گمرک خرمشهر 1

گمرک خرمشهر

گمرک خرمشهر با وسعت حدود 230 هکتار و 20 اسکله دومین گمرک کانتینری وسیع دریایی حوزه خلیج فارس و مرکز ثقل تجارت ایران با امکانات بسیار وسیع و گسترده بعد از گمرک بندرعباس(گمرک شهید رجایی) می باشد. مرز زمینی و دریایی خرمشهر با کشور همسایه(عراق و…) که یکی از جنوبی ترین شهرهای ایران است، این شهر را در موقعیت جغرافیایی و مکانی از لحاظ تجارت صادرات و واردات قرار داده است. شهر بندری خرمشهر از طریق جاده های زمینی و بین المللی درجه یک با مراکز جمعیتی ( داخلی و خارجی) ارتباط دارد. این منطقه از طریق جاده با شهرهای آبادان، بندر امام خمینی ، اهواز و تهران مرتبط می باشد. برای تاجران و بازرگانان مسئله ترخیص کالا از گمرک بسیار ضروری و با اهمیت است.

جهت انجام امور بازرگانی خود، با شماره ۰۹۱۸۴۷۴۹۳۴۳ آقای مهندس مهدوی تماس حاصل فرمائید.

گمرک خرمشهر یکی از بزرگترین و شناخته شده ترین گمرکات تجاری کشور ایران می باشد که قسمت مهمی از خدمات بازرگانی کشور، در آن انجام می شود. چراکه دارای ویژگی ها و مزایای مهمی مانند: اتصالات دریایی جهت حمل و نقل بین المللی دریایی، زمینی و راه آهن برای نقل و انتقالات کالاهای وارداتی است. تخلیه بار و بارگیری کالاهای ثبت سفارش شده و کالاهای وارداتی در گمرک بزرگ خرمشهر به خاطر وجود تجهیزات مدرن باعث انتخاب این گمرک عظیم برای بازرگانان و تجار شده است. هر گمرکی دارای مزایای بیشماری برای فعالیت تاجران میباشد.

از دیگر ویژگی مهم گمرک خرمشهر می توان به قرار گیری این گمرک در منطقه آزاد تجاری  صنعتی اروند و کارون که در استان خوزستان واقع شده است اشاره کرد که باعث مزیت تخفیف 25 درصدی سود برای تجار و بازرگانان به منظور نقل و انتقال سریع کالاها به دیگر نقاط مختلف کشور شده است. بنابراین وجود ترخیص کار در این گمرک معروف و دارای مزایای بیشمار می تواند گزینه ای ضروری و مفید هم برای خود ترخیص کار ها و هم برای تجار و بازرگانان محسوب شود.

بندر خرمشهر به خاطر فاصله 15 کیلومتری که با گذرگاه مرزی شلمچه دارد یکی از موثرترین راه ها برای ارسال کالا به عراق و کاهش هزینه ترخیص کالا است و همچنین یکی از بهترین گمرکات ترخیص لوازم خانه و آشپزخانه و لوازم برقی می باشد.

مزایای ترخیص کالا از گمرک خرمشهر

ترخیص کالا از گمرک قبل از واردات و صادرات بین المللی یک امر ضروری محسوب می شود.

  •  داشتن مرز جغرافیایی با کشورهای همسایه(عراق و…)
  • ارتباط با راه آهن سراسری
  • دارا بودن خطوط منظم فیدری از امارت متحده عربی و زیاد بودن شناورهای بومی برای حمل راحت بار با کشورهای حوزه خلیج فارس
  •  تجهیزات مدرن بارگیری و تخلیه کالا
  • صدور روادید اتباع خارجی در مناطق آزاد
  • تدوین قوانین و مقررات معلوم به منظور اشتغال
  • برخورداری از 25% سود برای تجار و بازرگانان
  • معافیت های مالیاتی 15 ساله برای تمام امور و فعالیت های بازرگانی انجام شده تا حدود 30 سال
  •  برخورداری از تجهیزات نقل و انتقالات دریایی، شناورهای دارای تجهیزات و مدرن برای انتقال کالاهای وارداتی به گمرک
  •  تسهیلات خاص برای انتقال کالاهای تولیدی توسط تولید کنندگان
  •  داشتن اسکله اختصاصی به منظور پهلو گیری کشتی ها
  •  نیروهای انسانی منظم با علم روز و فن آوری جدید
  •  ترانزیت دریایی و زمینی کالا به عراق با ترخیص کالا از گمرک خرمشهر
  •  دارا بودن پایانه های بزرگ مسافری_ دریایی خاورمیانه
  •  عدم محدودیت قانونی برای انتقال ارز به خارج از کشور
  •  ورود و ترخیص قطعات و ماشین آلات، مواد اولیه بدون هیچ گونه عوارض گمرکی
  •  موقعیت جغرافیایی عالی و نزدیک منطقه آزاد تجاری_ صنعتی جنوب کشور به کشورهای عراق، کویت و همچنین آسیای مرکزی
  • مقرون به صرفه بودن برای راه ترانزیتی کشور

ترخیص کالا از گمرک خرمشهر

ترخیص کالا از گمرک خرمشهر

تمامی گمرکات برای ترخیص کالا بر طبق یک سری قوانین صادرات و واردات و همچنین انجام مراحل و تشریفات خاص گمرکی اجازه فعالیت دارند. بنابراین تمامی بازرگانان و تجار برای راحتی کار خود لازم است که حتما آشنایی با مراحل ثبت سفارش واردات کالا در سامانه تجارت کشور و مراحل دریافت مجوزهای واردات و همچنین ترخیص کالا را در اولویت آموزش خود قرار دهند. تا از ایجاد هرگونه مشکل یا تخلف بازرگانی در زمان ترخیص کالا و دیگر مراحل جلوگیری نمایند و فعالیت تجاری خود را به شکلی کاملا شفاف و قانونی انجام دهند. برای ترخیص کالاهای صادراتی صادرکنندگان باید قبل از تسلیم قبض حمل و نقل برای ترخیص صادرات، شماره شناسایی تجاری (BIN مبتنی بر(PAN) را از اداره کل تجارت خارجی دریافت کنند. علاوه بر این موضوع در نظر داشته باشید که هزینه تعویض کالا از گمرک خرمشهر شامل مبالغی مانند هزینه های زیر می باشد:

  1. هزینه باربری
  2. بدرقه کالا
  3. انبارداری
  4. تخلیه
  5. صفافی
  6. تعرفه آزمایشگاه
  7. کارشناسی کالا
  8. بارگیری
  9. و…

که این هزینه ها توسط نماینده صاحب کالا یا خود صاحب کالا پرداخت می شوند. البته این نکته را هم باید در نظر داشت که حقوق ورود کالا به صورت کاملا جداگانه از هزینه اسکله ها محاسبه و دریافت می شود.

نحوه حساب حقوق ورود کالا زمان ترخیص

 سود بازرگانی + 5% ارزش گمرکی

کارمزد تسویه هزینه ای( هزینه ترخیص کالا) است که در معاملات اوراق بهادار بوسیله یک اتاق پایاپای به منظور تکمیل معاملات با استفاده از تسهیلات خود ارزیابی می شود. اغلب با معاملات آتی مربوط می باشد و شامل تمام اقدامات از زمان انجام تعهد تا زمان تسویه معامله می شود.

مراحل و مدارک ترخیص کالا از گمرک خرمشهر

  1. دریافت پروفرمای خریدار از فروشنده
  2. ثبت سفارش قبل از حمل کالا و قبل از ترخیص کالا
  3. اخذ مجوزهای لازم برای ترخیص کالا قبل از ترخیص
  4. تهیه و تحویل بارنامه، فاکتور و گواهی مبداء
  5. انجام مراحل و تشریفات گمرکی و پرداخت مخارج گمرک با مراجعه به گمرک
  6. اخذ قبض انبار و برگه ترخیصیه از متصدی حمل و نقل
  7. مشخص شدن شماره انبار گمرک و وضعیت ظاهری کالا از لحاظ وزن و تعداد بسته ها( که در سند یا همان برگه ترخیصیه و قبض انبار ذکر شده است.)
  8. دادن اظهارنامه برای ترخیص کالا
  9. بازدید فنی کالا و مطالعه اظهارنامه توسط گمرک خرمشهر
  10. صدور پروانه سبز گمرکی و  مجوز بارگیری کالا و خروج از گمرک

لیست کالاهای قابل ترخیص از گمرک خرمشهر

برخی از کالاهای قابل ترخیص از گمرک خرمشهر عبارتند از:

لوازم خانگی، لوازم برقی، مواد اولیه ماشین آلات، قطعات صنعتی، مصالح ساختمانی، پارچه و منسوجات، وسایل الکترونیکی، وسایل نقلیه جاده ای، تلفن همراه، فولاد و آهن، لوازم آرایشی و بهداشتی و… .

شهر خرمشهر بعد و قبل از جنگ تحمیلی بسیار تغییر کرده است و حتی قبل از جنگ تحمیلی به عنوان بزرگترین بندر صادر کننده خرما شناخته شده بود و بعد از جنگ هم رونق بیشتری گرفت به طوری که در حال حاضر به دلیل سرعت بالای ترخیص کالا یکی از بهترین انتخابها برای انجام فعالیت های تجاری تجار و بازرگانان می باشد.

شماره تماس گمرک خرمشهر

نشانی گمرک: خرمشهر، کوتشیخ، بلوار امیرکبیر، خ فردوسی

کلام آخر:

موقعیت خاص مکانی و جغرافیایی خصوصا نزدیکی با مرز شلمچه گمرک خرمشهر این بندر را در زمره بنادر مهم و پر اهمیت اقتصادی و سیاسی قرار داده است. و به همین دلیل این بندر علاوه بر اینکه بسیار مورد توجه تاجران و بازرگانان قرار گرفته توجه خاصی هم از بخش خصوصی را به خود اختصاص داده است. بندر خرمشهر پل ارتباطی کشور عزیزمان ایران با کشورهای عرق و ترکیه است و بستری بسیار مناسب برای انتقال ارزان قیمت و مقرون به صرفه برای کالاها به حساب می آید. امیدواریم که توانسته باشیم با ذکر مطالب مربوط به گمرک خرمشهر به شما عزیزان در زمینه های مرتبط با این گمرک  آگاهی های لازم را به شما داده باشیم و شما را با مراحل کاری این گمرک بزرگ آشنا کرده باشیم.


پایان مطلب


 

مطالب مرتبط 

نوشته های مرتبط

ارسال یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید