ملات ترمیم بتن کدامند و چه مشخصه هایی دارند 1

انواع ملات ترمیم بتن کدامند و چه مشخصه هایی دارند؟

بتن مقاوم‌ترین مصالح ساختمانی است که در اغلب موارد به ‌عنوان یک متریال بدون نیاز به هیچ‌گونه ترمیم شناخته شده‌ است. اگر طرح اختلاط بتن به ‌درستی انجام پذیرد، این متریال ساختمانی طول عمری بسیار طولانی دارد و حداقل برای مدتی قابل‌توجه بدون نیاز به هر گونه ترمیم وتعمیر و یا نیاز به استفاده از ملات ترمیم بتن، محکم و استوار باقی خواهد ماند. 

با این‌ وجود حتی پرمقاوم‌ترین سازه‌های بتنی نیز در مقابل مشکلاتی مانند فرسایش در درازمدت، افزایش بار وارد بر سازه، قرارگیری در مقابل مواد شیمیایی و اثرات مخرب زیست ‌محیطی آسیب‌پذیر هستند. در چنین شرایطی ترمیم بتن از بدیهی‌ترین مسائل می‌باشد. 

مشکلات و نیازهای پروژه‌های ترمیم بتن همیشه شرایط متفاوتی دارند. شرکت‌های مقاوم‌سازی ساختمان مانند شرکت مقاوم‌سازی تکنوپل در مواجهه با این چالش‌های بی‌پایان راهکارهای ترمیم و مقاوم سازی متنوعی را ارائه می دهند. این شرکت‌ های مقاوم سازی با رویکردی فنی و مهندسی انواع ملات ترمیمی بتن را ابداع کرده‌اند و از آنها به عنوان یک راه حل مناسب در انبوه پروژه‌های نیازمند ترمیم بتن استفاده می‌کنند. 

در این مقاله همراه تجارب فنی و مهندسی شرکت مقاوم‌سازی تکنوپل هستیم تا به یک طرح کلی در مورد ملات ترمیمی بتن از معرفی محصول تا شرایط اجرای آنها در پروژه‌های ترمیم و مقاوم سازی بپردازیم.

هفت گام کلیدی در فرآیند ترمیم بتن آسیب دیده

موفقیت در پروژه ترمیم بتن به دو عامل کلیدی از تعیین علت و میزان آسیب بتن و داشتن یک استراتژی مناسب ترمیم بتن برای رفع مشکل بستگی دارد. به ‌این ‌ترتیب در هر پروژه ترمیم بتن با دو رویکرد کلی مواجه هستیم. در قدم اول باید علت آسیب بتن را بررسی کنیم تا در قدم بعدی بتوانیم روش درست ترمیم بتن را انتخاب کرده و سازه را ترمیم کنیم. برای طی کردن یک پروژه ترمیم بتن هفت گام کلیدی تدوین شده ‌است:

  1. بررسی علت آسیب بتن

  2. ارزیابی مقدار آسیب بتن

  3. ارزیابی نیاز به تعمیر بتن

  4. بررسی و انتخاب بهترین روش ترمیم بتن

  5. آماده‌ سازی سطح بتن برای آغاز عملیات ترمیم

  6. اجرای ترمیم بتن

  7. رعایت دستورالعمل‌ها پس‌ از اعمال روش‌های ترمیم بتن

 

ملات ترمیمی بتن چیست؟

ملات ترمیمی بتن از سری متریال‌هایی هستند که مخصوص تعمیر و ترمیم بتن‌های آسیب‌ دیده طراحی شده‌اند. از این متریال‌ها برای ترمیم عیوب بتن، بهبود ظاهر بتن، بازیابی ساختار یکپارچه سازه‌های بتنی، افزایش دوام و طول عمر سازه‌های بتنی استفاده می‌کنند.

ملات ترمیم‌ کننده بتن طراحی ‌شده توسط شرکت مقاوم‌سازی تکنوپل مناسب کارهای مرمتی، ترمیم بتن‌های دارای کرموشدگی و یا آسیب‌دیده در انواع سازه‌ها اعم از ساختمان‌ها، پل‌ها، زیرساخت‌ها و ابرسازه ها می‌باشد. در یک دسته‌بندی کلی می‌توانیم انواع ملات ترمیم‌کننده بتن را دسته زیر قرار بدهیم.

  • ملات ترمیم بتن سیمانی اصلاح ‌شده با پلیمر

  • ملات ترمیم بتن پایه اپوکسی

هر کدام از این موارد در دسته‌بندی انواع ملات ترمیمی بتن یک گروه کامل از رده محصولات متنوع هستند که مخصوص نیازهای خاص در پروژه‌های متفاوت از ترمیم بتن طراحی شده‌اند. برای کار کردن با این ترکیبات ترمیم کننده بتن لازم است تا درک فنی مناسبی از ساختار شیمیایی آنها تا نحوه عملکرد، روش استفاده و مراحل نهایی پس ‌از اجرا بر روی سازه‌های بتنی داشته باشید. 

ملات بتن سیمانی اصلاح ‌شده با پلیمر چیست؟

این ملات ترمیمی بتن در دسته ملات‌های پایه سیمانی قرار می‌گیرد که اصطلاحا با عنوان ملات پلیمری می‌شناسند. این ترکیب بر پایه استفاده از سیمان پرتلند تقویت ‌شده با افزودنی‌های پلیمری ساخته می‌شود. افزودن پلیمر به سیمان پرتلند عملکرد کل ملات را بهبود بخشیده و آن را تبدیل به یکی از کاربردی‌ترین و اقتصادی‌ترین روش‌های ترمیم بتن خواهد کرد.

عمده کاربرد ملات سیمان اصلاح ‌شده با پلیمر مناسب ترمیم و بازسازی و یا پوشش ساختارهای بتنی فرسوده ‌است. این ترکیب به‌ خوبی می‌تواند ساختار بتن دارای کرموشدگی، تخریب‌ شده، ترک برداشته و حتی قلوه کن شده را ترمیم نماید. از این ملات ترمیمی بتن می‌توان برای عموم فضاهای افقی، عمودی، بالاسر و حتی کاربردها در روش‌های قالب‌گیری و ریختن ملات استفاده کنید.

مزایای استفاده از ملات سیمانی اصلاح‌ شده با پلیمر چیست؟

  1. دوام زیاد همراه با چسبندگی عالی

  2. مناسب استفاده برای عموم سطوح افقی، عمودی و بالای سر

  3. قابل ‌استفاده برای ترمیم عموم فضاهای داخلی و خارجی ساختمان

1653396434628cd3d2db220 main

ملات ترمیم بتن پایه اپوکسی چیست؟

ملات اپوکسی از سری متریال‌های محبوب برای انجام پروژه‌های گوناگون ترمیم بتن می‌باشد. زیرا شرایط عمل‌آوری ساده‌ای دارد و مناسب پر کردن هر نوع ترک و شکاف بیش‌ از 50 میلی‌متر در عمق لایه‌های بتنی می‌باشد. ملات اپوکسی یک متریال مناسب جهت انجام پروژه‌های ترمیم بتن است. ملاتی که به ‌سرعت و با استحکام مثال‌ زدنی ساختار یکپارچه هر نوع سازه آسیب دیده را بازیابی می‌کند.

مزایای استفاده از ملات اپوکسی کدام است؟

ملات اپوکسی به‌ علت مزایای زیادی که دارد، از جمله ملات‌های متداول است. از مزایای استفاده این ملات می‌توان موارد زیر را مطرح کرد.

  • سهولت اجرا و گیرش سریع ملات ترمیمی

  • استحکام بالا و چسبندگی مناسب با بستر بتنی

  • مناسب استفاده بر روی سطوح خشک و مرطوب

  • مناسب ترمیم بتن در فضاهای داخلی و خارجی ساختمان

بازار جهانی ملات‌های ترمیمی بتن چگونه است؟

در سال 2019 حجم بازار انواع ملات ترمیمی بتن بالغ ‌بر 2.1 میلیارد دلار تخمین زده شده ‌است. پیش ‌بینی می‌شود تا سال 2024 این بازار به ارزش 2.8 میلیارد دلار رسیده باشد. عوامل متعددی مانند افزایش جمعیت و همچنین افزایش طول عمر ساختمان‌های بتنی موجود در تداوم رشد بازار جهانی انواع ملات ترمیمی بتن تاثیرگذار هستند.

ملات پلیمری مانند سیمان تقویت ‌شده با پلیمر (PMC) در سال‌های اخیر کاربردهای گسترده‌ای داشته ‌است. کارایی مناسب، استحکام کششی خوب، قابلیت چسبندگی عالی و… از جمله دلایلی هستند که حجم تقاضای این ملات ترمیم کننده بتن را افزایش داده است.

از طرفی قیمت ملات بتن پلیمری بر پایه سیمان پرتلند کمتر بوده و نسبت ‌به مسائل زیست‌محیطی سازگار است. تمام این نکات باعث شده تا ملات ترمیم کننده پایه پلیمری بتن از نظر حجم و ارزش بیشترین سهم بازار انواع ملات ترمیمی بتن در سال 2015 را به خود اختصاص داده باشد.

آسیا و اقیانوسیه بزرگترین بازارهای جهانی برای فروش انواع ملات ترمیمی بتن هستند. رشد قابل‌ توجه صنعت ساختمان و ساخت‌وساز انواع سازه‌های عمرانی در کشورهای چین و هند در کنار افزایش هزینه‌های تعمیر و نگهداری در کشورهای توسعه‌ یافته مانند استرالیا و ژاپن از مهم‌ترین دلایل برای رشد خرید انواع ملات ترمیمی بتن در این منطقه می‌باشد.

پیشبینی آینده بازار تجارت جهانی انواع ملات ترمیمی بتن

از ملات ترمیم بتن در انواع سازه‌های بتنی استفاده می‌شود. اما توسعه زیرساخت‌های جاده‌ای سریع‌ترین رشد در مصرف نهایی این محصولات را در بین سال‌های 2019 الی 2024 خواهد داشت. زیرساخت‌های جاده‌ای شامل جاده‌ها، پل‌ها، تونل‌ها و… می‌باشد. هر کشوری باید زیرساخت‌های جاده‌ای خود را حفظ کرده و در توسعه مفید آنها برنامه داشته باشد. چرا که حمل‌ونقل کالا از اهمیت زیادی برخوردار است. جاده‌های خوب که طراحی مناسبی دارند، باعث کاهش هزینه و زمان حمل‌ونقل کالا و مسافر می‌شوند. البته جاده‌های خوب برای خوب ماندن نیاز به سرویس و نگهداری دوره‌ای دارند. قطعا ترمیم سازه‌های بتنی در زیرساخت‌های جاده‌ای از مهم‌ترین برنامه‌های سرویس و نگهداری است که تماما در حیطه فعالیت و کار با انواع ملات ترمیمی بتن می‌باشد.

1653396459628cd3eb7540d main

چگونه ملات ترمیمی بتن مناسب برای یک پروژه را انتخاب کنیم؟

انتخاب ملات ترمیم بتن مناسب، یک فرآیند مهم می‌باشد. در حال ‌حاضر انواع ملات‌های ترمیم بتن در سطح بازار وجود دارد و این تنوع باعث شده تا درک نیازهای مالک، مهندسین و معماران در بازسازی بتن اهمیت زیادی داشته باشد. انتخاب نهایی ملات ترمیمی بتن مناسب، براساس رابطه میان هزینه، عملکرد و ریسک صورت می‌گیرد. هنگام انتخاب ملات ترمیمی بتن باید معیارهای زیر را در نظر گرفته باشید.

  • نوع آسیب بتن

  • مهارت نیروی کار در اجرای روش‌های ترمیم بتن

  • قیمت ملات ترمیمی بتن 

  • سهولت اجرا تا بررسی مدت‌ زمان انجام پروژه تعمیر بتن

  • ظاهر تمام‌ شده سطح بتن پس‌ از پایان عملیات ترمیمی

  • مقدار ماندگاری و طول عمر ترمیم بتن

  • سازگاری ملات با بستر بتنی موجود

 

1653396488628cd408cb26a main

اهمیت انتخاب ملات مناسب در تأمین اهداف پروژه ترمیم بتن

قطعا برای هر پروژه ترمیم بتن اهداف متفاوتی وجود دارد. لازم است تا با درک اهداف کلیدی پروژه، نوع ملات ترمیمی بتن را انتخاب کنید. محصولات شرکت‌های پیشرو مانند محصولات شرکت مقاوم‌سازی تکنوپل برای پوشش نیازهای گسترده پروژه های ترمیم بتن تهیه شده‌اند. این محصولات می‌توانند هدف نهایی شما از آغاز تا پایان هر عملیات ترمیم بتن را برآورده نمایند.

آیا نیاز به ملات با گیرش سریع یا ملات با زمان گیرش طولانی دارید؟ آیا منطقه نیازمند ترمیم بتن بسیار بزرگ است؟ و یا روی جزئیات معماری ظریفی کار می‌کنید؟ به هر صورت شما نیاز به استفاده از ملات ترمیم بتن مناسب اهداف کلیدی پروژه ترمیم بتن دارید. قطعا این نیاز را جدی گرفته و در تأمین اهداف پروژه ترمیم و بازسازی بتن کوشا باشید.

شرکت تکنوپل در راستای تامین نیازهای کشور و با داشتن کارشناسان فنی با تجربه اقدام به فروش انواع ملات ترمیم‌کننده بتن (پایه اپوکسی و پلیمری)، نموده است. جهت اطلاع از هزینه تامین و خرید محصولات ترمیم بتن شامل ملات بتن پایه اپوکسی و ملات بتن پایه پلیمری، کارفرمایان محترم می‌توانند به وب‌سایت شرکت مقاوم‌سازی تکنوپل به آدرس www.technopol.ir مراجعه نمایید.

 


پایان مطلب


لینکهای مفید و مرتبط با این مطلب

 

 

نوشته های مرتبط

ارسال یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید