و معماری دیوار سبز 1

معماری دیوارسبز(گرین وال)

دیوار سبز به دیوارهایی گفته می شود که به طور عمودی ساخته شده و در ساختار خود از سبزه ها استفاده می کنند. یک طرح از سبزه ها به طور خاص در تمام این دیوار ها دیده می شود. این معماری ها برای حیات بخشی دوباره به محیط ساختمان ها مورد توجه قرارگرفته اند و می توان آن ها را در موارد مختلفی در جای جای دنیا شاهد بود.

به نظر می رسد که دیوارهای سبز جزو معماری های مدرن در دنیای ما می باشند. اما بر خلاف ظاهر بسیار زیبا و مدرن آن ها، استفاده از دیوارهای سبز به سال ها قبل بر می گردد. ایده ای که اولین بار در دنیای مدرن ما برای ایجاد دیوارهای سبز ارائه شد در سال 1938 بود. این ایده برای اولین بار بود که پس از آن در فرانسه معمول شد. برای همین است که طراح این معماری در پاریس بود یعنی،Patrick blanc ، با نام پدربزرگ دیوارهای سبز شناخته می شود.

مهم است که در این جا برای اطلاع شما ذکر کنیم که دیوار های سبز در بسیاری از جاها با نام دیوارهای زنده هم شناخته می شوند.

معماری دیوار سبز

انواع دیوار سبز(انواع گرین وال)

امروزه انواع دیوار سبز را می توان در سه دسته در نظر گرفت. این دیوارها، بسته به شرایط و در جایی که مورد استفاده قرار می گیرند می توانند در پروژه های متعدد به کار روند. هر سه نوع دیوار سبز به شما کمک می کنند تا از روش های مختلف نسبت به ایجاد یک معماری بهتر بهره ببرید.

دیوار سبز مدولار(سیستم های مدولار)

این سیستم ها دارای پنل های سبزه هستند که از قبل رشد یافته اند. این دیوارها در مواردی که به طور معمول در معماری ها می توان دید از اجزای اصلی زیر تشکیل می شوند:

عناصر چوبی استاندارد که در اندازه های 5 در 10 سانتی برای فراهم نمودن فضای کافی برای رشد سبزه ها مورد استفاده قرار می گیرند.

  • بردها که متشکل از بردهای pvc و یا لایه های چوب هستند
  • کف پوش هایی برای جریان آب های اضافی برای پیشگیری از صدمه زدن به ریشه ی گیاهان در دیوار سبز.
  • کاشی های مدولار که برای توزیع یکسان آب در میان ریشه های سبزه ها و گیاهان مورد استفاده قرار می گیرند.

 

مطللب پیشنهادی : انواع بام سبز | همه چیز درباره روف گاردن

دیوار سبز

این نوع دیوار برای آن طراحی می شود تا به بخشی از ساختمان زیبایی بهتری بدهد و یا در توسعه ی ساخت ها مورد استفاده قرار گیرد.

سیستم تری (سینی)

در این سیستم از دیوار سبز می توان دید که به طور معمول سبزه هایی که برای زیبایی دیوار مورد استفاده قرار می گیرند در جایی دیگر پرورش یافته و پس از آن به دیوار افزوده می شوند. این طراحی ها می توانند مزایایی را در این زمینه داشته باشند که می تواند خیلی راحت تر گیاهان قبل را با گیاهان جدید جایگزین کرد. در هر صورت باید بگوییم که این روش عموماً از روش پنلی ارزان تر است و این نوع سیستم دیوار سبز بیشتر در داخل ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد.

 در این سیستم هر سینی برای این ساخته شده است تا میزان مشخصی از آب را در خود جای دهد. البته باید بگوییم که این سینی ها باید دارای طراحی خاصی باشند تا از حرکت خاک و یا حتی اب در جهتی که انتظار ان را نداریم پیش گیری کند. برای همین است که این سیستم ها برای داخل ساختمان به دلیل تمیز بودن ان ها مناسب هستند. البته در این راه چالش هایی هم وجود دارد که در اثر ریشه دواندن گیاه در خاک می تواند به رشد قارچ ها هم منجر شود. در هر صورت بر اساس بعضی از تجربه ها در این زمینه، بسیاری از افراد بهتر می خواهند تا از سیستم های بدن خاک در دیوارهای سبز استفاده کنند که با طبیعت بهداشتی ساختمان هم خوانی بیشتری داشته باشد.

دیوار سبز

سیستم دیوار سبز مستقل

این دیوارها که به طور معمول کوچک هستند می توانند به خوبی در مکان های مختلف برای داشتن یک طراحی بهتر مورد استفاده قرار گیرند. این سیستم ها می توانند در معماری  داخلی یا خارجی مورد استفاده قرار گیرند. هم چنین می توانند بر دیوار های دیگر تکیه بزنند و زیبایی بیشتری را برای آن ها به همراه داشته باشند. یکی دیگر از کاربردهای این نوع دیوار به کار بردن آنها به عنوان جدا کننده و پارتیشن است.

سیستم دیوار سبز

مدیریت آبیاری دیوار سبز

آبیاری قطره ای دیوار سبز 

بیشتر دیوارهای سبز هیدروپونیک هستند و با سیستم قطره ای آبیاری می شوند. این سیستم یک جعبه کنترل دارد که مستقیماً به سیستم لوله کشی سوار می شود. سپس به کمک لوله های افقی آب را به گیاهان می رساند. سیستم قطره ای به صورت خودکار عمل می کند و می تواند بر طبق برنامه زمان بندی آبیاری را انجام دهد. سیستم قطره ای 85 درصد بهره وری بیشتری به نسبت سیستم منبع آب دارد.

منبع آب دیوار سبز 

سیستم سینی و دیوار مستقل ضرورتاً باید از منبع آب استفاده کنند. منبع باید به صورت دستی پر شود. سیستم سینی معمولاً به لوله کشی ساختمان وصل نمی شود و به همین دلیل هم نیازمند نیروی انسانی برای پر کردن منبع می باشد. از طرفی چون آب استفاده شده را به سیستم بر نمی گرداند، کمتر بهینه است.

گرین وال

نکته های مهم در طراحی و راه اندازی دیوار سبز

دیوار سبز یا گرین وال

گیاهان دیوار سبز

ممکن است که شما در سیستم خود با توجه به نیازی که دارید از گیاهان مختلفی استفاده کنید. هر یک از این گیاهان ممکن است یک زیبایی متفاوت را برای دیوار شما به همراه داشته باشنند. شاید بسیاری از گیاهان برای استفاده در دیوارها مناسب باشند اما هنر استفاده از بهترین گیاهان می تواند برای همه ی شما دارای اهمیت فراوانی باشد. برای همین است که باید به این نکته در طراحی دیوار خود اهمیت بیشتری بدهید تا قادر به گرفته بیشترین نتیجه در حس زیبا شناختی با استفاده از دیوار سبز باشید. برای مثال می توان در این جا به این  مطلب اشاره کرد که ممکن است که شما برای داشتن یک دیوار سبز بتوانید بیش از 100 گیاه را که هر کدام از لحاظ زیبا شناختی دارای اثر متفاوتی هستند را انتخاب کنید.

با توجه به این که فناوری مورد استفاده در پشت هر دیوار می تواند برای زیبا بودن آن هم بسیار مهم باشد، باید که به استفاده از گیاهانی اقدام نمود که با توجه به فناوری موجود بهترین ویژگی ها را برای بیرون و یا داخل ساختمان به همراه داشته باشند. در این راه ممکن است که به عناصری هم برای فراهم نمودن این زیبایی و یا هر چه بیشتر کردن آن نیاز باشد. برای مثال ما به مهم ترین آن ها در ادامه اشاره می کنیم.

نور مورد نیاز دیوار سبز

یکی از نیازمندی هایی که برای گیاه باید در نظر گرفته شود نور مورد نیاز آن است. گیاهان باید با توجه به نوری که به آن دسترسی خواهند داشت برای به وجود آوردن یک زیبایی بیشتر انتخاب و در پروژه مورد استفاده قرار گیرند.

سنسورهای دیوار سبز

 سنسور ها هم برای این که به ما علامت های لازم را در مورد مشکلاتی که ممکن است سبزه ها و گیاهان در آن قرار داشته باشند دارای اهمیت هستند. این سنسور ها می توانند به عنوان مثال برای ما روشن کنند که آیا گیاه در شرایط مناسبی از لحاظ دریافت آب قرار دارد یا این که مشکلی در زمان دسترسی به آب در سیسم آبیاری وجود دارد.

گرین وال

گیاه دیوارسبز

می دانیم که با توجه به این که گیاه در چه وضعیتی باشد و یا این که پروژه به چه سیستمی برای آبیاری ساختمان نیاز داشته باشد، باید به انتخاب بهترین طرح ها در این زمینه مبادرت نمود.

اندازه دیوارسبز

اندازه ی دیواری که باید سبزه ها را در خود جای دهد مهم است و برای اندازه های بزرگ تر شاید نیاز به گیاهان متفاوتی برای زیبایی باشد.

طرح ها و برند ها

در بالا گفتیم که با توجه به عوامل مختلف باید از برندها و طرح های مناسب برای دیوار در پروژه استفاده شود.

دیوار سبز

با توجه به مواردی که در بالا به آن ها اشاره شد و نیاز هایی که سیستم برای یک آبیاری بهتر خواهد داشت، باید تا بسته به کیس خود در ارتباط با بهترین سیستم برای پروژه ی خود مطالعه های لازم را انجام دهید تا بتوانید از بهترین دیوارهای سبز در ساختمان خود بهره مند شوید. در این زمان شما نیاز دارید تا بیش از پیش نسبت به میزان نور و یا آب مورد نیاز برای دیوار سبز تحقیق کرده و هم چنین گیاهان مناسب برای این شرایط را برای دست یافتن به بیشترین زیبایی در پروژه خود انتخاب کنید. در این زمان می توانید با افراد متخصص در زمینه ی طراحی دیوار های سبز هم مشورت کنید. یا این که کار طراحی را به آن ها واگذار نمایید.

انواع دیوار سبز


پایان مطلب


لینکهای مفید و مرتبط با این مطلب

 

نوشته های مرتبط

ارسال یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید