گرم در آلاچیق های چوبین ویلا 1

زمستانی گرم در آلاچیق های چوبین ویلا

به گمان اکثر افراد آلاچیق‌ها درواقع خانه‌هایی تابستانی هستند که مورد مصرف‌شان فقط در تابستان و فصل گرما است. اما تیم چوبین ویلا در این مطلب خواهان این است که نشان دهد می‌توان با تدابیری در فصل سرما هم حداکثر بهره را از انواع مختلف آلاچیق، شامل آلاچیق چوبی، آلاچیق سنتی و آلاچیق مدرن برد. با راهکارهای زیر، بی‌واسطه در دمای مطبوع و متعادلی با طبیعت زمستانی ارتباط برقرار کرد.

چگونه می‌توانید دیوار و دهانه‌های آلاچیق را برای زمستان ببندید؟

167087204563977bed67b85 mainروکش پلی کربنات

‌از روکش پلی کربنات می‌توان به عنوان سقف آلاچیق، به جای شیشه و مواد اکریلیک استفاده کرد. این روکش دارای استحکام عالی، شفافیت بالا، وزن سبک و نورگیر است. پلی کربنات از خانواده پلیمرهای ترموپلاستیک است؛ و در زمینه‌ قالب‌سازی و تغییرات حرارتی خیلی کاربرد دارد، چون با دما منبسط و منقبض می‌شود. این نوع پلاستیک‌ها در صنایع شیمیایی نوین هم به کار می‌روند. 

دستورکار نصب پلی کربنات بر روی سطح آلاچیق

  • پلی کربنات با واشرهای حرارتی مخصوص یا پیچ‌هایی به وسیله واشرهای لاستیکی روی قاب متصل می‌شوند.

  • حداقل 4 سانتی‌متر از لبه ورقه حفره ایجاد کنید.

  • یک رول مخصوص روی لایه بیرونی آن کشیده شده که ورقه پلی کربنات را از اشعه ماورا بنفش و آسیب‌دیدگی در برابر تابش مستقیم خورشید حفظ می‌کند. همیشه ورقه‌ها را باید با رول به سمت بیرون ثابت کنید.

  • هنگام بستن، سلول‌های داخلی باید به سمت پایین قرار گیرند تا آب خارج شود. در قسمت پایین، یک پلاگین سوراخ شده وجود دارد که به انتها متصل شده است و در قسمت بالا توسط پروفیل انتهایی، به صورت هرمتیک بسته می‌شود.

  • برای اتصال محکم‌تر از پروفیل‌های جانبی ویژه می‌توان استفاده کرد.

توصیه می‌شود به خاطر انبساط و انقباضی که در ورقه‌ها جریان می‌یابد، نقاط اتصال پلی کربنات بیش از حد سفت نشود. چون در مواقع حرارتی باید آزادانه حرکت کند، در غیر این صورت تغییر شکل می‌دهند. برای انجام این کار، سوراخ‌های حفر شده را 2 الی3 میلی‌متر بزرگ‌تر از قطر پایه پیچ بگیرید.

سقف پلی کربنات، داخل فضا را مانند گلخانه گرم خواهد کرد. اما اگر این مورد پسند شما نیست، همیشه گزینه‌های دیگری هم وجود دارند که از مواد غیر شفاف باشند. نظیر: ورق پروفیل، کاشی‌های فلزی، زونا، اوندولین.

دیواره های شفاف

می‌توان برای آلاچیق خود علاوه بر سقف، بر دیواره‌ها هم از مواد شفاف استفاده کنید. امروز طیف گسترده‌ای از رنگ‌ها و اندازه‌ها برای این گزینه وجود دارد. دیواره‌ها می‌توانند کل آلاچیق را در حصار خود بگیرند و از ورود سرما و رطوبت و حرارت خورشید جلوگیری کنند. 

پرده غلتکی

علاوه بر مواد شفاف، پرده‌هایی هم از جنس پارچه سایبان‌ وجود دارد که برای رطوبت غیر قابل نفوذ هستند. نصب این پرده‌ها در آلاچیق نیازی به مهارت خاصی ندارد، برای این کار فقط باید آن‌ها را به پایه‌های ساختاری بچسبانید.

پرده غلتکی یک جایگزین عالی برای پرده‌های معمولی آلاچیق است. چنین حصاری با یک ساز و کار داخلی و با یک چفت خاص، باز و بسته می‌شوند. زیبا و راحت هم هستند.

استفاده از پنجره های لعاب دار 

افزون بر درست کردن حصاری که از مواد شفاف تهیه می‌شوند، می‌توان در بعضی مدل‌های آلاچیق چوبی یا آلاچیق مدرن، پنجره‌هایی نیز برای آن تعبیه کرد که بتواند به کار زمستان آید. این نوع پنجره‌ها از لعاب گرم فراهم آمده‌اند. لعاب‌های مدرن دارای ویژگی سبک وزنی و زیبایی هستند. 

جای تعجب نیست که لعاب و سفال نسبتاً ارزان هستند و تقریباً همه می‌توانند آنها را خریداری کنند. فقط باید در نظر داشت که نوعی از لعاب انتخاب شود که برای محافظت داخل سازه در برابر هوای بد در زمستان و تابستان قابل اعتماد باشد. متحرک باشد و به سادگی باز و بسته شود. قوی و بادوام و البته ظاهر زیبایی خوبی داشته باشد. متذکر می‌شویم که نوع لعاب گرم باید تنها در صورتی انتخاب شود که داخل فضا به طور مداوم نیاز به گرما داشته باشد.

پنجره های شیشه ای

طراحی پنجره‌های شیشه‌ای برای دیواره‌های آلاچیق می‌تواند یکی از گزینه‌های مطلوب برای نگه داشتن گرما در طول سال باشد. شیشه‌ها می‌توانند به صورت استاندارد لولایی و یا کشویی باشند. برای این کار می‌توان از پنجره‌های دوجداره نیز استفاده کرد. اگر تمام عناصر ساختاری آلاچیق عایق‌بندی شوند، می‌توان از آلاچیق برای زمستان استفاده کرد.

167087209063977c1ae07c2 main

تعبیه آتشدان

آتشدان‌های آلاچیق از مصالح‌ مختلفی تهیه می‌شود. یعنی در مدل‌های متفاوت هستند. اما به لحاظ سوخت در دو نوع هیزمی و گازی هستند. آتشدان هیزمی با زغال یا چوب کار می‌کند و اغلب از جنس فلز هستند که در برابر حرارت مقاومت بالایی دارند. آتشدان‌های گازی که امروزه رواج بسیاری هم دارند، از سوخت گاز برای تولید حرارت استفاده می‌کنند. در صورتی‌که به گاز دسترسی باشد، استفاده از این آتشدان‌ها ساده‌تر است چرا که آلودگی کمتری دارد و روشن کردن آن راحت‌تر است. فقط این‌که اگر از سوخت گاز شهری استفاده شود نمی‌توان از مدل‌هایی استفاده کرد که قابل جا به جایی باشند و همیشه با میز پایه‌شان در آلاچیق ثابت هستند.

 

 گرمایش از طریق کف

قطعاً بسیار مطلوب خواهد بود هنگامی‌که در فصل زمستان راه می‌رویم از کف آلاچیق گرمای مطبوعی را حس کنیم. اما برای هدر نرفتن انرژی بهتر است در آلاچیق‌هایی که دیواره‌های بسته دارند این موضوع را لحاظ کنیم. این سیستم گرمایشی به خشک شدن رطوبت از کف هم کمک می‌کند.

استفاده از بخاری برقی

این مورد را دست کم نگیرید. گرمای بخاری برقی قادر است به تنهایی یک آلاچیق بزرگ را پوشش دهد. در حالی‌که از خطراتی مثل انتشار گاز مونوکسید کربن هم در امان خواهید بود. برای ایمنی بیشتر بخاری برقی، می‌توان آن را هم بر دیواره آلاچیق نصب کرد و هم از سقف آن آویزان باشد. مهم است که بدانیم اساسا برخی از این بخاری‌ها برای استفاده در فضای باز طراحی شده‌اند، نظیر آنچه در فضای باز کافه‌ها و رستوران‌ها می‌بینیم.

ساخت آشپزخانه در فضای باز

ساختن یک آشپزخانه کوچک در فضای باز آلاچیق می‌تواند بیش از آنچه فکر می‌کنیم مفید باشد. هم دسترسی را آسان‌تر می‌کند و هم به دلیل وجود اجاق و آشپزی کردن، به محیط پیرامونش گرما می‌بخشد. 

گرم کردن فضای باز با شومینه 

نصب شومینه در فضای باز علاوه بر کارکرد زیباشناسی آن که منظره‌ای چشم نواز را خلق می‌کند، گرمایش و آرامش هم ایجاد می‌کند. شومینه‌ها می‌توانند از جنس آجر، سنگ یا حتی فلز‌ باشند و با گاز یا برق کار کنند. برخی از انواع آن، شومینه‌ قابل حمل یا پیش ساخته است که برای فضای کوچک انتخاب هوشمندانه‌‌تری است.

 

 


پایان مطلب


لینکهای مفید و مرتبط با این مطلب

 

نوشته های مرتبط

ارسال یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید