کاری لوله مانیسمان رده 20 40 و 80 1

فشار کاری لوله مانیسمان رده 20، 40 و 80

لوله‌های مانیسمان یا بدون درز با سوراخ‌کردن شمش‌های فولادی استوانه‌ای ایجاد می‌شوند. این لوله‌ها در صنایع گوناگونی کاربرد دارند. شمش‌ها از راه حرارت، کشش و غلتک در فرایندهایی مانند عبور از زره و به‌کمک روش‌های گریز از مرکز، به لوله‌های مانیسمان بدل می‌شوند. لوله‌های مانیسمان فاقد درز هستند و از همین روی در پروژه‌های صنعتی حساس و مختلفی به‌کار می‌روند.

این لوله‌ها در ضخامت‌های مختلف تولید می‌شوند و انواع گوناگونی دارند. طول لوله‌های مانیسمان معمولا ۶ و ۱۲متری است و در رده‌های ۲۰، ۴۰، ۶۰، ۸۰، ۱۲۰ و ۱۴۰ ساخته می‌شوند. در میان این محصولات رده‌های ۲۰، ۴۰ و ۸۰ از پرمصرف‌ترین‌های بازار هستند. تحمل فشار لوله 20، 40 و 80 چقدر است؟ در این مقاله درباره فشار کاری این لوله‌ها بیشتر خواهید خواند.

آشنایی با لوله های مانیسمان و کاربردشان

ضخامت لوله‌های مانیسمان مختلف به‌کمک روش نوردکردن تنظیم می‌شود. در نوردکردن از ماندرل داخلی و غلتک پیلگر در کنار آن استفاده می‌کنند. روش‌های مختلفی برای تولید لوله‌های مانیسمان وجود دارد. تحمل فشار لوله رده 20، 40  و 80 با یکدیگر متفاوت است.

از این لوله‌ها در مصارف و کارهای تأسیساتی مختلف استفاده می‌شود. برای نمونه، محصولات مذکور در لوله‌های گاز پالایشگاه و کارخانجات پتروشیمی کاربرد گسترده‌ای دارند. فشار و نوع سیالاتی که از لوله‌ها عبور می‌کنند، متفاوت هستند و برای همین باید از محصولاتی با ضخامت‌های گوناگون و تحمل فشار مختلف استفاده شود. از جمله کاربردهای لوله مانیسمان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • برای خطوط فشار قوی؛
  • در خطوط صنایع غذایی و دارویی؛
  • در خطوط نفت و گاز؛
  • برای خطوط هیدرولیک.

انواع لوله های مانیسمان

لوله‌های مانیسمان براساس قطر و ضخامتشان به دسته‌بندی‌های مختلفی تقسیم می‌شوند. چه دسته‌بندی‌هایی؟

  • لوله مانیسمان رده سبک ۲۰؛
  • رده ۴۰؛
  • رده ۸۰؛
  • و… .

از رده‌های ۲۰ و ۴۰ برای اموری مانند لوله‌کشی گاز ساختمان‌ها استفاده می‌شود. این لوله‌ها درتجهیزات آتش‌نشانی و برج‌ها هم کاربرد دارند. لوله‌های مانیسمان در اندازه و قطر، فشار، رنگ و کابرد با یکدیگر متفاوت هستند. قیمت لوله‌های مانیسمان با ضخامت‌های مختلف هم متفاوت است. برای مثال، قیمت لوله مانیسمان 80 بیشتر از لوله 40  است.

فشار کاری لوله مانیسمان رده 40

فشار کاری لوله مانیسمان رده 20، 40 و 80

پای عواملی در تعیین فشار کاری لوله‌های مانیسمان به‌میان است. سایز، ضخامت و دمای محیط روی میزان فشار قابل‌تحمل لوله‌های مانیسمان اثرگذار هستند. در دمای یکسان و سایز مشخص، فشار برای تمام لوله‌ها مقدار یکسانی است اما با تغییر ضخامت و ویژگی‌ها این موضوع متفاوت خواهد بود.

لوله رده ۲۰

لوله‌های رده ۲۰ که سبک هستند، ضخامتی میان ۲ تا ۶ میلی‌متر دارند. سایز این محصولات بین ۱ تا ۱۲ اینچ است و وزنی معادل ۳۰۰ کیلوگرم دارند. فشار کاری لوله مانیسمان رده ۲۰ زیاد بالا نیست. در واقع، زمانی که نیاز به تحمل فشار بالا در یک پروژه صنعتی نباشد از لوله‌های رده ۲۰ استفاده می‌شود. این لوله‌ها نمی‌توانند تنش بسیار زیاد را تاب بیاورند. برای تولید برخی از لوله‌های گاز از همین لوله‌های مانیسمان سبک استفاده می‌شود.

لوله رده ۴۰

لوله‌های پرکاربرد دیگر موجود در بازار، لوله‌های رده ۴۰ هستند. ضخامت این لوله‌ها بین ۲ تا ۱۰ میلی‌متر است و سایزی معادل ۱ تا ۱۲ اینچ دارند. وزن لوله‌های رده ۴۰ در حدود ۵۰۰ کیلوگرم است. همان‌طور که پیش‌تر هم اشاره شد از این لوله‌ها در خطوط آتش‌نشانی، صنایع نفت‌وگاز و پتروشیمی استفاده می‌شود. در واقع، تحمل فشار کاری لوله‌های رده ۴۰ از رده ۲۰ بسیار بالاتر است و در مصارفی مانند مخازن تحت فشار هم کاربرد دارند.

لوله رده ۸۰

لوله‌های مانیسمانی در رده‌های ۶۰، ۱۲۰ و ۱۶۰ هم در بازار عرضه می‌شوند اما کاربرد کمتری نسبت به لوله‌های ۲۰، ۴۰ و البته رده ۸۰ دارند. لوله‌های مانیسمان رده ۸۰ هم از محصولات پرکاربردی هستند که ضخامتشان بین ۳ تا ۹ میلی‌متر است.

فشار کاری یا همان WORD PRESSURE از مهم‌ترین ویژگی‌‌های لوله‌های مانیسمان است. این مشخصه لوله‌ها هم تحت تأثیر عوامل مختلفی است. براساس دما، سایز و ضخامت لوله‌ها است که فشار کاری‌های مختلفی برای آنها در نظر گرفته می‌شود. تحمل فشار لوله رده 20، 40 و 80 با یکدیگر متفاوت است و کاربردهای متنوعی دارند.

مزایای لوله مانیسمان

لوله‌های مانیسمان به‌واسطه نداشتن درز روی سطح خود، در مقابل فشار و تنش‌ها مقاومت بسیار خوبی نشان می‌دهند. این‌ها در برابر خوردگی هم استحکام خوبی دارند و در اثر خم‌شدن، ترک‌خوردگی یا شکاف‌هایی روی سطح و در ساختارشان به‌وجود نمی‌آید.

توان این محصولات در تحمل دمای بالا بسیار زیاد است. بنابراین، احتمال اینکه در دماهای زیاد دچار تغییر شکل شوند هم اندک است. با آگاهی از قیمت لوله مانیسمان رده 40 و انواع دیگر این محصولات می‌توانید در پروژه‌هایتان از لوله‌هایی مستحکم و مقاوم در مقابل فشار استفاده کنید. ماندگاری و دوام این لوله‌ها هم بسیار زیاد است و برای جوشکاری و اتصال نیازی به هیچ فلز دیگری ندارند.

قدرت و کشش ساختاری بالای لوله‌های مانیسمان قابل‌اعتنا است و در صنایع مختلف، کاربردهای زیادی دارد. البته باید دقت کنید که این محصولات هم معایبی دارند. برای مثال، محدودیت سایز و اندازه دارند و ساختشان کمی هزینه‌بر است. فرایند تولید این لوله‌ها هم چندان ساده به‌نظر نمی‌رسد. ضمن اینکه در فرایندی موسوم به اکستروژن، سطحی زبر پیدا می‌کنند.

فشار کاری لوله مانیسمان رده 80

در آخر

برای آگاهی از قیمت لوله مانیسمان رده 20 یا انواع دیگر آن می‌توانید به پایگاه‌هایی برای استعلام‌گیری مراجعه کنید. این پایگاه‌ها باید مراجع قابل‌اعتمادی باشند که قیمت‌ها را دقیق، درست و به‌روز اعلام می‌کنند. چنین مراجع و منابعی وجود دارد؟ بله! یکی از پایگاه‌های معتبر در این حوزه، شرکت آیرومارت (پیشرو صنعت نفت آسیا) است. این شرکت قیمت دقیق محصولات فولادی مختلف را همراه با تحلیل نوسانات بازار در اختیار مشتریان قرار می‌دهد.

آیرومارت که در زمینه تأمین و بازرگانی انواع مقاطع فولادی فعال است، مرجع قابل‌اعتمادی برای استعلام‌گیری قیمت محصولات متنوع به‌شمار می‌رود. برای برقراری ارتباط با این شرکت می‌توانید از روش‌های زیر کمک بگیرید:

  • با شماره تلفن ۰۲۱-۴۵۳۰۶ تماس بگیرید.
  • به وبسایت iromart.com مراجعه کنید.

بسیاری از دست‌اندرکاران حرفه‌ای و خبره بازار در پروژه‌های صنعتی مختلف، برای تأمین نیازهای کاری‌شان به آیرومارت اعتماد می‌کنند. آشنایی با این شرکت خوش‌سابقه راهی مناسب، امن و راحت برای آگاهی از قیمت‌ها و تأمین مقاطع فولادی هر پروژه است.

 


پایان مطلب


 

 

 

نوشته های مرتبط

ارسال یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

Bespar Reportaj Services