بیشتر درباره بازسازی و نوسازی ساختمان 1

بازسازی و نوسازی ساختمان | انواع بازسازی ساختمان و مراحل آن

امروزه بسیاری از مردم برای ایجاد تغییر و تحول در نمای ظاهری محل سکونت خود و کاهش هزینه های هنگفت ساخت و ساز به جای تخریب و ساختن از نو اقدام به نوسازی و بازسازی ساختمان می نمایند.

اجرای نوسازی ساختمان باید بر اساس شناخت کلی از فرهنگ آن کشور و قوانین حاکم بر آن باشد همچنین اجرای نوسازی ساختمان بایستی بر اساس معیارهای اصلی و خاص آشنا با آن محیط باشد شرایط آب و هوایی خاص آن منطقه نیز تاثیر زیادی بر روند اجرای نوسازی ساختمان دارد به طور مثال نوسازی ساختمان در مناطق خشک و کویری بسیار متفاوت است از نوسازی ساختمان برای مناطق مرطوب و بارانی .

تفاوت شرایط اقتصادی افراد در روند نوسازی ساختمان تاثیر بسزایی دارد. به طور مثال : به علت تنوع اجناس در آن منطقه خاص هزینه ی تمام شده ی شیرآلات بهداشتی یک ساختمان می تواند بسیار متفاوت باشد که با توجه به بودجه ی سازنده انتخاب می شود . 
سلیقه ی افراد مختلف نیز در روند نوسازی ساختمان در مکان های مختلف دنیا بسیار متفاوت می باشد به طور مثال شما مشاهده می کنید که حتی در یک کشور در روستاها و شهرهای  مختلف انتخاب رنگ آمیزی و دکوراسیون داخلی ساختمان ها با یکدیگر تفاوت بسیاری دارد.

نوسازی ساختمان امروز بسیار کم هزینه تر و به صرفه تر می باشد تا اینکه ما بخواهیم واحد جدیدی برای خود ایجاد نماییم، همچنین زمان کمتری را نیز برای نوسازی ساختمان نیاز خواهیم داشت.

برای بازسازی ساختمان در ابتدا باید مشخص کنیم تصمیم داریم چه کارهایی انجام دهیم و چه مقدار هزینه برای این تغیرات در نظر گرفته ایم همچنین بیاید شرایط خانه را باید مد نظر داشته باشیم. برای این منظور ابتدا باید یک سری از قسمت های خانه را بررسی کنیم:

تمامی لوله کشی ها آب و رادیاتور، سیم کشی برق را بررسی می کنیم چون امکان دار قسمتی یاغ بخشی از آن پوشیده شده باشد و حادثه ساز شود.

عایق بندی سرویس بهداشتی مانند حمام و توالت، آشپزخانه باید چک شود چرا در صورت نشتی آب آمکان دارد کف ریزش کند و بسیار خطرناک است و تعمیر آن هزینه بر است.

تمامی موارد فوق قسمت های حیاتی  یک ساختمان را تشکلیل می دهند و بازسازی و تعمیر آن ها باید در الویت قرار بگیرد و بعد به سراغ قسمت های دیگر مانند پنجره ها، درب ها، کف و دکوراسیون داخلی که شامل جابجایی قسمت های خانه مانند سرویس ها و اتاق ها و … می شود.

در بازسازی منازل نقاطی وجود دارد که اگر در آن ها تغییراتی به وجود آوریم باعث می شود از فضا استفاده ی مفید تری شود و بر زیبایی آن می افزاید.

  • از بین بردن فضای پرت ساختمان و استفاده مفید از آن ها
  • داشتن آشپزخانه مناسب و کاربردی با تغییر و ترمیم کابینت ها، نما ورودی و …
  • زیباسازی سرویس بهداشتی با استفاده از کاشی
  • زیبا سازی سالن پذیرایی با تغییر کف (پارکت کردن)، تغییر رنگ دیوار ها ویا استفاده از کاغذ دیواری های رنگی که این تغییرات شامل اتاق های خواب نیز می شود.
  • استفاده ازدرب و پنجره های دوجداره که علاوه بر زیبایی دارای اسقامت مناسب بوده وهمچنین از ورود آلودگی و سر و صدا بیرون جلوگیری میکند.

انواع بازسازی ساختمان

انواع بازسازی ساختمان

• بازسازی علمی و آرکئولوژیک

• بازسازی آرتیستیک و یا هنری

 

مراحل بازسازی و نوسازی ساختمان 

۱- دریافت مشاوره از شرکت های ساختمانی فعال در بازسازی ساختمان

در گام نخست ، شما می بایست سعی کنید که اطلاعاتی جامع و کامل از ساختمان خود داشته باشید. دقت کنید که قبل از تصمیم برای بازسازی ساختمان باید با خود این تصمیم را بگیرید که “آیا در مورد ساختمان شما ، آیا اصلا بازسازی به صرفه هست یا خیر ؟” مثلا اگر اسکلت ساختمان در طول سالیان طولانی دچار مشکل شده باشد ، و یا سقف از نوع طاق ضربی فرسوده باشد ، بازسازی ممکن است برای شما خطر جانی داشته باشد . چرا که ساختمان های قدیمی از منظر سازه ای در برابر زلزله بسیار ضعیف می باشند. برای مشاوره در این مورد می توانید به شرکت های فعال در این زمینه مراجعه کنید .

۲- انجام مرحله تخریب به روش مهندسی

در مورد تخریب ، علی رغم این که ممکن است ساده به نظر برسد ، باید این مورد را بدانیم که تخریب یکی از پرخطرترین مراحل در امر بازسازی و نوسازی ساختمان است . طبق آمار صورت گرفته در ایالات متحده امریکا، یکی از پرخطر ترین مراحل ساخت ، مرحله تخریب ساختمان می باشد. برای همین می بایست حتما تخریب به صورت حرفه ای و مهندسی صورت گیرد. متاسفانه موارد فراوانی را می توان نام برد که در برخی موارد صورت گرفته ناشی از عدم دقت پیمانکار ، تخریب باعث هزینه دیه چندصد میلیونی در پروژه گشته و علاوه بر متوقف شدن پروژه ، خانواده ای را به کلی ویران و بدون نان آور نموده است. لذا باید در بحث بسیار خطیر تخریب ، از تیم متخصص و حرفه ای این کار استفاده شود چرا که تیم متخصص از طراحی سازه ای ساختمان به شکل کلی اطلاع دارد.

۳- انجام مرحله ساخت با توجه به نیازهای ساختمان

در مرحله ساخت ، مهم ترین نکته نیازهای مشتری است . باید بدانیم که مشتری که خواهان تعمیرات ساختمانی است ، دقیقا چه نیازهایی دارد و چه نقاطی را نقاط ضعف ساختمان کنونی خود می پندارد. مثلا در بعضی پروژه ها ، کارفرما می خواهد که آشپزخانه به حالت اپن تغییر کند ، برخی هم خواستار حذف دیوار و اضافه کردن دیوارها و پارتیشن بندی دیگری هستند . باید در این مرحله توجه داشت که تاکید ، بر استفاده از دیوارهای پیش ساخته است. چرا که ساخت یک دیوار در خانه ، علاوه بر نیاز داشتن به بنا و نقاش و … که آسایش را از اهل خانه می گیرد ، از لحاظ اقتصادی نیز به صرفه نیست. اما امروزه دیوارهای عایقی وجود دارد که عایق صوت ، دما و رطوبت بوده و از لحاظ هزینه ای نیز در حد عالی محسوب می گردند.

۴- مرحله انجام گچ کاری و سقف کاذب

در این مرحله به این نکته توجه می شود که آیا پس از ساخت ، نیاز به گچکاری ساختمان داریم یا خیر. در صورت نیاز به گچکاری ، باید این مرحله به کمک سفیدترین و مرغوب ترین گچ انجام گیرد ، چرا که  اعضا جدید اضافه شده به ساختمان ، معمولا بیش تر در معرض دید هستند و از این رو مورد توجه هر کسی که از خانه بازدید می نماید ، قرار می گیرند. علاوه بر این ها ، باید در صورت نیاز از سقف ها کاذب نیز استفاده نماییم . سقف های کاذب زیادی امروزه در بازار قرار دارند که انتخاب آن ها کاملا بسته به سلیقه کارفرماست.

۵- مرحله نورپردازی

مرحله نورپردازی ، مرحله ای بسیار مهم است . چرا که نورپردازی درست ، باعث زیبا شدن ساختمان می گردد. امروزه استفاده از چراغ های هالوژن و نورپردازی با نورهای رنگی ، طرفداران زیادی دارد و به علاوه نقش فوق العاده ای در نشان دادن کار دارد. این تاثیر آن قدر زیاد است که افرادی که گچ بری ساختمان را انجام می دهند، معمولا خودشان ایده نورمخفی در سقف را به شما خواهند داد. البته یادتان نرود که سیم کشی ساختمان در این مرحله بسیار مهم است . چرا که اگر مثلا نور قسمتی از سقف در اثر سیم کشی نادرست و غیر اصولی از بین برود ، پیدا کردن نقطه اتصالی در سیم کشی ، کاری دشوار و زمان بر  خواهد بود که چیزی جز دردسر نخواهد داشت.

۶- کف سازی

پس از انجام مراحل بالا ، باید یک نوع کف را برای ساختمان انتخاب کنیم . باید دقت کنیم که هر نوع کف ، کاربری منحصر به فرد خود را داراست. 

۷- رنگ آمیزی دیوارها و سقف

در مورد نقاشی ساختمان ، شما باید دقت کنید که کدام نوع نقاشی برایتان مناسب تر است . اگرچه معمولا در ایران اغلب کارفرمایان رنگ سفید را ترجیح می دهند ، با این حال رنگ های قرمز آبی و سبز و …  نیز امروزه توسط بسیاری استفاده می گردد. با این حال انتخاب رنگ ساختمان نیز از جمله مواردی است که کاملا بستگی به خود شما دارد.

۸- تصمیم گیری و اجرای پوشش دیوار

در این مرحله بحث طراحی دکوراسیون داخلی مطرح می گردد ، شما می بایست نوعی پوشش را برای دیوار خود انتخاب نمایید. سنگ دکوراتیو، شیشه تزیینی، تایل آلومینیومی و کاغذ دیواری ، همه از گزینه  هایی هستند که در این مرحله مطرح می گردند. البته بهتر است قبل از انتخاب ، حتما نمونه کارهای مختلفی را بررسی کرده و با توجه به اصول معماری داخلی تصمیم بگیرید.

۹- اجرای قرنیز

پس از انجام پوشش دیوارها نوبت به اجرای قرنیزها خواهد رسید. شما در این مرحله می بایست قرنیز ها را اجرا نمایید. نکته ای که در اجرای قرنیزها وجود دارد ، هماهنگی قرنیز ها با محیط است . قرنیز ها باید هم با کف (مثلا پارکت) و هم با دیوار (مثلا کاغذ دیواری) به کار رفته هماهنگ باشند. این مسائل جزء طراحی معماری داخلی است.

۱۰- دکوراسیون داخلی و چیدمان خانه

هرچقدر هم که برای بازسازی منزل خود هزینه کرده باشید ، زمانی این هزینه مثمر ثمر واقع خواهد شد که به چشم بیاید. برای این منظور ، شما باید چیدمان و دکوراسیون داخلی فوق العاده ای داشته باشید. یادتان نرود که شما باید به شکل بسیار زیبایی در طراحی معماری داخلی بکوشید. پس حتما برای آن بیش ترین وقت را اختصاص دهید. برای این منظور شما می بایست تعداد زیادی مدل ببینید . مدل های زیادی در اینترنت وجود دارد و در کنار آن نیز مدل های بسیار بیش تری در نزد طراحان دکوراسیون داخلی وجود دارد.

در واقع ایراد اصلی مدل های موجود در اینترنت این است که متاسفانه از لحاظ اجرایی زیاد قدرتمند نیستند و ممکن است حتی قابل اجرا نباشند و یا اجرای آن ها بسیار مشکل باشد. برای همین وجود یک طراح دکوراسیون داخلی آشنا با مسائل اجرایی سرعت کار را چندین برابر خواهد کرد.

هزینه های بازسازی خانه به دلایل گوناگون متفاوت است. خانه یکی از با ارزش ترین دارایی هاست ، این امکان وجود دارد در اثر بی توجهی یا بی دقتی ، به این دارایی با ارزش خسارات وارد شود .

هم چنین به مرور زمان مشکلاتی برای خانه پیش میاد که ناگزیر به بازسازی خانه روی می آوریم .

بازسازی خانه کار کاملا عقلانی و به صرفه ای برای صاحب خانه است و با این کار ارزش خانه را به مراتب بالاتر می برد و از افت ارزش خانه جلوگیری می کند .

اما این کار هم مانند تمام کارها هزینه های مختص خود را دارد ، در ادامه این موضوع را مختصر توضیح خواهیم داد .

هزینه بازسازی خانه

هزینه بازسازی خانه

هزینه بازسازی خانه به عوامل مختلف محیطی زیادی بستگی دارد  ، مواد مورد نظر به کار رفته در کار بازسازی خانه ، خارجی یا ایرانی بودن مواد ، نوع بازسازی خانه ، بازسازی کامل خانه ، یا بازسازی قسمتی از خانه (مانند بازسازی کابینت ، دیوارها ، آشپزخانه ) و یا بسیاری دیگر ، اثر گزار است .

عوامل کلیدی تاثیر گزار بر بازسازی خانه خود را عبارتند از:

• اندازه مساحت خانه (متراژ)

• سبک خانه (به عنوان مثال مزرعه، معاصر( مدرن)، قدیمی ، خانه باغ)

• ساخت و ساز دیوار بیرونی (به عنوان مثال قاب، آجر)

• تعداد آشپزخانه و حمام و کیفیت مواد

• نوع پارکینگ (به عنوان مثال متصل است، جدا )

• ویژگی های خاص (به عنوان مثال شومینه، ایوان، پنجره های سقفی)

• اضافات (به عنوان مثال زیرزمین ، پشت بام و .. )

چرا هزینه های بازسازی خانه متفاوت است ؟

• هزینه های مواد خام بسیاری که مورد نیاز برای تعمیرات یا به بازسازی در سال های اخیر به شدت افزایش یافته، در برخی موارد.

• کارگران متخصص اغلب کم هستند ، لذا می بایست برای عدم آسیب به اموال از نیروی کار قوی استفاده کرد.

 

 


پایان مطلب


 

 

لینک های مرتبط 


 

 
 

نوشته های مرتبط

ارسال یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

Bespar Reportaj Services