رادیاتور گرم نمی شود ۶ علت گرم نشدن رادیاتور 1

چرا رادیاتور گرم نمی شود؟ ۶ علت گرم نشدن رادیاتور

چرا رادیاتور شوفاژ گرم نمی شود؟ علت گرم نشدن رادیاتور شوفاژ یکی از مواردی است که معمولا پس از باز کردن شوفاژها در اوایل فصل سرما متوجه آن می‌شویم. دلایل مختلفی از جمله وجود هوا در رادیاتور، خرابی شیر کنترل دما رادیاتور، رسوب گرفتگی و لجن و سایر موارد این چنینی، دلیل گرم نشدن رادیاتور شوفاژ هستند. شناخت هرکدام از این علت‌ها و دانستن راه‌حل آن‌ها به رفع مشکل گرم نشدن رادیاتور در کمترین زمان کمک بسیاری خواهد کرد. ازاین‌رو در این مقاله به بررسی متداول‌ترین علت‌های گرم نشدن رادیاتور و راه‌‌حل رفع آن‌ها می‌پردازیم.

۱. وجود هوا در رادیاتور؛ یکی از علت‌های شایع گرم نشدن شوفاژ

وجود هوا درون رادیاتورها اختلال در سیستم گردش آب داغ در شوفاژ ایجاد می‌کند؛ ازاین‌رو، هواگیری نکردن، ممکن است علت گرم نشدن رادیاتور باشد. معمولا اگر هوا در رادیاتور وجود داشته باشد، قسمت بالای آن سرد و قسمت پایین شوفاژ گرمای کمی خواهد داشت. برای تخلیه هوا باید از کلید مخصوص پیچ هواگیری رادیاتور استفاده کنید. 

کلید مخصوص را روی پیچ هواگیری بگذارید و آن را به‌قدری بچرخانید تا صدای خش‌خش خروج هوا را بشنوید. زمانی که به‌جای هوا، آب از پیچ هواگیری خارج شد آن را ببندید. پس از هواگیری فشار موجود در سیستم دیگ بخار را بررسی کنید. اگر از محدوده مجاز خارج شده بود، دوباره آن را تنظیم کنید. اگر به‌تازگی اقدام به خرید رادیاتور بوتان یا سایر برندهای موجود در بازار کرده‌اید، پس از نصب، حتما آن را هواگیری کنید تا هوا داخل آن خالی شود.

16976989646530d494c40ff main

۲. خرابی شیر کنترل دما رادیاتور؛ نبود جریان آب گرم در رادیاتور

رادیاتورها یک شیر دارند که دما را با مقدار جریان آب کنترل می‌کند. برخی مواقع این شیرها به‌علت رسوب یا موارد دیگر به‌درستی کار نخواهند کرد یا به‌اصطلاح هرز می‌شوند. روی شیر کنترل دما رادیاتور یک درپوش است که با یک پیچ به بدنه شیر متصل شده است.

با بازکردن پیچ روی درپوش می‌توانید شیر کنترل دما را به‌راحتی بررسی کنید. اگر بعد از برداشتن درپوش همچنان شیر کنترل با پیچاندن توسط دست تکانی نخورد، با یک آچار اقدام به باز کردن آن کنید. توجه داشته باشید اگر پیچ اشتباهی را باز کنید ممکن است آب رادیاتور تخلیه شود و زمین را خیس کند. اگر باز هم شیر رادیاتور باز نشد باید آن را تعویض کنید. پیشنهاد می‌کنیم اگر تجربه‌ای در تعویض شیر ترموستات رادیاتور ندارید، این کار را به یک متخصص بسپارید.

۳. رسوب گرفتگی و لجن بستن رادیاتور شوفاژ؛ جلوگیری از گردش صحیح آب گرم در رادیاتور

وجود رسوب و لجن در رادیاتور ممکن است علت گرم نشدن رادیاتور باشد. پس از فصل زمستان که رادیاتورها را خاموش می‌کنید، آب به‌صورت ساکن در شوفاژ باقی می‌ماند و رسوب و لجن در پایین رادیاتور جمع خواهد شد. اگر پایین رادیاتور سرد و بالای آن گرم باشد، معمولا نشانه رسوب گرفتگی و بستن لجن خواهد بود. 

برای رفع مشکل گرم نشدن رادیاتور ناشی از رسوب و لجن گرفتگی باید لوله‌های داخل رادیاتور را بشویید. برای شستشو رادیاتور باید آن را از دیوار جدا کنید و با استفاده از یک شلنگ آب را با فشار بالا داخل آن وارد کنید تا رسوب و لجن آن از طرف دیگر رادیاتور خارج شوند.

۴. وجود مشکل در سیستم گرمایش مرکزی؛ خرابی قطعه در موتورخانه

برخی مواقع علت گرم نشدن رادیاتور، خرابی قطعه یا قطعاتی در سیستم گرمایش مرکزی است. پیش از روشن کردن رادیاتورها در فصول سرد سال پیشنهاد می‌شود حتما از سیستم‌های گرمایشی را سرویس کنید و از عملکرد صحیح آن‌ها مطمئن شوید. اگر هیچ یک از رادیاتورها گرم نمی‌شوند، آب گرم مصرفی را چک کنید. درصورتی‌که آب گرم مصرفی هم دچار مشکل شده باشد، حتما اختلالی در عملکرد سیستم گرمایشی وجود دارد. برای تشخیص و رفع آن باید از متخصصان این زمینه کمک بگیرید.

۵. وجود اشکال در شیر دایورتر؛ بررسی پکیج برای یافتن علت گرم نشدن رادیاتورها

برخی مواقع ممکن همه شوفاژهای محیط گرم نشوند که نشان‌دهنده اختلال در سیستم مرکزی گرمایش است. اگر عدد فشار رادیاتورها در پکیج در محدوده مجاز باشد اما هیچ جریان آبی در شوفاژها وجود نداشته باشد، نشان دهنده وجود مشکل در شیر دایورتر خواهد بود. 

شیر سه‌راهی یا دایورتر در پکیج جریان آب گرم را به سمت لوله‌ها و شیرهای آب هدایت می‌کند. در صورت وجود اشکال در شیر دایورتر، آب گرم به شیرها می‌رسد اما انتقال آن به رادیاتورها دچار مشکل می‌شود. برای رفع اشکال شیر دایورتر باید از یک تعمیرکار متخصص پکیج کمک بگیرید.

۶. نشتی رادیاتور علت گرم نشدن آن؛ ناشی از پوسیدگی یا اتصالات نادرست

بررسی نشتی رادیاتورها در پاسخ به سوال چرا رادیاتور پکیج گرم نمیشه، بسیار کمک‌کننده خواهد بود. برخی از رادیاتورها با گذشت چندین سال از عمر آن‌ها دچار پوسیدگی و نشتی می‌شوند. پوسیدگی و نشتی در رادیاتور کمی موضوع نگران‌کننده است؛ زیرا در بعضی مواقع ممکن است منجر به ترکیدگی رادیاتور شود. در صورت باز شدن محل پوسیدگی رادیاتور، حجم بالایی آب از آن خارج خواهد شد. 

برای جلوگیری از این اتفاق باید هرچه سریع‌تر رادیاتورهای پوسیده را تعویض کنید. همچنین ممکن است نشتی رادیاتورها از محل اتصال لوله‌های آن‌ها باشد که معمولا با آچارکشی رفع خواهد شد. در کل، اگر رادیاتور نشتی داشته باشد، گردش آب به خوبی در آن انجام نمی‌شود و به همین دلیل گرمای مطلوبی نخواهد داشت.

16976989206530d46890f1f main

تعویض رادیاتورهای قدیمی با رادیاتورهای باکیفیت اپسیلون کالا برای رفع مشکل گرم نشدن آن‌ها

در این مقاله، به بررسی علت گرم نشدن رادیاتورها پرداختیم. شش عامل اصلی که ممکن است باعث گرم نشدن رادیاتورها شوند عبارت‌اند از: وجود هوا در رادیاتور، خرابی شیر کنترل دما رادیاتور، رسوب گرفتگی و لجن در رادیاتور شوفاژ، مشکلات در سیستم گرمایش مرکزی، اشکال در شیر دایورتر، نشتی رادیاتور و پوسیدگی رادیاتورها. برای رفع این مشکلات، اقدامات مختلفی نیاز است. از جمله اقدامات مهم می‌توان به تخلیه هوا از رادیاتور، بازسازی یا تعویض شیر کنترل دما، شستشوی رادیاتورها برای از بین بردن رسوب و لجن، سرویس دقیق سیستم گرمایش مرکزی تا تشخیص و رفع مشکلات آن، بررسی و تعمیر شیر دایورتر اشاره کرد.

در برخی موارد علت گرم نشدن رادیاتورها قدیمی بودن و پوسیدگی سیستم داخلی آن‌ها است. برای رفع مشکل رادیاتورهای قدیمی، تعویض آن‌ها تنها راه‌حل خواهد بود. با جایگزین رادیاتورهای نسل جدید با انواع قدیمی از گرمای بیشتری را در محیط تجربه خواهید کرد. برخی از رادیاتورهای مرغوب بازار سیستم‌های ضد رسوب دارند که خیال شما را بابت رسوب‌گرفتگی نیز راحت خواهند کرد. برای خرید انواع رادیاتورهای باکیفیت، فروشگاه اپسیلون کالا را به شما پیشنهاد می‌کنیم. این فروشگاه اینترنتی، بهترین و باکیفیت‌ترین محصولات را با قیمت‌های رقابتی به بازار عرضه می‌کند. برای مشاهده و خرید رادیاتور باکیفیت به وبسایت اپسیلون کالا به آدرس (epsilonkala.com) مراجعه کنید.

نوشته های مرتبط

ارسال یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید