بازار سنگ چه خبر جان گرفتن دوباره سنگ های چینی 1

از بازار سنگ چه خبر : جان گرفتن دوباره سنگ های چینی

با نگاهی به خانه های قدیمی به راحتی می توان دریافت که استفاده از سنگ های چینی بیش از هر سنگ دیگری تداول داشته است . این سنگ های دانه بلوری که حداکثر ابعاد آن برای سنگ پله استفاده می شد ، از آن چنان استقامت بالایی برخوردارند که علاوه بر فضای داخلی ، برای محوطه ونما هم به کار می رفتند . البته سنگ های دیگری همچون مرمریت ، تراورتن و … هم استفاده می شد اما نه به فراوانی این چندسال اخیرشان . به مرور زمان با اکتشاف معادن بیشتر و تجهیز کارخانجات به دستگاه های پیشرفته تر ، شاهد رواج بیشتر سنگ های مرمریت و تراورتن بودیم . با وجود آنکه تنوع رنگی و کیفیت هرکدام بسیار بود اما مهندسین و معماران رغبت بیشتری به استفاده از سنگ های کرمی و زمینه روشن نشان داده و در حال حاضر نیز کماکان این جریان وجود دارد . اما با بررسی دقیق تربه آماری که از فروش سنگ های ساختمانی بدست آمده ، شاهد تکاپوی دوباره در استفاده از سنگ های چینی در کشور هستیم . این موضوع خصوصا در برخی از مناطق شهرهایی همچون تهران ، اصفهان و کیش ، برای پروژه های لوکس به چشم می خورد . شاید این عقب گرد مهندسین به سمت استفاده از سنگ های چینی ، به دلیل کاربرد سبک نوینی ( اسلب ) از این سنگ هاست . سنگ هایی که تا قبل از این ، شاله های رنگیشان به عنوان عیب تلقی می شد ، حال با فرآوری در ابعاد اسلب ، دلیلی بر زیبایی هرچه بیشتر سنگ شده اند . بالاخص اگر طرح قرینه آن در کنارش قرار بگیرد و همچون تابلوی نقاشی ، زیبایی و اصالت خود را به نمایش بگذارد .

سنگ های چینی ساختار بلوری و درخشانی دارند و اغلب بارنگ زمینه سفیدند . از این رو موجب انعکاس نورفضا و روشنایی آنجا می شوند . چینی سفید ، از لحاظ بصری درک بالایی از فضا می دهد ، به همین خاطر فضا بزرگتر از اندازه خود به نظر می رسد . رنگ سفید نمادی از پاکی و تمیزی است و با هررنگی سازگارست . از طرفی قانونی برای کاربرد آن وجود ندارد و می توان آن را در هرقسمتی به کاربرد . سنگ سفید می تواند برای مدت های طولانی مهمان ساختمان شما باشد بی آنکه از مد بیفتد یا چشم را خسته کند !

آیا رقبای سنگ های چینی ، حریف قدری برای کریستال ها هستند ؟

برحسب کاربرد ، سنگ کریستال دو رغیب سرسخت دارد . یکی مرمریت ها که اغلب کاربرد شان در فضای داخلی و برای کف ، پله و دیوار است و دیگری تراورتن ، که بیشترین مورد مصرف آن برای نمای ساختمان است . به همین خاطر درجدول زیر تنها به مقایسه این سه گروه پرداخته ایم . البته موارد ذکر شده برحسب یک دسته بندی کلی از خانواده هر سنگ بوده و برای برسی دقیق هرسنگی ، نیاز به بررسی جداگانه هرکدام است . 

163108835161386edfda06f main

در حال حاضر سنگ های ساختمانی دیگر مثل لایمستون ، ترامیت ، تراونیکس ، مرمر ، گرانیت و بازالت هم مورد استفاده قرار می گیرند اما نه به گستردگی سه گروه نام برده در جدول. 

مزیت های رقابتی سنگ های چینی در مقایسه با سایر سنگ ها

با نگاهی اجمالی به جدول فوق می توان به محاسن بارز سنگ های چینی پی برد . این سنگ تمام خصلت های یک سنگ ایده آل و مقاوم را دارد و درعین دوام و ماندگاری بالا ، زیبابخش ساختمان است . در هیچ یک از سنگ های ساختمانی ، سنگی نخواهید یافت که از هم از نظر بصری و هم از نظر مشخصه های فیزیکی و شیمیایی پاسخگوی استفاده در هر بخش ساختمان و برای کاربری های مختلف با شرایط متفاوت باشد . مثلا سنگ چینی همانطور که مناسب یک ساختمان پرتردد مثل بانک است ؛ می تواند برای یک ساختمان مسکونی لوکس هم مورد استفاده قرار بگیرد. مورد دیگر در رابطه با قابلیت کاربرد آن برای بخش های مختلف یک ساختمان است . یکی از حساس ترین قسمت های هر ساختمان برای انتخاب سنگ ، سرویس بهداشتی و آشپزخانه است که مدام در تماس با آب و شوینده است . بنابراین محدودیت های زیادی برای انتخاب سنگ ایجاد می کند . این در حالی است که در سنگ های کریستال چنین مشکلی وجود ندارد و نه تنها لک نمی گیرد بلکه نسبت به شوینده ها مقاوم تر است .

جالب تر آنکه سنگ های چینی برای نمای ساختمان هم کاندید خوبی هستند ! این سنگ ها با هرمنطقه ای سازگارند و از طول عمر بالایی برای استفاده در مناطق گرمسیر ، سردسیر و شرجی برخوردارند . مثلا در شهرهای جنوبی و گرم ، گرما را به خود جذب نمی کنند و در برابر نور خورشید تغییر رنگ نمی دهند . حتی در خنک نگه داشتن ساختمان نقش مهمی ایفا می کنند . حال اگر همین سنگ در نقطه ای پربارش و سردسیر قرار بگیرد از آنچنان تحمل بالایی برخوردار است که به راحتی شکسته نشود و از بین نرود . حتی برای شهرهایی که گرفتار باران های اسیدی هستند ، این سنگ گزینه ای عالی است چرا که لک نمی گیرد و نسبت به مواد اسیدی مقاومت بالایی دارد .

در میان سنگ ها ، سنگی مشابه سنگ های چینی نخواهید یافت و در وصف آن می توان آنچه خوبان همه دارند ، تو یکجا داری ! 

 

 


پایان مطلب


 

 

لینکهای مفید و مرتبط با این مطلب

 

نوشته های مرتبط

ارسال یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید