طلایی در تعمیر و نگهداری پمپ 1

نکات طلایی در تعمیر و نگهداری پمپ

تعمیر پمپ صنعتی باید توسط تکنسین‌های متخصص و مجرب انجام شود تا در کوتاهترین زمان و به‌صورت حرفه‌ای صورت بگیرد و مشکلی در فرآیندهای صنعتی ایجاد نشود. تجهیزات صنعتی دارای پمپ‌های مختلفی هستند که هرکدام عملکرد متفاوتی را انجام می‌دهد. در صورتی که پمپ‌ها خراب شوند؛ دستگاه نمی‌تواند عملکرد خوبی داشته باشد.

اهمیت تعمیر و نگهداری پمپ‌ها

در فرآیند صنعتی از ماشین‌آلات، تجهیزات و پمپ‌های مختلفی استفاده می‌شود. با اینکه تکنولوژی به کار رفته در آنها بسیار بالاست ولی برای حفظ کیفیت عملکرد، نیاز به تعمیر و نگهداری دارند. پمپ‌ها دارای انواع مختلفی هستند  که در صنایع مختلف از جمله مواد غذایی، کشاورزی، پلاستیک، لوازم آرایشی و غیره کاربرد دارند. استفاده از پمپ‌ها در صنعت بسیار مهم است و موجب تسهیل در کارها و بهینه‌سازی زمان و کاهش هزینه می‌شود.

برای اینکه مشکلی در فرآیند تجهیزات صنعتی ایجاد نشده و تولید محصولات متوقف نشود، حتماً باید جهت سرویس پمپ‌ها به‌صورت دوره‌ای اقدام کرد. توجه داشته باشید همان‌طور که انتخاب پمپ باکیفیت اهمیت دارد، نصب آن نیز مهم است. پمپ‌ها هم مانند هر تجهیزات صنعتی به مرور زمان دچار فرسودگی و خرابی شده و باید به‌صورت دوره‌ای جهت سرویس پمپ‌ها اقدام نمود. اگر خرابی و ایرادات جزئی در پمپ‌ها زودتر برطرف نشود موجب بروز مشکلات جدی در تجهیزات و فرآیند صنعتی می‌شود. در تعمیرات پمپ صنعتی توسط افراد متخصص قطعات معیوب تعویض شده تا دستگاه بتواند به‌درستی کار کند‌. 

چک لیست تعمیر و نگهداری پمپ

165570360562b00835809df main

با توجه به اینکه پمپ‌ها نقش مهمی در صنایع مختلف دارند؛ نکات مهم در تعمیر و نگهداری پمپ‌های صنعتی بسیار مهم است. توجه داشته باشید در صورت بروز یک مشکل جزئی در پمپ‌ها، دستگاه نمی‌تواند عملکرد خوبی داشته باشد و فرآیند تولید محصولات متوقف می‌شود. نکات مهمی که لازم است بررسی کنید، موارد زیر است:

بررسی دمای بیرینگ الکتروموتور

در زمان استفاده از پمپ باید به نکات مهمی توجه کرد که یکی از آنها بررسی دمای بیرینگ الکتروموتور است. برای چک کردن دمای الکتروموتور کافیست پشت دست خود را روی پوسته الکتروموتور قرار دهید. اگر متوجه گرمای بیش از حد شدید، حتماً به افراد متخصص مراجعه کنید.

نصب حفاظ کوپلینگ

یکی از نکات مهم هنگام استفاده از پمپ‌های صنعتی، نصب حفاظ کوپلینگ است. در صورت عدم توجه به نصب حفاظ ممکن است آسیب‌های جدی به شخص وارد گردد.

تخلیه پمپ قبل از تعمیر

165570389362b00955e1ab0 main

یکی از نکات مهم هنگام تعمیر پمپ صنعتی، تخلیه کردن آن است. توجه داشته باشید در زمان تعمیر برای تخلیه سیال داخل پمپ ابتدا باید صبر کرده تا کاملاً خنک شود و سپس آن را تخلیه کنید‌. اگر سیال داخل موتور در اثر خنک شدن جامد می‌شود، باید به‌صورت داغ آن را تخلیه کرده و حتماً از تجهیزات مناسب استفاده نمایید.

اندازه‌گیری دما

 پمپ‌های صنعتی که دارای سیال گرم یا داغ هستند حتماً باید تست‌هایی توسط ابزارهای اندازه‌گیری دما مانند ترموترها انجام شود.

تنظیمات دبی

توجه داشته باشید که از انجام تنظیمات دبی به‌صورت دستی از طریق شیر مکش خودداری کنید. هم چنین جهت تنظیم دبی در پمپ‌ های مختلف از روش‌های گوناگونی استفاده می‌شود.

خشک بودن اطراف پمپ

حتماً در زمان بهره‌برداری از پمپ‌ها توجه داشته باشید که اطراف پمپ خشک باشد. در غیر این صورت در اثر تبخیر، دچار زنگ‌زدگی شده و موجب کاهش عمر مفید دستگاه می‌شود.

مجهز به ارتینک

165570386062b00934864b5 main

توجه داشته باشید که پمپ‌ها به‌خاطر مجاورت با الکتروموتور باید به ارتینک مجهز باشند تا از بروز برق‌گرفتگی جلوگیری شود. هم چنین به هیچ عنوان با دست خیس به پمپ‌ها دست نزنید.

اتصالات بین موتور و پمپ

یکی از نکات مهم در زمان استفاده از پمپ‌های صنعتی، اتصالات بین موتور و پمپ است. حتماً قبل از اتصال کوپلینگ موتور و پمپ به یکدیگر، جهت چرخش آن را تعیین کنید.

فشارسنج

حتماً در لوله‌های ورودی و خروجی از فشارسنج استفاده کنید. ‌ در صورتی که متوجه فشار بالا در دستگاه شدید حتماً جهت تعمیر آن به افراد متخصص مراجعه نمایید. شرکت آبروان یکی از مراکز تعمیر پمپ های صنعتی می‌باشد. جهت دریافت اطلاعات بیشتر میتوانید با جستجو شرکت آبروان در گوگل با این مجموعه در ارتباط باشید.

توجه به دفترچه راهنما

قبل از استفاده پمپ حتماً دفترچه راهنمای آن را کامل مطالعه کنید. زیرا تمام تجهیزات صنعتی از جمله پمپ‌ها دارای دستورالعمل خاصی هستند که باید بر اساس دفترچه راهنما از آن استفاده کرد.

بررسی کابل‌ها

حتماً جهت جلوگیری از آتش‌سوزی، کابل‌ها را مرتب بررسی کرده تا از سالم بودن آنها مطمئن شوید. متأسفانه توجه نکردن به این موضوع موجب خسارت‌های جبران‌ناپذیری می‌شود.

تست کردن شیرهای اطمینان

حتماً شیرهای اطمینان در پمپ‌ها را بر اساس زمان‌بندی مناسب بررسی کنید تا از عملکرد درست دستگاه مطمئن شوید. در صورت وجود کوچک‌ترین مشکل حتماً جهت تعمیر پمپ به افراد حرفه‌ای و مجرب در این زمینه مراجعه کنید.

شستن محوطه پمپ

جهت شستن محوطه پمپ از حلال مناسب استفاده کنید. هم چنین جهت جلوگیری از لغزندگی، استفاده از  شن و ماسه را پیشنهاد می‌کنیم.

 


پایان مطلب 


 

 

لینکهای مفید

آب استخر عمومی چند وقت یکبار عوض میشود

 

نوشته های مرتبط

ارسال یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید