بازسازی ساختمان و اجرای دکوراسیون داخلی 1

 

در این مطلب می خواهیم ابتدا به شرح مختصری از هر کدام از خدمات ساختمانی داشته و به تفاوتهای ویژه بین این دو موضوع بازسازی ساختمان و اجرای دکوراسیون داخلی اشاره کنیم، تا عزیزان مالک با دید بهتری نسبت به این موارد، انتخاب بهتری داشته باشند .

 

بازسازی ساختمان

بازسازی ساختمان  از جمله کارهایی است که پس از مدتی ساختمان به آن نیاز پیدا می کند چرا که افراد برای ایجاد حس نو در ساختمان به جای ساخت مجدد و پرداخت هزینه فراوان تصمیم به بازسازی مسکونی میگیرند.از مزایای مهم بازسازی می توان به موارد زیر اشاره کرد.

گروه مهندسی روبین هوم با رویکرد تخصص گرایی در راستای تحقق رویاهای شما  و با تکیه بر مهارت های لازم در زمینه صنعت ساخت ساختمان و نوسازی و بهسازی فعالیت خود را آغاز نموده لذا با هدف ارائه ایده های متفاوت و به روز و متناسب با سلیقه اقشار مختلف آماده به مشاوره وهمکاری می باشد.

1- افزایش ایمنی و جلوگیری از آسیب ساختمان 

2- ایجاد تنوع در رنگ ها و زیبا سازی منزل با نقاشی ساختمان

3- صرف هزینه کم در مقایسه با ساخت مجدد و نقل مکان

 

اجرای دکوراسیون داخلی منزل

 

گفته می شود عمر مفید ساختمان ها در کشورهای پیشرفته حدود 100سال است ولی در ایران اگر ساختمان به طور اصولی ساخته شود این رقم به 30 سال کاهش پیدا می کند که همین مسئله موجب می شود مالکان ساختمان به بازسازی ساختمان خود رو بیاورند.

بازسازی ساختمان در واقع همان مرمت ساختمان است. بازسازی ساختمان به معنی دادن فضا و نمای مدرن و جدید با صرف هزینه مناسب به ساختمان است.این بازسازی می تواند از اساس و زیر بنای ساختمان آغاز و تا طراحی دکوراسیون داخلی منزل پیش برود.به طور کلی هر تغییری در ساختمان جهت استحکام،مقاومت،بهینه سازی فضا و ظاهر آن انجام شود وبا کمترین میزان تخریب همراه باشد، بازسازی یا نوسازی ساختمان نام دارد.

بر اساس تحقیق و تجربه بازسازی ساختمان و دکوراسیون در روحیه افراد تاثیر بسزایی دارد و موجب افزایش روحیه ،انرژی و سلامت روان می شود.به طور کلی تغییر و تنوع در یک مکان لازمه هر فردی است و باعث ایجاد رغبت برای زندگی یا کار در آن فضا می شود.

 

بازسازی و نوسازی ساختمان

 

مراحل بازسازی ساختمان:

– تخریب مهندسی:

مهم ترین و پرخطر ترین مرحله بازسازی،مرحله تخریب است.به همین دلیل باید با دقت بالا و کاملا اصولی و مهندسی انجام شود.

اولین نکته در انجام این مرحله ایمن سازی محل و ساکنین از نظر مالی و جانی می باشد. اخذ بیمه کاری است که در این راستا در تمام کارهای ساختمانی باید انجام شود. از مهمترین اقدامات ایمنی قبل از تخریب می توان به انتقال ساکنین به محلی امن،بررسی منزل همسایگان در طبقات دیگر،قطع کلیه انشعابات آب و برق و گاز، بررسی محل عبور تاسیسات و خارج کردن وسایل و تجهیزات قدیمی خانه اشاره کرد. نخاله های حاصل از تخریب باید توسط پیمانکار از ساختمان خارج و از محل دور شود. باید دقت شود در حین تخریب گچ کاری دیوارهای مجاور، سقف کاذب و فضاهایی که نیاز به تخریب ندارند،سالم باقی بمانند. نکته مهم دیگر در امر تخریب این است که استفاده از آب برای کاهش گرد و غبار و روان کاری برای ساختمان هایی که عایق کاری مناسب ندارند مجاز نیست زیرا ممکن است باعث خرابی طبقات پایین شود.

– ساخت با توجه به نیاز های ساختمان:

در بازسازی و نوسازی ساختمان خواسته و انتظار مشتری مهم ترین رکن انجام عملیات می باشد.در این مرحله باید به طور کامل از خواسته و نیازهای کارفرما اطلاع  پیدا کنیم، زیرا در آخر این کارفرما است که باید از فضا استفاده کند،در آن احساس راحتی کند و از نتیجه کار شما خشنود باشد.

– گچ کاری و سقف کاذب:

در صورت نیاز به گچ کاری باید از بهترین متریال استفاده کرد چون پس از اتمام بازسازی، روسازی ساختمان بسیار مورد توجه قرار می گیرد.

سقف کاذب نیز خود در انواع مختلف سقف کاذب رابیتس، سقف کاذب کناف، سقف کاذب مشبک، سقف کاذب پی وی سی، سقف کاذب چوبی، سقف کاذب آلومینیومی، سقف کاذب گریلیوم، سقف کاذب آی گلس، سقف کاذب کشسان، سقف کاذب ام دی اف، سقف کاذب آکوستیک و سقف کاذب ترکیبی موجود است و کارفرمایان می توانند بهترین و مناسب ترین آن را انتخاب کنند.

– نورپردازی ساختمان:

مهم ترین نکته در این مرحله بررسی سیم کشی ساختمان است زیرا در صورت بروز مشکل پس از اتمام بازسازی رفع آن مشکل می باشد.

نورپردازی بطور مستقیم به میزان نورگیری در روز محل، کاربرد مورد نظر آن اتاق،جهت قرارگیری اتاق ها،اندازه و فرم اتاق و رنگ اتاق وابسته است.

 

گروه مهندسی روبین هوم

 

– کف سازی:

قبل از انجام تمام مراحل بالا باید نوع کف را مشخص کنید زیرا هر جنس کف مشخصات منحصر به فرد خود را دارد.

از مهم ترین انواع کف سازی ها می توان به کف پوش پارکت، کف پوش لمینیت و کف پوش پی وی سی اشاره کرد.

– رنگ آمیزی دیوار و سقف:

در ایران اکثرا رنگ سفید را در ساختمان ها ترجیح می دهند ولی در ساختمان های مدرن می توان از رنگ های متنوعی استفاده کرد.انتخاب رنگ اهمیت زیادی دارد زیرا بخشی از سازه هستند و ممکن است حتی سبک معماری را زیر سوال ببرند. برای انتخاب رنگ باید به مواردی از قبیل  گروه رنگ،درجه رنگ،روانشناسی رنگ ها و محل موردنظر برای رنگ توجه داشت.

-اجرای پوشش دیوار:این مرحله اختیاری و به انتخاب کارفرما است که میتواند از سنگ دکوراتید،کاغذ دیواری،شیشه تزئینی و ..استفاده کند و یا حتی اصلا استفاده نکند.مهم ترین مزیت پوشش دیوار عدم نیاز به اجرای زیرسازی است.با پوشش دیوار می توان موارد مثبت مد نظر خود مانند عایق حرارتی یا عایق صوتی را به ساختمان اضافه کرد.

– قرنیز:

مهم ترین نکته در اجرای قرنیز ها توجه به هماهنگی آن ها با کف و دیوار ها است.قرنیزها علاوه بر زیبایی و ست شدن با کفپوش،فضای خالی بین کف پوش و دیوار را می پوشاند و موجب جلوگیری از جمع شدن مواد و فراهم آوردن فضای کافی برای انبساط و انقباض کف پوش ها می شود.

دکوراسیون داخلی

دکوراسیون به معنای چیدن، آراستن و مرتب کردن است.

دکوراسیون داخلی در واقع به طرز چیدن و انتخاب مناسب اسباب و وسایل داخلی خانه، اتاق‌ها، آشپزخانه، اتاق پذیرایی، حمام و دستشویی است. دکوراسیون داخلی به معنی هماهنگ سازی طراحی شده برای به جلوه درآوردن رنگ‌ها، اثاثیه و سایر اشیاء در یک اتاق یا ساختمان به صورت هنرمندانه می باشد.  دکوراسیون داخلی مثل تمام هنرها، دارای سبک های مختلفی می باشد که براساس سلیقه‌ها و نیازهای دوران، دستخوش تغییر می‌شوند. معماری داخلی آفرینش فضایی است که در عین زیبایی کارآمد نیز باشد. در واقع طراح فضایی را طراحی می‌کند که بیانگر هویت، نیاز، درک و خواسته‌های مخاطبش است. طراحی دکوراسیون داخلی طیف متنوع و متعددی ازعناصر و مولفه هایی را از قبیل فرم ، نور ، رنگ ، بافت ، کف، سقف ،دیوار و عناصر کارکردی و تزئینی و مبلمان را در بر میگیرد. ترکیب هنر و ساختمان سازی ریشه در فرهنگ ، اقلیم، آداب و رسوم و… دارد ، تزئینات ساختمان بطور کلی شامل معماری داخلی ، نمای ساختمان ، محوطه سازی. 

 دکوراسیون داخلی با مفهوم زیبایی رابطه ی مستقیم دارد و طراحان از اصول و قواعدی مثل رنگ شناسی استفاده می کنند تا بتوانند، این رابطه را عمیق تر کنند. گرچه مفهوم زیبایی نسبت به جغرافیای زمانی و مکانی، تغییر می کند و همین امر باعث به وجود آمدن سبک های زیادی دکور با ویژگی های منحصر به فرد می شود.

سبک های دکوراسیون داخلی

– دکوراسیون داخلی به سبک مدرن

– دکوراسیون داخلی به سبک کلاسیک

– دکوراسیون داخلی به سبک مدیترانه ای

– دکوراسیون داخلی به سبک استوایی

– دکوراسیون داخلی به سبک معاصر

– دکوراسیون داخلی به سبک روستیک

– دکوراسیون داخلی به سبک صنعتی

– دکوراسیون داخلی به سبک تلفیقی

– دکوراسیون داخلی به سبک انتقالی

– دکوراسیون داخلی به سبک ایرانی اسلامی

 

اجرای کفپوش

 

خوب، حالا به موضوع تفاوت و وجه تمایز بین بازسازی و دکوراسیون داخلی برسیم

 

– تفاوت بازسازی و دکوراسیون داخلی براساس خواسته کارفرما

هدف مالک تغییر دکوراسیون داخلی باشد:

زمانی که خواسته کارفرما انجام تغییر دکوراسیون داخلی فضای مورد نظرش است، به این معنی خواهد بود که باید در فضایی که موضوع پروژه مورد نظر است، تغییرات اساسی ایجاد شود تا نظر مالک را جلب نماید. در این شرایط نیاز است تا طراحی داخلی منزل، ساختمان، دفتر کار، ویلا یا هر فضایی که مورد نظر پروژه می باشد، انجام شده و دکوراسیون داخلی مورد پسند و قابل قبول مالک پروژه، براساس این طرح ها، اجرا شده و به ایشان تحویل داده شود. در غیر اینصورت قطعاً مالک پس از بازسازی فضای مورد نظرش، از پول و زمانی که هزینه کرده است، راضی نخواهد بود و نهایتاً پروژه نتیجه قابل قبول و مطلوبی نخواهد گرفت.

هدف مالک بازسازی باشد:

زمانی که هدف کارفرما اصلاح شرایط موجود فضا بصورت تعمیر، تعویض و ترمیم بخشهای مختلف باشد، یعنی مالک از شکل و مشخصات فضای مورد نظرش رضایت دارد و تنها میبایست مصالح و بخشهای قدیمی با مصالح و المانهای جدید تعویض شده و یا تعمیر شود. اگر بسراغ طراحی دکوراسیون داخلی در پروژه برویم، در نهایت کارفرما بدلیل پول و زمان بسیار زیادی که بدون دلیل قانع کننده ای برای پروژه هزینه نموده است، ناراضی خواهد بود.

-تفاوت بازسازی و دکوراسیون داخلی در شیوه کار، برنامه ریزی و دقت اجرا

یکی دیگر از اصلی ترین تفاوتهای پروژه های بازسازی و دکوراسیون داخلی، تفاوت در شیوه کار، برنامه ریزی و حتی دقت اجرایی پروژه می باشد. زمانی که بحث دکوراسیون داخلی پیش می آید، به این معنی است که احتمالاً باید از متریالها و المانهای خاص و ویژه ای در پروژه مورد نظر استفاده شود. در پروژه های بازسازی، معمولاً متریالها و مصالح متعارف ساختمانی مورد استفاده قرار می گیرد. اما در پروژه های دکوراسیون داخلی از مصالح و متریالهای چوبی، استیل، از سنگها و سرامیکهای با ابعاد بزرگ یا در اصطلاح اسلب، از منسوجات پارچه ای یا متریالهای نوین از خانواده پلاستیکها یا پی وی سی ها استفاده می شود. 

اکثر بخشهای مربوط به المانهای دکوراتیو در خارج از محل پروژه ساخته شده و نهایتاً در انتهای پروژه در محل خود نصب می شوند. به این ترتیب دقت در سفارش و ساخت این المانها و آماده سازی محل نصب و قرار گرفتن آنها، یکی از اصلیترین دلایلی است که باید به تفاوت پروژه های بازسازی و دکوراسیون داخلی و شیوه کار هر کدام توجه داشته باشیم.

 

 

 


پایان مطلب


 

 

لینک های مرتبط 


 

 

 

نوشته های مرتبط

ارسال یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید