌های شیر فنری را ارائه می‌دهد.

3 – شیر آب میکسر یک دسته ای در آشپزخانه کلاسیک

شیر آب میکسر یک دسته ای

این نوع از شیرآلات آشپزخانه اغلب از نوع گردنی بوده که فقط دارای یک دسته در وسط یا کنار آن می‌باشد و شما می‌توانید با گرداندن همان دسته به چپ یا راست، آب گرم یا سرد را داشته باشید. این به معنای سهولت استفاده است ، زیرا فقط یک سرانگشت طول می‌کشد تا اهرم کمی حرکت کند و دما یا فشار آب را تنظیم کند. از طرف دیگر، مشکل این است که ممکن است مدتی طول بکشد تا به شیرآلات خاص خود عادت کنید، چراکه مدت‌ زمانی که طول می‌کشد تا آب به دمای موردنیاز شما برسد ممکن است باعث کمی نارضایتی باشد. خبر خوب این است که این شیرهای آب بسیار قابل‌اعتماد هستند و تعمیر آنها آسان است. اگر شیرآب میکسر یک دسته را برای آشپزخانه‌تان انتخاب کرده‌اید، به دنبال یکی از انواع بلندتر بگردید، زیرا این امکان را برای شما فراهم می‌کند تا گلدان و قابلمه‌های سنگین را نیز بتوانید در زیر دهانه لوله قرار دهید.

4 – شیرآلات اهرمی دودسته در آشپزخانه سنتی

شیر آلات اهرمی دوسته

سبک این نوع شیرآلات سنتی است . دهانه مرکزی آن را دودسته تشکیل می‌دهد که یکی برای آب گرم و دیگری برای آب سرد می‌باشد. این سبک شیرآلات آشپزخانه بسته به پایان کار ساختمان، تقریباً در طراحی هر آشپزخانه‌ای قابل ‌استفاده است. در شیرآلات دودسته، آب گرم نسبت به شیر آب تک دسته سریع‌تر برای مصرف ما آماده می‌شود و شیرآلات دودسته سنتی توانایی تنظیم دقیق دما رادارند. این برای کسانی که حساسیت بیشتری دارند و باید مراقب مواد غذایی باشند مناسب است. از طرف دیگر، نقطه‌ضعف شیرآلات دودسته در این است که داشتن دودسته و تنظیم آب گرم و سرد و نیز تنظیم لوله شیر می‌تواند برای یک آشپز حساس و دقیق، شلوغ و ناخوشایند به نظر بیاید.

مطلب پیشنهادی : انواع شیرآلات ساختمانی و اجزا آن

5 – شیرآلات چشمی آشپزی را آسان می‌کنند

شیرآلات چشمی

این نوع شیرآلات می‌تواند رویای هر آشپزی را تحقق یابد. با این نوع شیرآلات ، آب به ‌صورت یکنواخت با دمایی که برای آن تنظیم کرده‌ایم به روی دستان ما می‌ریزد و بنابراین لازم نیست که به هیچ سخت‌افزاری دست بزنید. آن‌ها توسط یک سنسور کوچک کار می‌کنند که وقتی دست یا ظرف در مقابل آن قرار می‌گیرد، جریان آب را فعال می‌کند. شیر آب چشمی یک ‌راه حل مناسب برای زمان‌هایی است که شما تازه گوشت خام و یا سایر مواد لازم را تهیه ‌کرده‌اید و ممکن است باکتری بر روی دست شما باقی‌مانده باشد. بااین‌ حال، تنظیم دما و جریان نیاز به دستگیره دسته اهرم دارد که معمولاً روی پایه قرار دارد. بزرگ‌ترین نقطه‌ضعف این مدل ممکن است قیمت بالای آن باشد.

6 – طراحی آشپزخانه لوکس با شیرآلات هوشمند

شیرآلات هوشمند

آیا تابه‌حال فکر کرده‌اید که برخی از وسایل خانه شما هوشمندتر از خود شما باشند؟ به‌عنوان ‌مثال وقتی با شیر هوشمندی روبرو می‌شوید و به او فرمان باز شدن آب را می‌دهید، با دمای خاص و فشار مشخصی از آب که تعیین کرده‌اید، جریان آب برقرار می گردد. آیا فقط به میزان یک فنجان آب احتیاج دارید؟ مشکلی نیست، شیر هوشمند فنجان شمارا به‌طور دقیق اندازه کرده و پر می‌کند، نه بیشتر و نه کمتر!
شیرآلات هوشمند با انواع زنگ‌ها و سوت‌ها در بازار ارائه می‌شوند، این شیرهای آشپزخانه با قابلیت‌های مختلفی؛ از نمایشگرهای دیجیتال که دمای آب را به شما نشان می‌دهند تا ویژگی‌هایی برای صرفه‌جویی در مصرف آب که باعث می‌شود زبانه‌های شیر میزان برداشت شما از شیر آب را حفظ کنند؛ برخوردار می‌باشند. به خاطر داشته باشید که این شیر آب (شیر آب هوشمند) برای نصب و تعمیرات نیاز به متخصص دارند و همین عمر باعث بالا رفتن هزینه خرید و نگهداری این سبک شیرآلات آشپزخانه می‌شود و هرچه شیر آب هوشمندتر شود، قیمت آن بالاتر می‌رود.

7 – شیر آب قابلمه پرکن در آشپزخانه و سهولت استفاده

شیر آب قابلمه پرکن

این شیرهای کارآمد به پشت صفحه بالای سطح ظرف‌شویی نصب می‌شود. با استفاده از این نوع شیرآلات برای پر کردن آب درون ظروف دیگر نیازی به کشتی گرفتن با قابلمه‌های بزرگ و سنگین جهت قرارگیری درون سینک ظرفشویی و حمل آن از سینک ظرفشویی به مشعل اجاق ‌گاز ندارد. چه کسی گزینه دیگری را برای برداشت آب از شیرآلات به شیوه‌ای کاملاً ایمن و راحت را دوست ندارد؟!
نکته منفی این است که چون این پرکننده‌ها بسیار دور از لوله‌کشی پشت و زیر سینک قرار می‌گیرند، معمولاً به نصب حرفه‌ای نیاز دارند که ممکن است به معنی لوله‌کشی کاملاً جدید در پشت دیوار باشد و به همین دلیل تعمیرات شیرآلات پرکننده می‌تواند گران باشد.

8- شیر آشپزخانه همراه با شات آف

شیر اشپزخانه همراه با شات آف

هنگامی که به دنبال ابزاری انعطاف پذیر و مجزا جهت استفاده از جریان آب هستید میتوانید در هر یک از مدل های معرفی شده ،شیر آبی با عنوان شات آف در کنار ظرفشویی خود نصب نمایید.
این شیر دارای دسته ای جداگانه است که به لوله آب متصل شده است. وقتی شیر آب را باز می کنید ، نازل شات آف فعال خواهد شد و آب می تواند بدون مشکل به سرعت به شیر آب هدایت شود.

پایان مطلب


لینکهای مفید و مرتبط با این مطلب

انواع آشپزخانه جزیره

روش صحیح رنگ کردن کابینت

معرفی انواع تجهیزات آشپزخانه خانگی و صنعتی

پنتری روم چیست؟

نوشته های مرتبط

ارسال یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید