با سیستم گرمایش از کف 1

سیستم گرمایش از کف چیست؟

این نوع سیستم در زیر کف ساختمان که معمولاً در زمان ساخت و یا نوسازی انجام می‌شود، کار گذاشته می‌شود. سیستم گرمایش از کف به وسیله گرم کردن کف زمین ساختمان عمل گرمایش را انجام می‌دهد.سيستم گرمايش از کف می تواند 25 تا 30 درصد در مقايسه با سيستم های گرمايشی متداول مانند رادياتور و يا فن کوئل در مصرف انرژی صرفه جويی کند.

انواع سیستم گرمایش از کف

1-  گرمایش با هوای گرم ، 2- گرمایش با جریان الکتریسیته ، 3- گرمایش با آب گرم

سیستم گرمایش از کف چگونه کار می کند؟

در سیستم‌های گرمایشی متداول، تا ۷۰% گرما نزدیک سقف جمع می‌شود و نزدیک کف دمای پایین‌تری را داریم. این شرایط محیطی با آسایش ما مطابقت ندارد. ما هنگامی آسوده‌تریم که پای ما گرم و سر ما خنک‌تر باشد. بنابراین گرما باید در جایی تولید شود که به آن بیشتر نیاز است، یعنی در کف.

سیستم گرمایش کفی سوپرپایپ انقلابی در نحوه‌ی گرم‌کردن ساختمان‌هاست. در این سیستم، گردش آب گرم از درون شبکه‌ای از لوله‌ها که در زیر کف نصب شده‌اند، حرارت را به آرامی توزیع می‌کند. در سیستم گرمایش کفی شبکه لوله تمام کف را پوشش می‌دهد و بدین ترتیب توزیع حرارت بصورت یکنواخت است. حداکثر دمای کف در این سیستم ۲۹ درجه‌ی سانتیگراد است. آب گرم ورودی با دمای حدود۴۰ درجه‌ی سانتیگراد از طریق موتورخانه، پکیج، یا کلکتورهای خورشیدی تامین، و از طریق کلکتورهای ویژه توزیع می‌شود. سیستم گرمایش کفی برای کف‌های مختلف با پوشش‌های متفاوت از جمله سنگ، سرامیک، پارکت، و موکت مناسب است.

احساس مطبوعی را که سیستم گرمایش کفی فراهم می‌کند، تنها با تجربه قابل لمس است. تغییرات دما در سیستم‌های گرمایشی با رادیاتور بخاطر توزیع نامناسب حرارت بسیار زیاد است اما در سیستم گرمایش کفی، حرارت به آرامی و به صورت یکنواخت توزیع می‌شود و با موازنه‌ی چهار عامل اصلی راحتی – یعنی دمای محیط، گرمایش تابشی، جریان هوا، و رطوبت نسبی-برای انسان احساس مطبوعی فراهم می‌شود. سیستم گرمایش کفی در کشورهای صنعتی به صورت جزیی از معماری مدرن بدل شده است و با نرخ سالانه ۲۰% گسترش می‌یابد.گرمایش کفی سیستم ساده‌ای است به شرطی که آن را بشناسید.
به غیر از سیستم گرمایش کفی برای محیط‌های مسکونی، خدمات کاملی را برای گرمایش کفی صنعتی، لوله‌کشی آب سرد و گرم، لوله‌کشی سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی، انشعابات آب شهری، و همچنین کاربردهای گوناگون صنعتی ارایه می‌کند.
پروفیل دمایی سیستم گرمایش کفی به پروفیل ایده آل بسیار نزدیک است. گرما به آرامی از کف به سمت سقف منتشر میشود. پای گرم و سر خنک، به سلامت کمک می کند.

مطلب پیشنهادی : همه چیز درباره رادیاتور قرنیزی و انواع آن

 

به کار گیری گرمایش از کف صرفه جویی را به همراه دارد :

دلايل اين صرفه جويی عبارتند از:
• تبادل کم دما بين کف و ديوارهای سرد.
• سطح تابشی بسيار بزرگ (به اندازه مساحت فضای مورد گرمايش)
• دمای پايين آب در حال گردش در سيستم گرمايش از کف (بين 35 تا 50 درجه سانتی گراد)

مزایای سیستم گرمایش از کف :

۱ . مانند سیستم رادیاتور محیط دوده نمی گیرد.

۲ . فضایی بابت مبدل های حرارتی (رادیاتور ، فن کویل و …) اشغال نمی شود.

۳ . حجم تاسیسات مکانیکی به علت راندمان بالای آن، کاهش می یابد.

۴ . تنفس در محیط ساختمان به علت عدم حرکت ذرات معلق در هوا بسیار مطبوع است.

۵ . گرمایش به صورت تدریجی انجام شده و افت ها بسیار ناچیز است.

۶ . حلقه های تشعشعی لوله ها را می توان تا زیر پنجره گسترش داد.

معایب سیستم گرمایش از کف

۱ . نیاز به برقراری پیوسته انرژی گرمایی

۲ . جلوگیری از تغییر کف و انجام تعمیرات ساختمانی

۳ . عدم تنظیم مناسب گرمایش از کف ساختمان

 

پایان مطلب


 

 

 

نوشته های مرتبط

ارسال یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید