کچر چیست آموزش ساخت دریم کچر 1

دریم کچر چیست؟ (کابوس گیر یا Dream Catcher) 

دریم کچر وسیله ایست دست ساز قدیمی و بومی سرخپوستان اوجیبوایی که از اولین اقوام آمریکایی بودند. دریم کچر از حلقه ای از درخت بید ساخته شده همراه با توری به شکل تار عنکبوت که درون آن بافته می شود. سپس آن را با انواع اشیای مقدس و شخصی و معنادار مانند مهره و پر تزیین می کنند.

در دهه ی 1970 میلادی این وسیله ی دست ساز به عنوان سمبل بومیان آمریکایی معرفی شد.

دریم کچر (dream catcher ) به معنای کابوس گیر است البته در زبانهای مختلف معادلات جالبی دارد و در زبان اوجیبوایی به معنای عنکبوت یا دام خواب تعبیر شده است.

 

دریم کچر چیست

باور سرخپوستان آمریکایی بر این بود که هوا آکنده از رویا و کابوس می باشد بر اساس این باور با آویزان کردن دریم کچرهای دست ساز رویاهای خوب از درون سوراخ مرکزی کابوس گیر یا همان دریم کچر عبور کرده و به فردی که خوابیده می رسند و کابوسها در تارهای آن به دام می افتد و با طلوع آفتاب درخشان نابود می شوند. پس آن را وسیله ای برای دسترسی سریعتر به رویاها استفاده می کردند.

دریم کچر

دریم کچر علاوه بر آرامشی که گاه بر اساس واقعیت یا تلقین به ما می دهند می تواند جنبه ی تزیینی هم داشته باشد به خصوص برای افرادی که علاقه مند به لوازم دکوری قدیمی و سنتی هستند. به عنوان مثال دریم کچر می تواند به عنوان یک دیوارکوب در تزیین منزل به کار رود. 

بعضی از متخصصان براین باورند که تاثیر مثبت دریم کچر ناشی از تاثیر رنگهای شادی آوری است که در ساخت آنها بکار رفته است.

دایره ی اصلی در ساخت دریم کچر در واقع نشانه ی چرخه ی زندگی است و برای مردمان آمریکای جنوبی این دایره سمبلی از خورشید تابان به عنوان عنصر زندگی بخش و زمین به عنوان منبع تغذیه و ماه به عنوان چراغی برای روشنایی روح پس از مرگ جسم می باشد. شبکه ای از تارها در این دایره نشان دهنده ی شبکه ی زندگی است و اشیایی که از انتهای دریم کچر آویزان می شوند به باور بسیاری ازافراد نشانه ی تمام خصوصات و صفاتی است که والدین دوست دارند در کودکان خود ایجاد نمایند. مثلا پرهای یک عقاب برای ایجاد شجاعت در پسر بچه ها در نظر گرفته می شود و پر جغد برای ایجاد صفاتی مثل دانایی در بالای گهواره ی دختران آویزان می شود.

 

لینک پیشنهادی: چنانچه در زمینه واردات لوازم دکوری فعالیت دارید، با ما تماس بگیرید.

 

 

آموزش ساخت دریم کچر ساده

 

آموزش ساخت دریم کچر

دریم کچر (کابوس گیر)نتیجه ی گره ها و الگوهای هندسی و بازی با نخ و مهره است که در زمان کوتاه و با هزینه ی مناسب و مقرون به صرفه با انواع رنگها و مهره ها و تزیینات قابل ساخت می باشد.

 

وسایل لازم برای ساخت دریم کچر

 

وسایل ساخت دریم کچر

  

  • سوزن و قیچی و چسب حرارتی

  • الگوی نقاشی مورد نظر(از اینترنت) برای بافت هندسی دریم کچر

  • کاموا و نخ کوبلن یا نخ ضخیم

  • حلقه ی دریم کچر فلزی یا چوبی در ابعاد دلخواه

  • بند چرمی روبان یا تورهای باریک

  • پرهای رنگی

  • مهره های تزیینی یا هر ابزار تزیینی مورد نظر

 

مهره دریم کچر

 

مرحله اول ساخت دریم کچر

 

ساخت دریم کچر

نخ یا بند چرمی را محکم دور حلقه بپیچید و گره بزنید سپس به آرامی نخ را در تمامی حلقه بپیچید تا زمانی که تمام حلقه از نخ پوشیده شود و خود بافت حلقه دیده نشود و اضافه های نخ را با قیچی ببرید.

 

مرحله  دوم ساخت دریم کچر

 

بافت دریم کچر

 

ساخت دریم کچر

با یک تکه نخ حلقه یا کاموا شروع به گره زنی باتوجه به الگوی دریم کچر موردنظرتان که معمولا الگویی چند ضلعی است کنید. این کار را با اتصالات چند ضلعی و در مرکز حلقه ی دریم کچر تمام کنید. نخها را زمان بافتن خوب بکشید تا محکم شوند می توانید محل تقاطع نخها با حلقه را با چسب حرارتی محکم کنید.این بافت مانند تار عنکبوت می باشد.

 

مرحله سوم ساخت دریم کچر

 

مهره دریم کچر

حالا وقت استفاده از وسایل تزیینی مورد نظرتان در دریم کچر می باشد. البته در مرحله ی دوم هم هنگام بافت توری مانند می توانید از مهره های دلخواهتان در تارهای عنکبوتی شکل استفاده نمایید.

 

مرحله چهارم ساخت دریم کچر

نخ کاموا را در قسمتهای پایینی ادامه دهید و پرهای رنگی به آن آویزان کنید و برای محکم کاری روی گره ها و محل اتصال آن با حلقه از چسب استفاده نمایید.

دریم کچر

 

دریم کچر را کجا آویزان کنیم؟

این وسیله ی دست ساز تزییناتی را می توان  به عنوان اکسسوری اتاق خواب در اتاق خود و در کنار تخت خواب آویزان کرد تا طبق باورهای بومیان قدیم و نحوه ی ساخت این وسیله ی زیبا و رنگی کابوسها در توری محافظ آن گرفتار شوند و در عوض رویاهای زیبا و ارام بخش از مرکز آن به سمت شما آیند تا خوابی راحت و آرام را تجربه نمایید. البته بعضی افراد هم تمایل دارند که دریم کچر سایزهای کوچکتر در داخل ماشین خود استفاده نمایند و آنرا از آینه ی جلوی ماشین آویزان کنند تا حس آرامشی که لازم دارند زمان رانندگی به خود دهند.

 آموزش ساخت دریم کچر ماه

دریم کچرها به شکلهای مختلفی بافته می شوند به طور مثال دریم کچر هلال ماه، دریم کچر چشم نظر، دریم کچر جغد، دریم کچرعنکبوتی و … . در این مطلب ما قصد داریم که دریم کچر هلال ماه را به شما عزیزان آموزش دهیم.این مدل از دریم کچر ساختاری شبیه هلال ماه دارد و یکی از زیباترین شکلهای این دست سازه ی رویایی است.

 

وسایل مورد نیاز برای ساخت دریم کچر هلال ماه

1. حلقه ی دریم کچر قطر 12 سانت-1 عدد

2. حلقه ی دریم کچر قطر 7سانت-1 عدد

3. پر مصنوعی یا طبیعی

4. روبان سفید حدود 2متر

5. ریسه ی ظریف به عنوان منبع نور

6. نخ مکرومه بافی سفید حدود 5 متر

7. سنگ و مهره های تزیینی

8. نخ زینتی ساده

9. نخ زینتی منگوله دار

 

در ابتدا حلقه ها را با روبان سفید می پوشانیم. تکه ای از لبه ی بیرونی حلقه ی کوچکتر را چسب زده و به داخل حلقه ی بزرگتر می چسبانیم. حدود 30 سانتیمتر دیگر از روبان سفید را بر داشته و لبه آن را چسب می زنیم و آن را به دور محل اتصال دو حلقه می پیچیم وقتی که به طور کامل پیچیدید انتهای روبان را با چسب محکم کنید.

دریم کچر ماه

 

بافت دریم کچر هلال ماه

حلقه های بهم متصل شده را با چهار نخ در جهار جهت مختلف در فضا معلق نگه دارید طوری که حرکت نکنند.

حالا با استفاده از مقدار مورد نیاز از نخ سفید مکرومه بافی که آن را دور میله ای می پیچیم و به شکل کلاف در می آوریم و نخ را از نقطه ای به حلقه ی بزرگتر یک گره کور زده و اضافی نخ را با قیچی می بریم.

با ادامه ی نخ حلقه ای درست کنید و کلاف نخ را از زیر حلقه ی بزرگتر برده و از داخل حلقه ی نخی رد کنید با کشیدن کلاف نخی حلقه ی نخی را روی حلقه ی دریم کچر محکم کنید. دوباره به همان روش قبلی با نخ حلقه ای درست کنید و کلاف نخ را از آن رد کنید. این دفعه کلاف نخ را طوری بکشید که محل سفت شدن حلقه ی نخی به فاصله ی 3 سانتیمتری گره قبلی باشد. همین طور به گره زدن ادامه دهید تا به محل برخورد دو حلقه دریم کچر برسید.

در این مرحله باید حلقه ی نخی را که درست کردید این بار کلاف نخی را طوری از آن رد کنید که گره بعدی روی حلقه ی کوچکتر بیفتد. گره زدن روی حلقه ی کوچکتر را پیش ببرید. حلقه ی نخی را که به وجود آوردید کلاف نخ را از وسط حلقه ی کوچکتر رد کنید و از بین حلقه ی نخی هم عبور دهید و در محل مورد نظر بکشید تا گره آن محکم شود. زمانی که دور تا دور هردو حلقه را با نخ پیش رفتید کلاف نخ را از زیر نخ بین حد فاصل اولین و دومین گره رد کنید و با رد کردن کلاف از حلقه ای که به این ترتیب بوجود آمده ردیف دوم از گره ها را شروع کنید.

توجه داشته باشید که حتما محل محکم شدن این گره باید در وسط  نخ حد فاصل گره های اول و دوم باشد.

کار بافت را همین طور ادامه دهید. در ردیف دوم از بافت باید کلاف نخ را به جای حلقه ی دریم کچر از زیر نخهای حد فاصل گره ها رد کنید. ممکن است در محل اتصال دوحلقه دریم کچر کار شما برای عبور دادن کلاف نخی کمی سخت باشد اما باید این کار را بادقت و حوصله انجام داد تا نتیجه ی کار زیبا و ظریف باشد. دقت داشته باشید که  ردیف دوم گره ها بر روی حلقه ی کوچکتر دریم کچر روبه سطح خارجی می خورد.

بافت ردیف دوم که تمام شد به هملن ترتیب قبلی ردیف سوم را هم ببافید. تفاوتی که بافت ردیف دوم با ردیف سوم دارد در این است که وقتی به محل اتصال دوحلقه ی دریم کچر رسیدید و بافت اطراف حلقه کوچکتر و بزرگتر نزدیک به هم است باید بعد از هر گره بر روی حدفاصل گره هایی که روی حلقه ی کوچکتر است کلاف را از بین حد فاصل گره های روی حلقه ی بزرگتر هم رد کنید. به این ترتیب بافتهای حلقه بزرگتر  کوچکتر در یکدیگر ادغام می شوند. این نکته را برای قسمت بالای حلقه ی کوچکتر دریم کچر هم رعایت کنید. هرچه ردیفهای بافت پیش می رود میزان تلاقی بین حلقه کوچکتر و بزرگتر بیشتر می شود. تا این که کم کم سوراخ بافته نشده کوچک و کوچکتر می شود و بالاخره مرحله  بافت دریم کچر هلال ماه به پایان می رسد. در آخرین گره بهتر است که نخ را از کلاف جدا کنید و گره آخر را به صورت دستی بزنید. دور آخرین گره را کمی لاک بیرنگ ناخن بزنید تا باز نشود. سپس اضافی نخ را با قیچی بچینید.

تزیین دریم کچر هلال ماه

در این قسمت از آموزش دریم کچر ماه باید آن را با سنگهای تزیینی زینت ببخشیم. برای این کار از آویز سنگهای زینتی در داخل حلقه ی کوچکتر کمک می گیریم. سنگ اصلی را که در نظر دارید به نخ گره بزنید و محل گره را با لاک ناخن بیرنگ آغشته کنید تا گره باز نشود. مهره های بعدی را به ترتیب از داخل نخ رد کنید تا  به ترکیب دلخواهتان برسید. سپس آویز را به داخل حلقه ی کوچکتر دریم کچر آویزان کنید. برای اینکه آویزهای زینتی به دریم کچر هلال ماه خودمان وصل کنیم در این آموزش از دونوع نخ آویز زینتی ساده و نخ منگوله دار استفاده کردیم. نخ ساده را به اندازه ای که مدنظرتان است به صورت دولا بچینید و به قسمت پایین دریم کچر هلال ماه آویزان کنید. بقیه نخهای زینتی ساده را هم به همین شیوه و با کمی فاصله از هم به دریم کچر گره بزنید. نخهای منگوله دار را هم بین نخهای ساده به دریم کچر وصل کنید. به انتهای نخهای تزیینی پرهای طبیعی یا مصنوعی بچسبانید و در محل اتصال دو حلقه دریم کچر می توانید از استیکرهای فلزی آماده هم استفاده نمایید.

تامین نور دریم کچر

برای روشنایی بخشیدن به دریم کچر هلال ماه می توانید ازریسه های نازک استفاده کنید. ریسه را به قسمت میانی پایین حلقه بزرگتر وصل کنید و با چسب حرارتی ریسه را دور تا دور حلقه ی بزرگتر بچسبانید. ادامه ی ریسه را به دور حلقه ی کوچکتر هم بچسبانید و به این ترتیب دریم کچر هلال ماه شما در شب زیبایی خیره کننده ای خواهد داشت.

 

سخن پایانی

حال که با ساخت دریم کچر آشنا شدید می توانید با کمی خلاقیت دریم کچرهای منحصر به فرد بسازید و این دریم کچرهای زیبا را می توانید به عنوان اکسسوری در تزیین منزل و یا به عنوان زیورآلات به کار ببرید.

 


پایان مطلب


 

 

 

نوشته های مرتبط

ارسال یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید