آباژور با وسایل دور ریختنی 1

آموزش ساخت آباژور با وسایل دور ریختنی

ساخت آباژور با وسایل دور ریختنی و ساده ایده ای خلاقانه و مقرون به صرفه می باشد که می توانیم بنابر سلیقه شخصی خود ازآن برای دکوراسیون داخلی منزل یا حتی محیط کارخود بهره برد. این ایده جذاب حتی می تواند یک شغل خانگی برای ما باشد. به راحتی می توانیم با وسایل ساده و غیر قابل استفاده و خلاقیت و نوآوری یک آباژور زیبا و شکیل برای خود ساخت.

ساخت وسایل دکوری دست ساز در منزل ایده جالبی است که با کمی خلاقیت می توان لوازم خاص و متفاوتی خلق کرد.

ساخت آباژور با وسایل دور ریختنی مانند بطری نوشابه، شیشه های مربا و ترشی، کاغذ روزنامه، چوب بستنی، انواع بطرهای نوشیدنی و آبمیوه و … امکان پذیر است. 

ساخت آباژور در منزل حتی می تواند برای کودکان هم شادی آور و لذت بخش باشد و فکر کودکان را باز کند تا ایده های زیبا و خلاقانه ی خود را بیافرینند و کودکان را با مفهوم بازیافت آشنا کند. 

نور و تاثیر آن در دکوراسیون داخلی بسیار مهم و حایز اهمیت است. طوری که باید در اولویت کار برای طراحی داخلی در نظر گرفته شود و با توجه به کاربری فضا نور پردازی مناسب طراحی کرد. یکی از این کمک کننده ها برای روشنایی فضا در کنار انواع لوستر و لامپها آباژور است که در سبکها و طرحهای مختلف موجود می باشد و حتی می توان با ساده ترین وسایل در دسترس به راحتی و با توجه به سلیقه ی شخصی خود و طرح دلخواه یک آباژور ساده و قابل استفاده برای خود ساخت.

در این مطلب با ایده های جالبی از ساخت آباژور با وسایل دور ریختنی با ما همراه باشید.

ساخت آباژور با شیشه مربا

این ایده ساده ترین و راحت ترین کار برای ساخت آباژور با وسایل دور ریختنی می باشد. مواد مورد نیاز برای این منظور یک شیشه ی مربا در سایز دلخواه، یک اسپری رنگ دلخواه، یک لامپ وکمی سیم و چند برچسب به شکل دلخواهتان است.

ابتدا برچسبها را به قسمتهای مختلف جداره ی شیشه در جاهای دلخواه می چسبانیم. سپس با کمک اسپری آن را رنگ می کنیم (نکته روانشناسی: استفاده از رنگهای سرد مثل آبی، سبز و خاکستری کارایی جالبی دارد و می تواند با اکثر رنگهای دکوراسیون شما هماهنگ شود.). بعد از خشک شدن کامل رنگ برچسبها را به آرامی از شیشه جدا می کنیم و روی درپوش شیشه سوراخ کوچکی ایجاد می کنیم. حتی می توان درپوش را هم رنگ زد یا با برچسب زیبایی تزیین کرد. سپس سر سیم را از سوراخ درپوش رد کرده و داخل شیشه قرار داده و لامپ کوچک کم مصرفی به آن وصل می کنیم و در پوش را می بندیم و سر دیگر سیم را به دوشاخه وصل کرده و به برق می زنیم و از زیبایی ایده و کار خود لذت می بریم.

مطلب پیشنهادی : چیدمان آینه دکوراتیو

ساخت آباژور با چوب بستنی  

یکی از اید ه های ساخت آباژور با وسایل دور ریختنی، استفاده از چوب بستنی است. 

ایده ی اول 

وسایلی که برای ساخت این آباژور جذاب نیاز داریم شامل تعدادی چوب بستنی، لامپ، سیم، چسب و کاتر می باشد. انتهای چوبهای بستنی را با کاتر بریده تا صاف شوند سپس بوسیله ی چسب به ارتفاع دلخواه از چوب بستنیها بهم می چسبانیم تا یک قاب مستطیلی شکل تشکیل شود. در قسمت عرض مستطیل هم با فاصله تعدادی چوب بستنی می چسبانیم. چهارعدد از این قابها درست میکنیم سپس از قسمت طول طوری قابها را بهم می چسبانیم که کامل حجم بگیرد. حالا با قرار دادن یک لامپ داخل قاب و وصل دوشاخه به برق یک آباژور ساده ساخته ایم.

حتی می توانیم یک لوستر و یک آباژور ست با چوبهای بستنی درست کنیم و بدین ترتیب فضایی جذاب به سبک خاص خود طراحی کنیم . یا حتی می توان از لوستر یا آباژور قدیمی خود با خلاقیت و نوآوری سبکی جدید ساخت.

ایده ی دوم 

با داشتن یک تخته ام دی اف نازک و چسب و تعدادی چوب بستنی به راحتی می توان آباژوری منحصر به فرد ساخت.

بدین طریق که ابتدا باید چوب بستنیها را به صورت نیم دایره روی هم سوار کنیم و بهم بچسبانیم. یعنی ابتدا دو چوب بستنی را به شکل عمودی قرار داده و چسباند. سپس سر ابتدای چوب بستنیهای عمودی را مقداری چسب زده و یک چوب بستنی به شکل افقی و مایل (یعنی از کنار چوب بستنی جایی که بسیار نازک است) به آن نقاط بچسبانید تا تشکیل زاویه نود درجه دهند.بعد دو چوب بستنی عمود دیگر را به صورت صاف به ابتدا و انتهای کار می چسبانیم. با ادامه این روند به همین طریق سازه ی شما کامل شده حال با سیم کشی و نصب لامپ روی صفحه ی ام دی اف و قرار دادن سازه روی پایه شما آباژوری کاربردی ساخته اید.

ساختن آباژور با چوب بستنی طرحها و شکلهای مختلفی را شامل می شود که ما در اینجا دو طرح را برای ایده گرفتن به شما معرفی کردیم. شما می توانید با سلیقه ی شخصی خود از الگوهای مثلثی یا حتی مکعب مستطیل یا هر الگوی دیگری استفاده نمایید.

 

ساخت آباژور با قاشق یکبار مصرف

یک راه دیگر ساخت آباژور با وسایل دور ریختنی به کار بردن قاشق یک بار مصرف است.

برای این منظور نیاز داریم به تعدادی قاشق یکبار مصرف، چسب حرارتی یا تفنگی، سیم برق، لامپ و بطری بزرگ پلاستیکی.

ابتدا با یک چاقوی تیز سوراخی بزرگ انتهای بطری ایجاد می کنیم سپس دسته تمام قاشقهای یکبار مصرف را برش داده و جدا می کنیم و بعد شروع به چسباندن قاشقها به شکل برجسته (طوریکه پشت قاشق به سمت بالا باشد) روی بطری پلاستیکی می کنیم. ردیف اول را که چسباندیم برای چسباندن ردیف دوم سر قاشقها را بین قاشقهای بالایی می چسبانیم همین طور ادامه می دهیم تا زمانی که کل بطری با قاشق پوشانده شود . حالا برای پوشاندن گردی بطری تعدادی از سر قاشقها به شکل دایره بهم چسبانده سپس به سر بطری می چسبانیم. بعد لامپ را درون بطری قرار داده و سیم آن را از سوراخی که روی درپوش بطری ایجاد کرده ایم خارج می کنیم و به دوشاخه وصل می کنیم. اینک شما یک آباژور با وسایل دور ریختنی ساخته اید حتی می توانید با اسپری آن را رنگ دلخواه خود بزنید.

ساخت آباژور با لیوان یکبار مصرف

وسایل مورد نیاز برای ساخت این آباژور شامل تعدادی لیوان یکبار مصرف، یک قوطی تن ماهی، یک سطل یکبار مصرف، چند بطری پلاستیکی کوچک، تور، روبان، نگین و … می باشد.

برای شروع کار ته لیوانها را برش می دهیم (لیوان ضخیم بهتر است) بعد قسمت استوانه ای بطریها را جدا می کنیم. سپس لیوانها و قسمت استوانه ای جدا شده ی بطریها را طوری روی هم می چینیم که داخل یکدیگر فرو نروند. این کار کاملا سلیقه ای انجام میشود.نکته ای که باید در این مرحله رعایت شود این است که روی در پوش ها سوراخی برای عبور کابل برق ایجاد کنیم.

سپس تمامی قطعات پایه را با چسب بهم وصل می کنیم. اطراف و بالای قوطی تن ماهی سوراخهای کوچکی ایجاد کرده و کابل برق را از سوراخهای اطراف وارد کرده و از سوراخ بالایی خارج می کنیم بعد این کابل را از پایه ی آباژور هم عبور میدهیم و با چسب پایه را به قوطی تن ماهی محکم می چسبانیم. حالا پایه ی شما آماده است با رنگ دلخواه رنگ آمیزی کرده. برای ساخت قسمت بالایی آباژور یک سطل یکبار مصرف برداشته روی آن را با تور، نگین یا یا گلهای روبانی و یا … تزیین کرده. لامپ را به سر سیمی که از پایه عبور داده اید وصل کنید و سپس سطل تزیین شده ی خود را به پایه وصل کنید حال با روشن کردن لامپ از این ایده ی جذاب  و عجیب لذت ببرید.

ساخت آباژور با بطری نوشابه

ساخت آباژور با وسایل دور ریختنی مثل بطری نوشابه که می تواند به عنوان چراغ خواب هم از آن استفاده کرد.برای ساخت نیاز به یک شیشه نوشابه یا شیشه آبلیمو داریم و خلاقیت.

می توانیم یک شیشه دهانه باریک رنگی یا یک شیشه بی رنگ را انتخاب کنیم و با اسپری آن را رنگ کنیم. برای ساخت این آباژور با این شیشه ها استفاده از نوارهای رشته ای ضروری است چراکه به خاطر باریک بودن دهانه ی شیشه عبور لامپ غیر ممکن است. برای داشتن انعکاس نور و جلوه ی رویایی این آباژور می توان از مکعبهای شیشه ای ریز رنگی یا حتی تیله های ریز استفاده کرد. سپس لامپهای رشته ای را با این اشیا شیشه ای داخل بطری انداخت و سیم لامپها را از سوراخ ایجاد شده روی در پوش شیشه خارج کرد و به دوشاخه وصل کرد بدین ترتیب آباژور نوشابه ای شما آماده است !

ساخت آباژور ایستاده

اگر از آباژور پایه کوتاه خود خسته شده اید به راحتی می توانید آن را به یک آباژور ایستاده بلند تبدیل کنید.

کافیست چند بطری پلاستیکی و کمی فویل آلومینیومی و یک لوله ی پلاستیکی یا آهنی داشته باشید. ابتدا با یک چاقوی تیزقسمت بالایی بطریهای پلاستیکی را برش داده (برشها هم اندازه باشند) سپس این قسمتها را از قسمت پهن بریده شده بهم بچسبانید بسته به اندازه ی ارتفاع مد نظر خود می توانید به تعداد لازم مثلا شش تا از این دهانه های بریده شده را بهم بچسبانید. سپس دهانه ی گرد کوچک بالای بطریهای بهم چسبیده را جدا کنید و بعد این قسمتهای بریده شده را کنار هم قرار داده با فویل آلومینیومی بهم می چسبانیم و در انتها میله ی آهنی یا پلاستیکی خود را از این بطریها عبور میدهیم. حالا یه پایه ی بلند جدید را با پایه ی کوتاه قبلی جایگزین می کنیم و قسمتهای پلاستیکی را می توان با اسپری رنگ دلخواه رنگ آمیزی کرد و به سادگی وسایل دور ریختنی را با خلاقیت خود به وسایل کاربردی و جدید تبدیل کرد.

 

 

 


پایان مطلب 


لینکهای مفید و مرتبط با این مطلب

 

 

نوشته های مرتبط

ارسال یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید