بازار آهن مقاطع خاموت و گریتینگ 1

تأثیر نوسانات بازار آهن بر روی قیمت مقاطع ثانویه مثل خاموت و گریتینگ

قیمت مقاطع ثانویه مثل خاموت و گریتینگ وابستگی مستقیمی با نوسانات بازار آهن و فولاد دارد چرا که محصولات فولادی که این مقاطع ثانویه از آن‌ها تولید می‌شوند، همواره براساس پارامترهای مؤثر بر بازار آهن در حال نوسان هستند. به‌ طورکلی برای تحلیل قیمت مقاطع ثانویه در ابتدا باید مشخص شود که آن محصول از چه مقطع فولادی به ‌طور مستقیماً ساخته می‌شود. سپس با بررسی عوامل مؤثر بر قیمت آن مقطع فولادی می‌توان قیمت مقاطع ثانویه را پیش‌بینی کرد. در این مقاله پارامترهای مؤثر بر قیمت محصولات فولادی و مقاطع ثانویه را بررسی می‌کنیم.

عوامل مؤثر بر قیمت مقاطع ثانویه چیست؟

مقاطع ثانویه معمولاً محصولاتی هستند که براساس انجام عملیات بر مقاطع فولادی طولی و عرضی تولید می‌شوند. خاموت یکی از محصولات ثانویه پرکاربرد در ساختمان‌سازی و آرماتوربندی است که مستقیماً از میلگردهای فولادی به‌ویژه میلگرد سایز 8 و 10 ساخته می‌شود؛ بنابراین هرگونه نوسانی در قیمت میلگرد فولادی باعث تغییر قیمت خاموت و سایر مقاطع ثانویه حاصل از میلگرد می‌شود.

گریتینگ فولادی (grating) یک سازه فلزی مشبک به‌صورت شبکه‌هایی با فواصل یکسان است که عموماً در صنایع سبک و سنگین و برای ساخت مسیرهای عبوری مانند کفپوش‌های صنعتی و راه‌پله‌ها استفاده می‌شود. گریتینگ فولادی را با استفاده از ورق‌های فولادی و تسمه می‌سازند بنابراین قیمت آن مستقیماً تحت تأثیر قیمت ورق آهنی مانند ورق گالوانیزه و استیل استنلس قرار دارد.

عوامل مؤثر بر قیمت خاموت چیست؟

مقاطع ثانویه مانند خاموت و گریتینگ به ‌طور غیرمستقیم تحت تأثیر عوامل مؤثر بر قیمت مقاطع فولادی در بازار آهن هستند. به دلیل تولید خاموت از میلگرد تغییرات قیمت خاموت مستقیماً به تغییرات قیمت میلگرد بستگی دارد. هم‌چنین تغییرات قیمت گریتینگ هم با تغییرات قیمت ورق آهنی رابطه مستقیمی دارد. نرخ این مقاطع فولادی مانند قیمت میلگرد و قیمت ورق هم تحت تأثیر قیمت آهن و فولاد در بازار است؛ بنابراین با شناخت عوامل مؤثر بر قیمت فولاد و مقاطع فولادی مانند میلگرد و ورق می‌توان تأثیر نوسانات بازار آهن بر مقاطع ثانویه مانند قیمت خاموت و قیمت گریتینگ را بررسی کرد. عوامل مؤثر بر نوسانات بازار آهن و قیمت میلگرد و ورق شامل موارد زیر است:

نوسانات ارزی

شاید مهم‌ترین عامل نوسانات بازار آهن در سال‌های اخیر را بتوان نرخ ارز و دلار عنوان کرد. بازار آهن مانند سایر بازارهای موازی به دو صورت کوتاه مدت و بلند مدت تحت تأثیر قیمت دلار قرار دارد. به این ترتیب در کوتاه مدت با هر افزایش یا کاهش نرخ دلار، قیمت میلگرد و ورق آهنی و بالبطع آن نرخ خاموت و گریتینگ نیز افزایش یا کاهش می‌یابد. این افزایش یا کاهش در بلند مدت و با افزایش هزینه تولید نیز باعث بالا رفتن قیمت مقاطع فولادی می‌شود. به این ترتیب با هر افزایش قیمت مقاطع ناشی از بالا رفتن نرخ دلار، قیمت خاموت و قیمت گریتینگ نیز افزایش می‌یابد. البته افزایش قیمت ناشی بالا رفتن دلار باعث افزایش تورم و کاهش قدرت خرید و در نتیجه رکود در بازار آهن می‌شود؛ بنابراین پس از هر افزایش قیمت خاموت و گریتینگ در بازار ناشی از قیمت دلار، شاهد یک دوره رکودی هستیم که هرگز به معنای کاهش قیمت‌ها نیست بلکه به معنای کاهش قدرت خرید است. به نظرمی رسد هرگونه رکودی در بازار آهن ناشی از تورم، دورخیزی برای افزایش قیمت‌ها در آینده باشد.

مقاطع ثانویه مثل خاموت و گریتینگ

میزان عرضه و تقاضا

قیمت خاموت و قیمت گریتینگ رابطه مستقیمی با میزان عرضه و تقاضا دارد. به این ترتیب میزان عرضه خاموت به میزان تولید میلگرد در بازار آهن بستگی دارد که در حال حاضر و با توجه به تولیدکنندگان کوچک و بزرگ میلگردهای فولادی، در حالت اشباع قرار دارد. هرچند عواملی نظیر اخلال در زنجیره تأمین مانند قطع گاز و برق و افزایش هزینه تولید می‌تواند از عوامل کاهش عرضه میلگرد باشد. میزان تقاضا در بازار خاموت و میلگرد هم به میزان رونق در بازار ساخت و ساز ارتباط دارد. در سال‌های اخیر با افزایش تورم و کاهش سرمایه‌گذاری در صنعت ساختمان‌سازی تقاضا در بخش میلگرد و به طبع آن خاموت کاهش یافته است که همین موضوع یکی از دلایل رکودهای فصلی در این بخش است.

هم‌چنین عرضه و تقاضا در بخش گریتینگ نیز به میزان تولید ورق آهنی و تسمه و هم‌چنین رونق صنایع مصرف‌کننده بستگی دارد. به ‌صورت کلی به دلایل کمبود تولیدکنندگان معمولاً میزان تقاضا بازار انواع ورق آهنی بیشتر یا برابر با میزان عرضه بوده و این باعث می‌شود این مقطع فولادی همواره با شیب ملایمی در هر حال گران‌تر شدن باشد. البته انحصار در بازار ورق آهنی و کنترل عرضه‌های قطره چکانی توسط برخی تولیدکنندگان از دیگر عوامل بالا بودن تقاضا در این بخش است. به این ترتیب قیمت گریتینگ با توجه به قیمت ورق آهنی افزایش می‌یابد.

قیمت جهانی میلگرد و ورق

قیمت‌های جهانی با تأثیری که بر قیمت مقاطع صادراتی دارد می‌تواند بر نرخ مقاطع فولادی و در نهایت بر قیمت خاموت و قیمت گریتینگ تأثیر بگذارند. همان‌طور که می‌دانید قیمت پایه در بورس براساس قیمت دلار و فولاد صادراتی تعیین می‌شود که این موضوع یکی از دلایل تأثیر قیمت جهانی فولاد بر بازار آهن ایران است. هم‌چنین افزایش قیمت جهانی فولاد در کنار افزایش قیمت دلار تولیدکنندگان را به سمت صادرات و درامد دلاری سوق داده و این موضوع باعث کاهش عرضه و افزایش قیمت در بازار داخلی می‌شود. به عنوان نمونه قیمت خاموت با قیمت میلگرد و قیمت گریتینگ گالوانیزه با قیمت ورق گالوانیزه صادراتی ارتباط مستقیم دارد. برای مشاهده قیمت روز گریتینگ گالوانیزه و دیگر مقاطع فولادی بر روی این لینک کلیک کنید.

سیاست‌های کلان دولتی

یکی از عواملی که در دهه‌های گذشته سایه خود را بر اقتصاد ایران انداخته مسائل سیاسی و منطقه‌ای دولت‌های ایران است. نحوه رویکرد دولت‌ها به مذاکرات هسته‌ای و روابط با کشورهای منطقه از یک سو و اتخاذ رویکرد آن‌ها به مسائل کلان اقتصادی و تولید در داخل از جمله مواردی هستند که با هر تغییر دولتی در ایران می‌توانند آینده بازار را دچار تغییر کنند. وضع تعرفه‌های صادراتی و حذف آن، منع صادرات مقاطع فولادی و وضع دوباره آن، تلاش‌های موافق و مخالف برای حذف عرضه مقاطع فولادی از بورس کالا از جمله این موارد هستند.

چگونه قیمت خاموت و قیمت گریتینگ را پیش‌بینی کنیم؟

برای پیش‌بینی قیمت مقاطع ثانویه باید به محصول اولیه مراجعه نمایید؛ بنابراین برای پیش‌بینی قیمت خاموت و گریتینگ باید به نمودار نرخ میلگرد و نمودار نرخ ورق نگاه کرد؛ بنابراین پیش‌بینی قیمت خاموت و قیمت گریتینگ به آینده قیمت دلار، میزان تورم، میزان رکود در صنایع به‌ویژه ساختمان‌سازی، روابط خارجی و قیمت جهانی فولاد ارتباط دارد. به نظر می‌رسد با توجه به نرخ تورم بالا و چشم‌انداز تاریک اقتصادی، قیمت دلار پس از یک دوره اصلاح دوباره وارد رشد شده و با افزایش قیمت‌ دوباره در همه بازارها مواجه شویم. این افزایش قیمت‌ها باعث رشد رکود و فرار سرمایه از بازار صنایع مصرف‌کننده مانند ساختمان‌سازی خواهد شد.

شرکت فولادسازان راه ابریشم

سخن پایانی

نوسانات در بازار آهن همواره خواهد بود، بنابراین بهترین تصمیم این است که با شناخت عوامل مؤثر بازار آهن و پیش‌بینی نرخ مقاطع ثانویه مانند قیمت خاموت و گریتینگ در بهترین زمان ممکن اقدام به خرید مقاطع فولادی کنید. در این بین استفاده از کارشناسان با تجربه می‌تواند کمک بزرگی برای بهترین خرید ممکن باشد. شما از طریق تماس با شرکت فولادسازان راه ابریشم می‌توانید از مشاوره رایگان کارشناسان فولادینو استفاده نمایید.


پایان مطلب


 

 

لینک های مفید و مرتبط

 

نوشته های مرتبط

ارسال یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید