ترین طبقه ساختمان در زلزله کدام است 1

“امن ترین طبقه ساختمان در زلزله” کدام است؟

در پاسخ به این سوال که امن ترین طبقه ساختمان در زلزله کدام طبقه است؟ باید گفت که خطر و احتمال آسیب به ساکنان هر کدام از طبقات ساختمان هنگام زلزله متفاوت است، بنابراین توصیه می‌شود هر طبقه متناسب با موقعیت خود به زلزله واکنش نشان دهند. به گفته برخی از کارشناسان در هنگام زلزله طبقات بالاتر امن تر از سایر طبقات ساختمان می باشند. در ادامه توضیحات کاملی در این باره به شما داده ایمبا توجه به اینکه کشور ایران یکی از مناطق زلزله خیز جهان به شمار می‌آید، آگاهی از امن ترین طبقه ساختمان در زلزله برای ساکنان امری الزامی و هوشمندانه است. به همین منظور اگر قصد خرید آپارتمان در تهران را دارید، وبسایت آقای املاک با مشاوران حرفه ای خود شما را در این امر کمک خواهد کرد.

 

هرچند که پیشگیری از زلزله و یا پیش بینی آن از توانایی انسان خارج است، اما می‌توان با تدبیر و اقدامات درست از خسارت‌های مالی و جانی بهترین پیشگیری را به عمل آورد. شایان به ذکر است که حفظ امنیت و سلامت ساکنان ساختمان‌های بلند و آپارتمان‌ها منوط به ساختار محکم و رعایت اصول استاندارد در ساخت آن‌ها است

 

طبقه همکف

در هنگام زلزله ماندن در طبقه همکف برج و ساختمان‌های بلند ریسک بالایی دارد چرا که احتمال زیر آوار ماندن در آن بالا است‌. بنابراین اگر ساکن طبقه همکف هستید یا در هنگام زلزله در طبقه همکف قرار داشتید، مکانی امن پیدا کرده و پناه بگیرید. در طبقلت همکف بهتر است در کنار ستون، زیر میز و کنج دیوارهای اصلی قرار بگیرید. همچنین ساکنان طبقه همکف می‌توانند در صورت امکان به پناهگاه رفته تا از جان خود محافظت کنند.

طبقات میانی

طبقات میانی ساختمان‌ها در هنگام زلزله از ایمنی متوسطی نیز برخوردار هستند البته به شرط آنکه ساختمان با متریال باکیفیت و به طور استاندارد ساخته شده باشند. یکی از نقاط امن برای ساکنان طبقات میانی هنگام زلزله، پناه گرفتن در کنج دیوار اصلی، زیر میز و نزدیک ستون‌ها است. برخلاف باور عموم فرار از طبقه‌ وسط و آمدن به طبقات پایین خطر بیشتری را برای افراد به همراه دارد. بنابراین در صورت امکان به طبقات بالاتر رفته و از خطر در امان بمانید.

طبقات بالا

اگر ساکن طبقات بالای ساختمان هستید در هنگام زلزله بهتر است در همانجا مکانی امن پیدا کرده و پناه بگیرید‌. برخلاف تصور بسیاری از افراد که هنگام زلزله به طور غریزی به طبقات پایین‌تر فرار می‌کنند، ماندن در همان طبقه بهترین کار برای حفظ جان شما است.

به گزارش خبر آنلاین؛ ایران ششمین کشور زلزله خیز جهان است که ۹۰ درصد خاک آن بر روی گسل های زلزله واقع شده است. در یک دهه گذشته، آمار وقوع زلزله در کشور ما، در حدود ۹۵۰ عدد بوده است که از این آمار به طور متوسط، هرسال یک زلزله ۶ ریشتری و هر ۱۰ سال یک زلزله ۷ ریشتری، به وقوع پیوسته است و باعث شده است ایران از حیث آمار کشته شدگان زمین لرزه، در رده چهارم دنیا قرار بگیرد

تجربه و مشاهدات ثابت کرده است که ساختمان هایی که طبقات بالایی آن ها شکلی منظم دارند، در مقابل ساختمانهایی که طبقات بالایی آنها دارای شکست و یا عقب نشینی است، مقاومت بیشتری در برابر لرزشهای حاصل از زمین لرزه از خود نشان می دهند؛ بنابراین توجه به این نکته نیز در هنگام طراحی ساختمان حائز اهمیت است.

خبر آنلاین در ادامه گزارش خود اینگونه نوشت که: در تخریبات ناشی از زلزله های گذشته، آمارها این موضوع را نشان می دهند که اکثر این تخریبها به دلیل مقاوم نبودن ستونها و شکست آنها بوده است که این موضوع میتواند به دلایلی مانند تخریب بتن و یا ناکافی بودن تعداد گره ها در مکان های مشخص بوده باشد. از طرف دیگر، استفاده اصولی از تیرآهن های با کیفیت و استاندارد نیز در استحکام ستونها، نقش دارد

به طور کلی میزان امنیت امن ترین طبقه ساختمان در زلزله به استحکام آن بستگی دارد. با این اوصاف استفاده از مصالح ساختمانی استاندارد و محکم امری هوشمندانه و الزامی است که نباید از آن غافل شد با توجه به تکنیک ها و روشهای امروزی میتوان از آسیبهای ناشی از خرابی ساختمان، تا حد زیادی جلوگیری کرد. در کنار روشها، تکنیک ها و اصول ساخت ایمن، استفاده از ابزارها و مصالح ایمن و استاندارد هم، نقش بسیار مهمی را در این زمینه بازی می کند.

و در نهایت اجتناب از خرید و تهیه مصالح تقلبی و غیر استاندارد به دلیل قیمت کمتر، مساله بسیار مهمی در تامین ایمنی ساختمان است. در کنار این موارد، اجرای صفر تا صد کار توسط افراد متخصص و مجرب نیز مساله حائز اهمیتی است تا بتوانیم با رعایت تمام این موارد، شاهد کمترین میزان آسیب از وقایع طبیعی مانند زلزله باشیم.

 

 


پایان مطلب


 

لینک های مفید و مرتبط

 

نوشته های مرتبط

ارسال یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

Bespar Reportaj Services