what is air transport 1

حمل و نقل هوایی چیست؟

حمل و نقل هوایی روشی برای جابه جایی کالا( بار) و مسافر از طریق خطوط هواپیمایی و راه های هوایی می باشد. در واقع به انتقال بار یا مسافر توسط هواپیما از یک نقطه به نقطه دیگر حمل و نقل هوایی گفته می شود. ایمن ترین راه حمل و نقل برای کالاهای با ارزشی همچون طلا و اسکناس انتقال آن از طریق حمل و نقل هوایی چه داخلی و چه حمل و نقل بین المللی است. در صورت عدم مرز زمینی یا عدم وجود دسترسی به آبهای آزاد در کشورها تنها گزینه ممکن، مطمئن و پرسرعت برای انتقال کالا و مسافر حمل و نقل هوایی است.

تاریخچه حمل و نقل هوایی:

جالب است بدانیم که اولین پرواز باربری هوایی در سال 1910 میلادی روز هفتم نوامبر در کشور آمریکا انجام شد. مسیری بین دیتون و کمبوس در اوهایو که آن را کارگو(KARGO) نامیدند. این هواپیما توسط خلبان هوایی شرکت رایت با نام فلیپ اروین پاملی در فاصله 65 مایلی(105 کیلومتری) از زمین به پرواز در آمد. هدف این پرواز تبلیغات شروع کار یک فروشگاه بزرگ با حمل باری حدود 200 پوند ابریشم بود که انجام شد.

تاریخچه حمل و نقل هوایی:

در مصاحبه ای که همان سال توسط برادران رایت صورت گرفته بود آنان اعلام نمودند که پرواز دیتون _ کلمبوس در مدت زمان 66 دقیقه انجام شده است و این پرواز تبلیغاتی توانسته رکورد بین المللی در آن دوره را در طی مدت زمان 57 دقیقه به ثبت برساند که همچنان نیز این رکورد در تاریخچه حمل و نقل هوایی به جای مانده است.

تاریخچه حمل و نقل هوایی در ایران:

سال 1304 هجری شمسی اولین حمل و نقل هوایی ایران انجام گرفت. این در حالی بود که از نخستین پرواز برادران رایت در دنیا 22 سال زمان گذشته بود. بعد از پایان رسیدن جنگ جهانی دوم نخستین آژانس هواپیمایی ایران در سال 1325 هجری شمسی موفق به جابه جایی حدود 11 هزار نفر مسافر شده بود که در آن زمان اتفاقی بسیار عالی در صنعت حمل و نقل هوایی برای کشور ایران  رقم زده خورده بود. شرکت هواپیمایی پارس 8 سال پس از این تاریخ کار خصوصی خود را در این زمینه آغاز نمود تا با خدمات بازرگانی ارائه داده شده فعالیت صنعت حمل و نقل هوایی جانی تازه به خود بگیرد.

بهترین شرکت حمل و نقل بین المللی در ایران پست بین المللی پی اس پی اکسپرس نام دارد که با دریافت مجوزهای لازم و داشتن نمایندگی در کشور هایی همچون: سوریه، ترکیه چین و امارات توانسته خدمات بسیاری ( مثلا صادرات کالا) به تاجران، بازرگانان، شرکت های تولیدی و دانش بنیان عرضه دارد.

اولین پرواز پست هوایی:

در سال 1911 روز 18 فوریه در یک نمایشگاه مجلل نخستین پرواز رسمی پست هوایی سراسر جهان به وقوع پیوست. هنری پیکه خلبان این پرواز هوایی بود که به منظور تبلیغات برای نمایشگاه و جمع آوری پول برای کمک به خیریه و همچنین تامین خدمات پست هوایی این پرواز را که برگزاری نمایشگاه آن را والتر وینگهام به عهده داشت، انجام داد.

اولین سرویس ارسال پست هوایی:

نهم سپتامبر سال 1911 در بریتانیای کبیر نخستین سرویس ارسال پست هوایی در اداره پست مستر جنرال انجام شد. این کار به مناسبت قهرمانی شاه جورج پنجم در جشن آن زمان صورت گرفت تا یادگاری فراموش نشدنی در تاریخ حمل و نقل هوایی جهان باشد. این سرویس هوایی پس از آن توانست چیزی حدود 36 بسته را در کمتر از 30 روز به مسیرهای مختلف برساند. نکته قابل توجه و تامل در این زمینه اقتصادی این مسئله است که با آغاز قرن 20 و سرعت در پیشرفت حمل و نقل هوایی مالکان این صنایع و کارفرمایان به این نتیجه رسیدند که حمل و نقل کالاهای با ارزش و کم حجم و حتی واردات کالا و… توسط هواپیما بسیار پرسرعت تر و ایمن تر از سایر روش های حمل و نقل می باشد.

انواع حمل و نقل هوایی:

حجم، وزن و ارزش کالا و همچنین مدت زمان رسیدن کالا و مبدا و مقصد و ترخیص کالا از گمرک از فاکتورهای اساسی برای این سبک جابه جایی می باشد. بنابراین باتوجه به نیاز افراد یکی از انواع  روش های حمل و نقل هوایی قابل انتخاب خواهد بود. حتی در جابه جایی مسافر فاکتور زمان را می توان مهمترین و اصلی ترین دلیل انتخاب به حساب آورد.

 

انواع روش های حمل و نقل هوایی:

سه روش اصلی حمل و نقل هوایی عبارتند از:

  1. پرواز چارتر: کاربرد این پرواز هم برای جابه جایی مسافر استو هم برای جابه جایی کالا. پروازی که تمام صندلی های هواپیما توسط یک شرکت هواپیمایی در اختیار گرفته شود پرواز چارتر می نامند. حمل و نقل کالا توسط پرواز چارتر با سرعت بسار عالی به مقصد می رسد.
  2. پرواز بازرگانی: این شیوه فقط مخصوص جابهجایی حمل کالا می باشد که البته دارای قوانین و مقررات مخصوص به خود است که به وسیله شرکت هواپیمایی ایران و شرکت هواپیمایی بین المللی غیر نظامی ایکائو تعیین شده است و هرگونه عدم رعایت و سرپیچی از این قوانین به منزله سرپیچی از قوانین کشوری و قوانین بین المللی به حساب می آید.  در نظر داشته باشید که در صورت حمل بار کم  و همچنین به منظور کاهش هزینه ها این روش یکی از رایج ترین و ایده آل ترین انتخاب ها می باشد.

حمل و نقل هوایی خود دارای دو روش می باشد:

  • حمل و نقل هوایی به روش فریت:

پروازی تعریف شده فقط در یک حجم محدود از بار و مخصوص مسافران  مثلا اگر قصد جابه جایی از کشوری به کشور دیگر را با تمام وسایل منزلتان داشته باشید. اما این روش برای تجار انتخاب مناسبی نیست.

  • حمل و نقل هوایی به روش کارگو:

رایج ترین و مقرون به صرفه ترین  روش  تجاری با ایمنی های استاندارد مخصوص باربری برای بازرگانان و تجار برای حمل و نقل نامحدود بار و کالا به صورت جمعی . البته خدمات کارگو تمامی کالاها را در بر نمی گیرد.

  1. پرواز سیستمی: پروازی است خاص مسافران  که تفاوت آن با پرواز چارتر در موارد: برنامه زمانی، هزینه بلیط و شرایط سنی می باشد. در صورت دیر اقدام کردن برای رزرو این شیوه جابه جایی برای حمل بار هوایی افزایش هزینه دربر خواهد داشت.

انواع کالاهای قابل حمل و نقل هوایی:

انواع کالاهای قابل حمل و نقل هوایی:

  1. کالا های با ارزش:

 بهتر آن است که بارهایی با ارزش بالا ( طلا، نقره و اسکناس و…) را توسط حمل و نقل هوایی با آسودگی خاطر جابه جا کنیم.

  1. کالاهای معمولی:

ابزار آلات، انواع لوازم ساختمانی، لوازم یدکی، صنایع دستی، محصولات پلاستیکی،  کتاب و نشریات، پوشاک ، لوازم الکتریکی و…. از جمله بارهای معمولی محسوب میشوند چراکه دارای محدودیت یا شرایط خاصی نیستند.

  1. کالاهای خطرناک:

اسیدها و مواد منفجره، گازها و مایعات و جامدات  قابل اشتعال با بسته بندی های مخصوص و طبق استانداردها و قوانین خاص از این طریق حمل خواهند شد. بهتر است بدانیم که کالاهای الکتریکی مانند: پاوربانک، اسپیکرها، هدفون  های بلوتوثی و ساعتهای هوشمند به خاطر داشتن باطری جزئ کالاهای خطرناک هستند که از این طریق باید جابه جا شوند.

  1. کالاهای حجمی ولی سبک:

برخی کالاها دارای وزن کم اما حجم بالا هستند که در این صورت از فرمول (طول* عرض* ارتفاع بار) /600 برای نها باید استفاده نمود و سپس عدد به دست آمده را با وزن اصلی بار مقایسه کرد و نهایتا عدد بزرگتر را برای برآورد هزینه در نظر گرفت.

  1. کالاهای فاسد شدنی:

انواع گوشتها، محصولات لبنیاتی، محصولات کشاورزی، برخی محصولات پزشکی و بهداشتی که نیاز به محیط سرد دارند بهتر است در این سبک کاری قرار داده شوند.

مدارک لازم ارسال کالا در حمل و نقل هوایی:

پاسپورت، کارت ملی مسئل کالا، بلیط هواپیما، بارنامه ارسال کالا، پته گمرکی برای فریت بار، پکینگ لیست( فهرست وسایل و لوازم)، گواهی بهداشت، مجوز صادرات کالاهای گمرکی و نهایتا تنظیم صورت پکینگ لیست

 

انواع حمل و نقل هوایی از نظر حق مالکیت:

همان طور که می دانید در کنار پروازهای عمومی  برخی از پروازها شخصی و خصوصی هستند و افراد با توجه به حق کالکیتی که دارند اجازه استفاده از این روش را در انحصار خود  مخصوصا در کشورهای ثروتنمند و تاجران با تجارتهای کلان دارند.

حمل و نقل هوایی سریع السیر:

حمل و نقل هوایی سریع السیر:

روشی  دسته بندی شده از لحاظ زمانی برای جابه جایی در مدت زمان 24 تا 48 ساعت. این روش مناسب بسته هایی با وزن 100 تا 150 می باشد. بیشتر برای کالاهای ضروری مورد استفاده قرار می گیرد و همچنین شرکت های زیادی هم از آن استفاده نمی کنند اما روشی ست بسیار سریع برای رسیدن مرسولات در کمترین زمان ممکن از مبدا به مقصد. گرچه  امروزه با پیشرفت تکنولوژی پیگیری کالا از طریق اینترنت کار بسیار راحتی شده است به طوری که از طریق نت به راحتی از وضعیت و مکان کالای موردنظرتان می توانید مطلع شوید و درصورت نیازاقدامات لازم را انجام دهید.

حمل و نقل هوایی از نظر قیمت:

قطعا پروازهای سریع السیر بیشترین هزینه را از آن خود خواهند کرد. اما باتوجه به شرایط امنیت و نوع بار و همچنین در صورت توجه به فاکتور زمان استفاده از روش هوایی بسیار بهتر و امن تر می باشد که باتوجه به وزن و حجم کالا هزینه ها برآورد خواهد شد.

 

 برخی از مزایای روش حمل و نقل هوایی:

  •  امنیت زیاد در مقابل حوادث ممکن
  •  کمتر بودن دردسر و مشکلات احتمالی نسبت به سایر روش ها
  •  به مقصد رسیدن سریع تر کالاها با زمان کمتر
  •  مناسب هر نوع بار و کالایی خصوصا کالاهای فاسد شدنی

برخی از معایب حمل و نقل هوایی:

  •  بالا بودن هزینه در این روش
  • نوسان ارز  و قیمت سوخت که باعث افزایش هزینه میشود
  • پرداخت مالیات به فرودگاه
  • نیاز به بارگیری دوباره برای حمل از فرودگاه تا مقصد نهایی
  •  عدم امکان جابه جایی برخی کالاها در این روش
  •   تاخیر در جابه جایی در صورت کنسل شدن پرواز

نکته ترفند 1: ممکن است فعل و انفعالات پرواز باعث ایجاد انفجار در برخی موارد شود.

نکته ترفند 2: از اکسپرس سرویس که یکی از پراستفاده ترین حمل و نقل های هوایی می باشد  برای حمل کالاهای کوچک و نمونه مثل: مدارک و اسناد استفاده می شود. تا در سریع ترین زمان ممکن اکپرس سرویس که ازطریق پست هوایی انجام می شود کالا را به مقصد برساند.

سخن آخر:

امروزه بین اقشار مختلف استفاده از حمل و نقل هوایی خصوصا در جابه جایی مسافر بسیار رواج یافته چراکه شیوه ای بسیار پر کاربرد می باشد. و فاکتور زمان آن را چه برای حمل و نقل مسافر و چه برلی حمل و نقل کالا به روشی پرطرفدار و ایده آل تبدیل کرده است.

 


پایان مطلب


 

 

مطالب پیشنهادی و مرتبط 

 

نوشته های مرتبط

ارسال یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید