تا صد نکات مهمی که برای خرید هود آشپزخانه باید بدانید 1

کاربردهای هود آشپزخانهآشپزی برای بسیاری از ما از تجربه های لذت بخشی است که در آشپزخانه به آن می پردازیم. در طول سال ها، آشپزخانه به یکی از مهم ترین قسمت های خانه تبدیل شده است و هر روز با تکامل فناوری، وسایل جدیدی برای بهبود فرایند آشپزی به بازار عرضه می شود. یکی از این وسایل مهم که امروزه در هر آشپزخانه ای پیدا می شود، هود آشپزخانه است.

هود آشپزخانه به عنوان یک وسیله اساسی در آشپزخانه عملکردهای متعددی دارد، از جمله حذف بو و بخارهای آشپزی، کاهش رطوبت و گرما، تمیز نگه داشتن محیط و کاهش آلودگی هوا. با این وجود، با تنوع بسیاری از هودهای مختلف در بازار، انتخاب یک هود مناسب و بهینه برای آشپزخانه ممکن است مشکل و چالش برانگیز باشد.یکی از تصمیمات مهم و اساسی برای خانه است. استفاده از هود در آشپزخانه، به حفظ پاکیزگی کمک نموده و نظافت را سادهتر میکند. پخش شدن دود و چربی تمیزکردن دیوارها و پیشخوان کابینتها را دشوارتر می نماید در زمستان ها که تمام پنجره ها بسته است، سوختن ناقص گاز سبب سنگین تر شدن هوای آشپزخانه می شود. همچنین در تابستان ها عدم استفاده از هود سبب افزایش گرمای آشپزخانه میشود. علی الخصوص در آشپزی میهمانی ها که برای خانم خانه، پخت غذا را سخت تر می نماید . از دیگر کاربردهای هود آشپزخانه خارجکردن دود است. این امر در سبب میشود تا در موارد ناخواسته سنسور های دود نصب شده سیستم هی خودکار اطفاء حریق فعال نشوند .

کاربردهای هود آشپزخانه:

نکات مهم در انتخاب هود آشپزخانهبرای داشتن یک انتخاب مناسب، باید اطلاعات کافی در مورد انواع هود واجزای آن داشته باشید. با داشتن هود مناسب، دیگر نیازی به بازکردن تمامی پنجرهها هنگام آشپزی نخواهید داشت و از هوای سالمتری بهره مند خواهید شد. بهعلاوه از شر بوهای نامطبوع و آلودگیهای سمج روی دیوارها و پیشخان کابینتها هم خلاص خواهید شد. همچنین انتخاب هود مناسب بر زیبایی و دکوراسیون منزل تاثیر خواهد داشت و به نوعی معرف سلیقه شما در طراحی و دکوراسیون آشپز خانه می باشد. مهمترین خواسته ها از هود آشپزخانه عبارتند از:

  • اندازه هودهود ها در ابعاد و حجم های مختلف به بازار عرضه می شوند. طول استاندارد هود ها 60، 70، 80 و 90 سانتیمتر است . ابعاد هود به اندازه اجاق گاز، مساحت آشپز خانه و منزل بستگی دارد . هودی را انتخاب کنید که یا هم اندازه یا بزرگتر از طول اجاق گاز باشد تا کاملا سطح اجاق گاز را پوشش دهد. بهتر است ابعاد صفحه اجاقتان را یادداشت کنید و هنگام خرید هود با خودتان همراه داشته باشید. ارتفاع نصب هود هم نسبت به اجاق برای اجاقهای گازی و برقی بهتر است بهترتیب بین ۲۴ تا ۳۰ اینچ و ۲۰ تا ۲۴ اینچ باشد.
  • قدرت مکش((CMF، چربی زدایی از محیط و جلوگیری از پخش بوی غذااین موضوع به اندازه هود، موتور و پروانه ها بستگی دارد . هودی انتخاب کنید که 200 متر مکعب بر دقیقه هوا را انتقال دهد.
  • قدرت تسویه هوا در هوداین موضوع به فیلتر ها، سنسورهای مورد استفاده و تکنولوژی طراحی هود بستگی دارد. برای پختوپز معمولی، هود باید بتواند حداقل 200 فوت مکعب در دقیقه، دود انتقال دهد.
  • هوشمندی، عملکرد اوتوماتیک و امکان برنامه ریزی هوداین موضوع به انواع برد و سنسور های بکار رفته در هود بستگی دارد . در هود های جدید امکان اتصال با موبایل، برنامه ریزی و تنظیم زمان فعالیت هود و همچنین ارتباط هود با سایر تجهیزات آشپزخانه فراهم شده است .
  • سیستم های حفاظتیاین امر به طراحی هود ها و اجزای محافظتی در برابر دما و نوسانات جریان الکتریکی بستگی دارد .
  • صدای هودصدایی که از هود منتشر میشود، بسیار مهم است. این صدا با سونز اندازهگیری میشود. یک سونز برابر با صدای کار یک یخچال است. به طور نرمال صدای هود برابر 4 سونز میباشد و تا نزدیک 8 نیز بالا میرود. هرچه این عدد کمتر باشد بهتر است. صدای زیاد هود در استفاده طولانیمدت، باعث سلب آرامش و آسایش میشود. بهتر است هودی را انتخاب کنید که صدای آن 3 سونز یا کمتر باشد. جدید ترین تکنولوژی استفاده شده در طراحی هود های بی صدا ، فن آوری DEEP SILENT است که بیمکث برای اولین بار این فن اوری را در محصولات خود استفاده نموده است .
  • روشنایی هودهودها عموما با لامپهای LED و هالوژن عرضه میشوند. بنابراین در زمان خرید باید میزان قدرت و گسترش نور را بررسی کنید. چراغهای هالوژن و LED هر دو نور کافی برای پختوپز فراهم میکنند. اما لامپهای LED به دلیل طول عمر بیشتر و مصرف انرژی کمتر ترجیح دارند. بیمکث از معدود تولید کنندگان انواع LED در ایران است.
  • مصرف برق هوداگر میزان برق مصرفی برایتان اهمیت دارد، در خرید هود آشپزخانه اولویت را به هودهای مورب کممصرف اختصاص دهید. هودهای مورب کم مصرف، دارای گریدهستند.
  • تایمر روشن و خاموش کردن خودکاربعضی از هودها دارای تایمر هستند، به این صورت که پس از یک مدت مشخص، هود به طور خودکار خاموش میشود. برای کسانی که فراموش میکنند هود را خاموش کنند، تایمر خودکار یک ویژگی عالی است. همچنین بعضی از هودها دارای سنسورهای حرارتی هستند و مقدار گرمای اجاق گاز و حتی بخار غذا را تشخیص داده و فن را به طور خودکار روشن میکنند.
  • زیبایی و دکوراسیون: برای انتخاب هود، یه سبک و دکوراسیون آشپزخانه توجه کنید. مثلا بعضی از هودهای معمولی، مناسب آشپزخانههای مدرن و شیک نیستند. انواع هود های تی شکل یا جزیره، شومینه ای، مخفی، آسانسوری و کنار اجاق گاز به شما امکان میدهند که با رنگها و امکانات مختلفی به تزئین آشپزخانه و نور پردازی بپردازید.
  • هود نیازمند اتصال به داکت یا بدون نیاز به اتصال به داکت:  منظور از داکت درواقع همان کانال متصلی است که هوای مکیدهشده توسط هود را به بیرون از خانه هدایت میکند. هودهای بدون داکت را میتوانید در هر نقطهای از آشپزخانه نصب کنید. این نوع هودها چون به سیستم داکت متصل نیستند و صرفا بر پایه فیلتراسیون عمل میکنند، دستتان را از بابت محل نصب نمیبندند. آنها هوای مکیدهشده را تصفیه و سپس دوباره در فضای آشپزخانه به گردش درمیآورند. این نوع هودها اغلب به فیلترهایی از جنس زغال مجهزند که به زدودن هوا از بو و ذرات دود کمک نموده و باید هر چند وقت یک بار تعویض گردند. برخی از هود ها هم چند منظوره بوده و به دو صورت صابل استفاده هستند

 

 

آشنایی با انواع هود آشپزخانه:

 

آشنایی با انواع هود آشپزخانه:

  • هود زیرکابینتی یا کتابیبدنه هودهای زیرکابینتی اغلب از جنس فلز رنگ شده و یا استیل ساخته می شود. هودهای زیر کابینتی از قدیمیترین و رایجترین نوع هودها هستند و در بسیاری از خانهها یافت میشوند. این هودها در زیر کابینتهای آشپزخانه نصب میشوند. قیمت مناسب و هزینه نگهداری کم، از مزیتهای این گونه هود میباشند. تنوع رنگ در این نوع هود زیاد است و هر نوع سلیقهای را در بر میگیرد.
  • هود شومینه ای یا دیواریجنس این هود ترکیبی از فلز رنگ شده، استیل و شیشه است. هودهای دیواری روی دیوار نصب شده و دارای بدنهای پهن و دودکشی باریک و بلند هستند که از آن اغلب برای هدایت لوله خرطومی استفاده میشود. این هودها را دودکشهای دیواری هم مینامند، زیرا طرح آنها از نظر شکل به یک دودکش سنتی شباهت دارد. این هودها نسبت به هودهای زیرکابینتی زیباتر هستند اما فضای بیشتری را اشغال میکنند و بهتر است در آشپزخانههای بزرگ نصب شوند. هود دیواری به طور معمول قیمت بیشتری از هود زیرکابینتی دارد، اما بسیاری این مدل را ترجیح میدهند، زیرا ممکن است که در اطراف اجاق گاز، کابینت برای نصب هود زیرکابینتی نباشد. هودهای دیواری دارای اشکال مختلفی هستند. متداول ترین نوع آن، سبک دودکش هرمی یا هود مخروطی است.
  • هود مورببخش عمده بدنه هودهای مورب را شیشه تشکیل داده است. هود مورب، هودی است که به صورت زاویهدار در بالای اجاق گاز قرار میگیرد. این هود به علت ابعاد بزرگش، برای آشپزخانههای نسبتا بزرگ مناسب است. این هودها ظاهر زیبایی دارند و بسیار پرطرفدار هستند.
  • هود مخفی یا توکاربدنه این نوع هودها اغلب از جنس فلز رنگی یا استیل ساخته شده و با شیشه تزئین می گردند. این هود در داخل کابینت و بالای اجاق گاز تعبیه میشود. هود مخفی جزو سادهترین نوع هودها است و بیشتر در فضاهای کوچک استفاده میشود. این نوع هود از تنوع کمتری نسبت به دیگر مدلها برخوردار است و برای افرادی مناسب است که قصد دارند آشپزخانهای ساده و خلوت داشته باشند
  • .هود جزیرهایهود جزیرهای از ترکیب استیل و شیشه ساخته میشود. این هودها از نظر طراحی مشابه هودهای دیواری هستند، اما لازم نیست در کنار دیوار نصب شوند. هود جزیرهای دارای دریچهای است که به مجرایی در سقف متصل میشود و هوای کثیف را از فضای آشپزخانه بیرون میکشد. این نوع هود برای اجاق گاز جزیرهای بسیار مناسب است. این هودها نسبت به دیگر هودها گرانتر هستند. هودهای جزیرهای اغلب دارای طرحهای مدرن و رنگهای براق هستند که آنها را به گزینهای ایدهآل برای یک آشپزخانه زیبا و مدرن تبدیل میکند.

 

خرید هود آشپزخانه

 

 

 


پایان مطلب


 

 

 

مطالب مفید و مرتبط با این مطلب

 

نوشته های مرتبط

ارسال یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید