عایق حرارتی دیوار 1

عایق کاری ساختمان چیست؟

عایق کاری یکی مهم ترین آیتم های عملیات ساختمان در بازسازی و نوسازی ساختمان بوده و در حال گسترش می باشد. زیرا با افزایش روزافزون حامل های انرژی عایق ساختمان ها اهمیت بیشتری پیدا می کند. انتخاب نوع عایق کاری در ساختمان های نوسازی بسیار زیاد است در صورتی که در بازسازی ساختمان انتخاب نوع عایق کاملا متفاوت است. مثلا در عایق دیوارهای خارجی، چون نما اجرا شده و بسیاری از آنها دائمی هستند پس نمی توان از بیرون عایق کاری کرد و از داخل بسیاری از عایق ها دارای ضخامت هستند، پس تنها از عایق حرارتی ، عایق رطوبتی و یا عایق صوتی ست که می توان کار کرد. رنگ نانو عایق  که به ضخامت یک الی 2میلی متر می تواند صرفه جویی قابل ملاحظه ای در انرژی داشته باشد.

 

عایق حرارتی دیوار داخلی :

عایق حرارتی دیوار داخلی یعنی کاهش انتقال حرارت بین اشیا در تماس حرارتی یا در محدوده تاثیر تابشی. به عبارت دیگر عایق حرارتی یعنی انتقال انرژی حرارتی بین اشیا با درجه حرارت متفاوت.

عایق حرارتی میتواند با روش ها یا فرآیندهای خاص طراحی شده و همچنین با اشکال و مواد مناسب تولید گردد. 

عايقکاری جداره های خارجی ساختمان، می تواند 35 تا 55 درصد از اتلاف حرارت ناشی از سقف، کف و ديوارهای مجاور فضای آزاد را کاهش دهد. انتخاب روش مناسب عایق کاری ساختمان نیازمند توجیه فنی اقتصادی می باشد و به عوامل مختلفی نظیر وضعیت جدار، هزینه عایق کاری، نمای خارجی ساختمان و … بستگی دارد.

 

در عایق حرارتی خواص مهم مواد عبارتند از تراکم الیاف محصول و ظرفیت حرارتی میباشد.

عایق حرارتی با الیاف پلی استر ساخته شده و به دلیل تراکم الیاف میتواند تا ۴۰ درصد مصرف انرژی را کاهش دهد. یکی از راه کارهای مناسب برای جلوگیری از کاهش مصرف انرژی و میزان اتلاف دمای محیط در فصل گرما و سرما استفاده از عایق حرارتی دیوار داخلی است.

بدین صورت که این عایق را در دیوارهای خارجی که هم می توانیم از داخل استفاده نماییم هم از نمای ساختمان، خانه یا محل کار یا تمامی بخش هایی که منبط با فضای خارجی هستند استفاده کنیم.

به دلیل سبک سازی ساختمان ها و استفاده از مصالح نا مرغوب ، استفاده از عایق حرارتی جهت جلوگیری از ورود هوای گرم و سرد به داخل و بر عکس و اتلاف انرژی محیط عایق حرارتی میتواند گزینه مناسب و ساده ای برای انجام عایق کاری باشد.

انواع عایق های که در ساختمان به کار می رود :

1- عایق حرارتی ( پشم شیشه ،پشم سنگ ،پلی استایلن ،پرلیت ،رنگ نانو عایق و…)

2- عایق رطوبتی (قیر گونی،ایزوگام،عایق سفید ،رنگ نانوعایق و…)

3- عایق صوتی (پشم شیشه ،پشم سنگ ،پلی استایلن ،پرلیت ،رنگ نانو عایق و…)

 

عایق کاری در ساختمانهای سنتی به چهاردسته تقسیم می شود : 

1- عایق کاری خارجی : در این حالت برای مهار انرژی داخلی و جلوگیری از ورود هوای سرد و گرم خارج ساختمان به داخل تعبیه می شود و در دیوارهای خارجی ساختمان یا دیوارهای بیرونی جانمایی می گردد.
2- عایق کاری داخلی : در این حالت دیوارها از داخل با پوشش عایق ( پشم شیشه، پشم سنگ، پلی استایلن، پرلیت و…) مهار شده و باعث جلوگیری از هدر رفتن انرژی می گردد.
3- عایق کاری همگن : دیوارهایی که خود از متریال عایق کار شوند و این سیستم در تمام جهات و محل دیوار کار شده باشد از مصالح عایق مثل بتن سبک که بیشترین مصرف را در دیوارهای پارتیشن دارد استفاده میشود که بازهم به صورت عایق نسبتا کاملی نمی باشد.
4- عایق کاری دیوارها به صورت دولایه: این سیستم از پرهزینه ترین سیستم های مرسوم بوده و فضای زیادی از ساختمان را اشغال کرده و پرت می کند مثلا در این حالت یک ردیف آجر سفال کارشده و بین آن چندسانتی متر خالی مانده یا با عایق پر می شود وباز یک لایه آجرسفال دیگر چیده می شود. در تمام این چهار مورد نه تنها عایق کاری بسیار سخت و هزینه برخواهد بود بلکه جواب کاملی هم به ما نخواهد داد. به این دلیل که کوچکترین فضای خالی یا افتادگی عایق باعث پرت شدن تمام کارکرد دیوار می شود.

 

انواع روش های عایق کاری دیوار ساختمان

عایق کاری جدارهای ساختمان متشکل از یک لایه عایق حرارتی و یه لایه نمای نهایی (نظیر گچ و یا سنگ و آجر نما) می باشد. روش های گوناگونی جهت عایق کاری ساختمان وجود دارد که می توان با توجه به شرایط هر ساختمان مناسبترین و اقتصادی ترین روش را انتخاب نمود. با توجه به اینکه از چه نوع مصالح عایقی برای عایق کاری ساختمان استفاده شود، روش های عایق کاری مختلفی قابل تعریف است که در ادامه بدان اشاره شده است.

1- عایق کاری با سازه

این روش برای گروه عایقهای معدنی که انعطاف پذیری بالایی دارند استفاده می شوند. با توجه به صلب نبودن این عایق ها، لایه نمای نهایی نمی تواند مستقیما بر روی عایق نصب شود. بنابراین در این روش، دیوارها بوسیله پروفیل های چوبی و یا فلزی قاب بندی می شود و عایق حرارتی در میان فضای قاب بندی قرار می گیرد و در نهایت لایه نما بر روی سازه اجرا می شود. از جمله مهمترین روش های عایقکاری با سازه می توان به روش عایقکاری کناف و روش قاب بندی فلزی و رابیس اشاره نمود.

2- عایق کاری بدون سازه

این روش برای گروه عایقهای پلیمری که دارای صلبیت کافی هستند، استفاده می شود. با توجه به عدم انعطاف پذیری این عایق ها، لایه نمای نهایی می تواند مستقیما بر روی عایق نصب شود و نیازی به سازه و قاب بندی دیوار نمی باشد. از جمله مهمترین روش های عایقکاری بدون سازه می توان به روش دو دیوار و عایق مابین، عایق برد، پلی استایرن دانسیته بالا و ملات سیمان اشاره نمود.

3- عایق کاری با مصالح عایق

در این روش از بلوکهایی با مقاومت حرارتی بالا بعنوان اجزای دیوار باربر استفاده می شود. بنابراین خود دیوار دارای عایقیت کافی می باشد و نیازی به نصب عایق بر روی آن نیست. از مهمترین روش های عایق کاری به این روش می توان به بلوک های بتن سبک گازی، لیکا و پرلیت اشاره نمود.

4- عایق کاری با متدهای جدید

درحال حاضر تکنولوژی ساخت خانه های سریع و پیش ساخته در دنیا پیشرفت های شگرفی داشته است که ضمن اجرای یک ساختمان در کمترین زمان، عایق کاری مناسبی نیز دارند. از آن جمله می توان به روش های LSF، ICF و ساندویچ پنل (3D-Panel) اشاره نمود. 
 

عایق کاری دیوار در زمان ساخت آن

بهترین روش برای عایق کاری دیوارهای ساختمان، عایق کاری در زمان ساخت آن ها می باشد. در این زمان هزینه عایق کاری کمتر است و عایق کاری راحت تر می باشد. روش های عایق کاری مختلفی در زمان ساخت بنا وجود دارد که در زیر آورده شده است. می توان عایق کاری دیوارها را در زمان اجرای نمای ساختمان نیز انجام داد.

همانطور که در زیر آمده است، در عایق کاری ساختمان در هنگام ساخت، می توان از سازه استفاده کرد که این مخصوص زمانی است که عایق های انعطاف پذیر استفاده می شود (مانند عایق های پشم سنگ پتویی و لحافی) یا می توان از روش عایق کاری بدون سازه برای عایق های صلب (مانند عایق پشم سنگ تخته ای فشرده) استفاده کرد. روش دیگر که در این زمان استفاده می شود، عایق کاری با استفاده از مصالح عایق مانند بلوک های عایق حرارتی یاساندویچ پانل ها است که استفاده از این روش برای عایق کاری دیوارها آسان تر است و هزینه ی کمتری دارد.

 

روش های عایق کاری دیوار در زمان ساخت:

– عایق کاری دیوار با استفاده از ساندویچ پانل
– عایق کاری با استفاده از بلوک های سیمانی عایق (ICF)
– قرار دادن عایق حرارتی بین دیوار دو جداره
– عایق کاری دیوار ها از داخل ساختمان
– عایق کاری دیوار ها از خارج ساختمان

 

عایق کاری دیوار های ساخته شده

نمای دیوارهای ساختمان احداث شده، برای عایق کاری باید دوباره بازسازی شوند. این روش عایق کاری به دو صورت انجام می شود. عایق کاری دیوارها از داخل ساختمان و عایق کاری از خارج ساختمان. معمولا عایق کاری از سمتی انجام می شود که نمای ساختمان (داخلی یا خارجی) در آن قسمت نیاز به بازسازی داشته باشد. در این روش عایق کاری می توان از دو روش عایق کاری با سازه و عایق کاری بدون سازه استفاده کرد. اما امکان استفاده از روش سوم وجود ندارد.

 

روش های عایق کاری دیوارهای ساخته شده :

– عایق کاری دیوار از نمای خارجی

– عایق کاری دیوار از نمای داخلی

 

نکاتی در مورد عایق کاری دیوار ساختمان

دیوارهای ساختمان را می توان هم از داخل و هم از خارج عایق کاری کرد. در عایق کاری دیوارها از خارج، دیوارهای ساختمان نیز به همراه ساختمان گرم می شوند، در این حالت اینرسی حرارتی ساختمان افزایش می یابد و در مواقعی که محیط داخلی ساختمان سرد شود، گرمای دیوارها، محیط داخل ساختمان را گرم می کند که این باعث ثبات گرمایی ساختمان می شود. از این روش عایق کاری بیشتر برای ساختمان هایی استفاده می شود که کاربری دائمی دارند مانند ساختمان های مسکونی. در این روش تغییرات دمای داخل تاثیر کمی از تغییرات دمای خارج ساختمان می پذیرد و آسایش حرارتی ساختمان افزایش می یابد.

در روش عایق کاری دیوار ها از داخل ساختمان، گرمایش ساختمان باعث گرم شدن دیوارها نمی شود و این باعث می شود که اینرسی ساختمان به سرعت کاهش یابد، از اینرو سرعت تغییرات دما در ساختمان بالا است. از این نوع روشعایق کاری دیوارها بیشتر در ساختمان های اداری استفاده می شود که نیاز است دمای داخل ساختمان به سرعت به دمای مطلوب برسد. بهتر است در این ساختمان ها از وسایل کنترل دمای داخل استفاده شود تا دما در طول مدت مورد نظر یکنواخت باقی بماند و آسایش حرارتی افراد تامین شود.

مورد دیگری که بر انتخاب روش عایق کاری دیوارهای ساختمان تاثیر می گذارد، هزینه عایق کاری است. در هنگام عایق کاری دیوارهای ساخته شده، با توجه به اینکه هزینه نمای خارجی ساختمان بسیار بالاتر از هزینه نمای داخلی است، عایق کاری از داخل هزینه کمتری دارد و از نظر اقتصادی به صرفه تر است.

عایق‌کاری حرارتی بام

بام‌ ساختمان‌ها به دو شکل اصلی مسطح و شیب‌دار هستند. در ساختمان‌های بررسی شده در شهر‌های تهران، یزد، بندرعباس و اردبیل، بام‌ها مسطح می‌باشند و تنها در ساختمان‌های شهر رشت از بام شیب‌دار استفاده شده است. بام مسطح به عنوان سقف نهایی ساختمان که مجاور فضای خارج است به سه روش عایق‌کاری از داخل، عایق‌کاری از خارج و عایق‌کاری همگن می‌تواند اجرا شود. از آنجا که عایق حرارتی همگن برای ساختمان‌های در حال طراحی و ساخت و یا ساختمان‌های صنعتی قابل اجرا است در این جا به تشریح آن نمی‌پردازیم. بنابراین در بام‌های موجود، می‌توان به دو روش از داخل یا از خارج عایق‌کاری حرارتی را اجرا نمود.

 

پشم شیشه؛ بهترین عایق حرارتی

پشم شیشه یکی از قدیمی ترین عایق های حرارتی است که در گذشته مورد استفاده قرار می گرفت و هم اکنون نیز استفاده از آن در برخی مکان ها رواج دارد.

پشم شیشه از الیاف بسیار نازک تارهای شیشه که تقریبا به هم متصل می باشند. این الیاف را با هم یکپارچه می کنند و روی کاغذهای آلومینیومی، سربی، قیری، کرافت (کاغذهای صنعتی) و یا تورهای سیمی قرار می دهند. حبس هوا در بین الیاف شیشه ای مانع از انتقال گرما می شود، علاوه بر آن این الیاف عایق خوبی برای ممانعت از انتقال صوت نیز محسوب می شوند. پشم شیشه وزن بسیار سبکی دارد و بار اضافی بر ساختمان وارد نمی کند. علاوه بر آن ماده ای کندسوز است که هیچ نقشی در گسترش آتش ندارد.از پشم شیشه برای عایق کردن بام های شیب دار بر روی ورقه های پوشش زیرین و در بام های تخت در زیر پوشش آسفالتی یا نمدی استفاده می شود. از جمله ویژگی های این محصول می توان به موارد زیر اشاره کرد:

مقاومت حرارتی عایق پشم شیشه با دو عامل ضخامت و دانسیته رابطه مستقیم دارد. چنانچه در عایق کاری در مورد ضخامت عایق با محدودیت رو به رو باشیم استفاده از عایق پشم شیشه با دانسیته بالاتر توصیه می شود.

پشم شیشه جزء مواد اشتعال ناپذیر به شمار می آید. ضریب جذب صدای پشم شیشه ۰٫۸۵ است بنابراین استفاده از آن تا ۳۰ دسی بل صدا را کاهش می دهد. این در حالی است که با کاهش هر ۵ دسی بل، شدت صوت به نصف کاهش می یابد.

مقاومت کششی پشم شیشه به علت به هم پیوستگی الیافش بیشتر از مقاومت فشاری و خمشی آن است.این عایق با توجه به نوع محصول و کارخانه سازنده آن، وزن مخصوص متفاوتی دارد.این عایق می توان به عدم مقاومت در برابر نم و رطوبت و ایجاد حساست پوستی و تنفسی اشاره نمود. در مکان هایی که احتمال می رود رطوبت به عایق نفوذ کند، از پشم شیشه های روکش شده با آلومینیوم استفاده می شود.

 


پایان مطلب


 

 

لینک پیشنهادی و مطالب مرتبط

نوشته های مرتبط

ارسال یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید