انواع آکواریوم خانگی | لوازم و تجهیزات آکواریوم

برای داشتن فضایی خاص متفاوت و آرام در دکوراسیون داخلی منزل خود می توانید از انواع آکواریوم خانگی بهره ببرید و با توجه به سلیقه ی خود و میزان فضا و انتخاب درست یک آکواریوم خانگی در ابعاد کوچک یا بزرگ جذابیت بیشتری به فضای مورد نظرتان دهید. افراد علاقه مند به زندگی آبزیان با داشتن یک نوع از آکواریوم خانگی می توانند به خود فرصت بی نظیری ازهمنشینی با ماهی ها و آبزیان دهند.

آکواریوم خانگی می تواند یکی از منحصر به فرد ترین وسایل تزیینی منزل شما باشد. قبل از اقدام به خرید یک آکواریوم خانگی لازم است که نکات ویژه ای را برای یک انتخاب مناسب بدانید.

ابعاد آکواریم را با توجه به تعداد ماهی ها و مکانی که برای قراردادن آن در نظر داریم باید انتخاب نماییم.

 

آکواریوم خانگی

 

آکواریم ها به سه دسته تقسیم می شوند 

1. آکواریوم آب شور (مرجانی)

آکواریوم آب شور

یکی از انواع آکواریوم خانگی آکواریم آب شور است. داشتن این آکواریوم کار بسیار جذاب و در عین حال سخت می باشد. برای داشتن آکواریوم خانگی آب شور نیاز به تجهیزاتی مانند ازن ساز، تستر کلسیم ،راکتور، کولر مخصوص و… داریم.

2. آکواریوم آب شیرین (گوشتخوار)

آب شیرین دارای املاح مختلفی می باشد و ماهی های آب شیرین به خوبی می توانند در این آب زندگی کنند. تجهیزات لازم این مدل از آکواریوم خانگی شامل: پمپ هوا، بخار، فیلتر تصفیه و … می باشد.

3. آکواریوم پلنت

آکواریوم پلنت

این آکواریوم جذاب و دیدنی یک مدل سرسبز و پر از گیاه مخصوص در آب است که نیازمند سیستم نور مناسب و سیستم co2  می باشد.

برای تزیین هر مدل از آکواریوم خانگی می توانید با توجه به نوع آکواریوم و سلیقه ی خود از مرجان، صخره های دریایی، شن، گیاهان طبیعی یا مصنوعی سنگ، چوبهای تزیینی، صدفهای متنوع و… استفاده کنیم.

به  طور مثال شما می توانید کف آکواریوم را تا حدود 7سانت با شنهای زیبا پوشش دهید و برای استفاده از گیاهان بلندترین آنها را در قسمت پشت آکواریوم و به عنوان پس زمینه قرار دهید و گیاهان کوچکتر را در قسمت جلوی کار بگذارید.

صدالبته که انتخاب انواع ماهی هم به اندازه ی تزیینات آن  و چه بسا بیشتر هم مهم و ضروری می باشد. چرا که ماهی ها اجزای اصلی آکواریوم را تشکیل می دهند. ماهیانی که انتخاب می کنید باید سرحال باشند و چشمهایی شفاف و روشن داشته باشند. باله های ماهی باید سالم و بدون نقص باشد و ظاهر آن تمییز و بدون برجستگی و لکه های غیرطبیعی باشد.

تجهیزات مورد نیاز هر مدل از انواع آکواریوم با توجه به نوع ماهی انتخابی برای آن باهم فرق دارند. ضخامت شیشه ی آکواریوم نکته ی مهم دیگری ست که باید حتما مد نظر گرفته شود. مثلا برای حجم سی لیتر آب باید از شیشه با ضخامت چهار میلیمتر استفاده کنیم و شیشه با ضخامت شش میلی لیتر مناسب حجم چهل لیتری آب می باشد. آکواریوم خانگی با شیشه های گرد چند ضلعی، منحنی، افقی و عمودی موجود هستند که با داشتن ماهی های رنگارنگ و نور پردازی مناسب می تواند فضایی دلپذیر به شما هدیه دهد.

حتی لازم است که نحوه ی نظافت آکواریوم را هم حتما بیاموزید.

 

آکواریوم خانگی

انواع آکواریوم خانگی

1. آکواریوم گلدانی

2. آکواریوم رومیزی

3. آکواریوم دیواری

4. آکواریوم ایستاده یا عمودی

5. آکواریوم توکار

6. آکواریوم آویز

7. آکواریوم جلو مبلی

8. آکواریوم کتابخانه ای

 

در چه فضاهایی می توانیم آکواریوم خانگی داشته باشیم؟

 

آکواریوم خانگی

 

قسمتهای مختلف منزل که مورد علاقه ی شما می باشد به راحتی می تواند میزبان آکواریوم خانگی تان شود. اتاق خواب، آشپزخانه، راهرو، فضای پاسیو، اتاق نشیمن و بالکن مکانهایی هستند که در صورت تمایل می توانید آنها را با انتخاب یک آکواریوم زیبا جذابتر و دلنشین تر کنید. داشتن آکواریوم فقط محدود به منزل نیست بلکه از انواع آکواریوم می تواندر هتلها ساختمانهای اداری و تجاری استفاده نمود. یکی از منحصرد به فرد ترین حالت ممکن برای استفاده از انواع آکواریوم به کار گیری آن به عنوان پارتیشن در فضا ی مورد نظر می باشد.

آکواریوم را همیشه باید در محلی قرار دهیم که دور از پریز برق باشد. هرگز آکواریوم را در مجاورت گرما و آتش مثل شومینه، پکیج، اجاق گاز یا تهویه هوا قرار ندهید. تحت هیچ شرایطی آکواریوم را در معرض نور مستقیم آفتاب نگذارید. مکان قرارگیری آکواریوم را طوری انتخاب کنید که برای نظافت و تعویض آب آن دچار مشکل نشوید.

 

آکواریوم آشپزخانه

 

آکواریوم خانگی

 

آشپزخانه های اپن را به راحتی می توان با قرار دادن یک آکواریوم خانگی جذاب و دیدنی دلنشین کرد.

آکواریوم آشپزخانه جایی است که بیشترین زمان خود را در طول روز در آن می گذرانید پس با داشتن یک آکواریوم پر از ماهی های رنگارنگ و زیبا لحظات خود را به راحتی می توانید لذت بخش کنید.آرامش آب و ماهی های در حال شنا می توانند روحیه شما را بسیار شاد نمایند.و به شما انرژی خوبی دهند.

 

آکواریوم پارتیشن یا دیوار جداکننده

آکواریوم خانگی

یکی از راههای جداسازی دو فضا از هم می تواند انتخاب یک آکواریوم به عنوان پارتیشن یا همان جداکننده فضا باشد.با انتخاب آکواریوم به عنوان پارتیشن می توانید خاص ترین دکوراسیون داخلی را داشته باشید خصوصا اگر این پارتیشن آکواریومی به عنوان یک ورودی باشکوه در نظر گرفته شود.

آکواریوم اتاق پذیرایی

با سلیقه ی خاص خود می توانید آکواریوم خانگی تان را در اتاق پذیرایی به نقطه ی کانونی فضا تبدیل کنید.حضور مهمانانتان را در نظر بگیرید که با دیدن یک آکواریوم دلبرانه وخاص چگونه شگفت زده شده و تحت تاثیر آن همه زیبایی و آرامش خواهند شد.شکوه همچین آکواریومی به طور حتم همه را به وجد خواهد ورد.

آکواریوم اتاق نشیمن

آکواریوم اتاق نشیمن

موسیقی خوش آهنگ، عطر شمعهای روشن و گلدانی پر از گلهای زیبا و رقص ماهی های رنگارنگ کوچک و بزرگ در آکواریومی که در اتاق ناهار نشیمن خود قرار داده اید را تصور کنید و خود را که مهمان چنین فضایی برای آرامش  کرده اید و اینگونه متوجه خواهید شد که انتخاب این مکان برای قرار دادن یک آکواریوم زیبا چقدر فریبنده است.

 آکواریوم اتاق خواب

ایده ی استفاده از آکواریوم در اتاق خواب اگر مانع خواب شما نشود می تواند به نوبه ی خود جذابیت کم نظیری به المانهای استفاده شده در تزیینات اتاق خواب شما بدهد.پس از گذراندن یک روز کاری سخت خود را تصور کنید که برای استراحت روی تخت خواب خود دراز کشیده اید و چشمان شما نظاره گر آرامش شنای ماهیهای زیبای آکواریوم  شما است .

آکواریوم جلو مبلی

 

آکواریوم

یکی از طراحیهای مدرن امروزی در محیط ترکیب آکواریوم  خانگی و میزجلو مبلی می باشد که می تواند منظره ی بسیار جالبی را به شما دهد.دریایی کوچک جلوی مبلمان شما یا حتی میزهای عسلی مبلمان.اینگونه شما هم جلو مبلی یا عسلی دارید هم آکواریوم .

در ادامه مطلب قصد داریم نکات لازم برای نگهداری اصولی از آکواریوم خانگی را خدمت شما عزیزان ارائه دهیم.

تصفیه سه مرحله ای آب آکواریوم

برای داشتن یک آکواریوم سالم باید آن را مجهز به فیلتر مناسب کرد.این فرآیند شامل سه مرحله می باشد.

1. فیلتراسیون بیولوژیکی

باعث رشد باکتریهای مفید می شود تا آمونیاک سمی و نیتریت جمع شده در آب آکواریوم را از بین ببرد.چرا که می دانیم رشد باکتریها از لحاظ بیولووژیکی آمونیاک و نیتریت را به نیترات مبدل می کند.

2. فیلتراسیون مکانیکی

باقی مانده جامد مواد غذایی خورده نشده وضایعات ماهی ها را به دام می اندازد.در فاصله های زمانی معینی لازم است که حتما این فیلتر را جدا و پاکسازی کنیم.

آکواریوم خانگی

3. فیلتراسیون شیمیایی

از موادی مانند کربن فعال به منظور جذب آلاینده های محلول استفاده می کند تا بتوانند باعث تغییر رنگ و بوی آب شوند.حذف آلاینده ها و پاکیزگی آب از مهمترین ویژگی این فیلتراسیون است.

انتخاب فیلتر بستگی به مواردی مانند نوع ماهی، سایز آکواریوم، آب شور یا آب شیرین آکواریوم و… دارد. فیلترها می توانند در خارج یا داخل آکواریوم نصب شوند.

نوع داخلی فیلترها شامل فیلتر زیرشنیريال، فیلتر جعبه ای و فیلتر اسفنجی می باشد.

در صورت عدم استفاده از فیلتر مناسب رنگ آب آکواریوم کدر و بد بو خواهد شد و قطعا اینگونه سلامت ماهی ها به خطر خواهد افتاد.

استفاده از بخاری یا هیتر در آکواریوم

به منظور حفظ دمای آب آکواریوم استفاده از بخاری یا هیتر لازم می شود.

مواردی که باید برای استفاده از بخاری در نظر گرفت عبارتند از :

حجم آب آکواریم، دمای محیط و نوع ماهی .بیشتر ماهیهای گرمسیری دمای ثابت 23تا26 درجه سانتیگراد را لازم دارند در حالی که ماهیهای قرمز و بعضی ماهیهای سردسیر بدون بخاری به آسانی به حیاط خود ادامه می دهند و زنده می مانند.بخاری یک المنت دارد که با یک تموستات به آسانی قطع و وصل  می شود.اندازه آنها خیلی باریک و کوچک است و طراحی شده تا در آکواریوم فضای زیادی را به خود اختصاص ندهد.بعضی مدلهای طراحی شده طوری هستند که درجه ی آب را روی صفحه نمایش می دهند اما برخی مدلهای دیگر به طور اتوماتیک با تنظیم دمای آب خاموش و روشن می شوند.

 

آکواریوم

 

استفاده از روشنایی در آکواریوم

برای رشد گیاهان و همچنین جلوه ی بیشتر ماهی های رنگارنگ آکواریوم نور پردازی مناسب امری لازم می باشد.زمان لازم برای نور در آکواریوم بین 7 تا 10 ساعت در روز است.با این محدود کردن زمان نور آکواریوم از رشد جلبکها جلوگیری می کنیم.هنگام خرید چراغ به منظور روشنایی حتما دقت نمایید که نور مناسب برای ماهی ها را خریداری کنید چراکه برخی از نورها برای ماهی ها مناسب نیستند.بهترین گزینه های روشنایی آکواریوم لامپهای ال ای دی مهتابی و لامپهای کم مصرف می باشند.

نکته ها

 لامپهای کم مصرف را با قرار دادن در یک محفظه ضد آب کنید.

استفاده از دو رنگ سفید و آبی در مهتابی های ضد آب انتخاب مناسبی است.

لامپهای ال ای دی با وجود طیف رنگی زیاد و کم مصرف بودن آنها اما به دلیل قیمت بالا شاید خیلی مورد توجه قرارنگیرند اما این لامپها طرفداران خاص خود را دارند.

خطر

هرگز دست خود را زمانی که لامپ آکواریوم روشن است داخل آن نبرید.

استفاده از پمپ هوا در آکواریوم

آکواریوم گیاهی یا همان پلنت و آکواریوم ماهی های خاص نیاز به استفاده از پمپ هوا را ندارند چراکه دارای فیلتر برقی و اسفنجی می باشند.

اما برای کمک به اکسیژن رسانی مناسب به ماهی ها خصوصا وقتی تعداد آنها در آکواریم زیاد است قطعا نصب پمپ هوا الزامی می باشد.

تغذیه ماهی آکواریوم

آکواریوم

سلامت ماهی به تغذیه با کیفیت نیاز اساسی دارد. حداقل روزی دوبار تغذیه نیاز ماهی ها است. انواع غذاهای ماهی مانند غذای منجمد غذای ورقه ای میگو غذای گرانولی(به صورت دانه های گرد ریز)غذای پولکی غذای قرصی شکل آرتمیا و کریل و … هستند که با توجه به نوع ماهی می توانید خریداری نمایید.گرچه غذای خشک به مدت طولانی تری قابل نگهداری می باشد و با توجه به حجم غذادهی بهتر است غذای  ماهی را به مقدار زیاد خریداری نمایید.غذادهی باید طوری باشد که بعد ریختن غذا در آب در مدت ۵ دقیقه تمام  و خورده شود در غیر این صورت اگر به مدت طولانی مثل یک ساعت غذای نخورده سطح آب مانده بود بهتر است سریعا آنها را مع آوری نمایید.اگر از غذای منجمد برای تغذیه ماهی استفاده می کنید سه بار در هفته کفایت می کند.

نظافت آکواریوم

وسایل مورد نیاز به پاکیزگی آکواریوم شامل اسفنج، حوله و سطل می باشد که بهترین حالت ممکن این است که این وسایل را فقط به نظافت آکواریوم اختصاص دهید تا از ورود آلاینده ها به آب آکواریوم جلوگیری کنید.

قبل از اقدام به نظافت حتما حواستان باشد که تمام تجهیزات برقی را خاموش کنید.در صورت نیاز به جابه جایی آکواریوم حتما آن را از زیر و با دست خشک نگه دارید.

نحوه پرکردن آب آکواریوم

اولین کار لازم این است که ابتدا با یک پارچه تمیز و مرطوب داخل و خارج آکواریوم را حسابی پاک کنید.اما هرگز از شوینده ها و پاک کننده ها برای این کار استفاه نکنید.به دلیل وجود شن کف آکواریوم آب را آرام آرام و از لبه ها ی کناری شروع به ریختن کنید یا می توانید ظرف تمیزی را روی شنها قرار دهید و از طریق ریختن آرا م آب در آن آکواریوم را به تدریج پر نمایید. برای پر کردن آکواریوم حتما از آب هم دمای محیط و تصفیه شده استفاده نمایید.در صورت تغییر رنگ یا بوی نامطبوع در آب آکواریوم حتما اقدام به تعویض به موقع آب نمایید.اگردر آکواریوم ماهی داشتید و خواستی که به آب آن اضافه نمایید حتما آب را تاحد ممکن هم دمای آب موجود در آکواریوم در نظر بگیرید تا ماهی ها شوکه نشوند.

اضافه کردن ماهی به آکواریوم

اجازه دهید حداقل 24ساعت آکواریوم بدون ماهی کار کند.سپس ماهی های خریداری شده خود را که بهتر است با کمک یک مشاور انتخاب کرده باشید اضافه نمایید.برای داشتن  تعداد زیاد ماهی عجله نکنید بهتر است ابتدا فقط چند ماهی به آکواریوم اضافه کنید و سپس به صورت تدریجی بین 4 تا 6 هفته ماهی اضافه نمایید.اما هرگز آکواریوم را شلوغ نکنید.

سخن پایانی

قرار دادن یک آکواریوم خانگی در یک گوشه دنج ارامشی خاص برای ما به ارمغان می آورد.آکواریوم خانگی با شیشه های گرد چند ضلعی منحنی و… جذابیت فضا را دوچندان خواهد کرد.علاوه براین پرورش ماهی در آکواریوم خانگی می تواند سرگرمی جالبی باشد برای افرادی که مایل به نگهداری حیوانات خانگی دارند.

 


پایان مطلب


لینکهای مفید و مرتبط با این مطلب

 

 

نوشته های مرتبط

ارسال یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید