نصب چمن مصنوعی 1

راهنمای نصب چمن مصنوعی در فضاهای مسکونی و ورزشی

امروزه استفاده از چمن مصنوعی در محوطه مجتمع مسکونی، زمین های ورزشی، محوطه بازی کودکان، بالکن، پاسیو، گلخانه و بهار خواب و باشگاه های ورزشی به راحتی مشاهده می شود و بهتر است بدانید که جنس چمن مصنوعی معمولا نایلون،  پلی اتیلن و پلی پروپیلن است. با توجه به مزایایی که برای استفاده از چمن مصنوعی وجود دارد آشنایی با نحوه نصب چمن مصنوعی بر روی سطوح مختلف را نباید یک موضوع کم اهمیت در نظر گرفت. 

نحوه نصب چمن مصنوعی

برای نصب چمن مصنوعی شما بهتر است مراحل را به درستی و البته با دقت بالایی دنبال کنید، به این دلیل که ظرافت کار مهم ترین نکته برای آراستگی در پایان نصب است. شما باید از وسایل خاصی هم چون چسب چمن مصنوعی، رول چمن مصنوعی مورد نیاز، کاتتر، متر و برس برای نصب هرچه دقیق تر چمن مصنوعی برروی سطوح مختلف استفاده کنید. سطوحی که شما می توانید بر روی آن به نصب چمن مصنوعی بپردازید شامل:

  1. نصب چمن مصنوعی بر روی سیمان

برای نصب و اجرای چمن مصنوعی بر روی سطوح سیمانی شما به زیرسازی خاصی نیازی ندارید. اما اگر متوجه شوید که به شیب بندی برای نصب نیاز است، توصیه ما این است که با استفاده از چسب مناسب این کار یعنی حلال ایزوگام، قیر و یا آسفالت به اجرای زیرسازی مناسب برای نصب و اجرای چمن مصنوعی بر روی این نوع سطح سخت بپردازید.

  1. نصب چمن مصنوعی روی خاک 

وجود فضای سبز بر روی روحیه افراد تاثیر بسیار جدی می گذارد و به همین دلیل، در بسیاری از کشور های پیشرفته بر روی بستر خاک به نصب چمن مصنوعی می پردازند. این گونه به طبیعت نیز آسیبی وارد نمی شود و می تواند یک پوشش عالی و مقرون به صرفه شناخته شود که در این بین، نصب چمن  مصنوعی بر روی بستر خاک نیز به راحتی امکان پذیر است. البته شما باید با اصول این نوع نصب آشنایی داشته باشید. در ابتدای کار بستر خاک مورد نظر از هرگونه علف باید پاک شود و عملیات علف زدایی اولین مرحله برای آماده سازی زمین خاکی است. معمولا برای این کار یک ارتفاع 10 تا 15 سانتی را برای خروج خاک از زمین در نظر می گیرند.

بعد از مرطوب کردن سطح خاکی مورد نظر و اطمینان بابت نشست آن، از خاک هایی باید استفاده کنید که کاملا نفوذ پذیر باشند، پیشنهاد ما استفاده از مخلوط شن و ماسه به عنوان خاک نفوذ پذیر است. بعد از انجام فرایند گفته شده با غلطک باید سطح مورد نظر کاملا صاف گردد که در این حالت، شما با یک شیب تقریبا ملایم بر روی زمین مواجه می شوید که به واسطه یک لایه نمدی می توانید انعطاف پذیری زمین را تکمیل کنید. در این حالت می توان چمن مصنوعی را بر روی لایه مورد نظر پهن نمایید که در این جا، استفاده از چسب سمینگ تیپ و پلی اورتان برای نصب چمن مصنوعی گزینه مناسبی است.

  1. نحوه نصب چمن مصنوعی بین سنگ

اجرای چمن مصنوعی بین سنگ به فاصله عرضی بین 4یا 6 سانتی نیاز دارد که این فواصل را با سیمان بهتر است پر کنید که البته یک سانت برای عمق این شیار پرشده مناسب است. شما باید به عمق مناسب برای زیر سازی توجه کنید که نصب چمن مصنوعی با نتیجه قابل قبول تری مشاهده گردد. چمن مصنوعی مورد نظر خود را با طول مناسب برش دهید و با چسب مخصوص چمن مصنوعی مابین سنگ ها بچسپانید. نصب چمن مصنوعی به این شکل یک کار کاملا تخصصی است و بهتر است بدانید که باید از افراد با تجربه کمک بگیرید.

  1. نصب چمن مصنوعی در بالکن 

نوار اتصال به جای استفاده از چسب می تواند گزینه مناسب تری برای  نصب چمن مصنوعی در بالکن باشد. البته استفاده از نوار اتصال برای کاهش هزینه و برداشتن چمن مصنوعی به شکل ساده تر است که بعدها ممکن است برای شما برداشتن چمن مصنوعی از بالکن با استفاده از چسب که قبلا به نصب آن پرداخته اید کمی مشکل ساز باشد. در حین نصب و اجرای چمن مصنوعی در بالکن باید به شیب مناسب نیز توجه کنید تا آب باران و شستشو بتواند راه خروج خود را پیدا کند. برای بالکن های چوبی چسب مخصوص چمن مصنوعی کاربردی ندارد و بهتر است از میخ های استاندارد استفاده کنید.

  1. نصب چمن مصنوعی در باغ

امروزه با ساخت انواع خانه های ویلایی شما با ابعاد مختلف کوچک و بزرگ انواع باغ رو به رو می شوید که با استفاده از چمن مصنوعی صددرصد زیبایی کار افزایش و شرایط رسیدگی به باغ بسیار آسان تر می گردد. برای نصب چمن مصنوعی در باغ شما باید زیرسازی مناسبی را در نظر بگیرید که برای شروع یک زیرسازی مناسب حفر 40تا50 متری زمین می تواند شروع مناسبی باشد. هرنوع علف هرز، سنگریزه و موارد این چنینی باید کاملا از بین بروند تا شما بتوانید در زمینی مرتب و مناسب به نصب چمن مصنوعی اقدام کنید. 

معمولا تعیین حاشیه چمن مصنوعی به سلیقه شما بستگی دارد و نمی توان پیشنهاد خاصی را مطرح نمود. بعد از مشخص کردن حاشیه بهتر است از سنگریزه های آهکی برای آماده کردن لایه پایه استفاده کنید. دلیل استفاده از این نوع سنگریزه به خاطر عبور آسان آب است و می تواند یک لایه پایه مقاوم را برای زیر سازی چمن مصنوعی به وجود آورد. توصیه ما ضخامت 30تا40 میلیمتری برای این نوع لایه پایه است.

زیرسازی مناسب برای این نوع نصب صددرصد زمانی حاصل می شود که شما سطح مورد نظر را کاملا فشرده و یکدست مشاهده کنید. قبل از انجام نصب چمن مصنوعی باید از یک لایه محافظتی استفاده کنید به این دلیل که این لایه از رشد انواع علف هرز می تواند جلوگیری کند. با توجه به موارد گفته شده شما می توانید به نصب چمن مصنوعی در محوطه باغ خود بپردازید، البته اگر این کار را به فردی ماهر بسپارید نتیجه پایانی صددرصد بسیار رضایت بخش تر است.

  1. نحوه نصب چمن مصنوعی بر روی سرامیک

برخلاف باور برخی نصب چمن مصنوعی بر روی سطوح سخت بسیار فرایند آسان تری را دنبال می کند تا این که شما بر روی سطوح نرم بخواهید به نصب آن اقدام کنید. یکی از سطوح سخت سرامیک است که امروزه نصب چمن مصنوعی بر روی آن بسیار مورد استقبال قرار گرفته است. 

برای  نصب بر روی سرامیک شما قطعا به چسب چمن مصنوعی نیز نیاز دارید، اما باید در ابتدا با ساختار این نوع چسب نیز آشنا شوید که معمولا چسب چمن مصنوعی دو جزئی (چسب پلی اورتان ) و چسب چمن مصنوعی یک جزئی مورد استفاده و کاربرد قرار می گیرد. هاردنر یکی از اجزاء اصلی همراه چسب پلی اورتان است که مورد استفاده قرار می گیرد و یک حالت سفت کنندگی را برای چسب به وجود می آورد. در مورد استفاده از چسب پلی اورتان و هاردنر شما باید به نحوه ترکیب و مرحله به مرحله استفاده از آن نیز توجه کنید. بدین ترتیب که به صورت یک جا نمی توان از این نوع چسب استفاده نمود و به همین دلیل بسیار تاکید داریم که شما از افراد متخصص در این زمینه استفاده کنید. چسب‌ های یک جزئی برخلاف دو جزئی ساختار آسانی دارند و در وزن های 250 گرم، 500 گرم، یک کیلوگرم، 4 کیلوگرم و 10 کیلوگرمی به فروش می رسند. حال که با انواع چسب چمن مصنوعی آشنا شدید باید بدانید که برای نصب چمن مصنوعی بر روی سرامیک شما باید از چسب مخصوص یعنی دو جزئی و یا یک جزئی استفاده کنید. معمولا اطراف و دور تا دور محل را چسب کاری کرده و سپس چمن مصنوعی را بر روی سطح سرامیکی پهن می کنید، به هیچ عنوان نباید لبه چمن مصنوعی بر روی رول دیگری قرار بگیرد. برای اتمام کار یک جسم سنگین را بر روی لبه قرار می دهید تا چسبندگی به بهترین شکل ممکن انجام پذیرد.

  1. نصب چمن مصنوعی بر روی بتون

برای نصب چمن مصنوعی بر روی بتون شما به انعطاف چمن مصنوعی می توانید مطمئن باشید که این چنین هیچ گونه مشکل خاصی برای نصب این محصول به وجود نیاید. زهکشی بتون یکی از نکات اصولی قبل از نصب است، اگر زهکشی بر روی بتون وجود ندارد با ایجاد چند سوراخ 16 میلی متری می توان راهی مناسب را برای تخلیه آب در نظر گرفت. البته قبل از شروع نصب چمن مصنوعی با ماسه بادی بهتر است سوراخ حفر شده را پر کنید و یک سطح یک دست را بر روی بتون ایجاد کنید. هرگونه برامدگی و یا فرورفتگی بر روی سطح بتونی می تواند به عدم کیفیت نصب اشاره آشکاری داشته باشد. در پایان با استفاده از چسب مخصوص می توانید شروع به نصب چمن مصنوعی نمایید.

 


پایان مطلب


لینک های مفید و مرتبط با این مطلب

 

نوشته های مرتبط

ارسال یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید