تولید شیشه سکوریت و امنیت آن 1

شیشه سکوریت که با نام شیشه ایمنی هم شناخته می‌شود در فضاهای بسیار بزرگ و کوچک قابل بکارگیری است اما مانند هر چیز دیگری محدودیت ابعاد هم دارد. بسته به کوره‌ای که شیشه در آن سکوریت می‌شود ابعاد آن هم متغییر خواهد بود. اگر در انتخاب برند شیشه خود دقت کنید قطعا می‌توانید به بزرگترین ابعاد شیشه دست پیدا کنید و به برش یا اتصالات زیادی نیاز پیدا نخواهید کرد. در این مطلب به بررسی ابعاد استاندارد شیشه سکوریت و راهکارهای برش آن می‌پردازیم. 

 

چرا همه به دنبال تهیه شیشه سکوریت هستند؟

ایمنی این شیشه‌ها چند برابر شیشه‌های معمولی است به نحوی که به سادگی نمی‌شکنند و بایک ضربه ساده و معمولی فرو نمی‌ریزند. در صورتیکه شدت ضربه هم به حدی شدید باشد که نتوانند آن را تحم کنند به ذرات گرد و خیلی ریز تقسیم می‌شوند که به دیگران آسیبی وارد نمی‌کند.

لایه ایمن این شیشه که در کوره‌ها و در فرآیند گرم و سرد سازی شکل گرفته به آن این امکان را می‌دهد که در انواع فضاهای عمومی و ساختمان‌ها مورد استفاده قرارگیرد. این شیشه‌ها در رنگ‌ها و ضخامت‌های مختلف تولید می‌شود که به کاربران این امکان را می‌دهد که بسته به مورد استفاده ویژگی‌های آن را انتخاب کنند.

از آنجا که مقاومت این شیشه‌ها بسیار زیاد است، برش و سوراخ کردن آن‌ها هم به ابزار خاصی نیاز دارد و هزینه جداگانه برای این کار در نظر گرفته می‌شود. ابعاد این شیشه‌ها به ویژه در نمای ساختمان و تراس که هرچه یکدست‌تر باشد زیباتر خواهد بود اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کند. 

سفارشی سازی شیشه سکوریت راهکاری است که به شما این امکان را می‌دهد که شیشه را در ابعاد دلخواه خود تهیه کرده و به بهترین شکل مورد استفاده قرار دهید. برش، تولید و خدمات سفارشی سازی این شیشه‌ها فرآیندهای پیچیده‌ای دارد که خوشبتخانه در کشور شرکت‌ها و برندهای معتبری وجود دارند که این کار با با دقت بالا و کیفیت مناسب انجام می‌دهند.

 

ابعاد استاندارد شیشه سکوریت چقدر است؟

هر برند بسته به تجهیزات، امکانات و دستگاه‌های خود شیشه سکوریت را در ابعاد مختلفی تولید می‌کند سایز ۳*۲ متداول‌ترین اندازه ساخت این شیشه‌ها است اما برخی دستگاه‌های مدرن قابلیت تولید شیشه در سایز ۱۰ سانتیمتر تا ۵۵۰ سانتی متر را هم به کاربران داده است.

خرید شیشه سکوریت در سایز سفارشی سازی شده قطعا هزینه بیشتری را برای شما در پی خواهد داشت. کارشناسان معمولا توصیه می‌کنند از شیشه‌هایی با ابعاد استاندارد استفاده کنید که در صورت صدمه دیدن یا شکستن نیازی نباشد هزینه زیادی را متحمل شوید. 

قطعا این شیشه‌ها به راحتی یا با تغییر دما آسیب نمی‌بینند اما ذهن آینده نگر به انسان خاطر نشان می‌کند که برای کاهش هزینه‌ها در سال‌های آتی استفاده از سایزهای استاندارد که به راحتی تهیه می‌شود و برای خرید آن نیاز نیست مدت زیاد در صف انتظار باقی بمانید انتخاب هوشمندانه‌تری خواهد بود.

سایز ۱۰*۱۰ کوچکترین سایز این شیشه‌ها است که در نما سازی و ساخت فضاهای ویژه کاربرد دارد سایز ۵۵۰* ۳۰۰هم از بزرگترین سایزهای شیشه سکوریت به شمار می‌آید که واقعا در موارد محدودی کاربرد دارد.

 

آیا بعد از خرید امکان برش شیشه سکوریت وجود دارد؟

فرآیند برش و آماده سازی این شیشه‌های بسیار پیچیده و فنی است به این ترتیب بعد از آماده سازی سفارش‌ها به هیچ عنوان امکان تغییر سایز و برش مجدد وجود ندارد. به همین دلیل توصیه می‌شود قبل از سفارش بررسی‌های خود را انجام دهید و بعد از اینکه به نتیجه نهایی رسیدید نسبت به سفارش شیشه اقدام کنید.

اگر در مورد سایز دقیق شیشه تردید دارید و نمی‌دانید سفارش کدام ابعاد برای شما مناسب‌تر است حتما قبل از ثبت سفارش از کارشناسان شرکت بخواهید به محل منزل یا هر کجای دیگر که قصد نصب شیشه را دارید مراجعه کنند و اندازه دقیق را خودشان مشخص کنند.

طی سال‌های اخیر کاربردهای شیشه سکوریت به صورت پیوسته در حال گسترش و تغییر است، به عنوان مثال از این شیشه‌ها در استخر، داروخانه، فروشگاه‌ها، شعب بانک‌ها و حتی بسیاری از قسمت‌های داخلی ساختمان استفاده می‌شود به این ترتیب اهمیت ابعاد شیشه هم به مرور بیشتر می‌شود بسیاری از شرکت‌ها تلاش می‌کنند شیشه سکورت را در ابعاد مختلف تولید کنند که برای کاربردهای مختلف قابل استفاده باشند. 

 

همینطور بخوانید: 

تراس شیشه ای چیست و چه کاربردی دارد؟

شیشه سکوریت چگونه تولید می‌شود؟

ماده اولیه شیشه سکوریت همان شیشه‌های معمولی هستند که روی آن‌ها یک فرآیند خاصی انجام می‌شود که مقاومت آن‌ها افزایش پیدا کرده به شیشه ایمن تبدیل می‌شوند. شیشه بعد از سکوریت شدن از نظر ماهیت، ساختار و ویژگی‌ها تغییرات بسیاری پیدا می‌کند به نحوی که به هیچ عنوان به روش‌های متداول شیشه بری‌های سنتی نمی‌توان آن را تغییر داد یا سفارشی سازی کرد. 

شیشه‌های سنتی بعد از برش داده شدن با تیغه‌های الماسه به راحتی صیقل داده می‌شوند اما این کار برای شیشه‌های سکوریت محدودیت‌هایی دارد که کار روی آن را بسیار حساس و دشوارتر می‌کند. شیشه‌های معمولی در معرض حرارت ۶۲۵ درجه سانتیگراد به سکوریت تبدیل می‌شوند، تجربه این حرارت بالا شیشه را مقاوم سازی می‌کند.

این پایان کار نیست وقتی شیشه از کوره‎های بزرگ و داغ خارج شد خیلی سریع سرد می‌شود، شوک ناشی از سرد شدن ناگهانی باعث می‌شود بخش‌های خارجی که زودتر از بخش‌های داخلی سرد شده مقاومت خاصی پیدا کنند. این شیشه‌ها به نحوی سخت و مقاوم می‌شوند که گاهی به گلوله هم اجازه عبور نمی‌دهند. 

برش شیشه سکوریت درست قبل از انتقال آن به کوره انجام می‌گیرد و بعد از تولید نهایی که مقاوم سازی انجام شد تغییر ابعاد آن بسیار سخت و اغلب غیر ممکن خواهد بود. 

 

همینطور بخوانید:

سقف شیشه ای چیست و چه کاربردی دارد

هر گونه اقدام برای برش یا سوراخ سازی در این مرحله باعث می‌شود شیشه سکوریت به هزاران هزار قطعه ریز خورد شود و دیگر کاربردی نخواهد داشت. امروزه کار برش شیشه‌های سکوریت با دستگاه‌ سی ان سی انجام می‌شود که بسیار پیچیده و در عین حال مقاوم است. این دستگاه‌ها از جنس فولاد ساخته شده و خود مقاومت بسیار بالایی دارند که کیفیت شیشه را تغییر نمی‌دهند. دستگاه‌های لیزری هم برای برش شیشه وجود دارند که قادر هستند آن را به ابعاد دلخواه در آورند. نکته مهمی که هنگام برش باید مورد توجه قرار گیرد آن است که کیفیت شیشه سکوریت نباید به هیچ عنوان تغییر کند یا خاصیت ایمنی خود را از دست ندهد. 

 


پایان مطلب


 

 

 

 

نوشته های مرتبط

ارسال یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

Bespar Reportaj Services