stud selection guide 1

 

راهنمای انتخاب ناودانی مناسب ساخت و ساز

ناودانی کی از شناخته شده ترین و پرکاربردترین پروفیل های فولادی می باشد که به صورت گسترده ای در سازه ها و فوندانسیون ساختمان سازی کاربرد دارد. این پروفیل انواع مختلفی از نوع شکل ظاهری و همینطور نوع تولید دارد که در ادامه به معرفی آن ها خواهیم پرداخت.

دقت در انتخاب بهترین ناودانی:

اولین نکته پیش از انتخاب ناودانی و جستجو در مورد قیمت و انواع آنها، شناسایی بهترین تولید کننده می باشد. ناودانی های موجود در بازار ممکن است با برندهای مختلف قیمت هایی متفاوت داشته باشند. دلیل اصلی این امر تفاوت در کیفیت مواد اولیه، استفاده از خطوط تولید متفاوت و تجهیزات مورد استفاده توسط تولید کنندگان مختلف می باشد.

کارخانه ناودانی فولاد نصر آذربایجان از جمله بزرگترین تولید کنندگان ناودانی در شمال غرب کشور می باشد که به دلیل کیفیت بالای محصولات تولید، مشتریان بسیاری از کشور های همسایه دارد و بخش عمده ای از تولیدات خود را به کشورهای دیگر صادر می کند.

استفاده از مواد اولیه ی درجه یک که پس از تایید واحد آزمایشگاهی این کارخانه تاییدیه های لازم را برای تولید پروفیل ها کسب میکند یکی از مهمترین فاکتورها در تولید محصول باکیفیت می باشد. از سویی دیگر بهره گیری از تجهیزات مدرن در خطوط تولید و همینطور بهره گیری از مهندسان زبده ی بومی در افزایش کیفیت ناودانی های تولیدی این واحد صنعتی تاثیر گذار بوده است.

 انواع ناودانی از نظر چگونگی تولید :

تولید ناودانی ها به دو صورت امکان پذیر می باشد : فابریک یا پرسی .

ناودانی های فابریک به صورت مستقیم از شمش تولید میشوند و در قالب های مشخص در خطوط نورد اماده سازی شده و به بازار عرضه میشود. به صورت استاندارد طول این ناودانی ها 6 یا 12 متر میباشد.

ناودانی های پرسی از پرس کردن ورقه های فولادی حاصل میشوند و که کاربردهای خاص خود را دارند.

در سازه های ساختمانی بیشتر از ناودانی های فابریک استفاده میشود چرا که توان بیشتری برای مقابله با فشارها دارند و پایداری انها نسبت به نمونه های پرسی بیشتر است. از سویی دیگر قیمت نمونه های فابریک در مقایسه با پرسی بالاتر می باشد.

انواع ناودانی از نظر وزن:

ناودانی ها از نظر وزن به دو دسته ناودانی سبک و ناودانی سنگین دسته بندی میشوند. ناودانی های سبک معمولاً بر اساس استاندارد روسی GOST 8240 ساخته می‌شود، استانداردی که اکثر کارخانه‌های تولیدکننده ناودانی در داخل کشور نیز از آن استفاده می‌کنند.

از این نوع ناودانی ها بخصوص در ساختمان سازی ، معماری ، ساخت درب و پنجره و اتومبیل سازی استفاده میشود. ناودانی های سبک به دلیل وزن پایین اهمیت بسیاری در کاهش بار و وزن سازه ها دارند و از این رو قیمتی بالاتر نسبت به ناودانی های معمولی و سنگین دارا می باشند.

ناودانی های سنگین در مقابل در خرپاها ، ستون ها و … کاربرد بسیاری دارند. این ناودانی ها برخلاف ناودانی های سبک، وزنی بالاتر از وزن استاندارد موجود در جدول اشتال دارند.

انتخاب نوع ناودانی سبک یا سنگین بستگی به موقعیت مورد استفاده دارد و از این رو باید به صورت دقیقی توسط مهندسان بررسی شده و طبق استاداردهای موجود ناودانی مناسب برای هر قسمت انتخاب شود.

انواع ناودانی از نظر شکل :

ناودانی دارای دو قسمت عمود بر یک صفحه می باشند. صفحه را جان می نامند و دو قسمت عمود را بال.

از نظر شکل ظاهری ممکن است ناودانی به شکل U یا به شکل C طراحی و تولید شود که بستگی به نوع کاربر آن دارد و در نقشه کشی اولیه ساختمان باید نمونه ی مورد نیاز ارزیابی شود.

فاکتورهای انتخاب بهترین ناودانی برای ساختمان :

یکی از اولین فاکتورهایی که باید برای انتخاب بهترین ناودانی توجه کنید، تناسب ناودانی انتخاب شده با نیازی است که شما دارید. چنین موردی می تواند به عوامل بسیاری مرتبط باشد که از آنجمه می توان به وزن سازه ، نوع طراحی و محل مورد نیاز برای استفاده از ناودانی ، هزینه هایی که در صدد پرداخت انها هستید و …

بنابراین در وحله ی اول نیاز خود را باید بسنجید و پس از سنجیدن نیاز میتوان فاکتورهای زیر را در نظر گرفت :

– کارخانه تولید کننده :

کارخانه های شناخته شده ی تولید کننده ی نبشی و ناودانی ، توجه ویژه ای به محصولات تولیدی خود دارند چرا که اعتماد جلب شده ی مشتریان سرمایه ای بزرگ برای آنها محسوب میشود. از این رو شرکت های بزرگ فولاد سازی همچون فولاد نصر آذربایجان، با بهترین مواد اولیه و استفاده از تجهیزات مدرن به تولید ناودانی ها می پردازند.

– هزینه های موجود:

از جمله مهمترین فاکتورها هزینه های مورد نیاز می باشد. در محاسبه ی این هزینه ، هزینه ی حمل و نقل نیز باید مورد توجه قرار گیرد تا هزینه ی تمام شده ی کالا به صورت مناسبی فراهم گردد.

– نوع ناودانی : اینکه ناودانی از نوع فابریک بوده یا به صورت پرسی تولید میشود نیز بسیار مهم می باشد و متناسب با نوع کسب و کارتان میتوانید آنها را انتخاب کنید.

ناودانی و نبشی:

ناودانی و نبشی از جمله مهمترین پروفیل ها در طراحی سازه های مختلف ساختمانی و صنعتی هستند. هر دو پروفیل از فولاد تولید میشوند ولی تفاوت نبشی و ناودانی با توجه به کاربردی می باشد که هر کدام از این پروفیل ها دارد . از نظر ظاهری نیز نوع بال ها و جان می تواند مشخص کننده ی تفاوت این دو پروفیل باشد.

 

 


پایان مطلب


 

 

لینکهای مفید

آب استخر عمومی چند وقت یکبار عوض میشود

نوشته های مرتبط

ارسال یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

Bespar Reportaj Services