ترین سوالات کاربران در مورد بازسازی آشپزخانه 1

پرتکرار ترین سوالات کاربران در مورد بازسازی آشپزخانه

اگر در فکر بازسازی خانه هستید محال است ابتدا به بازسازی آشپزخانه فکر نکرده باشید. آشپزخانه به تعبیری قلب تپنده خانه شماست. پس باید یک برنامه ویژه برای بازسازی آن داشته باشید. قطعا سوالاتی در این مسیر برایتان پیش خواهد آمد که قصد داریم در این مقاله پرتکرار ترین سوالات در این زمینه را پاسخ دهیم.

سوال اول)  از کجا بفهمم آشپزخانه‌ام نیاز به بازسازی دارد؟

این اولین سوالی هست که معمولا برای همه پیش می‌آید. واقعا باید چه پارامترهایی را مد نظر بگیریم که بفهمیم آَشپزخانه ما نیاز به بازسازی دارد؟

برای پاسخ به این سوال ابتدا بیایید بررسی کنیم بازسازی آشپزخانه وابسته به بازسازی چه مواردی است. ما تمام موارد ممکن را در اینجا لیست کرده‌ایم:

  1. کابینت‌های آشپزخانه

  2. سقف آشپزخانه

  3. کف آشپزخانه

  4. تاسیسات آشپزخانه

  5. شیرآلات و سینک و هود و گاز

  6. کاشی‌های آشپزخانه

  7. پنجره‌های آشپزخانه

  8. نورپردازی آشپزخانه

برای پاسخ به این سوال باید این لیست را مدنظر داشته و وضعیت موجود را با وضعیت ایده آل چک کنید. شاید بپرسید وضعیت ایده آل چیست. اجازه دهید تا وضعیت ایده آل هرکدام را برایتان مشخص کنیم.

1- کابینت آشپزخانه

اگر کابینت آشپزخانه شما فلزی، کهنه، شکسته یا خراب شده باید برای تعویض آن برنامه ریزی کنید. تعویض کابینت آشپزخانه گران ترین بخش بازسازی یک آشپزخانه است.  ممکن است برخی به شما پیشنهاد کنند که روکش کابینت خود را تعویض کنید. ولی ما پیشنهاد می‌کنیم این کار را نکنید. چون باید علاوه بر روکش، هزینه نصب ام‌دی‌اف در نمای جلویی را نیز بپردازید و در نهایت نیز طراحی آشپزخانه شما تغییری نمی‌کند.

مدل کابینت انتخابی شما بسته به سبک و میزان بودجه شما تعیین می‌شود. مثلا یکی از پرکاربردترین انواع کابینت آشپزخانه مدل های‌گلاس است. کابینت های‌گلاس با درخشندگی زیبایی که دارد مناسب آشپزخانه‌های مدرن است و کاربردی در آشپزخانه های کلاسیک ندارد. کابینت های‌گلاس با رنگ سفید از همه پرطرفدارتر است.

1649063796624ab774f27d7 main

نوع دیگر کابینت ام‌دی‌اف است. کابینت ام‌دی‌اف کمی ارزان‌تر از نوع های‌گلاس است و تقریبا مرسوم‌ترین نوع کابینت محسوب می‌شود. کابینت ام‌دی‌اف یک انتخاب اقتصادی و مقرون‌به‌صرفه است. این نوع کابینت نیز در رنگ های متوعی ساخته می‌شود که البته رنگ قهوه‌ای پرطرفدارترین رنگ است.

1649063823624ab78fa4abe main

 نوع دیگر که البته مناسب خانه های با سبک کلاسیک است، کابینت ممبران است که بسیار لوکس و زیباست. کابینت ممبران که نام دیگر آن وکیوم است نیز در رنگ‌های متنوعی ساخته می‌شود که البته رنگ سفید پرطرفدارترین مدل است. مدل دیگری که برای کابینت می توانید انتخاب کنید کابینت چوبی است. کابینت‌های چوبی بسیار گران هستند و یک حس متفاوت به خانه شما می‌دهند.

2- سقف آشپزخانه

1649063862624ab7b60fe2e main

به سقف آشپزخانه خود نگاه کنید. با یک نگاه ظاهری می توان فهمید که سقف نیاز به بازسازی دارد یا نه. اگر سقف سیاه یا پوسیده شده، باید بازسازی شود. برای بازسازی سقف آشپزخانه انتخاب های متعددی دارید. آسمان مجازی، کناف، پلکسی، رنگ روغنی، پی وی سی و … . قبل از اینکه تصمیم بگیرید، حتماً در این خصوص در اینترنت جستجو کنید.

3- کف آشپزخانه

به کف آشپزخانه خود نگاه کنید. آیا موزاییک است؟ دیگر موزاییک برای کف مرسوم نیست. وقت آن رسیده انتخاب های دیگر را نیز در نظر بگیرید. مرسوم ترین انتخاب سرامیک است. سرامیک های روشن و با ابعاد کوچک ارزان تر هستند. همچنین می توانید از پارکت های پی وی سی نیز استفاده کنید. اما توجه کنید که پارکت چوبی برای آشپزخانه مناسب نیست. چون رطوبت و آلودگی در آشپزخانه زیاد است.

4- تاسیسات آشپزخانه

حتما قبل از هر چیزی از سالم بودن تاسیسات آشپزخانه مطمئن شوید. لوله کشی آب های سرد و گرم، لوله کشی پکیج و آبگرمکن، لوله کشی ماشین لباسشویی و ظرفشویی و یخچال، مسیرهای فاضلاب و خلاصه همه را به دقت چک کنید.

5- شیرآلات، سینک، هود و گاز

به دقت به سینک خود نگاه کنید. ببینید چه انتخاب های دیگری وجود دارد. اگر سینک شما زنگ شده و رنگ آن کدر شده است باید آن را عوض کنید. همچنین شیرآلات آشپزخانه  را می توانید با مدل های به روز و مثلا رنگ طلایی عوض کنید. اگر از گاز رومیزی استفاده نمی کنید، می توانید آن را در انتخاب هایتان بگذارید و روی یکی از کابینت ها یا میز جزیزه نصب کنید. هود نیز باید بررسی شود. اگر می‌بینید مکش خوبی ندارد و با رنگ کابینت های جدید شما هماهنگ نیست، باید اقدام به تعویض آن کنید.

6- کاشی های آشپزخانه

وقتی از کاشی آشپزخانه صحبت می کنیم، منظورمان هم کاشی های پشت کابینت و هم کاشی های بین کابینتی است. معمولا پشت کابینت سیمان سفید کشیده می شود. توصیه ما این است پشت کابینت را نیز کاشی کنید تا در اثر رطوبت و آلودگی خراب نشود. همچنین برای کاشی های بین کابینتی یعنی همان فضای 60 سانتی بین کابینت های زمینی و دیواری می توانید از کاشی های مدل دار و جدید متناسب با رنگ و مدل کابینت خود استفاده کنید. کاشی های یک تکه 60 سانتی گران تر از سایزهای کوچکتر هستند.

7- پنجره های آشپزخانه

اگر آشپزخانه شما پنجره دارد می توانید برای تعویض پنجره آن نیز اقدام کنید. امروز پنجره های دوجداره مرسوم تر هستند. به دلیل اینکه عایق صدا و حرارت هستند. نکته مهمی که باید در انتخاب مدل پنجره در نظر بگیرید راحتی در باز و بسته کردن آن است. زیرا پنجره آشپزخانه زیاد باز و بسته می شود.

8- نورپردازی آشپزخانه

قسمت آخری که باید برای آشپزخانه در نظر داشته باشید نورپردازی آن است. بخشی از نورپردازی در سقف و بخشی دیگر در کابینت ها صورت می گیرد. نورپردازی شما باید بسیار بهینه ومناسب باشد و جوری زیاد از حد نشود که باعث اذیت چشم بشود.

سوال دوم) برای بازسازی آشپزخانه باید از کجا شروع کنم؟

برای بازسازی آشپزخانه بهتر است ابتدا مدل لوازم خانگی خود را انتخاب و از طراحی کابینت شروع کنید. سپس متناسب با کابینت می توانید سایر المان ها ها را انتخاب کنید. در نصب توجه داشته باشید که کار از سقف شروع شده و با نصب کابینت خاتمه می یابد.

سوال سوم) برای بازسازی آشپزخانه چه قدر بودجه لازم است؟

بستگی دارد که بخواهید چه کار کنید. ولی الان که در سال 1401 هستیم تقریبا بین بازه متری 3 تا 9 میلیون تومان باید هزینه کنید. یعنی هزینه بازسازی یک آشپزخانه 10 متری در حداقل حالت 30 میلیون تومان هزینه دارد. قبل از اینکه به آشپزخانه خود دست بزنید قیمت همه موارد را برآورد کنید تا مجبور نشوید وسط کار در اثر کمبود بودجه کار خود را نیمه رها کنید.

سوال چهارم) بازسازی آشپزخانه چه قدر طول می کشد؟

این هم بستگی دارد. اگر بخواهید همه قسمت های را بازسازی کنید احتمالا یک تا دو ماه درگیر بازسازی آشپزخانه خواهید بود. اما موارد جزئی زمان کمتری نیاز دارند.

سوال پنجم) برای بازسازی آشپزخانه از کجا می توانم متخصص پیدا کنم؟

اگر پیمانکار یا متخصص قابل اعتمادی نمی شناسید می توانید به وب سایت های مختلفی که در این زمینه خدمات را ارائه می کنند مراجعه کنید. کافیست در گوگل به دنبال بازسازی آشپزخانه باشید. سایت هایی مثل سلام ساختمان، سنجاق و … می توانند به شما در این زمینه کمک کنند.

سوال ششم) از کجا می توانم بهترین ایده ها برای بازسازی آشپزخانه را پیدا کنم؟

توصیه می کنیم از سایت پینترست استفاده کنید. هزاران عکس در مورد هر چیزی که فکر کنید ایده وجود دارد.


پایان مطلب


لینکهای مفید و مرتبط با این مطلب 

 

 

 

 

نوشته های مرتبط

ارسال یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید