رادیاتور قرنیزی چیست؟

رادیاتور قرنیزی

رادیاتور قرنیزی، به عنوان یکی از لوازم گرمایشی پرکاربرد در خانه های ماست. رادیاتور قرنیزی جدیدترین نوع رادیاتور است که در واقع قرنیزی است که مثل رادیاتورهای معمولی توانایی انتقال حرارت و گرمایش را دارد. به عبارت دیگر رادیاتور قرنیزی ، ترکیبی از قرنیز  و رادیاتور ساختمان در یک محصول می باشد. این ترکیب فضای کمتری در ساختمان اشغال می کند.

رادیاتورهای قرنیزی به دو نوع برقی (الکترونیک) و هیدرونیک تقسیم می‌شوند.

به علت تنوع در طرح و رنگ این رادایتورها ، کمک زیادی به زیباسازی فضای ساختمان میکند و برای خانه هایی با دکوراسیون خاص کاملا مناسب است. با نصب این نوع رادیاتور قرنیز همزمان تزیین و زیبا می شود.

رادیاتورهای قرنیزی توزیع دما را بصورت یکنواخت انجام می‌دهند. این موضوع یعنی اینکه یک اتاق کاملا سرد را در حدود 20 دقیقه می‌توان به دمای مطلوب رساند.

توجه داشته باشید که با نصب رادیاتور قرنیزی در مصرف انرژی صرفه جویی قابل توجهی خواهید داشت. همچنین تعمیر گرمایش قرنیزی بسیار ساده است.

در رادیاتور قرنیزی یک پوسته خارجی از جنس آلومینیوم و مس ساخته شده که پشت آن لوله های آب گرم تعبیه شده است و گرمای یکنواختی در منزل ایجاد میکند. رادیاتور قرنیزی از نظر سرعت گرمایش مثل رادیاتورهای پره ای عمل میکند و مثل سیستم گرمایش از کف ، یک گرمای یکنواخت از پایین ترین سطح منتشر می کند.

رادیاتورهای قرنیزی قابلیت این را دارند که با منبع های گرمایشی مختلف کار کنند. این سیستم گرمایشی میتواند انرژی خورشیدی ، پکیج و یا موتورخانه باشد.

این نوع رادیاتورها به دلیل نداشتن لبه تیز و دمای سوزاننده ، ایمن هستند و این یک نکته مثبت برای کودکان و سالمندان است .

 

رادیاتور های قرنیزی از دو بخش کلی تشکیل میشود :

  1. روکش رادیاتور قرنیزی

  2. لوله ها و تجهیزات انتقال 

 

مطلب پیشنهادی : آشنایی با انواع رادیاتور و نحوه کارکرد آن

 

تفاوت نحوه گرمایش انواع رادیاتور قرنیزی

نحوه گرمایش در انواع گوناگون رادیاتور قرنیزی با هم تفاوت هایی دارد که در واقع متفاوت بودن آنها در مقدار گرمایی است که از طریق جابجایی و همرفت و تابشی به محیط انتقال می یابد تغییر میکند.

رادیاتور های قرنیزی از لحاظ نحوه تولید گرمایش و انتقال آن به محیط اطراف، به طور کلی به دو دسته تک جداره و دوجداره تقسیم بندی می شوند که تفاوت اصلی انواع رادیاتور قرنیزی نیز در همین نکته خلاصه می شود.
گرمایش در نمونه رادیاتور قرنیزی تک جداره بیشتر به طریقه تابشی منعکس می شود و تفاوت آن با رادیاتورهای دوجداره درهمین مسئله میباشد، چرا که در نمونه دوجداره به واسطه فاصله ای که رادیاتور اصلی با دیوار گرفته، مقدار هوای حبس شده در پشت این محفظه نیز گرم شده و به سمت بالا صعود میکند و در نتیجه هوای سردتر جایگزین آن می شود و این عمل به کرات ادامه پیدا میکند.
بنابراین میتوان گفت که نحوه گرمایش و میزان گرمادهی در انواع مختلف رادیاتور قرنیزی تفاوت دارد.

 

مطلب پیشنهادی : راهنمای خرید رادیاتور شوفاژ

 

از مزایای رادیاتورهای قرنیزی میتوان به موارد زیر اشاره نمود :

  • کاهش هزینه های لوله کشی برای تاسیسات ساختمانی

  • کاهش فضای اشغال شده توسط سیستم های گرمایشی قدمی مثل رادیاتور های پره ای

  • کاهش هزینه نصب قرنیز

  • سرعت بالا در اجرا و نصب

  • قیمت مناسب نسبت به دیگر سیستم های های گرمایشی

  • تولید گرمای یکنواخت در سراسر خانه

  • قابلیت تنظیم دما در این سیستم

  • بازده ای بالا 

 

معایب سیستم گرمایشی به روش رادیاتور قرنیزی عبارتند از :

  • رنگ بندی محدود 

  • حذف قرنیز دلخواه از دکوراسیون داخلی

  • نداشتن سنسور قطع گرمایش در هنگام رسیدن به یک دمای مناسب

 

پایان مطلب


 

 

نوشته های مرتبط

ارسال یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید