4 آیتم جذاب هوشمندسازی ساختمان 1

چرا هوشمندسازی ساختمان نیازی ضروری است؟

تابحال به هوشمند کردن فرآیند‌هایی مانند روشن و خاموش کردن دوربین‌های امنیتی، گرمایش و روشنایی ساختمان فکر کرده‌اید؟ ایده‌ای که عملی کردن آن خیلی هم دور از انتظار نیست و به بهره‌وری بالای ساختمان، افزایش امنیت و بهبود کیفیت زندگی کمک می‌کند.

علاوه بر این موارد، سرمایه‌ای هم که کافرما برای این کار اختصاص می‌دهد خیلی زود با صرفه‌جویی در مصرف انرژی و افزایش عمر مفید تجهیزات به او بازمی‌گردد. پروژه هوشمندسازی ساختمان، این روزها در تبلیغات شرکت‌های معماری و پیمانکاران زیادی دیده می‌شود و بر همین اساس در این مقاله قصد معرفی 4 آیتم جذاب هوشمندسازی ساختمان را داریم.

منظور از هوشمندسازی ساختمان چیست؟

ساخت خانه هوشمند مبتنی بر اینترنت اشیا، عنوان پروژه جذابی است که احتمالا نام آن را شنیده‌ و یا جسته گریخته مطالبی را در خصوص آن خوانده‌اید. اگر بخواهیم واضح‌تر در مورد این پروژه صحبت کنیم، باید بگوییم که هوشمندسازی ساختمان به یکپارچه‌‌سازی سیستم‌های امنیتی، برق، شبکه و برنامه نویسی بر مبنای پروتکل هایی مانند BUS یا KNX گفته می‌شود.

در واقع با اجرایی کردن این پروژه، ساختمان به مجموعه‌ای از امکانات برای آسایش حال ساکنین و کنترل بهتر تاسیسات مجهز می‌شود؛ تجهیزاتی که مدیریت و کنترل آن‌ها به صورت شبکه‌ای به‌هم‌پیوسته انجام می‌گیرد و نیروی انسانی در این چرخه کمترین نقش را دارد.

به طور مثال یک طبقه شلوغ و پرتردد از ساختمان‌های تجاری یا مسکونی را تصور کنید، برای تنظیم دور چیلر در این طبقه به چند اپراتور نیاز خواهد بود؟ عدم تنظیم دور چیلر چقدر هزینه در پی خواهد داشت؟

در صورتی که می‌توان این کار را به سادگی با نصب و تنظیم سنسور روی سیستم تهویه مرکزی ساختمان انجام داد، تا در صورت عبور دما از بازه مورد نظر چیلر وارد دور تند شده و یا با حداقل دور انتخابی کار کند. در نتیجه با کنترل از راه دور این لوازم و استفاده از سنسورهای دما، نوری و حرکتی می‌توان باعث صرفه‌جویی در مصرف انرژی ساختمان شد.

آشنایی با BMS یا سیستم مدیریت یکپارچه ساختمان

آشنایی با BMS یا سیستم مدیریت یکپارچه ساختمان

BMS مانند یک شبکه عمل کرده و با یکپارچه کردن سیستم‌های عملیاتی ساختمان، مانند سیستم هوشمند تهویه، اطفاء حریق، گرمایش و… آن‌ها را داخل یک پایگاه داده ساماندهی می‌کند. تکنولوژی BMS به شکلی تعریف شده که می‌توان طیف گسترده‌ای از خدمات ساختمان را در پلتفرم‌های متصل به آن نظارت و مدیریت کرد.

سیستم مدیریت یکپارچه ساختمان باعث مصرف بهینه انرژی ساختمان شده و نقش مهمی در کاهش استهلاک تأسيسات گرمایش و سرمایش ساختمان دارد. تنظیم سیستم روشنایی ساختمان، فعال و غیر فعال کردن سیستم اطفاء حریق و تنظیم سیستم آب‌رسانی تنها چند مثال کوچک از کارکردهای این سیستم مدیریتی به شمار می‌رود.

 مزایای استفاده از هوشمندسازی ساختمان

هوشمندسازی را هیچ وقت نمی‌توان صرفا به یک بخش یا طبقه خاص محدود کرد. چرا که هدف اصلی این پروژه کنترل و کاهش هزینه‌های مربوط به کل سیستم‌ها و تاسیسات ساختمان است؛ مانند پوشش و مانیتورینگ سیستم‌های روشنایی، تهویه، حفاظت، حریق و نظارتی ساختمان.

پس اگر از این چرخه بعضی قسمت‌ها را حذف کنیم، طبیعتا نتیجه دلخواه ما حاصل نشده و اساسا شبکه هوشمندسازی ساختمان با مشکل مواجه می‌شود. در این چرخه همه دستگاه‌ها به یک پلتفرم مرکزی متصل هستند تا مدیران ساختمان به راحتی بتوانند به تمام قسمت‌های مدنظر خود دسترسی داشته باشند و آن‌ها را به وسیله سنسورهای هوشمند در سطح ساختمان کنترل و مدیریت کنند.

از مزایای هوشمندسازی ساختمان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • جلوگیری از هدر رفت انرژی در ساختمان
  • اطلاع به موقع از خرابی و سرویس تجهیزات
  •  کنترل آسان‌تر سیستم‌های روشنایی و تهویه ساختمان
  • امکان پایش و مشاهده عملکرد سیستم‌ها طی چندماه گذشته
  • کاهش هزینه‌های مربوط به نیروی کار، سرویس و نگهداری ساختمان
  • امکان مدیریت سیستم‌های الکتریکی ساختمان با کمک چند پلتفرم

معرفی 4 آیتم جذاب هوشمندسازی ساختمان

معرفی 4 آیتم جذاب هوشمندسازی ساختمان

1) سیستم روشنایی هوشمند

معمولا چیزی نزدیک به 20 الی 60 درصد مصرف انرژی الکتریکی ساختمان، مربوط به سیستم روشنایی می‌شود. از این رو بیشتر افراد سعی می‌کنند تا با نصب سنسورهای حرکتی و قطع جریان برق در ساعاتی که ترددی در ساختمان مشاهده نمی‌شود، از هدر رفت برق جلوگیری کنند.

این سنسورها بیشتر برای فضای بیرونی منزل مانند راه‌پله، پارکینگ و انباری کاربرد داشته و نمی‌توان تغییرات زیادی روی آن‌ها انجام داد. در صورتی که با استفاده از سیستم روشنایی هوشمند ساختمان (ILS) و استفاده از سنسورهای IoT فرد تسلط کاملی برای تنظیم روشنایی محیط خانه خواهد داشت.

به طور مثال با استفاده از یک اپلیکیشن می‌توان میزان روشنایی اتاق‌ها را برای عصر و اوایل شب تنظیم کرد که آرام آرام فضای خانه رو به تاریکی می‌رود، به شکلی که در این ساعات فقط هالوژن‌های اتاق روشن شوند، یا چراغ‌های LED اتاق خواب و حمام با کاهش نور به طور خودکار شروع به روشن شدن نمایند.

2) سیستم امنیتی هوشمند

سیستم امنیتی هوشمند

این سیستم اکثرا به قفل‌‌های دیجیتالی مجهز به سنسور اثرانگشت مجهز بوده و به BMS یا سیستم هوشمند مدیریت ساختمان متصل است، تا به این صورت سطح امنیتی پیش فرضی را برای ورودی‌های مختلف اعمال نماید. همچنین در صورت سعی در ورود به خانه با کارت هوشمند تقلبی یا وارد کردن رمز اشتباه، صدای آژیر ساختمان بلند شود.  

معمولا در این موارد هنگامی که شخص مدت زمان زیادی دور از منزل خواهد بود، می‌تواند با اعمال تنظیماتی در سیستم ضدسرقت، به طور اتوماتیک شاهد روشن و خاموش شدن چراغ‌ها، کنار رفتن پرده‌ها و یا روشن‌شدن تلوزیون برای عدم جلب توجه افراد غریبه و دستبرد از منزل شود.

نصب این سیستم امنیتی مانند یک قفل هوشمند درجه یک برای منزل عمل کرده و در کاهش چشمگیر آمار دزدی و خسارت به مجتمع‌های مسکونی نقش اساسی دارد.

3) سیستم تهویه هوشمند

سیستم تهویه و سنسورهای حرارتی تنظیمات دمای محیط را به طور خودکار برای ساعات مشخصی از ‌روز اعمال می‌کند. به این صورت با یک اپلیکیشن ساده هم می‌توان دمای هوای آپارتمان را از راه دور کنترل کرد. اکثر سنسورها از Wi-Fi برای اتصال به سیستم هوشمند مدیریت ساختمان (BMS) استفاده می‌کنند و به این صورت زمان روشن شدن و خاموشی تجهیزاتی مانند چیلر برای هر طبقه از ساختمان تعیین می‌شود.

4)    سیستم آبیاری هوشمند

این سیستم متصل به شبکه مرکزی مدیریت ساختمان بوده و ماه‌های مشخصی از سال بر اساس رطوبت خاک و دمای محیط شروع به آبیاری فضاهای سبز ساختمان می‌کند. در واقع این آیتم بیشتر برای فضای بیرونی خانه کاربرد دارد. با قرار گرفتن سنسور‌ها داخل چمن، سطح رطوبت خاک به طور دقیق تعیین شده و این میزان به سیستم کنترل مرکزی ساختمان ارسال می‌شود. سیستم‌های آبیاری هوشمند ساختمان برای کنترل‌ تبخیر و حرارت محیط معمولا به سنسورهای ET مجهز هستند.

نتیجه‌گیری

هوشمندسازی ساختمان به مدیریت و کنترل از راه دور سیستم‌های‌ امنیتی، روشنایی، تهویه و تجهیزات سرمایش و گرمایش ساختمان گفته می‌شود. هسته مرکزی این سیستم به BMS یا سیستم مدیریت یکپارچه ساختمان مربوط می‌شود که با استفاده از آن می‌توان هرگونه تنظیمات مربوط به این سیستم‌ها را به سادگی اعمال کرد. به بیان ساده هدف از هوشمندسازی ساختمان مانیتورینگ، کنترل و محافظت از سیستم‌های خدماتی و امنیتی ساختمان است که باعث صرفه‌جویی در مصرف انرژی و آسایش ساکنین می‌شود.

 


پایان مطلب


 

 

 

نوشته های مرتبط

ارسال یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید