استفاده از سقف وافل در ساختمان سازی 1

معایب استفاده از سقف وافل در ساختمان سازی

پیشرفت علوم و فناوری‌های متعدد باعث شده است که امروزه صنعت ساختمان‌سازی پیشرفت قابل توجهی داشته باشد و از انواع مصالح مدرن برای افزایش سرعت ساخت‌وساز، افزایش مقاومت و طول عمر، کاهش هزینه‌ها و … استفاده می‌شود. یکی از مهم‌ترین بخش‌های ساختمان سقف آن است که نیروهای وارد شده را تحمل کرده و به دیوارها منتقل می‌کند. سقف‌ها انواع مختلفی دارند و هر کدام با توجه به ویژگی‌ها، قابلیت‌ها و ویژگی‌های منحصربه‌فردی که دارند می‌توانند در انواع ساختمان‌های مسکونی، اداری، تجاری و … به کار بروند.

 

سقف وافل در ساختمان‌سازی از جمله سقف‌های پرکاربردی است که معمولاً در فضاهای مسطح به کار می‌رود و می‌تواند مزیت‌ها و معایب خاص خود را داشته باشد. در ادامه مطلب به بررسی بیشتی سقف‌های وافل و مهم‌ترین معایب آن پرداخته خواهد شد.

سقف وافل چیست؟

سقف‌های وافل در اصل نوعی سقف بتنی هستند که دارای ظاهر و طراحی ویژه‌ای بوده و از زیبایی و ظرافت بالایی برخوردارند. این سقف‌ها می‌توانند مزیت‌های متعددی از نظر فنی و اقتصادی داشته باشند و برای اجرای آنها از قالب‌های وافل استفاده خواهد شد که باعث می‌شود وزن مرده ساختمان‌ها به شکل قابل توجهی کاهش پیدا کند. این سقف‌ها از قرن 19 میلادی تاکنون استفاده می‌شده‌اند و امروزه نیز کاربردهای متعددی دارند و می‌توانند به‌صورت وافل یک‌طرفه و دوطرفه به کار بروند.

  • سقف وافل یک‌طرفه بیشتر در دهانه‌های کوتاه استفاده شده و نوعی از دال‌های بتنی، با عملکرد مشابه سقف تیرچه بلوک است. در این سقف بار‌ها فقط در یک جهت به تیر و یا تکیه‌گاه‌های کناری منتقل می‌شوند و دارای عملکردی یک‌طرفه است. نمای زیرین این سقف‌ها به‌صورت مکعب‌های مستطیل شکل است.

  • سقف وافل دوطرفه بیشتر در دهانه‌های بلند استفاده شده و در آن تیرچه‌ها به‌صورت عمود بر یکدیگر قرار گرفته و بار‌ها در دو جهت منتقل می‌شوند. نمای زیرین سقف‌های دوطرفه به‌صورت مکعب‌های مربعی شکل است.

مهم‌ترین مزایای سقف وافل

قبل از آنکه معایب استفاده از سقف وافل در ساختمان‌ها مورد نقد و بررسی قرار بگیرد لازم است که به نکات مثبت و مزایای آنها نیز توجه ویژه‌ای شود. این سقف‌ها همانند انواع سقف‌های دیگر می‌توانند مزیت‌ها و امتیازات ویژه داشته باشند که مهم‌ترین آنها به شرح زیر می‌باشند.

  • سقف وافل می‌تواند در مقایسه با سقف‌های یوبوت و کوبیاکس قیمت کمتری داشته باشد.

  • زمان اجرای این نوع سقف‌ها کوتاه‌تر از سایر سقف‌ها است.

  • سقف وافل در ساختمان‌سازی ماندگاری و مقاومت بالایی داشته و بسیار زیبا و شیک است.

  • قالب‌های سقف وافل امنیت بالایی برای کارگران دارند.

  • این سقف از وزن بسیار کمی برخوردار است و بتن کمتری مصرف می‌کند.

  • این نوع سقف‌ها می‌توانند برای دهانه‌های بزرگ استفاده شوند

  • قالب‌های سقف وافل را می‌تواند چندین بار استفاده کرد و …

165641557962bae55b3a66c main

معایب سقف وافل

همان‌گونه که توجه به راهنمای خرید یونولیت می‌تواند در ساختمان‌سازی اهمیت بالایی داشته باشد شناسایی مزایا و معایب سقف‌های وافل نیز می‌توانند اهمیت و ارزش بالایی داشته باشند. اگرچه این سقف‌ها از مزیت‌های متعددی برخوردارند اما می‌توانند معایبی نیز داشته باشند که مهم‌ترین آنها به شرح زیر می‌باشند

عایق نامناسب حرارت و برودت

سقف‌های وافل از ضخامت کمی برخوردارند و همین باعث می‌شود که در برابر حرارت و برودت مقاومت پایین داشته باشند. این سقف‌ها به‌راحتی می‌توانند انرژی حرارتی و سرما را انتقال بدهند و به همین دلیل معمولاً این سقف‌ها برای ساختمان‌های مسکونی توصیه نمی‌شود و چنانچه از آنها استفاده شود باید از مواد و محصولات دیگر برای عایق‌بندی حرارتی، رطوبتی و صوتی ساختمان استفاده شود.

قالب برداری سخت

یکی دیگر از ایراداتی که به سقف‌های وافل در ساختمان‌سازی وارد است سخت بودن قالب برداری آنها است. از آنجایی که قالب‌های این سقف‌ها از چهار طرف توسط بتن تحت فشار قرار می‌گیرند خارج کردن آنها می‌تواند چالش‌های مختلفی برای افراد ایجاد کند و در نهایت این سخت بودن جدا کردن قالب می‌تواند خطرات متعددی برای افراد داشته باشد. این قالب‌ها همچنین می‌توانند در زمان اجرا از جای خود حرکت داده شوند و کیفیت آنها افت پیدا کند.

عدم مقاومت مناسب در برابر صوت

از دیگر معایب و ایرادات سقف‌های وافل در ساختمان‌ها خصوصاً ساختمان‌های مسکونی عدم مقاومت آن در برابر صوت است. این سقف‌ها دارای ساختاری قابلمه‌ای شکل هستند و فاصله بین دو واحد ساختمانی 5 تا 7 سانتی‌متر خواهد بود که باعث می‌شود صدا به‌راحتی عبور کند. یکی از مهم‌ترین دلایلی که یونولیت جایگزین مصالح سنتی در صنعت ساختمان‌سازی شده است جلوگیری از نفوذ سر و صدا است. سقف‌های وافل می‌توانند هزینه‌های جانبی دیگری برای عایق‌کاری صوتی داشته باشند.

بالا بودن هزینه بتن

اگرچه در بخش مزایای سقف وافل در ساختمان‌سازی عنوان شده که نسبت به سایر سقف‌ها صرفه اقتصادی بیشتری دارد اما در حقیقت این سقف می‌تواند هزینه‌های متعددی به همراه داشته باشد. با توجه به آنکه پاشنه تیرهای متعامد دارای عرض کمی هستند باید از بتن بسیار باکیفیتی برای اجرای این سقف‌ها استفاده کرد و این می‌تواند هزینه خرید بتن را بالا ببرد.

محدودیت در سطوح شیب‌دار

یکی دیگر از مشکلاتی که سقف‌های وافل دارند سخت بودن اجرای آنها در سطوح شیبدار است. در حقیقت این سقف‌ها فقط در سقف‌های مسطح قابلیت اجرا دارند و در صورتی که در سطوح شیبدار اجرا شوند از کیفیت بالایی برخوردار نخواهند بود.

سخت بودن عبور تأسیسات

یکی دیگر از مهم‌ترین مشکلاتی که در سقف وافل در ساختمان‌سازی دیده می‌شود امکان آسیب دیدن آنها در صورت عبور تأسیسات مختلف است. با توجه به آنکه این سقف‌ها از ضخامت نازکی برخوردارند پتانسیل بالایی برای آسیب دیدگی دارند و ممکن است در صورت عبور تأسیسات مختلف مانند آب، برق، گاز و … دچار آسیب دیدگی شوند.

165641563562bae5936a056 main

بالا بودن هزینه قالب‌های وافل

قالب‌های وافل برخلاف قالب‌های چوبی قیمت بالایی دارند و خرید آنها در پروژه‌های کوچک به هیچ عنوان صرفه اقتصادی نداشته و منطقی نیست. همچنین این قالب‌ها هزینه اجاره بالایی دارند و می‌تواند در نهایت هزینه‌های زیادی برای کارفرما داشته باشد. این سقف‌ها همچنین برای اجرا نیاز به مهارت و تخصص بالایی دارند و افراد عادی قادر به نصب و اجرای آنها نیستند.

جمع‌بندی نهایی

سقف‌های وافل از جمله سقف‌های رایج در صنعت ساختمان‌سازی هستند که از قرن 19 تاکنون در بسیاری از پروژه‌های ساختمانی به کار رفته‌اند. این سقف‌ها در کنار مزیت‌های متعددی که دارند می‌توانند معایب و ایراداتی نیز داشته باشند که حتماً باید در زمان اجرا به آنها توجه شود. محدودیت در سقف‌های شیبدار، قالب برداری سخت، نیاز به بتن بسیار باکیفیت، عدم عایق در برابر حرارت و برودت، هزینه‌های بالای قالب‌ها، عدم عایق در برابر صوت، عبور سخت تأسیسات و … از مهم‌ترین ایرادات و معایب سقف وافل در ساختمان‌سازی هستند.

 


پایان مطلب 


 

 

لینکهای مفید

نوشته های مرتبط

ارسال یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید