استیل نسوز صنایع تولیدی کشور 1

ورق استیل نسوز

همراه همیشگی صنایع تولیدی کشور

ورق استیل نسوز از انواع فولاد ضدزنگ به شمار می‌رود که با توجه به ویژگی‌های آن کاربرد فراوانی در صنایع مختلف دارد. استفاده از عناصری نظیر نیکل و کروم در کنار تیتانیوم، مولبیدن و منگنز باعث شده است تا ورق استیل نسوز در برابر حرارت بسیار مقاوم باشد. مقاومت در برابر حرارت بالا به مدت طولانی یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های ورق استیل نسوز است که این ورق را برای صنایع ویژه می‌کند. کاربردهای صنعتی نظیر کوره‌ها، دیگ‌های بخار و سایر بخش‌های صنعتی که بسیاری از مصالح تاب تحمل در این صنایع را ندارند. ازاین‌رو قیمت ورق نسوز برای صنایع از اهمیت بالایی برخوردار است. یکی از پرکاربردترین گرید انواع ورق استیل نسوز شامل گرید 300(فولادهای آستنیتی) و ورق استیل 310 است. در این مقاله به بررسی ورق استیل نسوز گرید 300 به ویژه ورق 310 و بازار آن می‌پردازیم.

ورق استیل 310 مهم‌ترین نوع در گرید 300

استیل نسوز براساس ساختار دارای انواع فریتی، فریتی- مارتنزیتی، مارتنزیتی، آستنیتی است که گرید 300 و  ورق نسوز 310 در دسته آستنیتی قرار می‌گیرد. گرید 300 یکی از مهم‌ترین انواع ورق استیل نسوز براساس آلیاژ به شمار می‌رود که به شکل محصولات زیر در بازار موجود است. دقت کنید که هریک از این گریدها دارای یک نوع کم‌کربن با نشان S و یک نوع پرکربن با نشان H هستند که به همین دلیل از سختی و مقاومت متفاوتی برخوردار هستند.

ورق استیل نسوز 310 یا 1.4845

  • جزو فولادهای ضدزنگ آستنیتی کربن متوسط
  • دارای میزان بالایی از کروم و نیکل
  • مقاومت تا دمای 1150 درجه سانتی‌گراد
  • انعطاف‌پذیری مناسب و دارا بودن قابلیت جوشکاری
  • دارای خاصیت غیر مغناطیسی
  • قابلیت انواع ساخت با استفاده از روش‌های استاندارد
  • مقاومت در برابر اسید نیتریک با دمای اتاق و نیترات‌های ذوبی تا دمای 425 درجه سانتی‌گراد
  • مقاومت حرارتی بیشتر نسبت به گرید 309
  • مناسب برای ساخت مخازن و انواع لوله‌های تأسیساتی، انواع کوره و تجهیزات نیروگاهی، موتور جت، تجهیزات ریخته‌گری

ورق استیل نسوز 309 یا 1.4828

ورق استیل نسوز 309 یا 1.4828

  • ترکیب شامل عناصر نیکل، منگنز، قلع، روی، آلومینیوم، سرب و فولاد
  • مقاومت تا دمای 1100 درجه سانتی‌گراد
  • ضد اکسید شدن و مقاومت در محیط‌های مرطوب مانند دریا
  • مقاومت حرارتی کمتر نسبت به ورق نسوز 310
  • قیمت ارزان‌تر نسبت به قیمت ورق نسوز 310
  • مناسب برای ساخت مبدل‌های حرارتی، اگزوز اتومبیل‌ها، قطعات کوره، موتور هواپیما و جت

 ورق استیل نسوز 321 یا 1.1454

  • دارای تیتانیوم، 17 تا 19 درصد کروم و 9 تا 12 درصد نیکل
  • مقاومت تا دمای 900 درجه سانتی‌گراد
  • دارای جوش‌پذیری مناسب
  • مناسب برای صنایع هوافضا، شیمیایی و پتروشیمی، کاربردهای حرارتی و الکتریکی

ورق استیل 310

ورق استیل 310 در استاندارد DIN آلمان به نام استیل 1.4845 و در میان فولادها با مشخصه X8CrNi25-21 نیز شناخته می‌شود. این ورق یکی از پرکاربردترین انواع فولادهای ضدزنگ است که در کاربردهای با حرارت پیوسته تا دمای حداکثر ۱۱۵۰ درجه سانتی‌گراد و حرارت متناوب تا دمای ۱۰۳۵ درجه سانتی‌گراد استفاده می‌گردد. این گرید نوعی ورق ضدزنگ (استنلس استیل) بهبود یافته محسوب می‌شود که به دلیل مقاومت بالا در برابر حرارت به نام ورق استیل نسوز 310 نیز شناخته می‌شود. ورق استیل 310 به دو روش فرم دهی گرم و فرم دهی سرد تولید می‌شود.

ویژگی‌های ورق استیل 310

از ویژگی‌های اصلی این ورق می‌توان به امکان استفاده از آن در کاربردهای چرخه‌ای تا حدی حرارتی، کربن‌دهی، نیتریداسیون و اکسیداسیون اشاره کرد. در ترکیب این محصول از کربن (0.25 درصد)، کروم (24 الی 26 درصد)، نیکل (19 الی 22 درصد)، منگنز (2 درصد)، فسفر (0.045 درصد)، گوگرد (0.03 درصد) و سیلیسیم (1.5 درصد) استفاده می‌کنند. وجود کروم و نیکل زیاد در ترکیبات این ورق علت مقاومت بالای این محصول در برابر اکسیداسیون، سولفیداسیون و خوردگی ناشی از رطوبت و حرارت بالا به شمار میرود. ازاین‌رو ورق استیل نسوز در صنایع شیمیایی، الکترونیکی و نیروگاهی کاربرد دارد که به خواصی نظیر مقاومت در برابر حرارت، خوردگی ناشی از آب و ضد اکسید شدن نیاز دارند. البته باید در نظر بگیرید که هرچند ورق استیل 310 نسبت به اکثر آلیاژهای مقاوم به حرارت از مقاومت به خوردگی بیشتری برخوردار است اما قرار گرفتن در محیط‌های بسیار خورنده می‌تواند در درازمدت اثر مخربی بر مقاومت این ورق بگذارد. یکی از دلایل بالا بودن قیمت ورق نسوز 310 نسبت به دیگر گریدهای آستنیتی به میزان بیشتر بودن نیکل در ترکیبات آن مربوط می‌شود. مقاومت در برابر خوردگی داغ، مقاومت در برابر خستگی ناشی از حرارت و گرمایش چرخه‌ای، استحکام و چقرمگی بالا در دمای کرایوژنیک، قابلیت استفاده در محیط‌هایی با دمای بالا و حاوی گاز دی‌اکسیدکربن، مقاومت کششی 520 مگاپاسکال و مدول الاستیسیته 200 گیگاپاسکال از دیگر مشخصه‌های این ورق به شمار می‌روند.

انواع ورق استیل 310

گرید ۳۱۰S یک نسخه کم‌کربن از ورق نسوز ۳۱۰ با فرایند ساخت راحت‌تر به شمار می‌رود که در محدوده‌های دمایی پایین‌تر با عوامل خوردگی کمتر کاربرد دارد. گرید 310H نیز نوع کربن بالای ورق نسوز است که این کربن بیشتر، مقاومت به خزش را افزایش داده ولی مقاومت به خوردگی در محیط‌های مرطوب را کاهش می‌دهد. ورق استیل 310 به‌صورت رول یا شیت در ابعاد مختلفی نظیر ۲×۱، ۶×۱.۵، 3×1.5، ۶×۲ متر و در ضخامت‌های ۰.2 الی 50 میلی‌متر تولید و به بازار عرضه می‌شود. البته در برخی برندها امکان سفارش این محصول در ابعاد دلخواه نیز وجود دارد.

وزن ورق استیل نسوز 310

وزن ورق استیل نسوز 310

واحد فروش ورق استیل 310 مانند سایر مقاطع فولادی کیلوگرم بوده و ازاین‌رو برای محاسبه قیمت ورق استیل 310 دانستن وزن ورق استیل 310 ضروری است. برای محاسبه وزن ورق استیل باید چگالی استاندارد ورق استیل یعنی عدد 7.86 را در ضخامت ورق به میلی‌متر، سپس در طول ورق به متر و در آخر در عرض ورق به متر ضرب کنید تا بتوانید وزن نهایی استاندارد ورق استیل 310 را به دست آورید.

کاربردهای ورق استیل 310 در صنایع

با توجه به مشخصات مکانیکی و شیمیایی منحصربه‌فرد ورق استیل 310 باید عنوان کنیم که این ورق در صنایع از جایگاه مهمی برخوردار است چرا که کمتر محصولی را می‌توان جایگزین این ورق کرد. از نظر کاربرد در صنایع برای شبیه‌ترین محصول به ورق 310 می‌توان به ورق 316 اشاره کرد. در صنایعی نظیر خودروسازی، راه آهن و حمل‌ونقل، ساختمان، پتروشیمی، دارو، انرژی و نیرو، نفت و گاز، لوازم آشپزی، تأسیسات و مواد غذایی از ورق استیل 310 استفاده می‌شود. از کاربردهای جزئی این ورق در صنایع می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سیستم‌های بازیابی کاتالیزوری برای تصفیه نفت و دیگ‌های بخار
  • ترموول ها، محفظه‌های احتراق، مشعل‌ها و پیچ‌های لنگر نسوز، مشعل‌ها
  • ساخت روکش در اجاق‌ها و قطعات محفظه خلأ
  • ساخت لوله‌های تابشی و مخازن تحت فشار و دمای بالا و ظروف حمل مواد شیمیایی

قیمت ورق استیل 310

قیمت ورق استیل 310

قیمت ورق استیل 310 به روش تولید، قیمت مواد اولیه، برند تولیدکننده و هم چنین نرخ ارز، میزان عرضه و تقاضا و قیمت جهانی فولاد بستگی دارد. برای کسب اطلاع از روند قیمت ورق استیل نسوز 310 و نحوه خرید آن می توانید با کارشناسان فولادسازان راه ابریشم تماس بگیرید یا به سایت فولادینو مراجعه کنید و مرغوب‌ترین بارهای موجود در بازار مانند ورق استیل نسوز اتوکمپو فنلاند، آسرینوکس اسپانیا، جیندال هند و کلمبوس آفریقای جنوبی را با کمترین دردسر تهیه نمایید.


پایان مطلب


 

 

لینک های مرتبط با این مطلب

نوشته های مرتبط

ارسال یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

Bespar Reportaj Services