انتخاب سنگ طبیعی برای نمای ساختمان

قبل از آنکه به مطلب مزایا و معایب نمای سنگ طبیعی بپردازم، قصد دارم به این نکته اشاره کنم که هرچقدر ما آگاهی و دانش خود را در این مورد، یعنی مزیت ها و معایب سنگ های طبیعی افزایش دهیم، انتخاب بهتری در خرید و بکارگیری در ساختمان خود خواهیم داشت. هرچند که برای طرفداران استفاده از سنگ طبیعی در نمای ساختمان، قطعا این نوع سنگ و متریال ساختمانی را برای کف یا نمای ساختمان ، انتخاب خواهند کرد. با این وجود بد نیست که به مزایا و معایب سنگ طبیعی در نمای ساختمان، نگاهی اجمالی داشته باشیم.

مزایا و معایب سنگ

 

مزایای سنگ نمای طبیعی :

  1. زیبایی و تنوع رنگ.

  2. وزن: سنگ گرانیت درای وزن بالایی نسبت به سایر نماها می باشد. امروزه استفاده از سنگ های آهکی متخلخل(تراورتن) و بهبود کیفیت آنها با استفاده از انواع رزین ها تا حدی این نقص را برطرف کرده است.

  3. عایق صوت و حرارت: این ویژگی منحصر به سنگ تراورتن می باشد.

  4. دوام: سنگ های گرانیت و تراورتن دارای استقامت ودوام بالایی می باشند. گرانیت ها از مقاومت سایشی و خمشی بالایی برخوردارند. در کل انواع مختلف سنگ در صورت استفاده مناسب با دوام بوده و مقاومت بالایی دارند.

  5. مقاوم در آتش سوزی.

  6. انعطاف پذیری در اجرا و قابلیت فرم پذیری مناسب بر روی کلیه سطوح.

  7. کاربرد در محیط های صنعتی: سنگ گرانیت صیقلی در برابر نفوذ آب و ضربه مقاوم است و محیط های اسیدی قابل کاربرد است در مقابل می توان برای محیط های قلیایی نیز از از انواع سنگ های آهکی استفاده کرد.

 

مطلب پیشنهادی :  سنگ مصنوعی چگونه ساخته می شود

 

مزایای سنگ

معایب سنگ نمای طبیعی :

  1. صرفه اقتصادی: سنگ ها به لحاظ بالا بودن قیمت و هزینه نصب مقرون به صرفه نمی باشند. البته با در نظر گرفتن کیفیت و زیبای می توان قیمت بالای آنها را نادیده گرفت.

  2. جرم پذیر بودن: انواع سنگ به دلیل طبیعی بودن جرم پذیر می باشند ذرات معلق هوا را به خود جذب کرده و به مرور زمان کدر می شوند. البته امروزه با استفاده از پوشش های هوشمند نانو که سبب خودتمیزکنندگی نماهای سنگی می شود این مشکل را برطرف کرد.

  3. کمرنگ شدن در معرض نور آفتاب.

  4. خاصیت رادیو اکتیو: سنگ گرانیت بدلیل داشتن خاصیت رادیو کتیو مناسب جهت استفاده در نماهای بسته نمی باشد.

  5. سرعت اجرا: زمان بر بودن نصب انواع سنگ.

  6. غیرقابل اجرا بودن در دمای زیر ۵ درجه سیلسیوس.

  7. عدم چسبندگی مناسب بین بدنه ساختمان و سنگ گرانیتی بدلیل تخلخل کم و جذب آب پایین سنگ های گرانیتی. مرمر به لحاظ جذب آب و چسبندگی دوغاب حالتی بینابین گرانیت و تراورتن دارد و از این نظر دارای برتری نسبی هستند. لازم به ذکر است که اگر از روش نصب دوغاب سیمان استفاده شود احتمال کنده شدن سنگ از روی نما وجود دارد بنابراین با اسکوپ کردن پشت سنگ آن را روی نما محکم میکنند در غیر اینصورت باید اندکی بعد از نصب جهت جلو گیری از ریزش سنگها،تک تک آنها را به نما پیچ کرد که ظاهر خوبی ندارد. روش دیگر روش خشکه چینی است، که در این روش با استفاده از پروفیل و نبشی های فلزی پشت کار را شاسی کشی کرده و سنگ را که بصورت تایل میباشد بوسیله گیره روی شاسی محکم میکنند.

 

منبع: سایت یوستون

 

 


پایان مطلب


 

 

لینکهای مفید و مرتبط با این مطلب

 

 

نوشته های مرتبط

ارسال یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید