قیمت سقف تیرچه بلوک 1

نحوه محاسبه قیمت هر متر مربع  تیرچه بلوک

متداول‌ترین سقف اجرایی در ساختمان‌های بتنی و فلزی در ایران را می‎توان سقف تیرچه بلوک دانست. از دلایل کاربرد فراوان آن می‌توان به عدم نیاز به تیم متخصص اجرایی، اجرای آسان، سریع و ارزان آن اشاره کرد. نقش مهم و اساسی این سقف انتقال نیروهای افقی و جانبی به سایر اعضای به کار برده شده در ساختمان است. در این نوع سقف از تیرچه به عنوان تیر فرعی استفاده شده، بلوک‌ها نیز نقش باربری و سازه‌ای ندارند و تنها برای پر کردن بین تیرچه‌ها کاربرد دارند. در زمان پیاده‌سازی این نوع سقف، در دست داشتن اطلاع کامل از اهمیت بالایی برخوردار است. یکی از اطلاعاتی که باید در اختیار داشته باشید، قیمت است. در این مطلب هدف ما بررسی قیمت هر متر مربع سقف تیرچه بلوک است.  با استناد به قوانین کلی پیاده‌سازی این نوع سقف و مطالعه دقیق مطلب می‌توانید، هزینه‌های خود را محاسبه کرده و راحت‌تر در مسیر ساخت خانه خود قدم بگذارید.

سقف تیرچه بلوک چیست؟

تیرچه بلوک یا همان سقف تیرچه بلوک، به سقف‌هایی گفته می‌شود ترکیبی از تیرچه و بلوک سیمانی یا بلوک سفالی است. سقف تیرچه بلوک، یک نوع دال یک طرفه ‌است که از سه عنصر تشکیل شده است: دال، تیرچه و بلوک (یا یونولیت).

تیرچه از یک پایه سفالی یا بتنی و سیستم خرپایی با دو میلگرد کششی در پایین و یک میلگرد فشاری در بالا و تعدادی میلگرد مورب (آرماتور عرضی)، تشکیل شده است. (میلگردهای استفاده شده در سقف تیرچه بلوک، می‌تواند از نوع میلگرد ساده یا آجدار باشد). بلوک نیز اغلب از جنس سفال ساخته می‌شود، اما امروز برای سبک‌سازی ساختمان، به جای سفال از یونولیت استفاده می‌شود.

 

محاسبه قیمت و هزینه سقف تیرچه بلوک

قیمتی که برای تیرچه بتنی در بازار ارائه می‌شود برای هر مترمربع از این کالا است. شما می‌توانید این کالا را زیر عنوان “قیمت کامل سقف” نیز تهیه کنید. این محصول را به متر طول هم عرضه می‌کنند. اما به هیچ وجه بر اساس وزن و کیلو خرید وفروش نمی‌شود. زیرا کارفرما نمی‌داند که وزن هر تیرچه چند کیول است و هر متر چند کیلو وزن دارد. دلیل دوم این است که اگر این محصول به کیلو فروخته شود راه تقلب در آن از خواده بود؛ به گونه‌ای که برای بیش‌تر شدن وزن  سود آن بیش‌تر از فولاد نامرغوب مثل فولاد پرسی، نرمال یا پرتی استفاده می‌کنند. این فولاد‌ها در بازار قیمت کمی داشته و از وزن بالایی برخوردار هستند.

برای انتخاب و خرید تیرچه‌ بتنی بسیار مهم است که انتخاب نوع و اندازه‌های میلگرد در تیرچه‌ها توسط مهندسین و مجریان ساخت و ساز انجام گیرد. هم‌چنین به علت استفاده از میلگرد، آهن‌آلات، سیمان و بتن در ساخت تیرچه، قیمت تیرچه‌ بتنی به شدت در نوسان قرار می‌گیرد به همین خاطر دسترسی دقیق به قیمت فروش برای سازندگان و کارفرمایان می‌تواند مشکل باشد.

یک سوال متداول که شاید در ذهن شما نیز باشد این است که کدام نوع از سقف‌های تیرچه بلوک ارزان تر است؟ باید به شما بگوییم که پارامتر قیمت به عوامل گوناگونی بستگی دارد اما در کل هر چه میزان مصرف فولاد سقف کمتر باشد قیمت آن نیز کمتر خواهد بود.

هر متر مربع سقف تیرچه بلوک سقف تیرچه بلوک چند بلوک سفالی یا سیمانی نیاز دارد؟

با توجه به استانداردهایی که برای وزن تعریف شده است، هر بلوک سیمانی برابر با 13 کیلوگرم، بلوک پوکه‌ای 8 و بلوک سفالی 9 کیلوگرم وزن دارد. نوعی دیگری از بلوک در بازار وجود دارد به نام یونولیت که وزن این نوع بلوک‌ها برای هر متر مربع 3 کیلوگرم است. توجه داشته باشید که با توجه به کارخانه تولید شده، وزن می‌تواند دچار نوسانات شود. اعدادی که در بالا اعلام شد برای سقف 30 متر تعریف شده است.

در مرحله بعد برای محاسبه تعداد تیرچه بلوک، باید به ابعاد آن توجه شود. اگر تیرچه بلوک شما عرض 25 داشته باشد، در هر متر مربع 8 عدد از آن مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سقف تیرچه بلوک

چند نکته مهم در اجرای سقف تیرچه بلوک

  • ضخامت بتن بر روی بلوک حداقل باید 5 سانتی‌متر باشد.
  • اگر بخواهیم سقف معمولی بزنیم 14 سانتی‌متر در 140 لیتر بتن در هر متر مربع نیاز داریم؛ این در حالی است که در سقف تیرچه بلوک این مقدار به حدود 60 لیتر در هر متر مربع کاهش می‌یابد.
  • فاصله استاندارد بین 50 تا 70 سانتی‌متر است که در بازار ایران 50 سانتی‌متر انجام می‌شود.
  • عرض تیرچه‌ها نباید از 10 سانتی‌متر کوچک‌تر و و نباید از 3/1 برابر کل سقف کمتر باشد.
  • حداقل فاصله دو بلوک دو طرفه تیرچه نباید کمتر از 10 سانتی‌متر باشد.

چند نکته مهم در خرید تیرچه بلوک

اگر بخواهیم که فوم یونولیت یا همان پلی‌استایرن در سقف کار کنیم حتما باید نسوز یا کندسوز آن را بخریم و محصول را در کارگاه، تست شعله کنیم. تیرچه هایی که می‌خواهیم استفاده کنیم باید مطابق با سایز میلگردهای پاشنه و زیگزاگ و میلگردهای تقویت‌کننده باشد که با نقشه‌های اجرایی تطابق کامل داشته باشد و پس از آماده شدن کامل باید در حوضچه‌های آب حداقل سه روز نگهداری شود تا کامل بهم سفت شوند. حتما به تیرچه‌ها با دقت نگاه کنید که ترک نداشته باشند و یک دست باشند. در صورتی که از میلگردهای خاص مانند میلگرد آلیاژی ck45، استنلس استیل یا… استفاده می‌کنید حتما باید ویژگی‌ این محصولات را نیز در نظر بگیرید.

برای خرید تیرچه بلوک و محاسبه قیمت آن می‌توانید از کارشناسان شهر مفتول مشاوره رایگان دریافت نمایید. شهر مفتول انواع محصولات ساختمانی نظیر تیرچه، یونولیت، پشم شیشه، میلگرد و… را با قیمت مناسب عرضه کرده و در کوتاه‌ترین زمان، بار را برای شما ارسال خواهد کرد. قیمت محصولات شهر مفتول هم‌چون قیمت پشم شیشه، قیمت تیرچه، واتراستاپ، اسپیسر و… می‌توانید با تماس به شماره 54483_021 استعلام نمایید.

 


پایان مطلب


 

 

لینک های مفید و مطالب پیشنهادی مرتبط

 

نوشته های مرتبط

ارسال یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید