بندر عباس 1

مزایا و ویژگی گمرک بندرعباس:

 گمرک بندرعباس یکی از مهم ترین بنادر اقتصادی و تجاری با موقعیت جغرافیایی مناسب و ثبت سفارش واردات با حجم بالا در قسمت جنوبی کشور ایران  و از جمله گمرکات خاورمیانه می باشد که مانند سایر گمرک های کشور همیشه و هر روز  مشغول جابه جایی  هزاران محصول و کالا از انبارهای خود است.

جهت انجام امور بازرگانی خود، با شماره ۰۹۱۸۴۷۴۹۳۴۳ آقای مهندس مهدوی تماس حاصل فرمائید.

توجه زیاد تاجران داخلی و خارجی به این گمرک پر مشغله و بسیار عظیم به دلیل راه دریایی و نزدیکی گمرک بندر عباس به جزیره قشم می باشد. قشم علاوه بر اینکه برای تفریح و خرید شهری بسیار جذاب است از لحاظ واردات و تجارت هم بسیار مورد توجه می باشد. دو گمرک بسیار فعال ، با سابقه ، دارای قدمتی چند ساله و پر کاربرد در بندرعباس که یکی از مهم ترین بنادر جنوب ایران است : گمرک شهید رجایی و گمرک باهنر می باشد.

بندرعباس یکی از قطب های مهم اقتصاد کشور ایران است.

کشتی های بزرگ در اسکله بندرعباس همواره در حال حمل و نقل دریایی کالا و انتقال محموله در این گمرک می باشند. این گمرک عظیم با پذیرش بیشتر از صد میلیون تن بار در سال  بزرگ ترین گمرک جنوبی کشور است . ترخیص کالا از گمرک های بندرعباس بسیار راحت است و نزدیکی  بندرعباس به خلیج فارس و  واقع شده در 1333 کیلو متری تهران  و فاصله 28 کیلومتری آن با قشم، آن را به یکی از خاص ترین ها تبدیل کرده است.

تاریخچه گمرک بندر عباس

تاریخچه گمرک بندرعباس:

شهر بندرعباس مرکز استان هرمزگان با ارتفاع 9 متری از سطح دریا می باشد. بندر جمرون نامی ست که در سال 934 قمری بر این شهر بندری گذاشته شده بود.  سپس پرتغالی ها در سال 1514 نام گمربون را بر آن نهادند و پس از فتح این شهر توسط شاه عباس و بیرون راندن پرتغالی ها از این شهر بندری نام آن به بندرعباس در سال 1622 میلادی تغییر یافت. و اینک گمرک بندرعباس با توجه به تمام خصوصیات بی نظیری که دارد و با توجه به شرایط آب و هوایی و موقعیت جفرافیایی خود یکی از بهترین قطب های تجاری کشور ایران و مورد پسند تجار خارجی و ایرانی با حدود 70% واردات می باشد.

ترخیص کالا از گمرک بندر عباس

ترخیص کالا از گمرک بندر عباس:

نیاز هر تاجر پیش از شروع به فعالیت تجاری خود این است که با موضوعاتی مانند ترخیص کالا، واردات و صادرات، ترخیص کار حرفه ای و کارشناسان مسلط بر قوانین و مقررات بازرگانی و گمرکی کشور و… آشنایی کافی داشته باشد تا در روند تجاری و خدمات بازرگانی خود به مشکلی بر نخورد.

همان طور که ذکر شد گمرک بندرعباس خود دارای دو گمرک مهم شهید رجایی و گمرک شهید باهنر است که در ادامه مطالب به ترخیص(آزاد سازی) کالا از این دو گمرک مهم و مزایا و معایب آنها خواهیم پرداخت. به طور کلی شرایط ترخیص کالا از هر گمرکی تا حدود زیادی پروسه ای یکسان با دسته بندی زیر می باشد:

  • ورود اطلاعات کالا مثل: فاکتور خرید، پکینگ لیست، بارنامه،  کد رهگیری مجوزهای دریافتی، گواهی مبداء و…) از طریق سیستم EPL
  • پرینت اظهار نامه
  • دریافت کوتاژ(ثبت اظهار نامه واردات یا صادرات) و تعیین مسیر
  • ارزیابی کالا
  • دریافت و اخذ مجوزهای لازم( ارزیابی و در صورت لازم نمونه برداری ارجاع به آزمایشگاه و اداره استاندارد) برای تایید کارشناسان
  • بررسی اسناد و مدارک توسط کارشناس سرویس مربوطه
  • پرداخت هزینه های مربوطه(عوارض و حقوق گمرکی) با مراجعه به صندوق
  • انجام آخرین مراحل ترخیص کالا از انبار با مراجعه به انبارداری
  •  ترخیص نهایی و خروج کالا از انبار
  • دریافت کالا توسط وارد کننده

قابل ذکر می باشد که فرآیند ترخیص کالا از هر گمرکی نیازمند آگاهی و شناخت یک سری نکات و قوانین اجرایی می باشد که عموم تجار به منظور راحتی کار نیازمند آشنایی با این مسایل و دستورالعمل ها هستند تا بتوانند تجارت های اصولی و پر از سود و درآمدی برای خود داشته باشند. گاها یک سری جزییات مختصر در ترخیص کالا در هر گمرکی ممکن است متفاوت باشد اما اصول اساسی کار ترخیص یکسان است.

به منظور تسریع در روند کار ترخیص کالا نیاز داریم که با گمرک های فعال در هر بندری آشنا باشیم و پس از مراجعه به این مراکز و آشنایی با نحوه عملکرد کارکنان و کارمندان این گمرک و همچنین آشنایی با نوع کالاهای ترخیصی و نحوه انجام کار و اسناد و مدارک لازم اقدامات ضروری و اولیه فعالیت خود را مهیا بخشیم.

هزینه ترخیص کالا از گمرک بندرعباس:

تعیین حقوق و عوارض گمرکی بر اساس وزن و تعداد کالا ها ارزش گذاری آنها انجام پذیر است. بدین منظور از فرمول زیر برای ارزش گذاری( محاسبه ارزش کالا) استفاده می شود:

  1. =بیمه + ارزش کالا در مبدا + کرایه حمل کالا

نکته:  بیمه وکرایه حمل کالا تا اولین مرز کشور ایران با توجه به کشور مبداء و نوع وسیله حمل مشخص می شود.

و همچنین باید در نظر داشت که 9درصد مالیات بر ارزش افزوده با حقوق و عوارض محاسبه بوسیله سیستم گمرکی محاسبه میگردد و هزینه های تخلیه، انبارداری و بارگیری کالاها در زمان خروج و ترخیص نهایی و همچنین ترخیص کالا نیز محاسبه و قابل پرداخت می باشد.

ترخیص کالا از گمرک شهید باهنر

ترخیص کالا از گمرک شهید باهنر بندرعباس:

گمرک شهید باهنر  بندرعباس با 12 اسکله  و وسعت 27 هزار متر مربع  توسط هیئت وزیران کشور در سال 1376 راه اندازی شد با مدیریت 125 هزار تن کالا را برای صادرات. گمرکی که توانست 70 درصد ترانزیت کشور را بر عهده بگیرد و حتی همین گمرک خود به تنهایی قادر به بیشتر از 55 درصد صادرات و واردات کشور می باشد. گمرک شهید باهنر سومین بندر از بنادر صادراتی کشور محسوب می شود. ترخیص کالا در این گمرک با مدارک و شرایطی مانند همه دیگر گمرک های کشور( گمرک بوشهر، گمرک خرمشهر و…) انجام پذیر است.

رده بندی کالاها در گمرک:

همه کالاها پس از ورودشان تحت بازرسی  و بررسی بازرسین قرار می گیرند اما بعضی از کالاها نیاز به بررسی و بازرسی ندارند که عبارتند از:

  1. کالاهای مجاز که بر طبق ضوابط و شرایط وارد می شوند.
  2. کالاهای مشروط که با رارائه مجوزات خاصی قابل ترخیص هستند.
  3. کالاهای ممنوع( مشروبات الکلی و مواد مخدر و…) که کلا ورودشان  به کشورممنوع می باشد.

کالاهای قابل ترخیص در گمرک شهید باهنر و شهید رجایی بندرعباس شامل:

تجهیزات پزشکی و دندانپزشکی، کالاهای خاص نظامی، پارچه، لوازم آرایشی و بهداشتی، لاستیک، شیرآلات بهداشتی، اسباب بازی، انواع لوازم خانگی بزرگ، فرش ماشینی، انواع خودرو، سیگار و دخانیات، انواع دوربین مدار بسته، انواع چسب، ماشین آلات سنگین (ساختمانی، صنعتی راهسازی و معدنی) انواع پیش سازه ها، انواع نوت بوک، رایانه( کامپیوتر) و تجهیزات جانبی  و… می باشد.

ترخیص کالا از گمرک شهید رجایی

ترخیص کالا از گمرک شهید رجایی بندرعباس:

وسعت گمرک شهید رجایی  واقع شده  در 23 کیلومتری غرب بندر عباس که توسط هیئت دولت در سال 1376 به ثبت رسید 2400 هکتار می باشد که یکی از بزرگ ترین بنادر تجاری ایران به شمار می رود. 90 درصد تخلیه بارهای کانتیر و 70 درصد ترانزیت در این بندر انجام می شود. حدود 88 تن کالای وارداتی و صادراتی در سال از طریق همین گمرک ارزنده امکان پذیر می باشد. چرا که این گمرک دارای امکانات زیر است:

  1. اسکله های زیاد برای پهلو گرفتن کشتی های عظیم
  2.  انتقال کانتینرها براحتی به دلیل تعداد بالای جرثقیل ها
  3. ارتباط با  80 بندر معروف و بزرگ به دلیل داشتن 35 خط کانتینر
  4. عدم نیاز به پرداخت اضافی هزینه در صورت تغییر نام کالا
  5. دارا بودن 40 اسکله مجزا
  6. دارا بودن امکانات بیشتر در ترمینال های این بندر
  7. موقعیت عالی جغرافیایی با امکان دسترسی به آب های آزاد جهان از طریق خلیج فارس و اتصال این گمرک به شبکه بین المللی راه آهن و جاده ابریشم
  8. اراضی پشتیبانی به منظور واگذاری به سرمایه گذاران برای پیشرفت و بهبود عملکردها و فعالیت های پشتیبانی، صنعتی، نفتی و خدماتی در قالب قراردادهای BOT

اهمیت ترخیص کالا از گمرک بندرعباس:

اهمیت این موضوع زمانی قابل عنوان و درک است که کالای ترخیصی جزئ کالاهای فاسد شدنی باشد. چرا که در این هنگام وجود کانتینرهایی به عنوان یخچال کاملا ضروری است. که این مسئله شامل هزینه اضافی می شود. برای ترخیص کالاهایی مانند: مواد غذایی، لوازم آرایشی و بهداشتی و…

در این صورت بهتریتن تصمیم کمک گرفتن از تجربیات و تخصص شرکت های ارائه  دهنده خدمات ترخیص کالا می باشد.

در کنار تمامی مزایا و خصوصیات عالی که برای گمرک بندر عباس ذکر کردیم چند مشکل هم در این مورد برای ترخیص کاران و بازرگانان وجود دارد که شامل:

  1. تغییراتی که هر روز در سیستم های الکترونیکی در این گمرک برای بازرگان اعمال می شود در صورتی که به آنها اطلاع رسانی نمی شود. و در این صورت سرعت کاری آنان افت پیدا کرده و دچار مشک خواهند شد.
  2. عدم تخصص لازم برخی از کارشناسانی که گاهی از دیگر گمرک ها اقدام به ترخیص کالا می کنند.
  3. عدم اتصال و قطعی هایی  بسیار زیاد سامانه ها که کار باسکول را متوقف می کنند و باعث به وجود آمدن صف طولانی از تریلرهای پشت در گمرک می شوند.
  4. عدم نظارت بر امور و نبودن دستور العمل لازم برای اجرای درست و اصولی کارها
  5. تاخیر در انجام کارها
  6. تقسیم بندی نادرست کارها

و….

اسناد و مدارک لازم ترخیص کالا از گمرک:

  • اسناد بارنامه
  • مجوزها و گواهی های مبداء
  • قبض انبار
  • تعداد کانتینر
  • کپی و اصل کارت ملی
  • برگه های  ترخیصیه کالا
  • معرفی نامه و اصل وکالت نامه محضری
  • برگه ها و اسناد پروفرما با پیش فاکتور
  • فاکتورهای خرید کالا
  • نامه برات ( اسناد مربوط به اعلامیه های تامین ارز)
  • لیست عدل بندی
  • مجوز ها و مدارک و اسناد ثبت سفارش در سامانه تجارت
  • مجوزهای ورور کالا به کشور
  • اسنار مربوط به پرداخت حقوق شرکت های حمل و نقل
  • کاتالوگ و بروشورهای کالا
  • برگه های مربوط به بیمه حمل و نقل کالا
  • مجوز ترخیص کالا از گمرک
  • کارت حق عمل کاری یا وکالت نامه قانونی برای ترخیص کاران و نمایندگان قانونی
  • کارت بازرگانی بازرگانان و تاجران
  • اسناد و برگه های بیمه گمرکی
  • مجوزهای قانونی سلامت و بهداشت و استاندارد کالاهای خارجی

و… بسته به نوع کالا مجوزهای واردات و ترخیص متفاوتی هم داریم که بهتر آن است پیش از هر اقرامی به انجام فعالیت تجاری با مشاوره گرفتن از کارشناسان و مشاوران واقف به کارو استخدام یک ترخیص کار حرفه ای و با تجربه از آنها مطلع شویم تا در خلال کار و فعالیت خود دچار مشکل نشویم.

آدرس گمرک رجایی بندرعباس:

  • آدرس: بندرعباس، مجتمع بندری شهید رجایی
  • شماره تلفن گمرک رجایی: ۹-۳۳۵۱۴۰۰۱-۰۷۶

آدرس گمرک باهنر بندرعباس:

  • نشانی گمرک باهنر: بندرعباس، بلوار پاسداران، میدان قائم، اداره گمرک شهید باهنر
  • شماره تماس گمرک شهید باهنر: ۶-۳۳۵۱۳۲۹۳-۰۷۶

سخن پایانی:

ترخیص کالا از گمرک بندر عباس برای بیشتر واردکنندگان جنوب کشور بسیار مفید و مقرون به صرفه است چراکه وارد کنندگان می توانند با استفاده از امکانات زیاد این گمرک عظیم و مهم به تسریع روند ترخیص کالا و همچنین سلامت محوله و محصول خود کمک کنند. با آرزوی موفیت برای شما بازگانان و تجار عزیز


پایان مطلب


 

 

مطالب پیشنهادی و مرتبط 

نوشته های مرتبط

ارسال یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید