سبک های معماری و دکوراسیون داخلی 1

انواع سبک های معماری و دکوراسیون داخلی

دردنیایی که ما زندگی می کنیم اشخاص با نظرات و سلیقه های متفاوت و خاصی محل زندگی خود را طراحی و دیزاین می کنند  در این میان برای طراحی و چیدمان باید یک سری از قوانین را در رابطه با چگونگی این چیدمان ها رعایت کنند تا هم ازلحاظ زیبایی وهم ازنظر کاربردی و فنگشویی کارآمد و تحلیل شده پیش برود؛ فضایی که درخور شخصیت اهالی خانه باشد و درعین حال آسایش و آرامش و رفاه را برای آنها فراهم کند.

طراحی  و اجرای دکوراسیون داخلی

نکته ی قابل توجهی که باید در نظر گرفت این است که سعی کنیم چیدمان و فضاسازی یک کلیت و کیفیت هم زمان را دربربگیرند.

همچنین باید برای انتخاب یک سبک، سلیقه اعضای خانواده و نیازها و درآخر انتخاب لوازم و اکسسوری هایی که باید هماهنگ وهم متجانس با یکدیگر باشند، را در نظر بگیریم.

در اینجا برای بهتر و قابل درک شدن این موضوع می خواهیم در رابطه با سبک های مختلف در طراحی دکوراسیون داخلی و چیدمان بهتر آشنا شویم.

 

مطلب پیشنهادی : پتینه کاری در دکوراسیون داخلی

 

سبک شناسی

در رابطه با سبک شناسی باید بگوییم که در کل انتخاب یک سبک به شما کمک می کند که در انتخاب انواع مبلمان، رنگ، طراحی کف و سقف و سایر جزییات به عنوان یک راهنما برای شما عمل کند.

در اینجا چند سبک را برای شما دوستان انتخاب کردیم و امیدواریم این مطالب برای شما انتخاب سبک بهتری را به همراه داشته باشد .

سبک مدرن میانه قرن بیستم

این سبک توسط اشکال ساده، تاثیرات ارگانیک، عملکرد بالا، حداقل تزیینات تعریف شده است.

اواسط قرن مدرن با مفهوم فضای بازمشخص شد.

دکوراسیون داخلی سبک مدرن

ادغام محیط زیست، سادگی، کارایی، هندسه و طبیعت.

پالت های رنگی در این سبک طبیعی و گرم هستند . رنگ های دیگری که معمولا استفاده می شوند؛ سبز زیتونی، خردلی، نارنجی، زرد و یا حتی صورتی است.

پالت رنگ در اینجا بسیار گسترده هستند.

برای انتخاب مبلمان از چوبهای طبیعی و تیره مانند چوب گردو با شکل های گرد استفاده کنید.

طراحی داخلی مدرن

یک صندلی به اسم ایمز، چوب الوار، صندلی های ناهارخوری گرد، و صندلی تخت خواب شو نمادهای این سبک هستند .

اگر شما دوستان عزیز از فضای گرم و از کیفیت بالا و ظریف لذت می برید این نوع سبک برای شما کاملا مناسب است.

 

مطلب پیشنهادی : ایده طراحی و دکوراسیون هال و پذیرایی

 

سبک اسکاندیناوی (سبک نوردیک)

طرح اسکاندیناوی با خطوط ساده و مینیمالیسم و عملکردی بدون ازبین بردن زیبایی است. این سبک در کشورهای نوردیک پدیدارشده است.

کشورهای نوردیک ؛ به کشورهایی مانند دانمارک، نروژ، سوئد، جزایرفارو و… گفته می شود.

سبک اسکاندیناوی در طراحی داخلی

در سبک اسکاندیناوی به علت زمستانهای طولانی و تاریک ؛ فضای داخلی انتخابی این سبک به طورمعمول به رنگ سفید است به این دلیل تا به روشن نگه داشتن فضاها کمک کند. قطعات چوبی سبک و بدون جزیئات و پارچه ها از جنس خز، پنبه یا کتان است. گیاهان نیز در بسیاری ازخانه های اسکاندیناوی یافت می شود.

 مبلمانی که در اوایل قرن بیستم در این سبک برای چیدمان این سبک استفاده  می شود ؛ صندلی پلاستیکی معروف توسط آیمز، صندلی الماس توسط هری برتویا (حالت حصیرفلزی )، صندلی لاله است.

صندلی اسکاندیناوی

بنابراین اگرطراحی و دیزاین منحصر به فرد و شیک و روشن علاقمند هستید این سبک برای شما مناسب است.

سبک صنعتی 

سبک صنعتی طرحی است که برای بازگرداندن دوره ای که بیشتر روی تولید متمرکز شده است. این سبک به اوایل قرن بیستم بر میگرد.

در این سبک سقف ها بلند ، کفپوش ها از الوار و چوب های طبیعی استفاده میشود و برای دیوار از آجر و در کل از مواد خام مانند بتن و فولاد و … و همچنین از پنل های فلزی و چوبی برای سقف و راه پله ها استفاده میکنند .

سبک صنعتی در دکوراسیون داخلی

پالت های رنگی که در این سبک استفاده می شود، تنالیته های خاکستری، سیاه و سفید خالص و رنگ های قهوه ای در این سبک استفاده می شود. مبلمان این سبک چرم انتخاب می شود.

سبک صنعتی در معماری

این فضا برای افرادی که از مواد اولیه و طبیعی و تنالیته های گرم لذت می برند این سبک مناسب شما است.

 

مطلب پیشنهادی : کاربرد سبد حصیری در دکوراسیون

 

سبک سنتی (کلاسیک)

سبک سنتی در کشورهای مختلف معنی و مفهوم مخصوص به خودش را دارد در کشور ایران سبک سنتی به نوع چیدمان و طراحی اکسسوری هایی مانند؛ گلیم و جاجیم و فرش های دستباف و… نوع چیدمانی که برای فضاهای مختلف مانند شاه نشین و فضای نشیمن و یا طراحی هایی مانند سقف های آیینه کاری شده، مقرنس کاری، نقاشی روی دیوارها و … است.

چیدمان سبک سنتی ایرانی

در صورتی که سبک سنتی یا کلاسیک درکشورهای دیگر پس ازرنساس به وجود آمده است و به عنوان کلاسیک شناخته شده است. و این همان سبک سنتی در کشورهای اروپایی و آمریکایی است. البته کاملا با سبک سنتی ما ایرانیان متفاوت است.

سبک کلاسیک در طراحی داخلی

دکوراسیون سنتی آرام، منظم است. مبلمان چوبی که دراین سبک معمولا ترکیبی از خطوط مستقیم و منحنی خواهد بود. پارچه های موجود در یک اتاق سنتی معمولا نه خیلی براق و نه خیلی بافت دار هستند. پارچه ها ی ساده و گلدار( طرح دار )، رنگهای خنثی و کرم و قهوه ای، بژ، آبی آسمانی و … در طراحی و چیدمان این سبک کاربرد دارد .

سبک جاپندی

این سبک ازتلفیق دو سبک ژاپنی و اسکاندیناوی می باشد. این سبک ترکیبی است که در آن دو نوع کاملا متفاوت کار شده است. سبک های مختلف با هم میتوانند فضایی زیبا را به وجود بیاورند . این سبک در حال حاضر خیلی ترند ( مرسوم ) شده است.

شما می توانید سبک ها ی مورد علاقه خود را با هم تلفیق دهید و سبک مورد نظرتان را ایجاد کنید. حالا ببینیم که چگونه این دو سبک با هم تلفیق می شوند.

معماری داخلی سبک جاپندی

این سبک ترکیبی ازمینیمالیست اسکاندیناوی با سبک ژاپنی است.

پالت رنگی سبک ژاپنی رنگ های گرم و خنثی پس زمینه هر فضای داخلی ژاپنی است . برخلف سبک اسکاندیناوی ، که کاملا با رنگ سفید کار شده است.

طراحی دکوراسیون داخلی سبک جاپندی

ساختار مبلمان به خودی خود ساختاری بی نظیر و لوازم جانبی متفاوتی دارند آنها خطوط یکدست و تمیز و مینیمالیستی دارند. پارچه های انتخابی مبلمان طبیعی و بافت دار و بدون تزیین میباشند. به دلیل ترند شدن این سبک کیفیت بیشتر مد نظر قرار گرفته تا کمیت . به این معنی که برای تزیین با سادگی جسورانه فقط یک یا چند گیاه درچیدمان استفاده می شود نه تعداد زیادی گیاه سبز.

بنابراین اگر سبک اسکاندیناوی را دوست دارید اما احساس می کنید به یک محیط گرمتر احتیاح دارید این سبک ترکیبی برای شما کاملا مناسب است.

 

مطلب پیشنهادی : 10 ایده جالب برای دکوراسیون اتاق کودک

 

سبک معاصر 

در دکوراسیون منزل اگر تمایل دارید با سبک های لحظه ای همگام باشید میتوانید سبک معاصر را انتخاب کنید. زیین در سبک معاصر با سادگی،زیبایی، بافت و خطوط تمیز تعریف می شود. در فضای داخلی معاصر از رنگ های خنثی، سیاه و سفید و رنگ های اصلی استفاده می شود. مبلمان ها باید بدون تزیین و ساده باشند.

دکوراسیون داخلی سبک  معاصر

طراحی این سبک در مبلمان دارای پایه هایی در معرض دید هستند و جزییات بیش از حد ، دراتاق های سبک معاصر از چاپهای گل و طرحهای رنگارنگ برای طراحی استفاده می کنند و همچنین از گیاهان سبز در ظروف ساده بزرگ و چشمگیر استفاده میکنند.

اگر شما ظرافت و در عین حال پیچیدگی را دوست دارید این سبک مناسب شما می باشد.

 

مطلب پیشنهادی : استند گل و کاربرد آن در دکوراسیون

سبک روستیک یا روستایی

یکی از ویژگی ها ی اصلی تعریف یک خانه روستایی؛ استفاده از مواد طبیعی در خانه است. نظیر چوب، سنگ های زیادی که در مبلمان، سقف ها و دیوارها است.

دکوراسیون داخلی سبک روستیک

این سبک در طبیعی ترین حالت خود ازعناصر و لوازم جانبی روستایی ( بوم آور ) و ارگانیک استفاده می کنند. ساده و طبیعی است و احساس خاکی بودن دارند.

مبلمان از جنس چرم نرم و ساده می باشند. خطوط ، پارچه های دستباف با بافت نرم وطبیعی است. این سبک الهام گرفته شده از مادر طبیعت است. رنگ بندی این سبک از پالت خنثی با ترکیبی از خاکستری ملایم، قهوه ای، بژ، برنزه و سیاه و معمولا شامل رنگهای سبز خاکی و سبز، قرمز آجری و نارنجی خشتی است.

سبک روستیک در معماری داخلی

طراحی این سبک روستایی گرم و جذاب است. بنابراین اگر دوست دارید ارتباط تنگاتنگی با طبیعت داشته باشید این سبک برای شما مناسب است.

 

مطلب پیشنهادی : ایده دکوراسیون دفتر کار خانگی 

 

سبک مینیمالیست

سبک مینیمال در دکوراسیون با مفهوم معروفی که دارد تعریف می شود؛ کمتر بیشتر است. مینیمالیست در طراحی به کیفیت اهمیت می دهد و رسیدن اشکال هندسی به سادگی است. عناصر بدون تزیین و ساده و خطوط تمیز. از نور طبیعی و تک رنگ و بدون کنترل در این سبک استفاده می شود .

سبک مینیمالیسم در معماری داخلی

 تعداد مبلمان در این سبک کاهش می یابد و پاالت رنگی که دراین جا استفاده میشود از رنگهای خنثی مانند سفید، خاکستری و سیاه می باشد و بافت هایی مانند بتن و چوب طبیعی و همچنین از گیاهان طبیعی استفاده می شود.

سبک دکوراسیون مینیمال

اگر فردی هستید که سادگی را دوست دارید این سبک مناسب شما  می باشد.

سبک گلام (سبکی فانتزی و پرزرق و برق)

لین سبک سبکی است که متفاوت از بقیه سبک های که گفته شد می باشد . سبکی فانتزی و پرزرق و برق با لوازم و اکسسوری های فلزی و درخشان و کریستالی.

سبک گلام در طراحی داخلی

پالت رنگ های این سبک؛ سفید ، خامه ای، خاکستری، سیاه، طلایی و نقره ای و اغلب جواهرات می باشد. پارچه های فانتزی مانند مخمل و براق و خز دار استفاده می شود و پایه ها ی مبل و میز ازفلزات براق  می باشد.

دکوراسیون داخلی سبک گلام

لوسترهای کریستال و مجسمه های فلزی و براق و آیینه کاری شده در این سبک کاملا مشهود می باشد.

 

نویسنده : مژده ابراهیمی

 


پایان مطلب


 

 

نوشته های مرتبط

ارسال یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید