انتخاب مصالح نمای ساختمان 1

راهنمای خرید مصالح نمای ساختمان

انتخاب مصالح نمای ساختمان یکی از چالش های بسیار مهم در امر طراحی و اجرای نمای ساختمان است؛ چراکه ساختمان ها برای استحکام و ثبات بیشتر، بسته به نوع کاربری و البته شرایط اقلیمی و فرهنگی مختلف نیازمند مصالح مناسب و خاص می باشند.

با پیشرفت صنعت ساختمان تولیدکنندگان مصالح ساختمانی و مواد و مصالح نمای ساختمانی برآن شدند تا همقدم با نیاز بشر در جهت انتخاب مصالح نمای ساختمان، اقدام به نوآوری نموده و برای هر نوع ساختمان، مصالح به روزتر و با دوام بالا تولید کنند. 

برماست که در هنگام طراحی و اجرای نمای ساختمان، با انواع روش های انتخاب مصالح نمای ساختمان آشنا شده و انتخاب شایسته ای برای نمای ساختمان خود داشته باشیم.

 مصالح نمای ساختمان

 

لینک پیشنهادیصادرات مصالح ساختمانی

 

مقدمه: 

انتخاب مصالح نمای ساختمان از مهمترین مباحث طراحی و اجرای بنا در طول تاریخ صنعت ساختمان سازی بوده است. 
بشر از روزی که تمدن را شناخت میلِ به برخورداری از بنا و ساختمان های مختلف با مصالح نمای ساختمانی متفاوت را هم در خود احساس کرد و در این زمان بود که پای طراحان و معماران، منطبق با اصول هر مقطع تاریخی به حوزه وسیع ساختمان سازی باز شد و بناهایی به سبک و شیوه ای خاص با تبعیت از نظام و چارچوب ها، مصالح، نمادها و بعضا اوامر حاکمان ساخته شد؛ و این مقدمات تشکیل شهرها و بلاد مشهور و بعدها بناهای معروف تاریخی با مصالح نمای ساختمانی مختلف را فراهم کرد و این روند به عصر حاضر رسید. به زمانه ای که کشف و شناخت متریال و مصالح نمای ساختمانی تازه و استخراج آن از دل طبیعت و حتی ابداع انواع مصنوعی آن، راه را بر فعالین صنعت طراحی و اجرای نمای ساختمان و مصرف کنندگان گشود.

اما حالا دیگر فقط بحث از نیاز انسان به استحکام و دوامِ صرفِ تامین مصالح نمای ساختمان مطرح نبود؛ می طلبید در کنار مبحث پر اهمیتی چون دوام، به موضوع مهم دیگری چون اصل زیبایی و چشم نوازی مصالح نمای ساختمانی نیز پرداخت. 
بنابراین طراحان زبردست و با سلیقه وارد گود شدند و مصالح نمای ساختمان را وارد عصر تازه ای کردند و چنین شد که نما و مصالح نمای ساختمان که تا دیروز فاقد اهمیت و کاربرد آنچنانی بود و اغلب براحتی از کنار آن گذر میکردند به اصلی واجب در هر دو مبحثِ استحکام و زیبایی در طراحی و اجرای نما رسید.

آنقدر که حالا کمترکسی است که حتی در هنگام اجاره یک ساختمان به نمای آن و انتخاب مصالح نمای ساختمانی توجه نکند و طراحی نما و انتخاب مصالح نمای ساختمان باب ویژه ای در قیمت گذاری یک ساختمان گشود و بدل به سرفصلی تازه برای انتخاب یک بنا گشت.
بطوری که حتی برخی خریداران پس از انجام معامله بنابرسلیقه خویش اقدام به تعویض مصالح نمای ساختمانی بنا میکنند!

در نوشتار پیش رو به موضوع مهم انتخاب مصالح نمای ساختمان در امر طراحی و اجرای نمای ساختمان پرداخته و کوشیده ایم خواننده را در مختصر سطور این نوشتار با انواع مصالح نما و چگونگی انتخاب مصالح نمای نما آشنا نموده و برای انتخابی مناسب مصالح نمای ساختمان، راهنما باشیم.

 

استفاده از آجر در نما

 

آجر نما ساختمان

آجر یکی از مصالح پر طرفدار و در عین حال زیبا در طراحی و اجرای نما و از متداول ترین مصالح نمای ساختمان است. آجرها بواسطه طرح، شکل و رنگ و ریشه های بسیار عمیق فرهنگی و سنتی از دیرباز مورد توجه طراحان، مجریان و کارفرمایان در امر انتخاب مصالح نمای ساختمان بوده و البته مورد اقبال عموم نیز قرار گرفته اند.
در دوران قدیم که عملا حوزه انتخاب مصالح ساختمانی به شکل و شیوه امروزی اش پیشرفت نکرده بود و برای اجرای نما مصالح بسیار محدودی در دسترس بود آجر یکی از اصلی ترین متریال برای استفاده در انتخاب مصالح نمای ساختمان بود و بسیاری از معماران از آن بهره می بردند.
امروزه اما با پیشرفت تکنولوژی علاوه بر طرح های قدیم،  آجر را در انواع پیشرفته با پایه مواد اولیه قوی تر و مستحکم تر و در عین حال زیباترساخته اند و طریقه اجرای آجر در طراحی نمای ساختمان به نحوی تغییرکرد.
به شکلی که امروزه طرح های بیشتر در دسترس معماران و کارفرمایان قرار دارد و مصرف کننده نیز با خیالی آسوده تر و تنوع انتخاب مصالح نمای ساختمانی مواجه است.

اما انتخاب آجر به عنوان مصالح نمای ساختمان، علاوه بر زیبایی باید دارای ویژگیهای ویژه ای نیز باشد که در نوع خود بسیار حائز اهمیت است.

در مبحث طراحی و اجرای نمای ساختمان، آجر نما می بایست عایق صوت و دما باشد و البته از حیث عدم نفوذ رطوبت و آب از مقاومت بالایی برخوردار بوده و در برابر نور خورشید از ماندگاری بالایی برخوردار باشد.

وجه مثبت دیگر آجر نما همخوانی و تطبیق این مصالح با مصالح دیگر در طراحی و اجرای نماهای مختلف اعم از قوسی، گنبدی  و ستون های دایره شکل است‌.
حال تمام این ویژگی ها را میتوان در چند نوع آجر جستجو کرد و درباره آن نوشت چراکه آجر نما انواع مختلفی در طراحی و اجرا نمای ساختمان داشته و هرکدام از آنها دارای مشخصات و خصوصیات خود هستند.

 

آجرنمای شاموتی

این آجر نمای نسوز به اشکال و ابعاد مختلف نظیر مربع و مستطیل در طراحی و اجرای نمای ساختمان ساخته میشود و به رنگ های زرد، زرد متمایل به نارنجی، قهوه ای اخرایی، قهوه ای و نارنجی تیره ارائه می شود‌.

 

آجرپلاک یا آجر قزاقی

نوع دیگر از آجر نما در بحث انتخاب مصالح نمای سختمان مدل پلاک است.
متریال پایه آن در هنگام ساخت خاک رس بوده که با دیگر متریال آمیخته شده و در کوره میپزند.
از خصوصیات منحصر بفرد این آجر در طراحی و اجرای نمای ساختمان مقاومت بالا در برابر تغییرات محیطی و جوی، ضد حریق بودن و ضد شوره زدگی است.

آجر رستیک

در انتخاب مصالح نمای ساختمانی آجر رستک در زمره آجرهای نسوز قرار میگیرد و داری زیبایی و جنسی منحصر بفرد است‌.
بر روی آجر رستیک ناهمواری هایی وجود دارد که در هرچه بیشتر شدن زیبایی نمای ساختمان موثر است.
 

آجر نمای حصیری

آجر نمای حصیری دارای بافتی شبیه به حصیر می باشد  و از این رو حصیری نامیده می شود.
این آجر دارای تنوع بالای رنگ میباشد و استفاده از آن در انتخاب مصالح نمای ساختمان میتواند نمای متفاوتی در ساختمان ایجاد نماید.
بواسطه لایه لعابی مقاومتی مثال زدنی در برابر نور خورشید دارد که از این حیث این آجر را منحصر بفرد میکند.

 

آجر نمای کرکره ای

آجر نمای کرکره ای نیز از زیبایی خاصی برخوردار است.
از آنجا که در ساخت آن از خاک نسوز استفاده میشود خود در برابر حریق تا دمای هزار درجه سانتیگراد مقاوم است.
 از دیگر مشخصات این آجر ضد شوره بودن و مقاومت و استحکام بالای آن در بحث انتخاب مصالح نمای ساختمان هست.

 

آجر نمای لعابی

همانطور که از نامش پیداست پس از ساخت از یک لایه لعاب بر روی آجر لعابی استفاده می شود و مواد اولیه آن همچون آجرهای دیگر مصالح نمای ساختمانی است.

آجرلعابی از مقاومت بالایی در برابر شرایط مختلف آب و هوایی برخوردار است و ثبات قابل توجهی دارد.
از دیگر خصوصیات این آجر رنگ بندی بسیار متنوع و مقاومت در برابر نفوذ آب و رطوبت است.

آجر نما ساختمان

آجر نمای نسوز

این آجر نیز بواسطه جنس خود در بین مصالح نمای ساختمانی، عملکردی شبیه عایق دارد که از اتلاف انرژی در ساختمان جلوگیری میکند.

آجر نسوز نیز به مانند بسیاری از هم دسته های خود در بحث انتخاب مصالح ساختمانی، دارای قابلیت نفوذناپذیری در برابر آب و رطوبت را داراست و در برابر فرسایش و نور خورشید نیز بسیار قوی و مستحکم است.
آجر نسوز در رنگ های مختلف نظیر قهوه ای، قهوه ای روشن، نارنجی، نارنجی متمایل به قهوه ای، زرد، زرد روشن، زرد تیره، خاکستری و طوسی تولید میشود.

به سبب تنوع در رنگ و جنس خاص در نوع آجر نسوز، استفاده از آن در دکوراسیون داخلی بسیار مرسوم است و طرفداران بی شماری دارد.

 

در بحث انتخاب مصالح نمای ساختمانی، موضوع هزینه اهمیت خلصی دارد.  به طور کلی آجرها برحسب چند فاکتور و نشانه درجه بندی و قیمت گذاری می شوند. البته نوع بسته بندی در قیمت آجر و انتخاب مصالح نمای ساختمان بسیار تاثیر گذار است. به عنوان مثال آجری که در سلفون و بسته بندی است گرانتر از آجر باز است. نوع فرآیند ساخت و مدت زمان پخت و البته میزان مصرف گاز والبته مواد اولیه درجه یک نیز در هزینه تهیه اجر و انتخاب مصالح ساختمانی تاثیرگذار است. از دیگر عوامل قیمت گذاری در آجر جنس و رویه، روش اجرا، رنگ بندی آن است که بسیار مورد توجه قرار میگیرد.

 

نمای مینرال

نمای مینرال در طراحی و اجرای ساختمان یک نمای مدرن بوده که از مقاومت و عایق و پوشانندگی با دوام و پایداری بالا در بحث انتخاب مصالح و مواد نمای ساختمان برخوردار است.
مواد تشکیل دهنده مینرال عبارتند از:
۱_ریز دانه های معدنی.
۲_رنگ های طبیعی.
۳_رزین صنعتی.
۴_مواد anti uv.
۵_روان کننده ها وسایرآراینده های دیگر.

ترکیب این مواد با یکدیگر پس از اجرا و خشک شدن نمای سنگ گرانولیت به خود میگیرد.

مینرال معمولا به دو روش در مصالح نمای ساختمان اجرا میشود‌ روش ماله و روش استفاده از نازل.
از نامشان کاملا ماهیت اجرایی و روش اجرا پیداست و طرق آن با شنیدن نامشان کاملا به ذهن متبادر میشود‌.
نمای مینرال بر روی تمامی سطوح اعم از گچ، سیمان، بتون، سنگ، پلاستیک، شیشه، فلز و… قابلیت اجرا در مصالح نمای ساختمانی دارد.
این نما معمولا برای رستوران ها و برج ها،باشگاه ها و ویلا اجرا میشود و از اندازه ها و دانه بندی های زیر تشکیل شده است‌.

۱_میکرودانه.
۲_ریزدانه.
۳_متوسط دانه.
۴_درشت دانه.

در انتخاب مصالح نمای ساختمانی مینرال رنگ های بسیار متنوعی دارد و از خصوصیات و قابلیت های زیادی بهره میبرد.

مزایای استفاده از مینرال

۱_سرعت بالا در اجرا
یکی از مزایای بسیار مورد توجه در نمای ساختمانی مینرال سرعت بالای اجرای آن است.
به شکلی که اگر یک نصاب آجر یا سنگ در روز ۵ الی ۱۵ متر کار میکند یک اپراتور مینرال میتواند ۵۰ الی ۷۰ متر در یک روز عادی با شرایط طبیعی نصب داشته باشد و از این حیث بسیار قابل توجه است.

۲_صرفه اقتصادی
یکی از بزرگترین معضلات هنگام ساخت یک بنا بی شک مسئله هزینه اجرای نما است که چون معمولا در مقطع نهایی پروسه ساخت قابلیت اجرا دارد با مسئله کمبود بودجه مواجه میشود.
یکی از پتانسیل ها در نمای مینرال بی شک صرفه اقتصادی و هزینه متعارف آن بین مصالح نمای ساختمان است که این متریال را در میان بسیاری دیگر متمایز میسازد.
[2/23, 2:37 AM] گروه معماری پیلک: ۳_مقاومت در برابر نور خورشید:
همانطور که پیشتر به آن اشاره شد نمای مینرال از آنجا که از مواد پایه ای همچون دانه های طبیعی و ریز دانه های صنعتی بهره میبرد قابلیت مقاومت در برابر اشعه نور خورشید را دارا میباشد.

۴_سبک سازی سازه
یکی دیگر از موارد منحصر بفرد این نما سبک بودن آن در بین مصالح نمای ساختمان است که به سبک بودن سازه نیز کمک شایانی کرده و در برابر زمین لرزه ها سازه از مقاومت و سبکی خاصی بهره مند خواهد شد.

 ۵_در صورت استفاده از پودرهای آنتی استاتیک ذرات معلق گردو غبار را جذب نمیکند.

۶_بدلیل عدم استفاده از مواد نفتی و سمی دوست محیط زیست است.

۷_در رنگ ها و اشکال مختلف در بازار موجود میباشد.

۸_در صورت استفاده از پودرهای آنتی باکتریال نسبت به قارچ و جلبک مقاوم است.

۹_ قابلیت ضداشتعال دارد.

اینها از مهمترین و بهترین نکات و مشخصات نمای مینرال در میان مصالح نمای ساختمان بود که بیان شد.

نمای مونولیت

جهت انتخاب مصالح نمای ساختمان مونولیت متریالی بسیار زیبا و در عین حال سبک است که برای اجرا و استفاده در نمای ساختمان بکار میرود. متریالی متشکل از ذرات سنگ مرمر، گرانیت، کوارتز و رنگ های طبیعی ست که به دو صورت ماله استیل و سبک پاششی اجرای آن انجام میشود.

همانطور که پیشتر آمد یکی از مهمترین شاخصه های این متریال سبک بودن آن در بین مصالح نمای ساختمان است که این مهم در سبک تر شدن وزن سازه در مقابل حوادثی همچون زمین لرزه بسیار مهم و اساسی است.

اما سبک بودن فقط بخشی از محاسن این متریال کاربردی ست و در کنار آن میتوان به چند قابلیت شاخص دیگر نیز در میان مصالح نمای ساختمان اشاره داشت: 

۱_قابلیت ترمیم و تعمیر داشتن این متریال از نکات بسیار مهم آن بشمار میرود؛ به شکلی که مثلا در استفاده سنگ در نما هنگامی که بخشی از سنگ های بکار برده شده دچار شکستگی یا آسیب دیگر شوند شما عملیات خاصی برای رفع و تعمیر آن پیش رویتان است اما در مصالح نمای مونولیت این شاخصه اسباب راحتی شما را فراهم میکند.

۲_هزینه پایین
که میتواند خود بخش اعظم چالش های یک کارفرما هنگام انتخاب نما را از بین ببرد و این متریال به نسبت دیگر مصالح نمای ساختمان از این قابلیت بهره میبرد.

۳_ غیر فابل نفوذ بودن آن در برابر آب و رطوبت
 اگر میزان سیلیکون و رزین اکریلیک به کار رفته در مصالح نمای مونولیت
  به اندازه باشد میتواند این قابلیت مهم و بسیار شاخص را افزایش دهد.

۴_ مقاومت در برابر تغییرات آب و هوایی
قابلیت دیگر مونولیت همین مقاومت و ثبات نمای مونولیت در بین مصالح نمای ساختمان است که در تعریف فعلی به آن اشاره شد.
در کنار این مهم عمر و دوام طولانی و مقاومت بالا در برابر ضربه را نیز اضافه کنیم تا مجموعه محاسن متریال نمای مونولیت در بین مصالح نمای ساختمان خوب تکمیل گردد.

 

نمای اتیکس

جهت انتخاب مصالح نمای ساختمان، نمای اتیکس نوعی از مجومعه نماهای عایق دار بدنه خارجی ساختمان است که بر روی اکثر دیوارهای تمام شده اعم از بنایی، بتونی، چوبی، آجری و …. قابل اجراست.

متریال نمای اتیکس به خودی خود قابلیت و نقش سازه ای ندارد و دیوار پشت کار و زمینه خود میبایست ایستایی مکانیکی لازم را فراهم کند.
این سامانه کامپوزیت عایق بندی حرارتی خارجی راه حلی ایده آل برای صرفه جویی در مصرف انرژی و عایق بندی گرمایی قابل تحمل دیوارها یا روکش های خارجی میباشد.
صفحه عایق در اتیکس از پلی استایرن و پشم صنعتی که محکم به سطح خارجی دیوار چسبیده میشود.

اتیکس در ظاهر شباهتی زیاد به گچ و سیمان دارد؛ اما یک سامانه پوششی خارجی ست و نگهداری از ان بسیار متفاوت از گچ و سیمان در مصالح نمای ساختمان است.

متریال اتیکس به جهت پایه و بنیان خاصی که دارد میبایست توسط افراد مجرب و کارآزموده به مرحله اجرا برسد.

از مزایای نمای اتیکس میتوان به این نکات اشاره داشت:
۱_ضد حریق بودن و فاقد دود.
۲_مقاومت در برابر قارچ و جلبک.
۳_پردازش سهل و بسیار سریع.

اما متریال نمای اتیکس بسیار مفید، در جهت عایق بندی حرارتی معایبی نیز دارد که شاید بتوان به این نکات شاخص اشاره داشت:

۱_قیمت بالا.
۲_سختی کار طراحی.
۳_اتصالات زیاد.
۴_نیازمند به مراقبت بیشتر نسبت به دیگر متریال.

در بین مصالح نمای ساختمان اتیکس بسته به ابعاد ساختمان و انتخاب جزئیات و اجزا و البته نوع اجرا، دستمزد مجریان و نصب ابزارهای مختلف هزینه های مختلفی دارد.

در طراحی و اجرای نمای ساختمان،  معمولا از مصالح نمای ساختمان اتیکس برای اطراف ساختمان و در دیوارهایی که در مجاورت ساختمان های دیگر باشد استفاده میشود.

کنیتکس

نما کنیتکس ساختمان

جهت انتخاب مصالح نمای ساختمان کنیتکس نوعی رنگ است و براساس ترکیباتی که دارد میتوان به عنوان  پوششی مناسب برای دیوارهای داخلی و خارجی از آن در طراحی و اجرای نمای ساختمان بهره برد.

کنیتکس به چند نوع روغنی، پلاستیک و اکرلیک تقسیم میشود.

کنیتکس در ماهیت و ساختار دارای بافت هایی ست که از نظر اندازه، رنگ و طرح بسیار متفاوت هستند.

ترکیبات و دانه بندی در رنگ های کنیتکس به سه دسته تقسیم میشود:
۱_ریزدانه.
۲_دانه متوسط.
۳_دانه درشت.

همانطور که گفته شد کنیتکس بر اساس ترکیب، پایه و حلال ها انواع مختلف دارد: 

پلاستیک
برای داخل ساختمان و مکان هایی که در معرض آب نباشد مورد استفاده قرار میگیرد.

از مزیت های مهم آن در میان مصالح نمای ساختمان عدم وجود بوی نامطبوع و عدم اشتعال و خشک شدن سریع و رقیق شدن آن با آب است.
البته کنیتکس پلاستیک به جهت آب گریز بودن رطوبت را زود به خود جذب میکند و حالت چسبندگی خود را از دست میدهد.

ترکیبات کنیتکس عبارتند از :
انواع رزین های کوپلیمر، الیاف های مصنوعی در درجه های مختلف، آب، پرلیت و آمونیاک ضد قارچ و ضد رویه.

استفاده از کنیتکس بصورت پاششی انجام میشود و مدت زمان خشک شدن آن ۶ ساعت است.
پوشاننده ترک و شکاف های ناشی از انقباض و انبساط است و پس از ۶ تا ۷ روز استحکام نهایی آن در نمای ساختمان ایجاد میشود‌.

 

کنیتکس روغنی

از این نوع رنگ هم برای نمای داخلی و هم برای نمای خارجی استفاده میشود.
در میان مصالح نمای ساختمان این نوع کنیتکس بوی بد و نامطبوعی دارد و دیر خشک میشود و از آنجا که با بنزین رقیق میشود کمی در زمان اجرا خطرناک است.
اما خب مسلما محاسنی دارد که در ادامه به آنها اشاره خواهد شد: 

۱_در برابر ترک خوردگی و پوسته شدن کاملا مقاوم است.
۲_بدلیل استفاده از رزین های الکیدی در برابر بارندگی، تابش آفتاب و اشعه ماورابنفش مقاوم است.
۳_قابل شستشو است.
۴_بر اساس دانه های پرلیت چسبندگی زیادی دارد.

در کنیتکس روغنی استحکام نهایی پس از سه هفته مشخص میشود.

 

کنیتکس اکرلیک

ترکیب رنگ مصالح نمای ساختمانی کنیتکس اکرلیک از موادی چون اکرلیک، الیاف های مصنوعی در گریدهای مختلف، آب شرب، اکسید زنگ، بی کربنات کلسیم در مش های مختلف، پود تالک، فرمالین و مواد ضدقارچ و ضد یخ  است.
کنیتکس اکرلیک توسط پمپ پاشیده میشود و از حیث استفاده آسان بسیار قابل توجه است.
پوشش مناسبی دارد.
زود خشک میشود و بوی نامطبوع ندارد اما کمی غبار پذیر است. 

بطور کلی نمای کنتیکس در میان مصالح نمای ساختمانی دارای ویژگی های خاصی ست که از آن جمله میتوان به موارد زیر اشاره نمود:

۱_پوشش خوب خصوصا در ترک ها و…
۲_بدون بوی نامطبوع.
۳_چسبندگی مناسب.
۴_ضد قارچ بودن و…

اما معایبی همچون خطرناک بودن بواسطه ترکیبات اشتعال زا و عدم مقاومت در برابر نور خورشید هم دارد که میتوان آنها راهم در میان انتخاب مصالح نمای ساختمانی مدنظر قرار داد.

 

نمای شیشه ای

نما شیشه ای ساختمان

در میان انتخاب مصالح نمای ساختمان اجرای نمای شیشه ای به سه روش انجام میشود که در ادامه با ذکر این روش ها به بررسی آنها نیز خواهیم پرداخت.

۱_اسپایدر.
۲_دوجداره بدون فریم یا(فریم لس).
۳_کراتین وال.

اجرای نما به شیوه اسپایدر در نمای ساختمان از استانداردترین روش ها در این سبک از نما است چرا که بسیاری از معایب در حوزه اجرای نمای شیشه در ساختمانهای مدرن را کاهش داده است.

از ویژگیهای بارز این سبک از اجرا میتوان به:
۱_استفاده از شیشه های ضدتشعشع نور خورشید در مناطق با سطح آفتاب گیر.
۲_استفاده از شیشه دوجداره و لمینیت دوجداره اشاره داشت.

دوجداره بدون فریم:
از زیباترین انواع نمای شیشه در مصالح نمای ساختمان این نوع و سبک است.
از آنجا که در اجرای سبک فریم لس از شیشه های یکپارچه استفاده میشود و سطح یکنواختی در تماشای آن به چشم می آید این سبک یکی از زیباترین شیوه های اجرای نمای شیشه ایست.

در این نوع از اجرا فریم های دور شیشه دیده نمیشود.
عایق رطوبت،حرارت و صدا است  و در کل از بهترین نوع متریال و سبک های اجرای نمای شیشه به حساب می آید.

نمای شیشه کرتین وال.
بطور کلی این مصالح نمای ساختمان با نمای شیشه ای از سه شکلِ زیر برخوردار است:
۱_درپوش دار.
۲_نیمه در پوش دار.
۳_فول فریم لس.

اما یکی از مهمترین معایب شاخص در اجرای نمای شیشه ای در انتخاب مصالح نمای ساختمان تابش مستقیم نور خورشید است که این سبب مصرف بیشتر انرژی در ساختمان هایی ست که از این سبک در طراحی و اجرای نمای ساختمان استفاده میکنند.
اما برای برطرف کردن این نقیصه در مصالح نمای ساختمان میتوان از شیشه های رنگی یا پرده های داینامیک استفاده کرد.
از عیوب دیگر کثیف شدن نمای شیشه در میان مصالح نمای ساختمان به هنگام بارش باران و البته گردوخاک است که از زیبایی نما از داخل ساختمان میکاهد.
برای رفع این نقیصه نیز میتوان از سایبان استفاده کرد و تا حد زیادی از بروز این مشکلات در نمای ساختمان جلوگیری بعمل آورد‌.

هنگام انتخاب مصالح نمای ساختمان به امر نگهداری نما هم باید توجه داشت. لازم به ذکر است که میبایست نمای شیشه ای را هر ۶ ماه یکبار نظافت کرد و این هم از قواعد حفظ و نگهداری نمای شیشه ای ست‌.

 

نمای چوب

نما چوبی ساختمان

در انتخاب مصالح نمای ساختمان یکی از زیباترین نماها به سبب جذابیت و گرمابخشی آن نمای چوب است‌.
مصالح نمای ساختمانی چوب ذاتا دارای زیبایی ست و در عین حال در برابر عواملی همچون سرما و گرما و روطوبت میتواند بسیار خوب عمل کند و باعث تثبیت حرارت شود.

در گذشته های دور استفاده از نمای چوب در طراحی و اجرای نما بسیار متدوال و مرسوم بود اما با گذشت زمان و رسیدن به عصر تکنولوژی و ورود بسیار مصالح دیگر به صنعت نما و انتخاب مصالح نمای ساختمان استفاده از چوب کمتر شد.
اما همچنان از مواد مورد استفاده در بسیاری از نقاط ساختمان برای تحمل فشار و اجرای صحیح بسیاری از بخش ها چوب است و نمیتوان وجود مفید آن را در میان مصالح نمای ساختمان نادیده انگاشت.

در انتخاب مصالح نمای ساختمان از چشم نوازی و زیبایی آن که بگذریم ماده چوب قابلیت رنگ آمیزی و آمیختگی زیاد با رنگ دارد و این تنوع رنگ آمیزی و رنگ پذیری آن را از بسیاری متریال دیگر در مصالح نمای ساختمان مجزا میکند.

اصولا از سه نوع چوب با عناوین زیر در نما استفاده میشود: 
۱_سرو.
۲_صنوبر.
۳_کاج

در انتخاب مصالح نمای ساختمان و در بخش بام، از چوب سدر استفاده میشود که در برابر نورخورشید، آب و پوسیدگی مقاومت دارد.

چوب یکی از بهترین مواد طبیعی ست که میتوان در بسیاری از صنایع و حوزه ها از جمله صنعت ساختمان و انتخاب مصالح نمای ساختمان از آن بهره برد اما در بحث مقاوم سازی در برابر بسیاری از فعل و انفعالات مانند گرما و سرما و رطوبت باید آن را با روغن داغ و حرارت در اجرای نمای ساختمان فرآوری کرد.

ترموود

در مبحث انتخاب مصالح نمای ساختمان با ترموود از متریال بسیار خالص و طبیعی ست و از دیگر ویژگی های آن میتوان به ثبات ابعاد، سبکی و ماندگاری آن در شرایط بد آب و هوایی اشاره داشت.

اصولا کیفیت ترموود به عواملی همچون:
۱_مواد اولیه.
۲_میزان حرارت.
۳_انجام عملیات ترو استاندارد
بستگی دارد. 

از مهمترین نوع چوب در مصالح نمای ساختمانی ترمو چوب فنلاندی ست.
جهت انتخاب مصالح نمای ساختمانی چوب های شمال این کشور بدلیل تراکم بالا و آب و هوای مناسب دارای کیفیت بهتری نسبت به چوب جنوب است و بهتر است که در نما از ترمو شمال فنلاند استفاده شود.

 

بطور کلی فرآیند ترمو استاندارد به سه روش زیر انجام میشود: 

۱_میزان حرارت.
۲_روند افزایش و کاهش حرارت.
۳_طول مدت حرارت دهی.

در طول انجام فرآیند انتخاب مصالح نمای ساختمان میبایست چوب با استاندارد ترمو فنلاند انجام شود و این فرآیند مورد تایید قرار گیرد.
که اگر چنین نشود از بسیاری قابلیت های چوب کاسته و با گذشت زمان و ایجاد ترک در سطح و بطن چوب این ماده در معرض تخریب در مواجهه با بسیاری از عوامل محیطی قرار گرفته و دیگر قابلیت استفاده نخواهد داشت.

 

پنل های کامپوزیت

نما کامپوزیت

هنگام انتخاب مصالح نمای ساختمان ورق کامپوزیت که در نمای کامپوزیت مورد استفاده قرار میگیرد با ضخامتی از ۴ تا ۵ میلیمتر است و از مصالح زیر تولید میشود:

دولایه ورق آلومینیوم.
یک لایه هسته مرکزی از جنس پلی اتیلن و یا مواد معدنی ضد حریق.

یک پوشش از نوع رزین بر روی لایه آلومینیوم یا همان pvdf

اما اگر  بخواهیم هنگام طراحی و اجرای نما ورق های کامپوزیت را از لحاظ مشخصات فنی نیز بررسی کنیم به این موارد میرسیم:

۱_سبک بودن.
۲_ ایجاد یک نوع خاصیت آکوستیک
۳_شکل پذیری
۴_تنوع در رنگ
۵_مقاومت در برابر آتش
۶_ضدزلزله بودن به جهت عملکرد یکپارچه در هنگام وقوع زلزله.
۷_قابل آبندی بودن
۸_عدم نیاز به شستشو
۹_قابلیت تعویض هرکدام از پنل ها بدون آسیب رسانی به سایر پنل ها.

 

مزایای نمای کامپوزیت

مقاومت در برابر تغییرات محیطی و شرایط آب و هوایی

یکی از مهم ترین مزایای ورق آلومینیوم هنگام انتخاب مصالح نمای ساختمان مقاومت و استحکام آن در برابر تغییرات و شرایط آب و هوایی ست که از این حیث آن را در مقابل بسیاری از متریال نما متمایز مینماید‌. به سبب آنکه نور خورشید در برخورد با نمای کامپوزیت منعکس میشود حرارت را در خود نگه نمیدارد و این یکی دیگر از مهمترین مزایای مصالح  نمای ساختمان است. بنابراین نمای کامپوزیت قابل استفاده در مناطق گرمسیر با درجه حرارت بالا  است. اما از آنجا که ورق کامپوزیت میان مصالح نمای ساختمان دارای یک لایه پلی اتیلن است نوعی سد حرارتی ایجاد میکند که منجر به صرفه جویی در مصرف انرزی و بهینه سازی در مصرف آن میگردد.

یکی دیگر از مرایای نمای کامپوزیت ،  قابلیت های پانل های کامپوزیت در انتخاب مصالح نمای ساختمان عدم تغییر رنگ است.وزن بسیار سبک نیز قابلیت دیگر مصالح نمای کامپوزیت است. از ویژگی های دیگر این متریال وزن سبک نمای کامپوزیت است که منجر به عدم وارد ساختن بار اضافی به سازه میشود‌.و این مهم در میان مصالح نمای ساختمان هنگام زلزله نیز کمک شایانی به مبحث کاهش ورود نیروی زلزله به بنا میشود و ایمنی بیشتری را میان مصالح نمای ساختمان به ارمغان می آورد.

اما از آنجا که پانل کامپوزیت بصورت آماده در بازار وجود دارد حمل آسانتری از فروشگاه تا پای کار و از پای کار تا مرحله نصب خواهد داشت و البته به سرعت تکمیل بنا نیز کمکی در خور خواهد کرد که این در گرو بهره گیری از گروهی متخصص در مرحله طراحی و اجرای نما دارد.

 

عایق صوت و حرارت

همانطور که پیشتر اشاره شد در ساخت پانل های کامپوزیت از یک لایه پلی اتیلن بین دو ورق آلومینیوم بهره میبرند که این روش و اصل متریال مورد اشاره سبب میشود این پانل ها به نوعی عایق حرارتی و صوتی تبدیل شوند؛ اما از آنجا که خود آلومینیوم ماده ای مقاوم در برابر حرارت است هنگامی که در معرض آتش قرار میگیرد تغییر شکل نخواهد داد.
اما این متریال از قابلیت مقاومت در برابر نم و رطوبت نیز برخوردار است.

تنوع رنگ

به سبب متریال مورد استفاده در پانل های کامپوزیت این محصول قابلیت رنگ پذیری بالایی دارد و از این رو در بحث رنگ آمیزی و ارائه کاملا با تنوع رنگی همراه است.

 

قابلیت سوراخ کاری و برش کاری

در میان مصالح نمای ساختمان از آنجا که نمای کانپوزیت بسیار منعطف هستند نه محدویت در شکل پذیری دارند و نه در سوراخ کاری.

معایب ورق های کامپوزیت

در انتخاب مصالح نمای ساختمان ورق های کامپوزیت علیرغم تمامی محاسن معایبی نیز دارد.
به عنوان مثال قیمت بالای این محصول در خرید و البته در اجرا یکی از معایب قابل توجه است.
ضربه پذیری و نیاز به نیروی متخصص برای نصب از دیگر معایب آن در میان مصالح نمای ساختمانی قلمداد میشود.
همچنین میتوان به امکان لانه کردن و رشد حشرات در شکاف های آن اشاره داشت که این نیز از معایب قابل توجه در بحث مصالح نمای ساختمان محسوب میشود.

 

موارد استفاده از نمای کامپوزیت

۱_دکوراسیون داخلی و خارجی نمای ساختمان.
۲_استفاده در سقف های کاذب.
۳_در بازسازی نمای ساختمانهای فرسوده.
۴_دیواره تونل ها و راههای مسقف.
۵_ساخت مخازن.
۶_استفاده در نمای ساختمانهای تجاری.
۷_پارتیشن های داخلی و خارجی.
۸_نمای ساختمان مسکونی.
۹_استفاده در ساختمان های اداری.

 

اجرای نانو روی نما

در زمینه انتخاب مصالح نمای ساختمان نانو تکنولوژی جدیدی است که چندین سال است در بسیاری از صنایع و علوم مورد استفاده قرار میگیرد‌.

در اینجا اما متناسب بامبحث انتخاب مصالح نمای ساختمانی در پروسه طراحی و اجرای بنا استفاده از این ماده در صنعت ساختمان و مشخصا نما را مورد توجه قرار میدهیم.

تا پیش از این برای حفاظت از بنا از رزین های صنعتی بهره میبردند که علاوه بر بو ظاهر کاملا ملموس آن لایه ای ضخیم راهم بر نما بجا میگذاشت و این برای بسیاری از طراحان و کارفرمایان مورد پسند نبود.
تا اینکه پای نانو به مبحث مصالح نمای ساختمان نیز باز شد و این ماده مفید در حوزه طراحی و اجرای نما نیز مورد استفاده قرار گرفت.

از مهمترین ویژگی های نانو عبارتند از:

۱_عایق صوت و دما بودن.
۲_ماندگاری بالا.
۳_ضد رطوبت بون.
۴_مقاومت در برابر آلودگی.
۵_نازک و نامرئی بودن.
۶_مقاومت در برابر اشعه خورشید.
۷_مقاومت در برابر شستشو و.‌‌‌..

اما در این بین میتوان به عمر بالای متریال در صورت استفاده از نانو هم اشاره داشت.
به عنوان مثال اگر یک نما قابلیت ماندگاری از ۱۵ تا ۱۸ سال را داراست در صورت استفاده از مواد نانو میتواند حتی تا ۲۵ سال عمر کند و این یکی از قابلیت های ویژه این ماده مفید در انتخاب مصالح نمای ساختمان است.

استفاده از نانو در انتخاب مصالح نمای ساختمان میتواند از شوره زدن در نما جلوگیری کند و این در حالیست که لایه نانوئی که بر روی نما استفاده میشود نه خاصیت آلایندگی دارد و نه قابل مشاهده و لمس است.

 

سنگ نمای ساختمان

نما سنگ ساختمان

اصولا در انتخاب مصالح نمای ساختمان عنوان سنگ های تزیینی به سنگ هایی اطلاق میشود که قابلیت برش و حک کردن نقوش بر آنها وجود داشته باشد.
استفاده از سنگ در مصالح نمای ساختمان سبب ایجاد زیبایی و مقاومت بالا در سازه نیز میشود.

 گرانیت همچون آهن محکم است و حجم بسیار بالایی دارد و این امر در طراحی و اجرای نمای ساختمان سبب جذب کمتر آب میشود.
مرمریت و تراورتن نیز دو نوع دیگر از مصالح سنگ نمای ساختمان میباشند که تنوع رنگی و طرح آن ها زیاد بوده و در بسیاری از اماکن مورد استفاده قرار میگیرند.

در انتخاب مصالح نما به شیوه سنگ میتوان از سنگ هایی گرانقیمت همچون تراورتن و مرمر استفاده شود که در این بین سنگ تراورتن که به شیوه بی موج در کارخانه مورد بهره برداری قرار میگیرد بسیار بهتر و شایع تر است.

مزایای نمای سنگ تراورتن

۱_دارا بودن بازه رنگی روشن.
۲_ساب پذیری بالا و تراش پذیر.
۳_مقاومت بالا در شرایط آب و هوایی.
۴_وجود منابع و معادن فراوان برای استخراج.

از نکات مهم هنگام انتخاب مصالح نمای ساختمانی و استفاده از مصالح نمای سنگ چگونگی طراحی این نما است. طراحی از اولین قدوم استفاده از نمای سنگ است و یک طراح خوب میتواند با طرحی خوب و منحصر بفرد نمایی با شکل و فرم خاص ارائه دهد. اما دیگر نکته شاسی کشی بسیار قوی و خوب در هنگام اجرای نمای سنگ است، بطور کلی برای اجرای مناسب و اصولی یک نمای سنگی میطلبد یک شاسی کشی قوی و رابیتس کاری مناسب انجام شود.

از آنجا که انتخاب مصالح نمای سنگ بواسطه متریال قوی استفاده شده در آن، یعنی سنگ، یک نمای سنگین محسوب میشود بنابراین اجرای صحیح و بجای شاسی کشی نقش بسیار حائز اهمیتی را در مبحث اجرای آن ایفا میکند. 

دیگر مزیت مهم و در خور توجه شاسی کشی منطقی و اصولی نقش موثر آن در انعطاف پذیری ساختمان است به نحوی که در برابر زمین لرزه ساختمان را از بعد مذکور کاملا ایمن میسازد. هرچند که نمای سنگی ذاتا باعث مقاومت و استحکام بنا میشود اما شاسی کشی مناسب استحکام آن را بیشتر خواهد کرد‌.

 

نمای سیمانی

زمانی پیش می آید که در انتخاب مصالح نمای ساختمان به جهت گران بودن مصالحی همچون سنگ و ابزارهایی که در بالا از آنها نامبرده شد طراح یا مجری برای اجرای نمای شیوه نمای سیمانی را انتخاب میکنند. 
در این روش از اجرای مصالح نمای ساختمانی، سیمان به عنوان لایه ای بر روی شاسی های کشیده و تعبیه شده استفاده میکنند.
اما این شیوه مصالح نمای ساختمان علیرغم صرفه اقتصادی معایبی را با خود به همراه دارد که از مهترین آن عمر کم و مقاومت پایین این شیوه است.
بهره گیری از یک سیمان کار متخصص به همراه دستیارانی مجرب میتواند در اجرای مصالح نمای سیمانی ساختمان کمک شایانی داشته باشد.
درست است که سیمان مصالحی قابل انعطاف و شکل پذیر است اما نمیتواند جایگزین مصالحی همچون سنگ در بحث استحکام و مقاومت باشد و درخشش و بازه رنگی سایر مصالح نمای ساختمانی را نیز در خود ندارد.
لازم به ذکر است که در انتخاب مصالح نمای ساختمان سبک بودن مصالح نمای ساختمان سیمانی از استحکام بنا میکاهد و مزیت ویژه ای که استفاده از مصالحی همچون سنگ در مبحث انتخاب مصالح نمای ساختمانی دارد را بکارگیری مصالح سیمان ندارد.

 

سنگ مصنوعی در نمای ساختمان

سنگ مصنوعی متریالی زیبا و مقاوم است که جایگزینی مناسب برای سنگ طبیعی، ترکیبی از سیمان، آب، آگرگات، پودر سنگ و خاک طبیعی می باشد و این روزها بیش از قبل مورد توجه قرار گرفته و در طراحی داخلی مورد پسند بسیاری از معماران و مصرف کنندگان است.

این متریال علاوه بر سهولت در اجرا و زیبایی معمولا از قیمتی در حدود یک سوم سنگ طبیعی برخوردار است البته تنوع و شکل پذیری آن در هنگام تولید از دیگر مزیت های این محصول تلقی می شود.

سهولت در نظافت از دیگر مزایای سنگ مصنوعی ست و در کنار آن، ضدگرد و خاک بودنِ سنگ مصنوعی این متریال را از دیگر کالاهای مشابه و نظایر مصنوعی خود، متمایز نموده است.
سنگ مصنوعی بر خلاف سنگ طبیعی براحتی در فضای داخلی و خارجی اجرا و با چسب های مخصوص توسط نصاب ماهر نصب می شود.

سنگ مصنوعی ضدحریق و ضد ضربه بوده و شیار پذیر است که این قابلیت در سنگ طبیعی دیده نمیشود و در بسیاری از نقاط که مستلزم ایجاد شیار هستند کار را برای اجرا و نصب راحت میکند.

سنگ مصنوعی در مجاورت موادغذایی عامل هیچگونه مسمویت و آلودگی نیست و مواد غذایی در مجاورت با سنگ مصنوعی با فساد و آلودگی مواجه نمی شود و این از دیگر مزیت های این متریال قابل اتکا و اعتناست.

 


پایان مطلب


 

 

مطالب پیشنهادی مرتبط با این مطلب 

 

نوشته های مرتبط

ارسال یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید