بام سبز روف گاردن 1

بام سبز (روفگاردن)

بام سبز ترکیبی از لایه های پوشش گیاهی و غشایی روی یک ساختمان است که می تواند به عایق کاری و تامین مدیریت آب کمک کند. سیستم های مدرن به کاهش تاثیر جزیره گرما، ایجاد زیستگاه ها، فیلتر آلاینده ها، توالی کربن و حتی افزایش فضای کشاورزی و راحتی کمک می کنند.

تعداد کمی از عناصر معماری به اندازه بام سبز مهم هستند. از ابتدایی ترین فرم های غارمانند و سقف های چمنی از سازه های قدیمی گرفته تا پارک بام های مدرن که اندازه بسیار بزرگ دارند، بام های سبز را در طول تاریخ معماری شکل داده اند.

ساختار بام سبز

همانطور که معماران سیستم های بام سبز و پتانسیل آنها را در پروژه ها بررسی می کنند، ما این راهنمای مفید را به عنوان مقدمه ای بر سیستم های بام سبز ارائه می دهیم. این در حالی است که به ویژگی هایی مانند میزان جریان زهکشی، عملکرد رسانه های در حال رشد و یا جزئیاتی در مورد ضد آب بودن نمی پردازیم. این راهنما معماران و طراحان را با اصول انتخاب این سیستم آشنا می کند. معمولا خزه ها، گیاهان پیازدار و غده دار، چمنزارها، گیاهان دارویی، گیاهان علفی و چوبی برای بام های سبز توصیه می شوند. این سیستم در رابطه با زیستگاه، مدیریت آب، نیاز به انرژی و سایر عوامل موثر در طراحی یک پروژه ارائه می شوند.

درباره روف گاردن

انواع اصلی بام سبز(روف گاردن)

به طور کلی سه نوع سیستم بام سبز وجود دارد که هنگامی طراحی پروژه خود باید آنها را در نظر داشته باشید. درک این مطلب که شیب سقف، نوع ساختار و استفاده بعدی یا طول عمر در هنگام انتخاب بام سبز مهم است که مورد توجه قرار گیرند. نوع سقف نیز به نوع پوشش گیاهی گره خورده است.

انواع بام سبز

انواع اصلی بام سبز

سیستم های گسترده – این نوع بام های سبز برای مناطقی که دور از دسترس هستند استفاده می شوند و برای اهداف دیگر مورد استفاده قرار نمی گیرند. به طور معمول این نوع از بام های سبز شامل پوشش گیاهی هستند که باعث می شوند پایداری خود را حفظ کنند. سیستم های گسترده شکل نزدیک به طبیعت را نشان می دهند و گیاهان باید در برابر خشکسالی و یخ زدگی مقاوم باشند، در حالی که می توانند گاه به دلیل آبیاری و کمبود مواد مغذی زنده بمانند. این نوع سقف ها معمولا دارای عمق لایه ای کمی هستند و به مواد مغذی کمتری نیاز دارند.

بام سبز

سیستم های نیمه فشرده – این سیستم ها هر از گاهی نیاز به مقداری تعمیر و نگهداری دارند. این سیستم های بام سبز بین سطح گسترده و فشرده قرار دارند و معمولا ترکیبی از انواع گیاهان را شامل می شود.

سیستم های فشرده – به عنوان یک سیستم بام سبز به تعمیر و نگهداری مکرر نیاز دارد. می توان سیستم های فشرده را باغ هایی که روی سقف قرار دارند تصور کرد. سیستم های فشرده نسبت به سیستم های گسترده می توانند از گیاهان متنوع و نامحدودی استفاده کنند.

مطلب پیشنهادی :  بیش از 10 ایده محوطه سازی باغ با آجر  

 

نکته های مهم در طراحی بام سبز (روف گاردن)

مجوز / برنامه ریزی ساخت – طراحی بام های سبز برای یک ساختمان ممکن است به  برنامه ریزی ساخت کمک کند. امکان مقاوم سازی بام های سبز در بعضی از ساختمان ها بدون برنامه ریزی ساخت ممکن است، گرچه در صورت شک و تردید باید با مسئول برنامه ریزی مشورت شود.

دسترسی – مانند تمام سقف ها، بام های سبز نیاز به نگهداری دارند بنابراین باید دسترسی به آنها را در نظر گرفت. طراحی برای دسترسی ساده به انواع روف گاردن مهم است به این دلیل که تمام پشت بام های سبز به نگهداری مختص به خود احتیاج دارند. در حالی که بام های سبز گسترده نسبت به بام های فشرده به نگهداری کمتری نیاز دارند، اما هنوز تمیزکاری و پاکسازی روتین وجود دارد که باید انجام شود. دسترسی به بام معمولا به صورت دریچه، نردبان یا مهار کامل سقف صورت می گیرد.

تولید کنندگان – بسیاری از تامین کنندگان و تولید کنندگان بام سبز(روف گاردن) وجود دارند که بسته به طرح خود می توانید انتخاب کنید. معمولا بهترین کار این است که این تولید کنندگان را در فرآیند طراحی خود دخالت دهید چرا که متخصصان صنعت می توانند در مورد مشخصات عملکرد حرارتی، زهکشی، بارگیری و سایر موارد به شما توصیه هایی را بکنند.

طراحی روف گاردن

تنوع زیستی – شناخت تنوع زیستی و زیستگاه مطلوب از عوامل مهمی هستند که باید در هنگام انتخاب سیستم بام سبز در نظر داشته باشید. درک کلی از زیست کره، نیازهای گونه ها و کاشت گیاهان می تواند به مشتریانی که سیستم را حس می کنند کمک کنند. تنوع زیستی همچنین با همه چیز (از مدیریت آب گرفته تا عایق بندی) گره خورده است. هنگام طراحی برای بام های سبز، طیف وسیعی از عناصر مانند خاک های عمیق تر، مناطق بدون پوشش گیاهی، سطوح سخت، عمق و ترکیب متفاوت بستر را باید در نظر داشته باشید.

خطر آتش سوزی – پوشش گیاهی خشک در پشت بام های سبز احتمال حریق دارند. در هنگام انتخاب سیستم خود عوامل مختلفی وجود دارد که باید در نظر بگیرید که از این بین می توان به سنگ فرش یا سنگ فرش بتنی، موانع پوشش گیاهی، نگهداری روزمره برای کاهش آتش سوزی و غیره نام برد، شما باید سعی کنید مطمئن شوید که بستر بام سبز دارای حجم بالایی از محتوای آلی نیست.

تعمیر و نگهداری – در طی مراحل طراحی باید برنامه تعمیر و نگهداری در نظر گرفته شود. نگهداری مورد نیاز به هدف مورد نظر مشتری بستگی دارد. نگهداری می تواند شامل بررسی های هفتگی در طول تابستان در یک سیستم سقف بام گسترده تا بررسی های سه ماهه یا حتی دو بار در سال در سیستم های بام سبز گسترده باشد. بهتر است که هزینه تعمیر و نگهداری و همچنین نصب را در مراحل اولیه در نظر بگیرید.

مطلب پیشنهادی : ایده های خلاقانه محوطه سازی باغ با سنگ

ساختار بام سبز

ساختار بام سبز (روفگاردن)

پشت بام – هر زمینی از جمله یک سطح عمودی را می توان سبز کرد. با این حال سطوحی که دارای زاویه بیشتر از 45 درجه هستند بهتر است به عنوان دیوارهای زنده در نظر گرفته شوند. بام سبز خطر نفوذ آب به ساختار سقف را کاهش می دهد و امکان استفاده از لایه های ضد آب و زهکشی کمتر هم وجود دارد. به عنوان یک قانون، شیب زیر 10 درجه برای بام های سبز طبیعی است، جاهایی که دارای حداقل سراشیبی 1:60 هستند می توانند به تشویق زهکشی کمک کنند.

ظرفیت و فضا – بام سبز غالبا می تواند فضایی باشد که سیستم های اصلی ساختمان ( از جمله برای MEP) مشخص شده اند. یک روفگاردن ممکن است نیاز به جزئیاتی در مورد سازه های مکانیکی داشته باشد و هنگام درک ظرفیت بارشی باید پوشش گیاهی و تجهیزات به دقت در نظر گرفته شوند. به عنوان یک قانون کلی، پشت بام های سبز گسترده معمولا 4.5 تا 11 کیلوگرم از پوشش گیاهی را در 30 سانتی متر  پشتیبانی می کنند، در حالی که پشت بام های سبز فشرده 36 تا 68 کیلوگرم از پوشش گیاهی را در 30 سانتی متر  پشتیبانی می کنند.

میزان بار را باید در هنگام اشباع بستر سقف در نظر گرفت، به این علت که در این زمان بیشترین بار روی سازه قرار می گیرد. معماران بهتر است به یاد داشته باشند که پشت بام های سبز گسترده برای سازه های سبک وزن مناسب هستند، در حالی که سازه های فلزی سنگین یا بتونی می توانند بام سبز فشرده با درختان را پشتیبانی کنند.

نمودار پشت بام سبز

مدیریت آب در بام سبز

برای محافظت از پشت بام، غالبا از غشاهای ضد آب استفاده می شود که کمک می کند تا در شرایط شدید و سخت سقف ضد آب باقی بماند. این غشاها کمک می کنند تا از ایجاد رطوبت جلوگیری شود. تمام بام های سبز به لایه ای از مواد مقاوم در برابر ریشه احتیاج دارند. یک لایه مقاوم در برابر ریشه را می توان به غشای ضد آب اضافه کرد و یا ممکن است از یک غشای اضافی که در بالای غشای ضد آب قرار می گیرد استفاده کرد.

پشت بام های سبز همچنین می توانند آب های روان ناشی از بارش را کاهش دهند. آب توسط بستر دخیره می شود و بعد توسط گیاهان استفاده می شود و از طریق تبخیر دوباره به جو باز می گردد. به یاد داشته باشید که حداقل دو لوله خروجی برای هر سقف باید وجود داشته باشد. نقض گیاه در سیستم های زهکشی و همجنین اوج جریان و حجم آب های روان ناشی از بارش را در نظر داشته باشید.

مدیریت گسترده – بسیاری بام های سبز برای رعایت مقررات محلی در مورد مدیریت آب های روان ناشی از بارش نصب شده اند. بام های گسترده معمولا نیازی به آبیاری ندارند، گرچه اغلب 4 تا 6 هفته اول بعد از نصب، سیراب می شوند.

مدیریت فشرده – معمولا در سیستم های فشرده، در جایی که اکثر گیاهان وابسته به آب هستند آبیاری می شوند (حتی اگر این سیستم ها معمولا شامل بسترهای عمیق تری باشند). همچنین می توانید پتو یا غشای ژئوتکستایل را برای کمک به مرطوب ماندن گیاهان در نظر داشته باشید.

آب باران – در حالی که سقف سبز نسبت به سقف سنتی آب های روان ناشی از بارش را کاهش می دهد، هنوز هم می توان از آب باران برای مصارف غیر خوراکی استفاده کرد. در جایی که آب باران از پشت بام های سبز جمع آوری می شود نباید از کود استفاده شود. سطح بالای مواد مغذی در آب می تواند منجر به بروز مشکلاتی برای گیاهان شود.

آب بندی بام سبز

مطلب پیشنهادی : آشنایی با انواع استند گل

 

گیاه مناسب پشت بام سبز(روف گاردن)

به عنوان یک نکته برای پوشش گیاهی، خاک برای یک پشت بام سبز باید به نسبت 70 درصد مواد معدنی و 30 درصد مواد آلی باشد. مواد مغذی کم و بسترهای سبک وزن ترکیبی مناسبی برای یک بام سبز و پوشش گیاهی آن فراهم می آوند. گونه گیاهی که خواهید داشت به نوع بام سبز در حال نصب شما بستگی پیدا می کند.

مخلوط بذر را می توان به طور خاص برای روفگاردن خریداری کرد. برای بام های سبز گسترده استفاده از خزه، گیاهان و چمنزارها مناسب است. برای بام های سبز نیمه فشرده علف ها، درختچه ها، بوته ها، گیاهان چوبی را در نظر بگیرید. پشت بام های سبز فشرده می توانند تقریبا میزبان هر نوع گیاهی باشند و تقریبا مانند باغ با آنها رفتار می شود.

سخن آخر

مشورت با مشاوران، بوم شناسان و متخصصان صنعت همیشه مهم است چرا که بر اساس این مشورت شما تصمیم می گیرید که کدام نوع روف گاردن بیشترین حس را در پروژه شما ایجاد می کند.

انواع روف گاردن

بام های سبز(روف گاردن) که مدت هاست در اروپا رواج دارند حالا در ایالات متحده و بعد از آن در جاهای دیگر جایگاه خاصی را بدست آورده است. به طور فزاینده، مالکان انواع ساختمان ها ( از خانه های مسکونی تا مجتمع های تجاری عظیم) در مورد اثرات اقتصادی و زیست محیطی سقف های سبز اطلاعاتی دارند.

اجرای روف گاردن

شهر نیویورک هم مانند کلان شهرها (که دارای میلیون ها شهروند هستند ) از مزایای زیست محیطی و اثرات جدی زیست محیطی آگاهی دارد. پشت بام آنها عمدتا از سطوح تیره که نور خورشید را جذب می کند و آب ناشی از باران را به زیر سنگ فرش ها انتقال می دهد تشکیل شده بود. در تابستان 2006، COOKFOX تصمیم گرفت نمونه ای از بام سبزتر و سالم تر که آب باران را جذب می کرد استفاده کند به طوری که با اثر جزیره گرما که زیرساخت های انرژی شهر را تحت تاثیر قرار می داد مقابله کند و هم از اکوسیستم محلی و هم محیط زیست انسان محافظت کند.

گل و گیاه روف گاردن

معماری نحوه یادگیری را به طور قابل ملاحظه ای شکل می دهد. امروزه طراحان برای پشتیبانی از مدل های آموزشی خود، به طور فزاینده ای محیط های یادگیری خلاق و مناظر را با هم ترکیب می کنند. این پروژه ها با یکپارچه سازی فضای عمومی با مناظر و شرایط آب و هوایی در حال فراگیر شدن هستند. دبیرستان هایی که دارای بام سبز هستند باید از سیستم های طبیعی حمایت کنند. دبیرستان ها به عنوان نشانه های شهری و اکوسیستم های یکپارچه ایجاد شده اند که هر یک پتانسیل زیباشناسی و عملکرد بام های سبز را کشف کرده اند.

معماری بام سبز

تلاقی معماری و کشاورزی در شهر های ما یک بافر را برای عناصر فراهم می آورد. نفوذ پذیری و یکپارچگی در بافت محیط ساخته شده، سیستم های زهکشی پایدار (SuDs) را فراهم می آورد. تقاضاهایی که به واسطه گسترش جمعیت شهری در شهرهای ما ایجاد می شود به این معناست که ما باید برای بر طرف کردن نیازهای رو به رشد روش های غیر متعارف تلاش کنیم. پروژه های موجود در این مجموعه شامل طرح های احیا کننده است که از دیوارهای زنده سبز، مصرف انرژی کارآمد و سیستم های بازیافت آب استفاده می کنند.

 


پایان مطلب


لینکهای مفید و مرتبط با این مطلب

 

کسب درآمد با پرورش گل و گیاه

گیاه مناسب سرویس بهداشتی و حمام

مبلمان شهری چیست

معرفی انواع تجهیزات باغی

 

 

نوشته های مرتبط

ارسال یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید