10کاربرد فناوری نانو در صنعت ساختمان 1

کاربردهای فناوری نانو در ساختمان

با گسترش روز افزون جمعیت و افزایش میزان ساخت‌وساز و همچنین به دلیل محدود بودن منابع و مصالح مصرفی، تقاضا برای استفاده از مصالح جدید در صنعت ساختمان افزایش پیدا کرده‌است. تلاش در جهت پیدا کردن راه حل‌هایی برای اصلاح کیفیت، افزایش کارایی مصالح و کاهش مصرف ماده خام و انرژی، موجب استفاده از فناوری‌های نوین در این صنعت شده‌است. یکی از بزرگ‌ترین فناوری‌های نوین در قرن حاضر فناوری نانو است که استفاده از آن در راستای برطرف کردن نیازهای صنعت ساختمان، می‌تواند راهگشا باشد. از مزایای استفاده از این فناوری می‌توان به افزایش کیفیت مصالح، صرفه‌جویی در مصرف انرژی و به تبع آن صرفه‌جویی اقتصادی اشاره کرد. گسترش این فناوری در معماری به‌طور چشمگیری در حال توسعه است که در زیر به چند مورد از آن اشاره شده‌است:

  • سیمان و بتن
  • نانو پوشش‌ها
  • نانو شیشه‌ها
  • رنگ‌های خود تمیز شونده
  • رنگ‌های تصفیه‌کننده هوا
  • سلول‌های فتوولتاتیک

 

لینک پیشنهادی: صادرات مصالح ساختمانی

 

ده محصول و فناوری از محصولات فناوری نانو در شانزدهمین نمایشگاه نمایشگاه بین المللی صنعت ساختمان معرفی شدند.

به گزارش گروه اقتصادی آنا به نقل از ایسنا، در شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت ساختمان که با مشارکت 837 شرکت داخلی و 372 شرکت خارجی از 23 کشور جهان برگزار شد، شرکت‌های حاضر محصولات خود را در قالب گروه‌های کالایی تولید ابزارآلات، تجهیزات و ماشین آلات ساختمانی، در و پنجره، شیشه و ماشین آلات وابسته، مصالح ساختمانی پایه تونل، سد، راه، زهکشی و آبیاری، سنگ‌های ساختمانی، لوله و اتصالات، یراق آلات ساختمانی، پوشش سقف و دیوار و قطعات پیش ساخته، حمام، سونا، آشپزخانه، سیستم تصفیه فاضلاب، دکوراسیون، نماسازی، پوشش‌های کف و درهای اتوماتیک عرضه کردند.

در این نمایشگاه نیز در غرفه فناوری نانو 10 محصول و فناوری از محصولات فناوری نانو در حوزه صنعت ساختمان عرضه شد که شامل کاشی و سرامیک آنتی باکتریال، نانوسیل الوان، لوله و اتصالات ساختمانی از جنس UPVC، لوله‌های بی‌صدای فاضلاب، کفپوش‌های رزینی مقاوم در برابر سایش، نانو بتن سبک سازه‌ای، رنگ ضدخش ترافیکی، رنگ ترک تزئینی، پروفیل در و پنجره UPVC و نانو پوشش‌ها می‌شود.

رنگ ضد خش ترافیکی از ماندگاری و عمر بالا در سطح معابر، افزایش مقاومت به سایش و کارایی بهتر برخوردار است؛ ضمن آن که رنگ‌های ترک تزئینی قابلیت ترمیم صدمات سطحی در دراز مدت بدون رنگ آمیزی مجدد و اجرا بر روی سطوح رنگ‌پذیر پلاستیکی بدون نیاز به آستر دارد.

پروفیل درب و پنجره UPVC نیز از ویژگی‌هایی چون افزایش مقاومت ضربه‌ای طبق استاندارد ملی محصول، افزایش دوام محصول و افزایش مقاومت در برابر اشعه ماورای بنفش برخوردار است.

 


پایان مطلب


 

 

 

نوشته های مرتبط

ارسال یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید