ساختمان چیست بست داربست فلزی بست داربست فولادی 1

داربست چیست 

داربست یک نوع سازه فلزی ویا آهنی محسوب می شود که برای دسترسی داشتن امن و ایمن به نقاطی از ساختمان که مشکل می باشد ،به صورت یک تکیه گاه به کار می رود.از داربست برای رنگ کردن نمای ساختمان، تعمیر ساختمان ، ساخت و ساز ساختمان استفاده می شود.

داربست فلزی به عنوان بهترین سازه موقت برای انجام کارهای عمرانی محسوب می شود. به وسیله داربست فلزی این توانایی را خواهید داشت که در قسمت های مرتفع ساختمان و یا سازه اصلی خود فعالیت داشته باشید و فعالیت هایی مانند تعمیر و رنگ آمیزی ساختمان خود را انجام دهید .

آن چه که در تشکیل داربست فلزی مورد استفاده قرار می گیرد، لوله های فولادی با قطر ۳/۴۸ میلیمتری می باشد که اصطلاحا به آن ها لوله های ۵ سانتی متری گفته می شود. ضخامت این لوله ها ۴ میلیمتر می باشد و به وسیله بست داربست، به یکدیگر متصل می شوند.

داربستها لوله های افقی در طول و لوله های افقی در عرض می باشند که از اتصال لوله های افقی و عمودی داربست به وجود می آید. در نصب داربست های فلزی از لوله های ۶ متری و ۳ متری و همچنین در متراژ کوچکتر و بزرگ تر استفاده می شود. فاصله یک داربست خوب با بدنه  سازه معمولا ۳۰ سانتیمتر می‌باشد.

داربست های فلزی که معمولا از لوله های فلزی ساخته شده اند، دارای استحکام بسیار بالایی هستند و به وسیله اتصالات بسیار زیادی به هم متصل شده اند. در محل تقاطع این اتصالات فلزی، بست های فلزی بسیار محکم قرار گرفته است، که لوله های فلزی را به یکدیگر متصل نموده است.
نصب و اجرای داربست فلزی در حین سادگی و آسانی، دارای پیچیدگی های خاص خود می باشد. انجام این پیچیدگی کار افراد مجرب و متخصص است زیرا که نصب آنها به مهارت و دقت مخصوص به خود نیاز دارد. این نوع از داربست ها دارای استحکام بسیار بالایی می باشند و نسبت به دیگر انواع آنها در بازار دارای دوام بسیار بیشتری می باشند .

هزینه و قیمت داربست فلزی نسبت به دیگر داربست های موجود در بازار بیشتر می باشد. ولی این موضوع را نیز باید در نظر گرفت که دوام آن بسیار زیاد است و ایمنی بسیار بالاتری را برای افرادی که قصد دارند در ارتفاع کار کنند فراهم می کند. دلیل اصلی که از این نوع داربست بیشتر استفاده می شود، همین مورد دوام و استحکامی باشد.

انواع داربست ساختمان

  1. داربست چوبی
  2. داربست فلزی
  3. داربست مثلثی
  4. داربست معلق
  5. داربست چکشی ستاره
  6. داربست چکشی کاسه ‌ای

که در داربست مثلثی نصب آن به صورت نر و ماده به یکدیگر متصل می‌شود. در داربست چکشی ستاره نصب مهار های افقی بر پایه داربستبه سادگی و با ضربه چکش صورت می‌گیرد و پایه ها با مغزی و پین به هم متصل می‌شود. و داربست چکشی کاسه ای نصب مهار های افقی بر پایه داربست با ضربه چکش انجام میگیرد، و پایه ها با مغزی و پین به هم وصل می شوند. همچنین درنصب داربست ها باید به نکاتی توجه کرد. مثل:فاصله عمودی تیرهاینباید از ۲ متر تجاوز کند،  پهنای جایگاه پیشه نباید از ۵۰ سانتی‌متر کمتر باشد ، لوله ها و بست های داربست باید از نوع فولاد گالوانیزه با قطر ۳/۴۸ میلیمتر و ضخامت بیرونی ۴ میلیمتر باشد. تیرهای ستانی باید دست‌کم الی سه پایه عمودی پیوسته داشته باشد و به طور مطمئن  به هر پایه ی عمودی متصل گردند. همچنین برای نصب داربست فاصله از خطوط برق باید یک متر باشد.

 

مراحل اجرای یک داربست فلزی

تماس یا ارتباط با یک گروه پیمانکاری اجرای داربست فلزی خبره و معتبر در این زمینه.

بازدید گروه پیمانکار از محل نصب و بررسی شرایطی که برای نصب داربست فلزی لازم است.

در صورت محیا نبودن شرایط اجرای داربست فلزی، موارد را به کارفرما منتقل می‌کند تا شرایط آماده شود.

پس از محیا شدن شرایط نصب داربست فلزی، گروه پیمانکاری اقدام به حمل لوله‌ها به محل نصب می‌کنند.

پس از حمل لوله‌ها و ادوات موردنیاز برای نصب داربست، نصاب‌ها اقدام به نصب و اجرای داربست می‌کنند.

بازدید متخصص اجرای داربست در حین نصب و پس از اجرای آن از ایمنی آن برای استفاده کارگران اطمینان حاصل می‌شود.

ایجاد تغییر داربست با توجه به درخواست معمار یا کارفرما در خصوص ارتفاع یا فاصله داربست از سازه می‌تواند صورت گیرد.

بازدید از چگونگی کارکرد و شرایط داربست در حین عملیات‌های ساخت‌وساز توسط متخصص نصب داربست صورت می‌گیرد.

پس از اتمام کار می‌توان به جمع‌آوری داربست‌ها اقدام کرد.

نصب انواع داربست

داربست ها ابزاری برای حفظ نگهداری کارکنان و مصالح در ارتفاع می باشد که نصب آن انواع مختلفی دارد و باید برای نصب لوله داربست از افراد باتجربه و آموزش دیده استفاده شود. نصب داربستها شامل ۶ نوع میباشد.

 یک: انواع نصب لوله داربست نما که قالب یک متری و قالب دو متری در این رده قرار می‌گیرد.

 دو: نصب لوله داربست کفراژ که شامل کفراژ پایدارکننده نما ، کفراژ زیر بتن ، کفراژ حفاظ ، کفراژ مسقف کننده برای انبار، هیئت و مراسم ها ، ایستگاه صلواتی ، کفراژ جای علامت و دسته های عزاداری و کفراژ برای کار سقف در این رده قرار میگیرد.

 سوم: نصب لوله داربست چهارپایه که شامل داربست داکت چال آسانسور ، چهار پایه پاسیو تا ابعاد ۳ در ۴ باشد.  چهار پایه چرخدار و بدون چرخ متحرک و طاق نصرت در این رده قرار می گیرد.

 چهار:نصب لوله داربست بنر و دیوار که شامل قاب تبلیغاتی بنر تک پایه و قاب تبلیغاتی دو پایه ، دیواری تزیینی جهت اعیاد و مراسم ها در این رده قرار می گیرد.

پنجم:نصب لوله داربست راه پله کارگاهی که با کف پله ساخته شده و با کف پله دو لوله در این دسته قرار می گیرد.

شش:نصب های متفرقه و به سفارش، داربست تکیه گاه جرثقیل دستی برای بالا کشیدن اجسام سنگین،داربست نگهدارنده ماشین که برای جوایز فروشگاه ها بر روی آن است و داربست پایه هوایی برای تابلوها در طبقات مرتفع.

نکات فنی و ایمنی برای نصب داربست

پهنای جایگاهی که برای کار تعبیه شده، نباید کمتر از ۰.۵ متر باشد.

تیر‌های افقی داربست باید حداقل به ۳ پایه عمودی متصل بوده و محکم شده باشند.

میزان فاصله عمودی موجود بین تیر‌های افقی نباید بیشتر از ۲ متر باشد.

بین پایه‌های عمودی برای کار‌های سنگین نباید بیشتر از ۱.۸ متر فاصله وجود داشته باشد. این میزان برای کار‌های سبک به ۲.۳ متر میرسد.

الوار‌هایی که برای جایگاه استفاده می‌شوند، باید دارای عرض ۲۵ سانتی متر و بیشتر باشند.

 

 


پایان مطلب


 

 

مطالب پیشنهادی و مرتبط با این مطلب

 

نوشته های مرتبط

ارسال یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید