15 ایده برای محوطه سازی و تزیین باغ با آجر 1

تزیین باغچه با آجر | ۱۵ ایده و خلاقیت در طراحی باغ با آجر

یکی از پرکاربردترین مصالح ساختمانی، آجر هست. از این مصالح ساختمانی، در نما و دیوارچینی بیشتر استفاده میشود. اما با این وجود در تزیین فضا و محوطه های خانه های ویلایی و باغچه ها، استفاده زیادی میشود. در این مطلب از مجله ایننترنتی بسپارمگ، به ایده های کاربردی در زمینه تزیین باغچه با آجر با خلاقیت های جذاب خواهیم پرداخت.

تزیین باغچه با آجر و کمی خلاقیت، با کمترین هزینه

همه می دانیم که در چیدمان منزل یا محل کار استفاده از گل و گیاه ایده مناسبی است. برای چیدمان متفاوت  گل و گیاه از استند گل متناسب با سبک دکوراسیون کمک بگیرید. این روزها خیلی از مردم بیشتر به تزیین و محوطه سازی باغچه شخصی خود با آجر علاقه مند شده‌اند و برای این امر از آجرهای سنتی و دکوراتیو به روش‌های مختلف در تزیین باغچه و محوطه سازی باغ استفاده می‌کنند. آجر که یکی از مصالح ساختمانی پرکاربرد و به معنای واقعی کلمه، سازه اصلی کشورهای اطراف ماست؛ از ساختمان‌های دولتی گرفته تا خانه‌های به سبک قدیمی و جاده‌های سنگفرش، آجر قرن‌هاست که مورداستفاده قرار می‌گیرد.

امروزه آجر و سنگ هنوز نقشی اساسی در ساخت، تزیین و طراحی محوطه سازی دارند. روش‌های خلاقانه بسیاری وجود دارد که می‌توانید آجر را در طراحی فضای سبز بیرونی خود ادغام و آن را هیجان‌انگیزتر کنید و ما دراین مقاله ایده‌های زیادی در مورد محوطه سازی و تزیین باغچه با آجر ارائه خواهیم کرد.

لینک پیشنهادی:  آجر نسوز چیست؟

در ایده محوطه سازی باغ  از آجر برای گذرگاه‌ها و دیوار باغچه استفاده می‌شود تا فضا را جذاب تر نماید و یا از طریق ساخت یک دیوارچین خطی، لبه‌ای برای از بین بردن تکرار رنگ سبز در فضا ایجاد می‌کنند که چشم‌انداز زیبایی خلق می‌گردد.

شخصاً … فکر نمی‌کنم برای استفاده از آجر در محوطه سازی باغ قوانین سختی وجود داشته باشد، اما از ایده‌های زیادی می‌توان در تزیین محوطه و فضای سبز در باغچه استفاده کرد.

آجرها راهی عالی برای ساختن باغچه با ماندگاری بالا ارائه می‌دهند و هزینه بسیار کمی برای نگهداری دارند. آجر سبکی را ارائه می‌دهد که در برابر تغییرات آب و هوایی بسیار مقاوم است و طراحی شما در فضای سبز و محوطه باغچه می‌تواند سال‌ها دوام داشته باشد.

مطلب پیشنهادی : طراحی و  تزیین باغ

حال ایده‌های طراحی باغچه با آجر را بررسی می‌کنیم :

1- خلاقیت در دورچینی باغچه با آجر های کهنه 

تزیین دور باغچه با اجر

در آجر چینی دور باغچه به نکات ریز باید توجه کرد/ آجرهای قدیمی و سنگ‌های پنهان‌شده زیر علف‌های هرز در حیاط یا چمن یک ویژگی خیره‌کننده در حیاط‌خلوت و طراحی محوطه ایجاد می‌نماید.

صاحب‌ این خانه آجرها و سنگ‌هایی را که ظاهراً برای او بی‌فایده بودند را از زیر علف‌های هرز در حیاط پشتی کشف کرده است و به‌جای دور انداختن، آن‌ها را به‌عنوان بازیافت در ساخت یک پاسیوی جذاب استفاده کرد. او به‌اندازه کافی سنگ و آجر در دسترس داشت تا بتواند از آن استفاده مجدد کند و پاسیوی آجری، گودال آتش‌نشانی و راهرو را نیز بسازد.

2- تزیین گلدان‌ها با آجر برای محوطه ای زیبا و خلاقانه باغچه

خلاقیت محوطه سازی باغ

با قرار دادن آجرهایی به شکل دایره‌ای بزرگ‌تر از گلدان، می‌توانید یک منظره زیبا در طراحی فضای سبز باغچه ایجاد نمایید تا یک گلدان بزرگ گل برجسته شود. سنگ‌های سنگریزه را اضافه کرده و گلدان‌های کوچک گل را در حوالی گلدان بزرگ‌تر قرار دهید.

یکی از بهترین راه‌ها برای تحقق این نگاه استفاده از آجرهای اصلاح‌شده است! آجرهای ساخته‌شده از مواد ساختمانی عالی برای پاسیوهای بیرون ساختمان ساخته می‌شوند و به آن‌ها کلاس، ظرافت و حس و حال روستایی می‌بخشد!

3- کباب‌پز (باربیکیو) آجری بی‌نظیر در باغچه بسازید

تزیین باغچه با آجر

وقتی با شاهکاری در حیاط‌خلوت خود کباب درست می‌کنید، لذت بیشتری خواهید برد.
با کمترین هزینه آن را بی‌نظیر و از آن خود کنید!

در اینجا یک اجاق‌گاز آجری بسیار ساده‌تر را مشاهده می‌کنید. برای من به‌عنوان یک طراح، سطح خلاقیت مردم برای انجام پروژه‌های خودشان بسیار جالب توجه است!
این مرد اجاق‌گاز آجری خود را با صرف کمترین هزینه و ساده‌ترین مصالح ساختمانی و ابزار ساخته است، چیزی که چندین برابر آن را باید از فروشگاه خریداری می‌کرد.

بهترین قسمت این طراحی آن است که این فرد اجاق ‌گازش را مناسب با فضای خود بسیار کاربردی طراحی کرده است. این‌ پروژه ساده ولی زیبا و خلاقانه می‌تواند برای خانواده شما نیز مناسب باشد؛ اما بهتر است شما بر اساس فضای باغچه به برخی از وسایلی که ممکن است بر روی کباب‌پز آجری خود بپزید فکر کنید تا ‌راه‌ها و ایده‌های عالی دیگری نیز برای آنچه می‌خواهید بسازید، به‌کارگیرید.

4- طراحی پاسیوی آجری در باغچه

آجر چینی دور باغچه

در این پروژه فضایی که درگذشته برای زباله‌دان غذای گربه‌ها تعریف‌شده بود، به پاسیوی آجری زیبایی تبدیل‌شده است که حتی نقطه‌ی کانونی جذابی در مسیر ورودی باغچه خلق کرده است.

5- محوطه سازی با طراحی مسیر آجری (آجر چینی در محوطه باغچه )

دورچینی باغچه

استفاده بصری از سنگفرش آجر و سنگ در باغچه و طراحی فضای سبز ‌باغچه یک ایده ساده برای محوطه سازی ست. این استفاده از آجر برای ایجاد یک نقطه کانونی بوده و به‌عنوان یک‌راه استفاده نمی‌شود. بسیاری از اوقات می‌توان با پرورش ساده گیاهان یا ایجاد سطوح مختلف به‌وسیله‌ی اضافه کردن چند سنگ مختلف، جلوه‌های منحصربه‌فردی در این سبک طراحی فضای سبز و باغچه ایجاد کرد.

 

مطلب پیشنهادی : طراحی و معماری دیوار سبز

 

6- دورچینی باغچه با آجر برای تزیین باغ و فضای سبز

دورچینی باغچه با اجر

استفاده از آجرهای انباشته به‌صورت کج‌ روشی متفاوت برای چیدن آجرها و ایجاد برخی عناصر بصری برای تخت گل، سطح و مسیرهاست. از طریق این روش متفاوت لبه‌های آجری زیبایی بسازید.

7- لبه تخت زیبا با آجرهای سنتی و مدرن ایجاد کنید

خلاقیت با آجر

ماشین‌های چمن‌زنی و علف‌های هرز می‌توانند شاخ و برگ گیاهان را در مسیر برش خود خراب کنند. با لبه آجری می‌توانید این مشکل را حل کنید. می‌توانید آن‌ها را تا انتها و برای ثبات بیشتر به پهلو بر روی زمین قرار دهید یا یک جویبار حفر نمایید.
علاوه بر این، وجود لبه‌های تخت آجری باعث نظم‌بخشی به پوشش گیاهی گشته و اجازه نمی‌دهد خاک و مالچ از تخت خارج شود.

8- آجرچینی دور باغچه و فضای سبز 

ساخت باغچه با آجر

اگر مسیر ورودی به درب شما در فضای سبز و باغ شما از طریق چمن فرسوده شده است، وقت آن رسیده که با یک مسیر آجری سطح جلویی را بالا آورده و ورودی چشمگیر و زیبایی را خلق نمایید.
نصب این مسیر آجری به معنای عدم استفاده از علف‌های هرز یا کفش‌های مرطوب از شبنم صبحگاهی است.

9- یک کف‌پوش آجری زیبا با آجر های سنتی و کهنه ایجاد کنید

طرح دور باغچه

اگر بخواهید در باغچه و فضای سبز خود مکانی دوست ‌داشتنی از طریق صندلی و نیمکت‌های مناسب برای نشستن و استراحت داشته باشید، می‌بایست برای جلوگیری از فرورفتن پاهای صندلی چمن در زمین، کف آن را مستحکم سازید.
به این منظور آجرها را به شکل دلخواه خود به‌صورت یک زیرانداز کوچک در زیر یک صندلی قرار دهید. شما از این طریق یک اتاق خارجی با نیمکت‌های باغچه و دیگر مبلمان مناسب در میان فضای چمن باغ خود ایجاد می‌نمایید.

این چیدمان را می‌توانید هم در سایه برای آجرهای خنک در زیر پاهای برهنه خود در تابستان، یا در معرض آفتاب برای یک یا دو درجه گرمای بیشتر در یک روز خنک قرار دهید.

10- پایه‌های آجری در فضای سبز و باغچه 

دور باغچه با آجر

یک ‌پایه آجری دارای کاربردهای متعددی در باغچه است، به‌ویژه هنگامی ‌که محکم و ضد آب باشد. این‌ نمونه پایه علاوه بر زینت بخشیدن به باغچه به‌عنوان گلدان می‌تواند یک حمام و یا ظرفی پر از دانه برای پرندگان باشد و بر زیبایی و لطافت فضای شما بیفزاید.

11- سطل زباله آجری در فضای باغچه 

محوطه سازی با آجر

استفاده از آجرهای باقیمانده برای ساخت سطل زباله می‌تواند ایده‌ای کاربردی و هماهنگ با طبیعت باغ در طراحی فضای سبز شما باشد.
به این نکته توجه داشته باشید که آجرها گرما را نگه می‌دارند، بنابراین برای جلوگیری از گرم شدن بیش ‌از حد زباله و تولید بوی نامطبوع، آن را در مکان سایه‌ای بسازید. بهتر است آجرها به صورتی در برابر یکدیگر چیده و یا شکاف‌هایی در نظر گرفته شود تا هوای درون سطل زباله آجری در جریان باشد.
همچنین، مطمئن شوید که سطح زباله آجری‌تان به‌اندازه کافی بزرگ است و می‌توانید محتویات آن را خارج کنید و حتی برای سهولت تخلیه و بهداشت بیشتر سطل زباله‌ای را درونش قرار گیرد.

12- تقسیم‌بندی زمین در باغچه با آجر

ایده برای دور باغچه

همان‌طور که مشاهده می‌کنید شکاف زمین به‌صورت لبه بستر است که به‌جای اینکه اختلاف سطحی داشته باشد، به‌صورت مسطح طراحی‌شده است.
هدف از این تقسیم‌بندی در طراحی کف فضای سبز توسط آجر جدا کردن دو نوع مختلف از پوشش کف یعنی چمن و کف‌سازی پیاده‌رو می‌باشد.
این تقسیم‌بندی علاوه بر نظم‌بخشی به طراحی کف‌سازی و زیبایی بصری در طراحی باغ خطر از بین رفتن پوشش گیاهی یا ایجاد آشفتگی را کاسته و پروسه چمن‌زنی و دفع علف‌های هرز را نیز آسان نموده است.

13- پونی وال pony wall آجری در باغچه بسازید

طراحی دور باغچه

کلمه pony به معنی اسب کوچک است و در طراحی معماری دیوارهای پونی دیوارهای کوتاهی هستند که از کف تا سقف ساخته نشده و نقش تقسیم‌کننده فضا را ایفا می‌کنند.
این دیوارها علاوه بر نقش کاربردی در می‌تواند زینت‌بخش فضای مورد طراحی شما در باغچه اشد.
پونی وال pony wall در فضای بیرونی تضاد زیبایی بین سطوح سخت عناصر ساختاری با شاخ و برگ‌های نرم باغچه شما ایجاد می‌نماید.
علاوه بر آن پونی وال‌های آجری خطوط املاک یا تقسیم‌بندی فضای باغچه را مشخص کرده و با ارتفاع مناسب منظره و خط آسمان زیبایی به باغ شما می‌بخشد.

14- گلدان آجری در طراحی فضای سبز و باغچه 

باغچه آجری

برای باغچه خود یک گلدان آجری با سبک مدرن یا سنتی درست کنید. برای ساخت این گلدان آجری در فضای سبز باغچه می‌توانید از خاک کف برای کاشت مستقیم یا نمونه‌های شاخ و برگ گلدان‌های جداگانه استفاده نموده و مجموعه‌ای از فضای سبز باغچه موردعلاقه‌تان را در باغچه به نمایش بگذارید.
توجه داشته باشید لایه‌ای از سنگریزه‌ها را به عمق چند سانتی‌متری در پایین گلدان قرار دهید تا زهکشی آسان گردد و اگر از گلدان‌های مجزا استفاده می‌کنید مطمئن شوید که ظروف گیاهان سوراخ‌های زهکشی مناسبی دارند.

15- ساعت آفتابی آجری در باغچه 

دور باغچه ای زیبا

ایده ساعت آفتابی می‌تواند برای کودکان جذاب و برای شما کاربردی باشد. این ساعت می‌بایست پایه‌ای سنگین و محکم و البته مقاوم در برابر تغییر آب و هوایی داشته باشد و چه مصالحی بهتر از آجر!
این ساعت آفتابی آجری جاذبه‌ی بصری خاصی به باغچه شما خواهد بخشید.

گردآوری شده در تحریریه سایت بسپار


پایان مطلب


لینک های پیشنهادی مرتبط

نوشته های مرتبط

ارسال یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید