مصالح ساختمانی 1

 انواع مصالح ساختمانی و کاربرد آنها در ساختمان سازی

امروزه با وجود پیشرفت تکنولوژی های متنوع در صنعت ساخت و ساز، و ابداع مصالح نوین ساختمانی، مواد و مصالح ساختمانی پرکاربردی هستند که در اغلب کشورها هم از این نوع مواد و مصالح استفاده میشود.

حال در بعضی کشورها بیشتر از سیمان و آجر و یا بعضی کشورها با توجه به شرایط و منابع طبیعی که دارند، از چوب و یا سنگهای طبیعی، برای ساخت و ساز خود استفاده می کنند.

در ادامه این توضیحات، به انواع مصالح ساختمانی و کاربرد آنها اشاره می شود.

آجر

آجر یکی از مصالح قدیمی ساختمانی است که امروزه جلوه زیباتری به خود گرفته و علاوه بر ساخت بنا در طراحی دکوراسیون داخلی نیز به کار می‌رود. در واقع آجر خشت پخته‌شده‌ای با استحکام بالا و خاصیت جذب آب است.عمدتا در دیوار چینی ، نماسازی و کرسی چینی ، کف سازی و کف پوشی به کار می رود .

انواع آجر

آجر بر اساس نوعی از طبقه بندی به چندین دسته تقسیم می‌شود :

1- آجر فشاری، 2- آجر سفالی، 3- آجر لعابی، 4- آجر نسوز، 5- آجر ماسه آهکی، 6- آجر جوش، 7- آجر رسی

سنگ

سنگ یکی از قدیمی ترین و در عین حال پرکاربردترین و رایج ترین مصالح ساختمانی است که از گذشته تا امروز مورد استفاده قرار گرفته است.

سنگ های ساختمانی دارای قابلیت های منحصر بفردی هستند که قابل مقایسه با سایر مصالح ساختمانی نمی باشند. از جمله ویژگی های آنها می توان به دوام و مقاومت بسیار بالا، جلاپذیری مطلوب، مقاومت سایشی و ضربه ای بالا، قابلیت برش و صیقل خوردن، قابلیت شستشو، ثبات رنگ، مقاومت در برابر حرارت و رطوبت، مقاومت کششی و خمشی مناسب، غیر قابل نفوذ بودن، مقاومت در برابر تغییرات آب و هوایی، سختی و مقاومت فشاری بالا، پایداری در برابر مواد اسیدی و قلیایی و … اشاره نمود.

در حال حاضر سنگ را در نماکاری ساختمان و دکوراسیون داخلی مورد استفاده قرار میدهند.

 

مطلب پیشنهادی : با توجه به ورود بازاریابی اینترنتی ، کارهای نوین ساختمانی کدامند؟

 

سنگ طبیعی

سنگ ساختمانی طبیعی متریالی است که در طبیعت تشکیل می شود. سنگ ساختمانی طبیعی در برابر عوامل مختلف مانند تغییرات آب و هوا، ضربه، مواد اسیدی، جذب آب، … مقاوم می باشد. انواع سنگ طبیعی شامل سنگ مرمریت، سنگ مرمر، سنگ تراورتن، سنگ گرانیت، سنگ کوارتز، … می باشد.

سنگ مصنوعی

سنگهای مصنوعی از تركيب مجدد سنگهای طبيعی با مواد افزاينده ديگر بدست مي آيند كه به آنهـا وزن كمتری داده و در نتيجه نصب آنها سريعتر ميشود. یکی از ویژگی های مهم در سنگ های مصنوعی وزن، ضخامت و قیمت کمتر آن ها نسبت به سنگ های طبیعی است.

در حال حاضر سنگ مصنوعی را در نمای داخلی و بیرونی ساختمان، دیوارپوش، کفپوش، سنگ فرش و همچنین محوطه کاری فضای بیرون ساختمان مورد استفاده قرار می دهند ، سنگ آنتیک یکی از انواع سنگ های مصنوعی پر طرفدار است که از آن در صنعت ساخت و ساز بسیار استفاده می شود.

 

 

لینک پیشنهادیصادرات مصالح ساختمانی

 

سیمان

سیمان نوعی از مصالح ساختمانی و گرد بسیار نرم است که توانایی جذب آب را به خوبی دارد و با این ویژگی ماده ای یکنواخت از آن حاصل می شود. از سیمان برای چسباندن، شن و سنگ و آجر استفاده می شود. برای تولید بتن برای ساخت و ساز از سیمان استفاده می شود.

سیمان یکی از ترکیبات اصلی بتن در ساخت سازه‌های مختلفی مانند پل، سد، ساختمان‌های مسکونی، ساختمان‌های تجاری و دیگر سازه‌های بتنی است. ساختار اصلی سیمان، از مواد معدنی نظیر سنگ آهک، رس یا ماسه، بوکسیت و کانی آهن تشکیل می‌شود.

سیمان سفید دو برابر سیمان سیاه قیمت دارد و بیشتر برای نما و کاربرد های تزیینی از آن استفاده می شود. رنگ سفید آن به دلیل کم بودن میزان سولفات آهن و منیزیم است که رنگ تیره ایجاد می کنند.

سیمان سیاه کاربردهای زیادی دارد. از فونداسیون تا ستون ها و دیوار های ساختمان از این ماده بهره گیری می شود.

کاشی

کمتر ماده ای را در ساختمان می توان پیدا کرد که بتواند مانند کاشی برای ما یک حس متفاوت را در ساختمان ایجاد کند. این محصولات در اندازه ها، رنگ ها و شکل های متفاوتی می توانند در بازار در نزدیکی هر یک از ما پیدا شوند. آن ها می توانند در داخل و یا خارج هر خانه ای مورد ستفاده قرار  بگیرند. در مواردی هم انتخاب بهترین از آن ها برای ما بسیار سخت می شود و نیاز به کمک در این راه داریم. کاشی ها نه تنها در خانه های جدید استفاده می شوند که یکی از قدیمی ترین موادی هستند که در خانه ها برای سال ها مورد استفاده قرار می گرفته اند و از سال ها پیش در نقاط مختلف دنیا مورد استفاده بوده اند.

کاشی های دیواری یکی از این کاشی ها هستند که برای استفاده در دیوار به طور خاص طراحی شده اند. این کاشی ها هم دارای رنگ ها و طرح های متنوعی هستند که می تواند برای شما به یک زندگی بهتر با فضایی بهتر کمک کند. البته این کاشی ها دارای تفاوت هایی هم هستند. به عنوان مثال، روکشی که برای کاشی ها استفاده می شود می تواند بسیار متفاوت باشد. برای دانستن بیشتر در مورد اصول پایه ی انتخاب کاشی های دیواری باید تا با مشخصات هر کاشی که در بازار وجود دارد بیشتر آشنا شوید.

کاشی بین کابینتی آشپزخانه بسیار مهم هست زیرا به محافظت از دیوار آشپزخانه در مقابل رطوبت و کثیفی ها کمک می کند. یکی از محبوب ترین موادی که در ساخت بین کابینتی استفاده می شود، کاشی است و این ماده بسته به سبک آشپزخانه و دکوراسیون شما نماهای متفاوت را به سادگی ایجاد می کند. با داشتن انواع مختلفی از کاشی های متفاوتی که می توانید انتخاب کنید، جالب است که هنگام استفاده از کاشی بین کابینتی باید بافت، رنگ و مواد مختلف را در نظر بگیرید.

به طور کلی کاشی محبوب ترین پوششی است که به عنوان  بین کابینتی آشپزخانه استفاده می شود چون مزایای زیادی را به صاحب خانه ارائه می دهد. از آنجا که کاشی غیر قابل نفوذ است، کار فوق العاده ای را برای محافظت از دیوار آشپزخانه شما در مقابل رطوبت انجام می دهد. علاوه بر این، کاشی به سادگی تمیز می شود.

مطلب پیشنهادی : انواع کاشی و سرامیک دیواری

گچ

گچ یکی از مصالح ساختمانی طبیعی است که به‌طور مستقیم از سنگ گچ به دست می‌آید و هیچ ماده افزودنی با آن ترکیب نمی‌شود. گچ در دسته مصالح زودگیر قرار می‌گیرد و در ساخت ملات، سفیدکاری سقف و دیوار و ساخت پنل‌های پیش‌ساخته کاربرد دارد. این متریال برای پوشش سطوح مختلف و دکوراتیو نمودن آن ها به کار می رود و به دلیل داشتن رنگ سفید، جلوه ای تمیز و روشن به فضا می بخشد.

 

 

 

 

 


پایان مطلب


 

 

 

نوشته های مرتبط

ارسال یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید