طراحی و دکوراسیون داخلی رستوران 1

اصول طراحی و دکوراسیون داخلی رستوران

بلکه با توجه به سبک زندگی در جوامع مختلف بسیاری از مردم برای دمی آسایش و دوری از تشویشات و مشغله های روزانه خود به این محل می آیند و علاوه بر صرف غذا  زمانی را در آنجا به آسودن خود اختصاص میدهند.

در کنار آن امروزه رستوران ها محلی برای برگزاری مراسمات ختم و جشن و تولد و سالگردهای مختلف می باشد؛ در راستای این دگرگونی ماهیت، میطلبد که طراحان و سازندگان رستوران برای طراحی و دکوراسیون  داخلی رستوران نکاتی را مدنظر قرار دهند و محیط رستوران را جهت استفاده در این موارد آماده و مهیا نمایند. 

در این مقاله به طراحی دکوراسیون داخلی رستوران (فضایی برای صرف غذا و آرامش مراجعین) می پردازیم و مطالبی را از نظر میگذرانیم که می تواند در این راستا به یاری کسانی که در فکر طراحی یک رستوران و یا بازسازی رستوران خود و یا تحهیز و طراحی دکوراسیون آن هستند، بیاید.

طراحی دکوراسیون داخلی رستوران

نکات در خور اهمیت برای طراحی دکوراسیون داخلی رستوران میتواند بسیار زیاد و گسترده باشند اما به ذکر سرفصل هایی میپزدازیم که نسبت به دیگر فصول و نکات در الویت هستند و میتوانند شما را در رسیدن به هدف نهایی خود که همانا طراحی و ساخت و یا بازسازیِ رستوران به نحو احسن است، کمک کند.

 

طراحی نمای رستوران

طراحی نمای ساختمان رستوران بیانگر سطح عملکرد و سبک خدمات رستوران است و اینجاست که مشتری به یک درک کلی از نوع غذاهایی که در آنجا سرو می شود و سطح خدمات رسانی رستوران می رسد.

در طراحی نمای رستوران می توان از چند متریال استفاده کرد واین نیز بنابر سبک کاری و غذاهای سرو شده از سوی شما برمیگردد.

طراحی نمای رستوران

به منظور طراحی نمای رستوران میتوان متریال چوبی سبک، کامپوزیت ها و در کنار آن شیشه های یکسره دودی و یا حتی شفاف را مثال زد. 

باید توجه داشت نمای ساختمان رستوران میبایست با شرایط آب و هوایی منطقه کاملا هماهنگ باشد و بدین منظور میشود از طراحان و معماران زبده و مجرب بهره برد.

باید توجه داشت که مکان رستوران نیز در این امر بسیار موثر می باشد چراکه شما نمیتوانید یک طرح شهری را در محلی مانند یک جاده کوهستانی پیاده کنید.

مطلب پیشنهادی : اصول طراحی کافه

طراحی ورودی رستوران

ورودی یک رستوران از درب ورودی تا محلی که به عنوان صندوق یا پذیرش ابتدایی معرفی می شود یک پروسه بسیار مهم در جهت معرفی واحد صنفی شماست.

در طراحی دکوراسیون داخلی رستوران بهتر است درب رستوران از شیشه های یکسره یا سکوریت باشد و دلیلش نمایش فضای داخل رستوران و باز بودن محیط دید برای مشتری ست. 

طراحی ورودی رستوران

در طراحی دکوراسیون داخلی رستوران از محل پذیرش و صندوق که چشم رستوران شما تلقی می شود، تا ورودی تمیز و صیقل داده شده و حتی افراد مودب و متشخصی که در این موقعیت مستقر هستند همه و همه در جلب و جذب  مشتری و مراجعه بیشتر به رستوران شما موثر هستند؛ بنابراین طراحی فضایی که شما به این مهم اختصاص می دهید بسیار مهم بوده و خود از نکات کلیدی در امر جلب مشتری ست‌.

یکی از نکات مهم در مسیر طراحی دکوراسیون رستوران، قرارگیری یک تابلوی مناسب یا نقطه ثقل بصری شاخص برای رستوران است‌.
این فاکتور خصوصا در مورد رستوران های جاده ای و بین راهی موثر است و در جلب و جذب مشتری بسیار حائز توجه خواهد بود. 
استفاده از یک زمینه درست و خوب برای تابلو، نوشتار و ترکیب لغات ساده اما رسا، نورپردازی مناسب خصوصا برای شب و نصب در جای درست و صحیح میتواند در همان گام نخست نظر مشتریان را در مورد رستوران شما کاملا مثبت کند و مشتری ترغیب شود تا فضای داخلی را نیز از نظر بگذراند و این شانس مهمی برای شماست.

اگر پس از درب ورودی رستوران، محوطه یا دالان و فضایی تا رسیدن مشتری ها به پذیرش یا صندوق در اختیار دارید میتوانید از این فضا نیز برای جلب مشتری به نحو احسن استفاده کنید.

معمول است که چنین فضایی را با سنگ های مناسب و یا سرامیکِ ضد لغزش فرش میکنند و در اطراف این دالان از گلدان هایی با گیاهی هرس شده و خلوت و یا تندیس های باستانی و … بهره می برند.

میتوانید در اطراف محل مزبور حصار کشی کرده و از رنگ های مناسب با فضا بکار ببرید و از ریسه های رنگین نیز استفاده کنید.

کفپوش مناسب طراحی دکوراسیون رستوران

یکی از نکات بسیار مهم و پر اهمیت برای طراحی دکوراسیون رستوران بی شک انتخاب و استفاده از کفپوش مناسب است.

کفپوش مناسب رستوران
می طلبد در طراحی دکوراسیون رستوران از کفپوشی قابل شستشو و لزوما از رنگی روشن استفاده شود.
در این راستا انواع سرامیک ها در ابعاد مختلف در دسترس است که علاوه بر جنس مناسب می بایست از خاصیت ضدلغزش بهره مند باشد و این اصلی مهم است.

نقش دیوارها در طراحی رستوران

رنگ دیوارهای رستوران از نکات مهم و کلیدی در دکوراسیون داخلی رستوران است.

رنگ های قهوه ای شکلاتی و آجری و رنگ های روشن بسیار مناسب هستند.

طراحی دیوار رستوران

در انتخاب کاغذ دیواری باید به این نکته توجه داشت که این دیوار پوش باعث لوکس تر شدن فضای رستوران میشود اما میبایست منطبق با الگوی رنگ فضایی آرام را بوجود آورد.
هرچند رنگه ایی نظیر قرمز و نارنجی نیز میتواند به بیشتر شدن اشتها کمک شایانی نماید.

در سبک های مدرن میتوان از طرح هایی به رنگ آبی و خاکستری استفاده کرد و به محیط روشنایی بیشتری بخشید.
البته استفاده از رنگ های روشن نیز باعث خواهد شد فضای رستوران بزرگتر به نظر بیاید.

لازم به ذکر است که از مسائل مهم در طراحی دیوار رستوران عایق بندی دیوارهاست که از انتقال سروصدا به داخل سالن جلوگیری می کند و در نتیجه آرامش بیشتری به مشتریان خواهد بخشید.

 

اهمیت نورپردازی در دکوراسیون داخلی رستوران

اصولا یکی از موارد مهم و تاثیر گذار در طراحی رستوران انتخاب نور است چراکه نورپردازی مناسب زیبایی بصری و احساس آرامش در فضای غذا خوری را ایجاد می نماید.
نورپردازی رستوران معمولا بسته به سبک رستوران و حتی نوع متریال استفاده شده در طراحی رستوران انتخاب می شود.

نورپردازی رستوران

در اینجا نیز میتوان این نکته را در دکوراسیون داخلی رستوران مهم دانست که معمولا در روز تامین منابع نور طبیعی و استفاده از نور طبیعی در طراحی رستوران بسیار ضروری می نماید؛ اما از آنجا که ممکن است محلی که رستوران در آن واقع شده از چنین موهبتی بی بهره  باشد، در اینجا می طلبد که از انواع لامپ های مختلف و متنوع استفاده نمود.

معمولا در رستوران های شیک و گران قیمت بدون در نظر گرفتن منابع نور طبیعی جهت القا حس منحصر به فرد طراحی و فضایی دنج از نورهای ملایم استفاده میکنند تا فضایی آرام و دانشین مناسب با نوع فهرستِ غذا برای مشتری ایجاد شود و مشتری مدت زمان بیشتری در آرامش ناشی از محیط در این رستوران سپری کند.
اما مطلب فوق منوط براین است که نورهای مورد استفاده، متناسب با همه اجزا دکوراسیون داخلی رستوران و نوع عملکرد و در عین حال متریال مورد استفاده در طراحی رستوران باشد.

اجرای سقف در دکوراسیون داخلی رستوران

یکی از مراحل بسیار مهم در طراحی دکوراسیون رستوران طراحی سقف رستوران است؛ به نحوی که فضایی که از این مهم بوجود می آید نقش بسزایی در ایجاد شخصیت و معرفی آن به مشتریان دارد و فضایی که ایجاد میکند میتواند در جلب مشتری سودمند باشد.

164217133661e18bc85e54a main

خوب است که در طراحی سقف رستوران از یک طراح مجرب و زبردست بهره ببریم چرا که خروجی طراحی در سقف تاثیر قابل ملاحظه ای در القای حس بزرگی و کوچکی فضای رستوران دارد. 

میتوان در مبحث نورپردازی سقف نیز به این نکته توجه داشت که هالوژن ها و نورپردازی های قوی بسیار ثمربخش هستند و این از نکات قابل توجه میباشد‌.
یکی از نکات ارزنده در طراحی سقف رستوران، ایجاد نقطه کانونی ست که این مبحث با استفاده از یک نقطه گچ بری شده و یا بکاربردن ابزارهای خاص روی سقف امکانپذیر است و میتوان از نقاشی هایی در سبک های مختلف نیز در آن استفاده نمود.

طبق یک مبحث کلی استفاده از رنگ های روشن بر سقف نه تنها ایجاد آرامش بیشتر را به همراه دارد بلکه حتی میتواند فضا را روشن تر و در عین مفرح تر کند، در واقع انتخاب و استفاده از رنگ مناسب با فضا و سبک رستوران از نکات بسیار مهم در دکوراسیون داخلی رستوران می باشد.

 

ایجاد نقطه کانونی بصری در طراحی و چیدمان سالن غذاخوری

همچنین استفاده از اشیا و آثار هنری نظیر مجسمه ها و سردیس ها در نقاط مختلف رستوران بسیار مهم است.
میتوان گفت که قراردادن آثار هنری علاوه بر زیبایی و ایجاد فضای کاملا شکیل به این نکته اساسی در طراحی دکوراسیون رستوران کمک میکند که فضای رستوران از حالت محلی صرفا برای صرف غذا همانند فست فودها و …خارج شود و این حس به مراجعین و مشتریان منتقل گردد که در این محل فقط به کیفیت غذا(که البته رکنی از ارکان مهم است) توجه نشده و برای آرامش بصری مشتری نیز ارزشی ویژه و والا قائل هستند.

164225158361e2c53f2e5f6 main

استفاده از آثار هنری و نقاشی ها در بردارنده شعور و اصطلاحا پرستیژ و شخصیت کاری ست و به شرط آنکه از موازین اصولی پیروی کند میتواند حائز قدر و توجه باشد.

 

طراحی پنجره های رستوران

برای انتخاب پنجره ها در طراحی رستوران توجه داشتن به این نکته خالی از لطف نیست که علاوه بر عدم اشراف از بیرون میتواند با چشم اندازی خوب و استفاده از شیشه های رفلکس دار برای مشتریان بسیار سودمند باشد.
بهتر است بر روی شیشه های پنجره ها نوشته یا مطلب خاصی درج نشود و حتما از توری های حفظ دار در قالب قاب های پنجره بهره گیری شود‌.

164225162861e2c56c1285b main

طراحی سالن اصلی در رستوران

بی شک یکی از مهمترین نقاط طراحی در رستوران مجهز وجود سالن سلف سرویس در آن است.
می شود این محل را به دور از سالن سرو عام و مبلمانِ عادی رستوران تعبیه کرد و این فضا را از طریق پارتیشن ها و یا دیوارهای عایق بندی شده مجهز نمود.

ایجاد یک سالن سرو به فضایی نیاز دارد تا بتوان قدرت گردش آزاد را برای حاضرین ایجاد کرد و در این راستا به ابعادی از ۱.۴ تا ۱.۷ مترمربع رسید و آن را به هر شخص تخصیص داد.

بهتر است برای این فضا از مبلمانی راحت و قابل شستشو بهره گرفت.
و در چیدمان آن نیز دقت کرد تا اسباب مزاحمت برای حاضرین را فراهم نکند.

میتوان از یک طراح و یک سازنده میز و صندلی درخواست کرد که میزی با ابعاد مناسب با فضا را طراحی کند و بسازد تا از این حیث دچار مشکل نشویم.

 

طراحی جالباسی یا محلی برای نگهداری پالتو و بارانی در رستوران

تعبیه این فضا از نکات کلیدی و بسیار خاص در یک رستوران است.
به طوری که در بسیاری از رستوران های خاص و بزرگ و معروف دنیا از ان بهره میگیرند و در طراحی سالن رستوران به آن توجه ویژه می شود.

164225141061e2c492aafe7 main
فرض کنیم که به یک رستوران بسیار شیک و مهم برای صرف غذا میرویم و در این بین در کنار پالتو، بارانی و یا کتی که بر تن داریم اشیا قیمتی نیز همراه ماست.
میطلبد که در این راستا محلی برای تحویل این وسایل تعبیه گردد و این بسیار مهم است که رستوران ما صاحب چنین فضایی باشد‌.
یکی از راه های اطمینان به واحد صنفی مورد نظر همین است که بشود از لوازم قیمتی و خاص مشتریان در کنار البسه و پوشاک آنها مراقبت نمود و در این مبحث خوب است که کمدهایی مجزا به همراه قفل و کلید برای هر فرد تدارک دید و در نقطه ای مجزا از رستوران به همراه یک یا چند تحویل گیرنده  قرار داد.

 

طراحی سرویس بهداشتی در طراحی داخلی رستوران

به همان میزان که در طراحی سایر نقاط رستوران به جهت دکورسیون باید اهمیت داد سرویس بهداشتی نیز دارای اهمیتی شایان توجه است به نحوی که پاکیزگی و بهداشت آن معرف شخصیت مدیریت و پرسنل رستوران است‌.

164225137361e2c46d4666c main
بهترین طریقه طراحی و بعد جانمایی سرویس بهداشتی آن است که مسلما باید بدور از سالن ها قرار داده شود و در این راستا از دالانی نسبتا کوتاه برای تفکیک آن از نقاط صرف غذا و سرو و سلف استفاده کرد.
میتوان از چند سرویس ایرانی و فرنگی بهره برد و در این راستا سرویس های بانوان کاملا مجزا باشد و این مسئله بسیار مهم است.
امروزه در طراحی و بازسازی سرویس بهداشتی در رستوران از وسایل روز دنیا در حوزه خدمات سرویس های بهداشتی، نظیر خشک کن های برقی و همینطور چشمی های شیرآب و مایع رسان های هوشمند استفاده می شود.

نظافت این محل از واجبات هر رستورانی ست و استفاده از کفپوش های سرامیکی و مرمر و همچنین دیوارپوش های سرامیک واجب می نماید.

 

نکات طراحی آشپزخانه در بازسازی رستوران

در پروسه طراحی دکوراسیون داخلی رستوران میبایست به بخش پخت و پز توجه ویژه نماییم.
محلی برای طبخ غذا که علاوه بر توجه به فرامین و دستور العمل های بهداشتی می بایست دارای یک فضای آزاد جهت فعالیت کارکنان باشد تا پیشخدمت ها و آشپزها به راحتی در آن گردش کنند و برای انجام کار دچار مشکل نشوند.

در این بخش به نکات طراحی چنین آشپزخانه ای میپردازیم: 

اجاق ها، فرها و سایر وسایل پخت و پز

در طراحی داخلی رستوران میبایست این تجهیزات در محلی درست و صحیح قرار بگیرند و در فاصله ای کوتاه از هرکدام تهویه و هواکشی مناسب نصب شود.

164225133061e2c442ee967 main
استفاده از یک میز بزرگ در میانه آشپزخانه برای تزئینات و … :

معمولا در میانه آشپزخانه از یک میز نسبتا بزرگ برای چیدمان سینی ها و ظروف پرشده استفاده میکنند تا علاوه بر اجرای تزئینات در دسترس پیشخدمت ها جهت انتقال به سالن باشد.

کف و دیوار های آشپزخانه

کف و دیوار آشپزخانه میبایست از متریال قابل شستشو باشد و علاوه بر عدم لغزندگی از رنگ روشن باشد و به این شکل از ایجاد حوادث  جلوگیری شود.

 

طراحی کابینت در آشپزخانه رستوران

اجرای کابینت بندی صحیح در آشپزخانه رستوران هم از آن نکات واجب در طراحی دکوراسیون داخلی رستوران است که میبایست توجه ای بجا به آن داشت.

از آن جهت که لوازمات مختص آشپزی اعم از دیگ ها و قابلمه های کوچک و بزرگ در زمان های تعطیلی کار در نقاط مشخص شده خود قرار میگیرند و معمولا احتیاجی به کمد های خاصی برای نگهداری ندارند پس کابینت ها برای نگهداری اسباب تقریبا کوچکتر هستند.
خوب است که اجرای کابینت های آشپزخانه رستوران در مسیر رفت و آمد نباشد و به این نکته مهم توجه شود که فواصل بازشدن درها به بیرون به اندازه ای باشد که مزاحمتی برای پرسنل آشپزخانه ایجاد نکند.
به گودی و ابعاد کابینت ها باید به شیوه صحیح توجه شود.

جانمایی کف شورها در طراحی و بازسازی رستوران

در طراحی رستوران و مشخصا آشپزخانه آن میبایست شیب ها به قاعده صحیح رعایت شود و کف شورها در دسترس باشد و توجه داشت که در هنگام چیدمان وسایل کف شورها زیر وسایل نماند و دسترسی به آن راحت باشد.

استفاده از سینک های جادار در طراحی و بازسازی آشپزخانه رستوران

میطلبد که در قسمت ظرفشویی هم از سینک های جادار و عمیق استفاده شود و هم به تعدد لگن های آن توجه داشت.

استفاده از آب چکان های خوب و جادار نیز در این بخش بسیار مفید و مهم است و خوب است که در دسترس آن را قرار داد.

 اتاق مدیریت در طراحی رستوران

طراحی بخش مدیریت در بازسازی رستوران باید در محلی مشرف به سالن و البته در صورت امکان کمی بالاتر از تمامی نقاطی که مشتریان در آنجا به صرف غذا و نوشیدنی مشغول هستند، باشد. 

164225129061e2c41a53511 main
اشراف مدیریت بر سالن و رصدِ اوضاع کلی این ناحیه به همراه عملکرد کارمندان و پرسنل در طراحی دکوراسیون رستوران بسیار مهم است و می توان از شیشه های بلند و رفلکس دار هم در طراحی دیواره آن استفاده نمود‌.

 

طراحی فضای اجرای موسیقی زنده در رستوران

اجرای موسیقی زنده و تجهیز سالن رستوران در صورت لزوم و بهره مندی از فضا یکی از عوامل جذب بیشتر مشتری در محیط های رستورانی_تفریحی می باشد.

164225125961e2c3fb06bfe main

فضای اجرا موسیقی زنده در طراحی دکوراسیون رستوران متشکل از یک صحنه برای اجرای خواننده و گروه موسیقی و سالنی مجهز برای چیدمان وسایل پذیرایی اعم از میز و صندلی برای مراجعین و یک نقطه برای ارائه خدماتِ در سالن بصورت آنی توسط پیشخدمت ها و… می باشد. 

میبایست دیوارها را به عایق صوتی مجهز کرد و از درهای استودیویی استفاده نمود تا حین اجرای برنامه برای دیگر قسمت ها و مراجعین آن نیز مزاحمتی بوجود نیاید.

میتوان باقی متریال و فرمول ها را نیز به همان طریق توضیح داده شده در قسمت های قبل طراحی و اجرا نمود کار را به نحو احسن انجام داد.

تعبیه محل استراحت کارکنان رستوران

از آنجا که کارمندان و پرسنل هم برای استراحت و تجدید قوا نیازمند محلی هستن، خوب است که در طراحی دکوراسیون رستوران فضایی به دور از سالن اصلی و محل عبور و مرور مشتریان طراحی گردد و بدین منظور مورد بهره برداری قرار گیرد.

فضای ترالی نظافت و مواد شیمیایی نظافتی در رستوران

یکی از مباحث مهم در امر رستوران داری و سالن های غذاخوری بی شک نظافت محل است و پیرو آن میبایست در همان ابتدای بحث طراحی سالن رستوران فضایی را برای آن در نظر گرفت. 
اختصاص فضایی برای ترالی نظافت و مواد شیمیایی_نظافتی در طراحی رستوران، محلی غیر قابل رسوخ و عاری از هرگونه منفذ برای نگهداری از موادنظافتی_بهداشتی و ترالی نظافت است. تا به وقت نیازِ هر روزه علاوه بر دسترسی آسان؛ با ایزولاسیونِ مناسب از بروز حوادث ناشی از لمس مواد و استنشاقِ گازهای شیمیاییِ حاصل از آن توسط افراد غیر مسئول، کودکان و مشتریان جلوگیری کرد.

سیستم اطفا حریق در طراحی رستوران

بلاتردید یکی دیگر از مهمترین نیازهای یک واحد صنفی اجتماعی که حضور مشتریان در آن یکی از مسائل محوریست، تامین امنیت آن در برابر حریق و حوادثی از این دست می باشد.
در این راستا هم ابتدا می بایست معمار مجرب و ماهر خود را در جریان امر قرار داده و سپس با مشاوره با موسسات متخصصِ متولی در امر به اجرای این پروژه مهم پرداخت.
بی شک جانمایی کپسول های اطفا حریق در محل مناسب و البته تخصیصِ انباری مناسب و مجهز برای نگهداری وسایل مربوط و فضایی برای استقرار منبع آب و شلنگ های مخصوص، از اولویت ها و مباحث اصلی این حوزه مهم است.

فضایی برای ژنراتور در طراحی رستوران

قطع برق در دوره کمبود بارندگی و عدم توان در تولید برق نزد سازمان های متولی از مسائل اجتناب ناپذیرِ برخی فصول در کشورهای درگیر با این مسئله است.

اما از آنجا که شما صاحب یا گرداننده یک واحد صنفی با مراجعاتِ بالا هستید یا میخواهید سالن رستوران خود را گسترش دهید می بایست در پروسه بازسازی رستوران از همان ابتدا که قصد طراحی رستوران خود را دارید به این نکته ضروری و مهم توجه ویژه ای داشته باشید.

164225121161e2c3cb6436f main

فضایی برای نگهداری دیزل ژنراتور جهت تولید برق در مواقع خاص در بحث طراحی داخلی رستوران مسئله ای در خور توجه است؛ تا در صورت مواجهه با قطع برق و یا حتی صلاح دید در عدم استفاده از برق شهری جهت کاهش هزینه های جاری رستوران، از آن استفاده نمایید.

 

 

 


پایان مطلب


 

 

لینکهای مفید و مطالب پیشنهادی مرتبط با این مطلب 

 

 

 

 

 

نوشته های مرتبط

ارسال یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید