بازرگان 1

گمرک بازرگان: تاریخچه و موقعیت جغرافیایی گمرک بازرگان

گمرک بازرگان که یکی از مهمترین نقاط مرز زمینی در شهر بازرگان ایران است، در سال 1305 چیزی حدود 95 سال پیش ساخته شده. این مرز بین المللی 24 ساعته بین ایران و ترکیه می باشد  و در فاصله یک کیلومتری شهرمرزی بازرگان از توابع ماکو در استان آذربایجان غربی واقعه شده است و برای تجار و بازرگانان از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد. این گمرک مرزی از سمت کشور ترکیه نام این مرز گوربولاغ است.

البته ناگفته نماند که گمرک بازرگان نسبت به نخستین روهای فعالیت خود دچار تغییرات بسیاری شده به عنوان مثال: در ابتدا در سال 1305 این گمرک در روستای بازرگان شروع به فعالیت نمود سپس به باکو منتقل شد و تا سال 1317 تحت نظر گمرک تبریز اداره می شد و نهایتا در سال 1327 تغییر ساختار گمرکی شامل سه گمرک سیه چشمه، قطور و صوفیعلی شد که با عنوان گمرکات تابعه بازرگان محسوب شدند.

 

جهت انجام امور بازرگانی خود، با شماره ۰۹۱۸۴۷۴۹۳۴۳ آقای مهندس مهدوی تماس حاصل فرمائید. 

 

پس از این موارد بنا به درخواست تجار و بازرگانان و همچنین توافقی که بین ترکیه و ایران انجام شد مقرر گردید که ساختمان هایی مشترک در نقطه  صفرمرزی بنا کنند. طی سالها بعد ساختمان هایی جدیدی هم به عنوان انبارها، تاسیسات،پارکینگ های متعدد و حتی منازل مسکونی به این مجمعه اضافه گردید. وسعت این گمرک چهار هزارمتر مربع است و  موقعیت جغرافیایی آن قرارگیری در رشته کوه های آرارات که  شمالی ترین نقطه آذربایجان غربی است، می باشد. تجارت واردات کالا در گمرک بازرگان خصوصا به مبدا اروپا بسیار حائز اهمیت برای بازرگانان و سرمایه گذاران می باشد چرا که شهر بازرگان در مسیر تجارت بین المللی ارمنستان، گرجستان، ترکیه ، روسیه و آذربایجان واقعه شده است و این امر باعث کاهش هزینه های حمل و نقل برای آنان می باشد. 

گمرک بازرگان مهمترین گمرک مرز زمینی با کشور ترکیه است  که روزانه تردد زیادی از کامیونها را دارد و حتی ترانزیت خارجی، کارنه تیر، کاپوتاژ، امور مسافری و… را نیز در بر می گیرد همچنین گمرک پلدشت( یکی از مهم ترین راه های ارتباطی جمهوری اسلامی ایران که امکان دسترسی به بازارهای آسیای میانه را توسط آذربایجان غربی فراهم کرده) و بازارچه های ساری سو و  صنم بلغ تحت مدیریت گمرک بازرگان فعالیت می کنند.

گمرک بازرگان، پر اهمیت دارای دو ورودی جدا برای تریلر و اتوبوس و سواری است که ظرفیت عبور روزانه 700 تریلر را دارست البته به خاطر مشکلاتی همچون پارک تریلرها حدودا بین  250تا 300 تریلر به طور واقعی امکان تردد را دارند.

ترخیص کالا از گمرک بازرگان

 

کالاهای وارداتی از گمرک بازرگان

واردات کالا از گمرک بازرگان بر طبق استانداردها و مقررات معتبر کشور انجام پذیر می باشد. به عنوان نمونه  به نام چند کالای وارداتی از این گمرک اشاره خواهیم کرد:

میله هایی با جنس پلاستیک و مواد پلاستیکی

وسایل مکانیکی

انواع سنگ مرمر

وسایل نقلیه زمینی

واردات لوازم یدکی

انواع پارچه ومصنوعات گلدوزی و قلاب دوزی

انواع درب های آسانسور و انوماتیک

موتورهای قابل استفاده در صنعت

و…

کشورهایی همچون: عراق، آذربایجان، تاجیکستان، روسیه، ترکیه، گرجستان، ارمنستان و افغانستان  از طریق مرز و گمرک بازرگان از ایران تجارت انجام می دهند .

 بدین ترتیب در کنار فعالیت های تجاری، مبادلات فرهنگی و اقتصادی رشد و پیشرفت خوبی خواهد داشت.

علاوه بر کالاهای اختصاص داده شده به  واردات، گمرک بازرگان یکی از گمرکات اصلی کنترل و نظارت صادرات کالا نیز می باشد که در ادامه مقاله به آن خواهیم پرداخت.

 

کالاهای صادراتی از گمرک بازرگان

فرصت های اقتصادی بیشماری برای تجار و بازرگانان از طریق گمرک بازرگان وجود دارد که صادرات کالا و واردات کالا را تحت نظارت این گمرک به منظور تایید اصالت و کیفیت کالا و انجام تمامی موارد قانونی لازم همچون تعیین مالیات و عوارض و… فراهم نموده است.

در صادرات کالا از مرز بازرگان کالاهای متنوعی از اهمیت خاصی برخوردارند که برخی از آنان شامل موارد زیر می باشند:

سنگ آکوسین، منگنز و…

محصولات پتروشیمی

ماشین آلات تراش

محصولات کشاورزی

م.تورهای گیزبکس

قطعه های خاص تریلر

و…

واردات کالا از گمرک بازرگان

 

ترخیص کالا از گمرک بازرگان و مزیت مهم این گمرک

مهمترین مزیت گمرک بازرگان دسترسی آن به بازارهای اروپا می باشد همچنین این گمرک در یکی از مناطق شلوغ بازرگان که همان نقطه انتهایی جاده ابریشم در کشور ایران و پل خاتون در درز ترکمنستان می باشد. تجارت و ترخیص کالا زمانی که گمرک بازرگان هنوز احداث نشده بود از طریق بندرهای بایزید، قیزیل و ترابزون  که در 30 کیلومتری شهر بازرگان است انجام می شد. اما بعد از احداث گمرک بازرگان خدمات متنوعی از این مکان مهم به تجار ارائه شد تا بازرگانان تجارتی آسان را از این گمرک مهم  و قطب تجارت تجربه کنند.

مدارک لازم برای ترخیص کالا از گمرک بازرگان

 کارت بازرگانی

 سندهای خرید کالا

 کلیه مجوزهای لازم واردات کالا مثل: مجوز وزارت بهداشت و هلال احمر

 ارائه بارنامه کالا

 فاکتور خرید کالا برای ارزش گذاری کالا

 ارائه گواهی های بازرسی

 بیمه نامه

 سندهای بانکی

 پروفرما اینویس

 ترخیصیه

 قبض انبار

 پکینگ لیست( اطلاعات تکمیلی بار)

 صورت عدلبندی( در صورت عدم یکنواختی کالا)

پس از تحویل این موارد به گمرک بازرگان، اقدام به تنظیم اظهار نامه شامل( وزن  خالص و ناخالص کالا، تعداد دقیق کالا، صاحب کالا، تعداد کانتینر، ارزش و نوع کالا و…) با دقت فراوان نمود.

مراحل ترخیص کالا از گمرک بازرگان

 ورود اطلاعات توسط سیستم EPL 

 پرینت اظهار نامه

 دریاف کوتاژ

 تعیین مسیر ارزیابی کالا توسط کارشناسان

 اخذ مجوزهای لازم کالا

 پرداخت هزینه ترخیص کالا شامل: ( بارگیری، تعرفه آزمایشگاه، واریزی گمرکی کالا، هزینه انبارداری، باربری، تخلیه و واریزی مالیات)

 کارشناس سرویس، صندوق، انبارداری، درب خروج و خروج کالا

ترخیص کالا از گمرک بازرگان، با توجه به مقررات و قوانینی شامل : اطلاع از محدودیت های وارداتی، معافیت ها، تعرفه ها، ممنوعیت های لازم به نوع کالا، رویه های مربوط به اظهار نامه، تعیین مبلغ و شرایط پرداخت مالیات و عوارض، استانداردها، مقررات و قوانین بهداشتی و همچنین قوانین مخصوص به برخی کالاها مثل مواد خطرناک است که حتما ملزم به رعایت می باشند.

ترخیص کاران همیشه از همه مراحل واردات و صادرات کالا به خوبی آگاهند و می توانند بهترین مشاورین برای تجار باشند. نکاتی مانند: سود بازرگانی، حقوق و عوارض ورودی گمرک، مالیاتها، اسناد و مدارک ترخیص کالاهای وارداتی و… از جمله موارد بسیار مهم و ضروری می باشند که نیازمند حضور یک ترخیص کار حرفه ای به وضوح نشان می دهند. تجربه و تسلط ترخیص کاران  راهکاری کارآمد و مطمئن برای تجارتی راحت و امن است.

مزایای گمرک بازرگان

واردات راحت کالا از اروپا به علت هم مرزی با کشور ترکیه

وجود دو درب مجزا برای نقل و انتقالات ماشین های باربری و غیر باربری

مرزی  بین المللی  بسیارفعال با تردد 350 تا 500 تریلر

وجود قوانین و مراحل ترخیص پیله وری

انجام انواع امور گمرکی از جمله: صادرات، واردات، ترخیص، مسافربری و ترانزیت کالا

معایب گمرک بازرگان

عدم امکانات رفاهی و اقامتی مناسب

اعمال خیلی از دستورات و مقررات به صورت سلیقه ای 

نبودن انبارهای سرپوشیده

در صورت تخلیه کالا در محوطه عدم کف آسفالت و مناسب 

و…

آدرس و اطلاعات تماس گمرک بازرگان

آدرس گمرک بازرگان: استان آذربایجان‌غربی، شهرستان ماکو، بازرگان، گمرک بازرگان.
تلفکس گمرک بازرگان: 34372912 و 34372922 (044) کد پستی : 5867134535

 

سخن آخر

گمرک بازرگان یکی از مقاصد تجاری بسیار مهم و با ارزش در حوزه تجارت و بازرگانی می باشد دلیل اصلی این مهم حجم بالای تجارت و خرید و فروش کالاها بین دو کشور ترکیه و ایران است. آب و هوای متعادل شهر بازرگان باعث گردیده تا این شهر مرزی به عموان مرکزی برای تجارت انواع محصولات غذایی، دارویی، آرایشی و بهداشتی در طی سالیان سال معرفی گردد. بنابراین اهمیت گمرک بازرگان برای تجار داخلی و خارجی بسیار زیاد می باشد.

 


پایان مطلب


لینکهای مفید و مرتبط

 

نوشته های مرتبط

ارسال یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید