طراحی دکوراسیون داخلی سالن زیبایی

امروزه با پیشرفت صنعت ساختمان در زمینه دکوراسیون داخلی و بازسازی، تاثیر طراحی و چیدمان در تبلیغات و رضایت و خروجی کسب و کار بر کسی پوشیده نیست.

برای راه اندازی و یا بازسازی سالن زیبایی، طراحی و اجرای دکوراسیون داخلی که شامل تقسیم بندی فضاها، انتخاب نوع متریال سقف، کف، تاسیسات و چیدمان و مبلمان و… از موارد مورد اهمیت این مسئله به شمار میرود.

مشاوره با یک متخصص و طراح مجرب بسیاری از مشقات و تشویش های پیرامون این حوزه را به حداقل می رساند و این نوید را به شما میدهد که نه تنها از بهترین طراحی های داخلی و خارجی بهره مند گردید بلکه با خیالی آسوده طراحی و دکوراسیون داخلی سالن زیبایی خود را از اجناسی با قیمت متعارف و البته بسیار کارا و با کیفیت تهیه نمایید.

 

طراحی سالن زیبایی

در این مقاله به منظور بررسی کامل و پرداختن به جنبه های مختلف طراحی سالن زیبایی فضاهای مختلف این مجموعه را تقسیم بندی نموده ایم. 
به طور کلی هر سالن زیبایی به دو بخش "اداری" و بخش "زیبایی" تقسیم میگردد، که هر یک از این قسمت ها با توجه به زمینه فعالیت سالن زیبایی شما میتواند به فضاهای متفاوتی تقسیم شود. 
 
به طور مثال اگر سالن زیبایی شما، خدمات آموزشی نیز ارائه میدهد،  می بایست کلاس های تئوری و قسمت ثبت نام نیز لحاظ گردد، در غیر این صورت فضای اداری شامل قسمت پذیرش و مشاوره و مدیریت می باشد.
در این دسته بندی، بخش زیبایی نیز به چهار قسمت سالن عروس، آرایش و پیرایش، ماساژ و درمان، کار با مواد تقسیم میگردد.
در ادامه بصورت مجزا با هر یک از فضاهای در نظر گرفته شده در طراحی و چیدمان سالن زیبایی آشنا میشویم.

 

مطلب پیشنهادی : ایده چیدمان و دکوراسیون دفتر کار خانگی 

 

طراحی دکوراسیون سالن زیبایی

 

بخش مدیریت سالن زیبایی

می توان برای طراحی‌ محیط مربوط به مدیریت سالن زیبایی از نقطه ای استفاده کرد که مشرف بر کل سالن بوده و تمامی  عملکرد سالن‌ از نظر مدیر مجموعه بگذرد.
ضمنا در دسترس بودن این فضا بسیار مهم و در اولویت است تا هم مراجعین و هم کارکنان بطور مستقیم با مدیر در ارتباط باشند و برای رساندن نقطه نظرات  خود دچار زحمت نشوند.
در عین حال مبلمان مورد استفاده در این قسمت از سالن زیبایی اهمیت بسیاری برخوردار است چراکه میز مدیریت معرف سبک مدیریتی، میزان صمیمیت و سلیقه مدیر مجموعه خواهد بود. در واقع مواردی که در طراحی و بازسازی دفتر کار مدیریت باید در نظر گرفته شود، محیطی دنج و البته با شرایطی متفاوت و جذاب در نظر گرفته شود.

طراحی سالن زیبایی

 

طراحی بخش پذیرش در سالن زیبایی

استفاده از مبلمان مناسب و طراحی اصولی در قسمت پذیرش یا منشی بسیار حائز اهمیت است چرا که این قسمت را میتوان ویترین سالن زیبایی دانست.
قسمت پذیرش که مسئولیت مدیریت داخلی سالن زیبایی را برعهده دارد می بایست اولین مرکز توجه مراجعه کننده به سالن باشد تا مراجعین از طریق این قسمت بتوانند به روند کار سالن زیبایی و برنامه ریزی و تعیین وقت جهت خدمات آشنایی یابند.

 

بخش مشاوره سالن زیبایی

طراحی سالن زیبایی مدرن

این بخش مکمل قسمت پذیرش سالن زیبایی بوده و در جهت راهنمایی مراجعه کننده برای استفاده از خدمات سالن زیبایی تعبیه می شود.
در این قسمت مبلمانی جهت گفتگوی کارشناس با مراجعه کننده طراحی میگردد که شامل قفسه هایی مختص دفترچه های حاوی مدل های مختلف رنگ، کوتاهی و شینیون و…  می باشند؛ تهیه می گردد. حتی بهتر است در بخش مشاوره سالن زیبایی مجهز به صفحه نمایشگر برای معرفی خدمات سالن زیبایی در نظر گرفته شود.

بخش پذیرش و مشاوره تاثیر بسیار مثبتی در تصمیم گیری مراجعین در مورد خدمات سالن زیبایی خواهد داشت و در نهایت سبب ارتقا و پیشرفت سالن زیبایی خواهد بود.
امروزه طراحان مجرب توجه بسیار زیادی در انتخاب سبک و نحوه چیدمان بخش پذیرش و مشاوره سالن زیبایی به خرج میدهند و این دو قسمت را تلفیق می نمایند.

طراحی داخلی سالن زیبایی

همانطور که در ابتدای مقاله توضیح داده شد، قسمت زیبایی را به چهار قسمت مجزا تقسیم مینماییم.

قسمت عروس
آرایش و پیرایش
کار با مواد
درمان و ماساژ
 

سالن عروس

اصولا برای طراحی و دکوراسیون سالن عروس به دلیل آنکه همیشه برای آرایش چند نفر همراه هم حضور دارند و کمی شور و هیجان و متعاقبا سرو صدا بیشتر از نقاط دیگر است، می بایست یک واحد کاملا مجزا درنظر گرفت.

بطور مثال در گوشه ای از فضای موجود یک اتاق منفک از باقی سالن طراحی و آن را مجهز به وسایل مورد نظر کرد.
از وسایل مورد استفاده در این بخش میتوان به کمدهای ویترینی و مجزا برای هریک از ادوات آرایش، آیینه های سرتاسری و دور گرد، سرشور مناسب و نورپردازی اصولی برای آرایش عروس نام برد.

در بحث انتخاب مبلمان برای همراهان عروس می بایست از مبلمانی راحت و مستحکم و با کیفیت بهره برد چرا که مدت زمان حضور همراهان در بخش مزبور نسبتا طولانی خواهد بود.
استفاده از پارچه هایی قابل نظافت برای مبلمان این بخش بسیار ضروریست تا از هزینه های اضافی و گزاف جلوگیری شود.
اما طراحی و دکوراسیون بخش عروس در سالن زیبایی مستلزم ایجاد امکانات رفاهی ویژه نیز خواهد بود.
بطور مثال استفاده از یک نمایشگر، یخچال، سرویس بهداشتی مجزا و همچنین دستگاه پخش موسیقی در کنار دیوارهای عایق بندی شده میتواند فضایی دلچسب و مناسب برای همراهان عروس و کارکنان این بخش بوجود آورد؛ چرا که کارکنان این بخش نیز بواسطه حضوری مدید در این قسمت نیازمندِ امکاناتی جداگانه می باشند.

طراحی سالن زیبایی

آرایش و پیرایش

بخش دیگری که در طراحی یک سالن زیبایی بسیار قابل توجه و ضروری ست بخش آرایش و پیرایش است که ابتدا به بررسی تعاریف هر کدام میپردازیم:  
اصولا هنگامی که صحبت از "آرایش" به میان می آید مقصود آراستگی و زیبایی در سایه اضافه نمودن به بخش مورد نظر است.
اما در مورد "پیرایش" این فرآیند متضاد بوده و این بدان معنی ست که بوسیله کم کردن و کاستن به پیراستگی و زیبایی نسبی برسیم.

در این قسمت از سالن زیبایی نیز به ازای هرکدام از آرایشگران می بایست یک صندلی هیدورلیکی به همراه پشت گردنی هایی مجزا و پیش بندهایی از جنس مطلوب استفاده گردد.
میزان فاصله صندلی تا میز پیش رو و در دسترس بودن وسایل روی آن بسیار مهم است و می طلبد که مطابق با الگوهای متعارف قامت یک فرد، این فاصله را تعیین نمود.

استفاده از کمدهای ویترینی و همچنین ظروف ضدعفونی کننده در طراحی سالن زیبایی خصوصا در ایام کرونا بسیار مهم و اساسی به نظر میرسد.

از آنجا که بسیاری از مراجعه کنندگان سالن زیبایی خود صاحب وسایل مربوط به اصلاح و آرایش هستند و بیشترشان هم این وسایل را نزد سالن زیبایی معتمد به امانت میگذارند خوب است که تمیز با جنس خوب به آن اختصاص داد و در گوشه ای از سالن آن را گذاشت.

 

طراحی سالن زیبایی

 

بخش کار با مواد در سالن زیبایی

طراحی بخش کار با مواد سالن زیبایی یکی از بخش های بسیار مهم و اساسی یک سالن زیبایی ست.

بخشی حساس مجهز به مواد شیمیایی مربوط به امور ناخن کاری و رنگ و لایت سالن زیبایی که علاوه بر خطرات مختص خود برای انجام کارهای تعریف شده آن میطلبد به وسایل و لوازماتی ویژه مجهز گردد.

طراحی ودکوراسیون واحد کار با مواد سالن زیبایی دقت خاص خود را میطلبد.
به طور مثال کمدهایی امن و بدون درز برای نگهداری مواد، استفاده از ظروف بدون نشتی و قفسه هایی از جنس مرغوب و مناسب بسیار حائز اهمیت است.

دکوراسیون داخلی سالن زیبایی

در سالن زیبایی برای ناخن کاری باید از میزی با ارتفاع مناسب و طول و عرض متعارف بهره برد.
فاصله بین ناخن کار تا مراجعه کننده بسیار مهم است و استفاده از کشوهایی در میز یاد شده برای خلوت کردن میز و نگهداری صحیح از مواد مصرفی بسیار ضرور مینماید.

در محفظه نگهداری اکسیدان و رنگ ها باید فضا رو طوری تعبیه کرد تا از فعل و انفعالات شیمیایی بین آنها و همچنین با دیگر مواد شیمیایی_ بهداشتی نظیر وایتکس ها و سفید کننده های صنعتی و مایعات بهداشتی خطرناک جلوگیری کرد.

در بخش کار با مواد ایمنی تاسیسات برقی به دلیل استفاده از مواد شیمیایی و دستگاه های متصل به جریان الکتریسیته در مدت طولانی اهمیت بسیار بالایی دارد که درطراحی سالن زیبایی می بایست در نظر گرفت.

دکور سالن زیبایی زنانه

 

بخش درمان و ماساژ سالن زیبایی

دیگر بخش مهم یک سالن زیبایی بی شک بخش درمانی و ماساژ است.

علاوه بر استخدام و بکارگیری افراد متخصص استفاده از ادوات و وسایل مناسب در این بخش هم کاملا ضروریست.
این بخش نیز میتواند در طول روز پذیرای تعداد زیادی از مراجعه کنندگان باشد. بواسطه خدمات ارائه شده در این قسمت  میتوان ابتدا از مشاورهایی حاذق استفاده کرد و در گوشه ای از فضای طراحی شده آنان را مستقر کرد و در این بین میزهایی بسیار ساده و با جنسی مرغوب در اختیار آنان قرار داد.
برای این بخش هم استفاده از مبلمانی مناسب با فضا کاملا ضرور و لازم است‌.

کمدها و محفظه هایی که برای نگهداری مواد درمانی و ماساژ  باید از آنها استفاده کرد می بایست از جنس سخت و مرغوب باشد و امکان رسوخ مواد از آن به صفر برسد.

دکوراسیون سالن زیبایی بانوان

 

مصالح و تاسیسات سالن زیبایی

بطور کلی برای یک سالن زیبایی استفاده از مصالح مستحکم بسیار مهم است.

دیوارها باید از جنسی قابل شست و شو و بدون درز باشد تا مانع از ورود حشرات موذی گردد.
قسمتی را هم باید برای استقرار و جانمایی وسایل ایمنی اعم از کپسول های آتش نشانی و جعبه کمک های اولیه درنظر گرفت.
امنیت تاسیسات سرمایش و گرمایش و سیستم تهویه بخصوص در بخش کار با مواد بسیار با اهمیت بوده و میبایست در بازسازی و طراحی سالن زیبایی لحاظ گردد.

بازسازی سالن زیبایی

زیبایی بصری و مبلمان سالن زیبایی

بطور کلی برای طراحی و دکوراسیون یک سالن زیبایی استفاده از آثار هنری منطبق بر سلیقه مراجعین و کارکنان یک اصل مهم و ارزشمند است.

بطور مثال یک تابلوی زیبای نقاشی میتواند در آرامش بصری حاضرین نقش بسیار مهمی را ایفا کند.
یا یک مجسمه یا سردیس با ابعاد موجه و متعارف نیز مشمول همین توصیف و عملکرد خواهد بود.

در کنار انتخاب و خرید میبایست به نقطه ای که قرار است این اثر هنری در آن قرار داده شود نیز توجه شایانی داشت.

 

مطلب پیشنهادی : تاثیر آینه دکوراتیو در دکوراسیون

 

در انتخاب مبلمان در طراحی دکوراسیون سالن زیبایی به ذکر فهرست وار میپردازیم

۱_انتخاب و خرید بر اساس بودجه.

۲_انتخاب بر اساس راحتی مراجعین و کارکنان.
۳_نوع پارچه بسته به خدمات ارائه شده در سالن زیبایی.(قابل نظافت بودن).
۴_توجه به ضمانت کالا.
۵_جنس قوی اسکلت کار.
۶_ابعاد درست و متناسب با محیط.

 

طراحی و دکوراسیون سالن زیبایی

 

نکات طراحی و بازسازی سالن های زیبایی کوچک

بهتر است برای ایجاد یک سالن زیبایی با ابعادی کوچک به یک پارامتر دقیق دست یافت.
مثلا استفاده از پارتیشن های قابل حمل برای تغییر ابعاد بخش های مختلف به فراخور حال.
البته می بایست یک عرض چهارمتری برای افزایش توان گردش کارکنان و فعالیت و بازدهی بهتر نیز در نظر داشت.
در کنار تمامی این موارد میتوان بخشی را نیز به فروش محصولات آرایشی و بهداشتی اختصاص داد و در کنار بخش های دیگر آن را نیز به ویترین ها و کمدهایی مناسب مجهز ساخت و در این حوزه از آن بهره برد.
استفاده از آینه های سرتاسری و مبلمان با رنگ روشن تاثیر قابل ملاحظه ای در تصور گستردگی فضا خواهد داشت.

 


پایان مطلب


 

 

 

نوشته های مرتبط

ارسال یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید