انواع چوب و کاربرد آن در دکوراسیون داخلی منزل 1

معرفی انواع چوب و کاربرد آن در دکوراسیون داخلی منزل

چوب ها به دلیل جلوه گرم و زیبایی که دارند و همچنین قابلیت پردازش ، برش ، خراطی ، سمباده خور بودن و … طرفداران زیادی را در صنایع مختلف مخصوصا صنعت دکوراسیون به خود جلب کرده است. البته نابودی جنگل ها و منابع طبیعی در سراسر دنیا و بحران های اکوسیستمی باعث شده که در استفاده بی رویه از این محصول اجتناب گردد که البته این موضوع باعث گردیده که در صده اخیر این محصول به یک کالای لوکس نزد مصرف کنندگان تبدیل گردد. زیرا با توجه به قیمت رقابتی محصولات مشابه نظیر ام دی اف ، نئوپان ، پی وی سی و … قیمت بسیار بالاتری دارد. اما طرفداران چوب مخصوصا در صنعت دکوراسیون داخلی بر این عقیده هستند که حسی طبیعی ای که چوب به خانه می آورد قابل قیاس با محصولات چوبی مصنوعی نمی باشد که در صورتی که مشکلاتی که در ساخت و پردازش چوب دارد را در نظر نگیریم تا حدودی استدلال بجایی می باشد.

 

چوب راش :

این درخت که در ایران نیز یافت می شود درختیست سایه پسند و با شاخ و برگ زیاد که به رنگ کرم مایل به قرمز می باشد. این چوب نیمه سنگین و دارای بافتی همگن و تقریبا مقاوم در برابر حشرات و قارچ ها می باشد. در سطح این چوب دوک هایی وجود دارد که در عین زیبایی گاهی اوقات به عنوان عیب نیز تلقی می گردد. زیرا نجاران عقیده دارند که این دوک ها در هنگام رنگ سیاه می شوند.از این چوب بیشتر از همه در صنعت مبلمان استفاده می گردد و آن هم به خاطر بافت همگن و سختی مناسب آن است. در کارخانجات اشباع ، ساخت درب و پنجره و … نیز کاربرد دارد.

چوب بلوط :

درختان بلوط عمری طولانی دارند که به 2000 سال نیز می رسد . این درختان در ایران نیز و در ناحیه رشته کوه های زاگرس و البرز یافت می شوند.این چوب با چگالی حدود 0/75 گرم بر سانتی متر مکعب از سختی و استحکام بالایی برخوردار است و به دلیل داشتن مقادیر تانن بالا در برابر حشرات و قارچ ها از مقاومت بالایی برخوردار است. این چوب به رنگ قهوه ای روشن تا تیره، فشرده ، محکم و درشت بافت است . نیمه سخت و نیمه سنگین تا سنگین است و مقاومت بالایی در برابر رطوبت و سایش نیز دارد. در گذشته از آن در صنعت کشتی سازی و همچنین ساخت بنا های مسکونی استفاده می شد. این نوع از مرغوب ترین چوب ها برای ساخت پارکت ، کتاب خانه ، مبلمان ، میز و صندلی ، آشپزخانه و … می باشد.

چوب افرا :

این درخت که در خاک های اسیدی رشد می کند در حنگل های ایران مخصوصا شمال کشور بسیار مشاهده می شود. این درخت به انواع گوناگونی مثل افرای سیاه ، افرای دشتی ، افرای کوهستانی ، افرای برگ چناری ، افرای سرخ و … تقسیم می گردد که در دو دسته ی سخت و نرم تقسیم می شوند. این چوب ها پراکنده آوند می باشند و جرم ویژه آنها بین 5/0 تا 6/0 است. رنگ چوب افرا سفید مایل به کرم تا قهوه ای روشن می باشد. این متریال مناسب برای صنایع کف پوش و روکش سازی ، تخته چند لایه و … می باشد و قابلیت کنده کاری و ظریف کاری آن را برای مجسمه سازی ، مبلمان و خراطی مناسب می گرداند.

چوب گردو :

چوب درخت گردو از جمله بهترین و مرغوب ترین چوب ها محسوب می شود. این چوب زیر بافت ، صیغل پذیر ، همگن ، رنگ پذیر و به رنگ قهوه ای تیره می باشد که طرح و نقش های زیبایی نیز دارد و همچنین دارای دوام بالایست.وزن مخصوص این چوب در حدود 0/6 تا 0/7 گرم در سانتی متر مکعب می باشد که به آن سختی متوسطی داده است. منظور از سختی میزان مقاومت آن در برابر نفوذ یک جسم خارجی است. بنا بر این میزان سختی یک چوب نسبت عکس با قابلیت کنده کاری و اره خوری آن دارد. به همین دلیل نیز چوب گردو برای منبت کاری، خراطی و کنده کاری ، ساخت مجسمه و اشیا دکوری ، ساخت آلات موسیقی و همچنین در دکوراسیون داخلی منزل و ساخت روکش های چوب بسیار پرکاربرد است. این چوب نیمه سنگین و نیمه سخت می باشد و مقاومت مناسبی در برابر فشار ، خمش ، رطوبت و کشش دارد.

 

مطلب پیشنهادی : چوب پلاست چیست و کاربردهای آن

چوب روسی :

در بازار ایران به هر نوع چوبی که به رنگ سفید باشد و از روسیه وارد شود چوب روسی می گویند که البته انواع گوناگونی مثل چوب نراد ، نوئل و انواع کاج ها دارد. مرغوب ترین و بهترین نوع این چوب ها که به چوب روسی معروف هست چوب نراد می باشد که راستار ، سبک و حتمال ترک خوردن کم در هنگام خشک شدن از ویژگی های آن می باشد. این چوب همچنین بسیار خوش کار و با قابلیت سمباده خوری ، پیچ خوری و میخ خوری بسیار عالی است که کاربرد های آن را در صنایع مختلف افزایش داد است. چوب نراد به رنگ سفید مایل به قرمز می باشد.البته لازم به ذکر است که به عقیده اکثر کسانی که با این چوب کار می کنند ، چوب کاج ایرانی از کیفیت بالاتری برخوردار است اما به دلیل نبود تجهیزاتت لارم برای خشک کردن درست و اصولی این چوب ها در بازار ایران ترجیح روی چوب های روسی می باشد. این چوب علی رغم تمامی محاسنی که دارد در برابر قارچ ها و حشرات از مقاومت پایینی برخوردا است و اکثرا دچار پوسیدگی می گردد. از این چوب بیشتر در صنعت ساختمان سازی ، مبلمان و کاغذ سازی استفاده می گردد.

چوب ملچ :

این چوب یکی از زیبا ترین و خوش نقش ترین چوب های ایرانی محسوب می گردد که از خانواده نارون می باشد.این چوب نیمه سخت و نیمه سنگین که دانسیته ای در حدود 66/0 دارد و به رنگ قهوه ای مایل به قرمز می باشد به دلیل ویژگی های زیبای داخلی در کار های مربوط به دکوراسیون مصارف زیادی دارد. چوبی نیمه سنگین ، نیمه سخت و درشت بافت است که در برابر ضربه ، خمش و حشرات مقاوم است و در کل از جمله چوب های بادوام به حساب می آید.از این چوب بیشتر برای ساخت روکش های چوب ، تخته های چند لایه ، مبلمان و دکوراسیون استفاده می گردد.

 

 

منبع: فینسا دکور

 


پایان مطلب


 

لینکهای مفید

نوشته های مرتبط

ارسال یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید