بین چیلر نوع جذبی با تراکمی 1

 

در صنعت تهویه مطبوع همواره با توجه به نیاز مشتری و شرایط اقلیمی، سیستم‌ها و تجهیزات متفاوتی برای انتخاب وجود دارد که می‌توان از چیلرها به عنوان یکی از مرسوم‌ترین سیستم‌های تهویه مطبوع نام برد. البته برای مصارف محدودتر مانند منازل مسکونی شاید خیلی استفاده از سیستم‌های حجیم و بزرگی مانند چیلر منطقی نباشد.  اصولا چیلرها به گروه‌های متنوعی تقسیم می‌شوند که اصلی‌ترین تقسیم‌بندی چیلرها بر اساس نوع سیکل کاری آنها است و از این طریق این سیستم‌های پیچیده را به دو گروه چیلر جذبی و چیلر تراکمی تقسیم می‌کنند. بنابراین بهتر است در ابتدا سیکل کاری هر یک از این چیلرها را بررسی کنیم.

 

سیکل تبرید تراکمی

برای تکمیل سیکل تبرید تراکمی به چهار مولفه اصلی اواپراتور، کمپرسور، کندانسور و شیر انبساط نیاز داریم. در شروع فرایند تبرید تراکمی ابتدا گاز مبرد وارد کمپرسور شده و در آنجا فشار و دمایش افزایش می‌یابد، سپس این گاز داغ برای از دست دادن بخشی از حرارتش وارد کندانسور می‌شود و در آنجا به وسیله آب و یا هوا خنک شده و به دنبال آن به مایع تبدیل می‌شود. در ادامه مسیر این مایع وارد شیر انبساط شده و طی فرایندی سرد و کم فشار می‌شود و به سمت اواپراتور که در یونیت داخلی قرار دارد حرکت می‌کند و در آنجا با جذب گرمای آب عبوری از اواپراتور ضمن سرد کردن آب به طور کامل تبخیر شده و سپس به صورت گاز مجددا وارد کمپرسور می‌شود تا سیکل تبرید تراکمی از نو آغاز شود.

 

سیکل تبرید تراکمی

انواع چیلر تراکمی

چیلرهای تراکمی دارای انواع مختلفی هستند که با توجه به نیاز مشتری هر یک مزایای منحصر به فرد خود را دارند. چیلر نوع تراکمی با توجه به نوع سیال خنک کننده کندانسور به دو نوع آب خنک و چیلر هوا خنک تقسیم می‌شود، همچنین این چیلرها را می‌توان با توجه به نوع کمپرسورشان به چهار نوع تراکمی اسکرو، اسکرال، رفت و برگشتی و سانتریفیوژ تقسیم نمود.

 

سیکل تبرید جذبی

سیکل تبرید جذبی بر پایه جذب مبرد به وسیله ماده جاذب که معمولا از لیتیوم بروماید استفاده می‌شود، عمل می‌کند. در این فرایند محلول مبرد و ماده جاذب به سمت ژنراتور رفته و در آنجا با جذب گرما مبرد تبخیر و رقیق شده و به عبارتی از ماده جاذب جدا می‌شود. در ادامه بخار مبرد وارد کندانسور شده تا سرد و به شکل مایع دربیاید و وارد اواپراتور شود و از آنجا پس از سرد کردن آب دو مرتبه وارد محفظه جاذب می‌شود تا با ماده جاذب حل شود و سیکل اداه یابد. اصلی‌ترین نوع دسته‌بندی چیلرهای جذبی بر پایه نوع طراحی آنهاست که به دو گروه تک اثره و دو اثره تقسیم می‌شوند.

 

مقایسه چیلر تراکمی و جذبی

 

1- مقایسه ضریب عملکرد (COP) 

ضریب عملکرد (COP) در چیلرها نشان دهنده میزان راندمان این سیستم‌ها است که قطعا یکی از مهمترین مولفه‌ها برای مقایسه است. اندازه‌گیری ضریب عملکرد (COP) انواع چیلر تراکمی و جذبی در شرایط استاندارد و یکسان نشان می‌دهد که چیلرهای نوع تراکمی با هر نوع کندانسور و یا کمپرسور نسبت به انواع چیلر جذبی از ضریب عملکرد بهتری برخوردار هستند و تقریبا COP بیش از دو برابر COP چیلر جذبی است.

تفاوت چیلر جذبی و تراکمی

2- مقایسه مصرف آب 

از آنجایی که چیلر تراکمی آب خنک بیشترین میزان مصرف آب را دارد بنابراین این مدل را می‌توان با چیلرهای جذبی مقایسه نمود اما با این حال چیلر جذبی نسبت به نوع آب خنک تا 50% مصرف آب بسیار بیشتری دارد

 

3- مقایسه مصرف انرژی 

با در نظر گرفتن تمامی شرایط از جمله بار مصرفی و همچنین آب و هوا و شرایط اقلیمی که چیلر در آنجا قرار گرفته، میزان مصرف انرژی چیلر جذبی برای تولید سرمایش نسبت به چیلر انواع تراکمی همواره بیشتر است چرا که چیلر جذبی ضریب عملکرد پایین‌تری دارد

 

4ـ مقایسه هزینه خرید و سرمایه‌گذاری اولیه

هزینه خرید و سرمایه گذاری اولیه در چیلرهای جذبی به مراتب از هزینه چیلرهای تراکمی بیشتر است و دلیل آن هم بیشتر بودن قطعات و تجهیزات چیلر جذبی نسبت به تراکمی است علاوه بر اینکه باید هزینه حمل و نقل، راه‌اندازی، آماده سازی زیرساخت و … را نیز در نظر گرفت.

 

تفاوت چیلر جذبی و تراکمی

 

5- مقایسه هزینه‌های سرویس و نگهداری 

هزینه سرویس و نگهداری چیلر جذبی هم با توجه به تجهیزات سنگین‌تر و البته با حساسیت بالاتر نسبت به چیلر تراکمی بسیار بالاتر است. یکی از مهم‌ترین مسائلی که در حفظ و نگهداری چیلر جذبی از حساسیت بالا و البته هزینه سنگینی برخوردار است بحث فرایند سرویس و نگهداری در خصوص خاصیت خورندگی لوله‌ها توسط ماده لیتیوم بروماید به عنوان ماده جاذب است که موجب کاهش طول عمر دستگاه نیز می‌شود.

 

بهترین و به روزترین چیلرهای تراکمی جهان

کمپانی دایکین ژاپن نیز از همین رو تنها بر روی ساخت و تولید انواع چیلرهای تراکمی متمرکز شده است و با به روزترین تکنولوژی جهان بهترین و کم مصرف‌ترین چیلرهای تراکمی را روانه بازار کرده است. شرکت جهان تهویه ریما نیز سال‌هاست به عنوان تنها واردکننده محصولات تهویه مطبوع کمپانی دایکین از جمله چیلرهای تراکمی در ایران در حال فعالیت است که سازندگان محترم می‌توانند برای دریافت اطلاعات بیشتر و مشاوره جهت استفاده از محصولات دایکین در پروژه‌های خود به سایت Jtrac.ir مراجعه کنند و یا با شماره 72315-021 تماس بگیرند

 

 

نوشته های مرتبط

ارسال یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید