مدل پرده و کاربرد آن در دکوراسیون داخلی 1

انواع پرده و کاربرد آن در دکوراسیون داخلی

معمولا پنجره‌ها برای اینکه جلوه زیبایی به خود بگیرند با پرده‌ تزیین می‌شوند. انواع پرده در طراحی دکوراسیون داخلی خانه، می‌تواند نقش بسیار کلیدی را ایفا کنند. چرا که اگر انتخاب آن‌ها به درستی انجام شود، نمای بسیار زیبایی به منزل شما می‌دهند. نوع پرده‌ای که تصمیم دارید در دکوراسیون منزل از آن استفاده کنید، به عوامل متعددی بستگی دارد. عواملی مثل: اندازه پنجره، سبک دکوراسیون منزل، مقدار نور ورودی، جهت ورود نور و موقعیتی که پنجره شما در آن قرار دارد. به همین دلیل، بررسی انواع پرده در دکوراسیون منزل اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کند. شما پیش از انتخاب هر طرح و مدلی برای پرده، می‌بایست این عوامل را درنظر داشته باشید. اما در درجه نخست، سلیقه و انتخاب شماست که اهمیت ویژه‌ای دارد. قرار نیست انتخاب شما از قانون خاصی تبعیت کند. اما اگر درنهایت برای انتخاب پرده مناسب در دکوراسیون منزل، بعضی از قوانین را بدانید، می‌تواند برای انتخاب مناسب به ذهن شما جهت‌دهی خوبی بدهد.

نکته مهم بعدی در انتخاب انواع پرده برای منزل، فضایی است که قرار است در آن نصب شود. مسلما پرده‌ای که در دکوراسیون پذیرایی منزل از آن استفاده می‌کنید، متفاوت از پرده‌ اتاق خواب است. در این مقاله قرار است به بررسی ویژگی‌های پرده در هر نقطه از منزل بپردازیم.

انواع پرده

پرده اتاق خواب

اتاق خواب مکانی است که شما در آن استراحت می‌کنید و نیاز به آرامش دارید. قبل از انتخاب پرده برای اتاق خواب، نوری که از پنجره ساطع می‌شود را درنظر داشته باشید. بعد سلیقه شخصی‌تان را لحاظ کنید. ببینید تمایل دارید که اتاق خواب شما پرنور باشد یا کم‌نور. این موضوع به ذهن شما در انتخاب جنس پارچه پرده مناسب جهت‌دهی می‌دهد. درحقیقت فلسفه وجودی پرده در اتاق خواب برای این است که هم از نور زیاد اول صبح جلوگیری کند، هم به نوعی باشد که از هد رفتن انرژی سرمایی یا گرمایی اتاق خواب شما جلوگیری کند. همچنین به سبب اینکه فضای اتاق خواب، یک مکان خصوصی است، ممکن است تمایل داشته باشید که جنس پرده انتخابی به‌گونه‌ای باشد که از بیرون به داخل دید نداشته باشد. به خصوص اگر در محله‌های شلوغ زندگی می‌کنید و منزل شما در طبقات بالایی آپارتمان قرار دارد. شما می‌توانید برای اتاق خواب، فراخور سلیقه‌تان از انواع پرده سلطنتی، مینیمال، مدرن و ساده استفاده کنید. توجه داشته باشید که دیزاین و چیدمان اتاق خواب شما، در انتخاب پرده مناسب اتاق خواب، اهمیت ویژه‌ای دارد. نکته دومی که در انتخاب پرده اتاق خواب باید در نظر داشته باشید، متراژ اتاق است. انواع پرده‌ای که برای اتاق‌های بزرگ انتخاب می‌شوند، متفاوت از پرده‌ای است که در اتاق‌های کوچک استفاده می‌کنید.

مطلب پیشنهادی : انتخاب جسورانه اتاق خواب بنفش

نکته مهم دیگر در انتخاب پرده اتاق خواب این است که باید درنظر داشته باشید این پرده قرار است برای اتاق کودک مورد استفاده قرار بگیر یا اتاق خواب شخصی زوج. احتمالا تصمیم بگیرید برای اتاق خواب کودک پرده‌ای انتخاب کنید که با روحیات کودکانه فرزند دلبند شما تناسب داشته باشد و برای اتاق خواب شخصی خود، انتخابتان طرح و مدل ساده‌ای باشد که احساس آرامش بیشتری در این فضا داشته باشید. 

مدل پرده اتاق نشیمن

پرده نشیمن و پذیرایی

اتاق نشیمن فضایی است که باید هم حالت شیک خود را حفظ کند و هم برای گذراندن زندگی روزمره، احساس امنیت، آرامش و صمیمیت را القا کند. فارغ از سبک دکوراسیونی که برای هال و پذیرایی درنظر می‌گیرید، انتخاب پرده مناسب نشیمن و پذیرایی، تکمیل‌کننده دکوراسیون منزل شما خواهد بود. توصیه می‌شود که برای اتاق نشیمن از پرده‌های ساده و بدون الوان استفاده کنید و اگر قصد تزیین اتاق نشیمن خود را دارید، آن را در انتخاب سایر المان‌های این فضا لحاظ کنید. اما بازهم به انتخاب شما بستگی دارد. ولی پیش از هرچیز سبک اتاق نشیمن و رنگ‌های به کار رفته در آن را درنظر داشته باشید. آیا فضای شما مدرن است؟ آیا لوازم مورد استفاده شما سنتی و مجلل است؟ رنگ‌هایی که در دکوراسیون اتاق نشیمن از آن استفاده کرده‌اید چه رنگ‌هایی است؟ نکته دیگری که باید درنظر داشته باشید حفظ نور است. اتاق نشیمن بیشتر از سایر فضاهای منزل نیاز به نورگیری دارد. پرده‌ای برای این فضا انتخاب کنید که شما را از نور روز بی‌بهره نگذارد. 

نکته مهم دیگر این است که به سبب پذیرایی از مهمان در این فضا، ممکن است نیاز داشته باشید که فضای شیک و رسمی‌تری ایجاد کنید. این نکته زمانی اهمیت پیدا می‌کند که فضای نشیمن منزل شما با فضای پذیرایی جدا باشد. اگر فضای جداگانه‌ای دارید، می‌توانید این موضوع را لحاظ کنید. برای فضای پذیرایی پرده رسمی‌تر و کلاسیک‌تر و برای فضای نشیمن پرده‌ای انتخاب کنید که احساس راحتی و آرامش بیشتری به شما القا کند.

 

پرده آشپزخانه

مدل پرده آشپزخانه

شاید در انتخاب پرده آشپزخانه از خود پرسیده باشید که چه پرده‌ای به آشپزخانه شما می‌آید؟ یکی از نکات مهمی که در خرید پرده آشپزخانه باید به آن توجه داشته باشید، جنس آن و مقاومتش در برابر شست‌وشو است. چرا که احتمالا پرده آشپزخانه را به سبب پخت‌ و پز، بیشتر از سایر پرده‌ها در منزل خواهید شست. پس جنس مرغوب و مناسبی انتخاب کنید که با شست‌وشو آسیب نبیند. نکته بعدی، اندازه آشپزخانه شماست. اگر آشپزخانه شما کوچک است، توصیه می‌کنیم که از انواع پرده‌های روشن‌تر که جنس پارچه ظریف‌تری دارند استفاده کنید تا نور بیشتری را از بیرون به فضا بتاباند.

مطلب پیشنهادی : آشپزخانه جزیره برای داشتن فضایی متفاوت

اما اگر آشپزخانه شما بزرگتر است و با سلیقه شما هم جور درمی‌آید، استفاده از پرده‌های تیره‌تر بلامانع است. یکی از نکاتی که در انتخاب پرده آشپزخانه باید درنظر بگیرید، نوع کابینت‌ها است. اگر کابینت‌های دکوراسیون شما کلاسیک است، بهتره پرده‌ انتخابی شما هم به این مدل نزدیک باشد. سبک‌های مختلفی برای انتخاب پرده آشپزخانه وجود دارد، مدرن، مینیمال، سلطنتی و… به همین دلیل بهتر است انتخاب نهایی شما برای پرده آشپزخانه به سبک و نوع کابینت‌ها نزدیک‌تر باشد.

 

پرده اتاق کار

مدل پرده اتاق کار

اتاق کار می‌تواند فضایی در منزل شما یا در محل کارتان باشد. پیش از انتخاب پرده اتاق کار این مورد را درنظر بگیرید که این فضا در منزل شماست یا محل کارتان. اگر اتاق کار شما در منزل است، باید پرده اتاق کار به شکلی باشد که با دکوراسیون دفتر کار خانگی هم متناسب است. پس این مورد را حتما درنظر داشته باشید. نکته بعدی نور است. اتاق کار باید نور خوبی داشته باشد تا شما هنگام کار، کمتر خسته و کلافه شوید. به همین دلیل توصیه می‌شود از پرده‌ای که جنس حریری دارد استفاده کنید تا حس و حال بهتری به فضای کارتان بدهد. اما اگر برای محیط‌ اداری، به دنبال پرده مناسب هستید، پرده‌های کرکره‎‌ای بهترین گزینه هستند. علاوه بر اینکه نور مناسبی را از خود به درون اتاق راه می‌دهند، حالت رسمی‌تری دارند که فضا را اداری‌تر جلوه می‌دهند. پرده‌های کرکره‌ای انواع مختلفی دارند، چوبی، آلومینیومی، کرکره عمودی، کرکره افقی و… درنهایت شما باید با توجه به سلیقه و بودجه‌ای که دارید یکی از انواع پرده را انتخاب کنید. البته این بدان معنا نیست که انتخاب پرده اتاق کار را فقط به انواع کرکره ه‎ای آن محدود کنید. در نهایت اگر اتاق کار شما در سازمانی که مشغول به فعالیت هستید، نیازمند فضای رسمی‌ و در عین حال مجلل است، می‌توانید از انواع مدل پرده کلاسیک و مدرن استفاده کنید. برای اتاق‌های جلسه کاری هم استفاده از پرده‌های بلند توصیه می‌شود.

 

پرده بالکن

پرده بالکن

بالکن‌ها معمولا پنجره‌های بزرگ‌تری نسبت به سایر پنجره‌ها دارند. همچنین برای اینکه بتوان از فضای بالکن استفاده کرد، یک درب هم تعبیه شده که راهی برای ورود و خروج به این فضا است. درنتیجه پرده بالکن احتمالا طول بیشتری نسبت به سایر پرده‌ها در فضای منزل دارد. یک نکته مهم در طراحی بالکن این است که احتمالا برای اینکه شما مجبور به ورود و خروج به بالکن هستید، نیاز دارید که پرده بالکن را بیشتر از بقیه جابه‌جا کنید. پس جنس آن را به گونه‌ای انتخاب کنید که با جابه‌جایی و استفاده حالت و فرم خود را به مرور زمان از دست ندهد. نکته بعدی این است که احتمالا شما نیاز دارید که در ساعاتی از روز در بالکن را باز بگذارید تا از نور و هوای مناسب روز استفاده کنید. پس توصیه ما به شما این است که از رنگ‌های بسیار روشن برای پرده بالکن استفاده نکنید. چون ممکن است زودتر از بقیه پرده‌های منزل کثیف شود. یکی از انواع پرده پشت دری بالکن، پرده‌های ثابت است. این پرده‌ها با دو میله در پایین و بالای در متصل می‌شوند و فضای پشت در بالکن را اشغال می‌کنند. اگر سلیقه شما به این نوع پرده‌ها نزدیک است می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

جمع‌بندی

همانطور که در این مقاله مطالعه کردید، پرده‌ در دکوراسیون منزل نقش بسیار حیاتی را ایفا می‌کنند. پرده در دکوراسیون یک رکن زینتی است. درنهایت انتخاب پرده مناسب بسته به سلیقه شما می‌تواند متفاوت باشد. توجه داشته باشید که در انتخاب خود، دکوراسیون منزلتان را حتما درنظر بگیرید و طرح و مدلی انتخاب کنید که با فضا و دکوراسیون منزل شما مطابقت داشته باشد. انتخاب رنگ پرده یکی دیگر از مسائلی است که احتمالا هنگام خرید با آن مواجه خواهید بود. رنگ پرده تکمیل‌کننده دکوراسیون خانه خواهد بود. با توجه به لوازم خانه، می‌توانید بهترین رنگ را انتخاب کنید. توجه داشته باشید که قرار نیست پرده هم‌رنگ با لوازم منزل شما باشد. حتی اگر گاهی قانون‌شکنی کنید و رنگی متضاد با سایر اجزای دکوراسیون خانه برای پرده انتخاب کنید، فضای جذاب‌تری به منزل شما ببخشد. 

 


پایان مطلب


 

 

نوشته های مرتبط

ارسال یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

Bespar Reportaj Services