اجرای سقف کاذب در 5 مرحله 1

نحوه اجرای سقف کاذب در 5 مرحله

اجرای سقف کاذب معمولا یکی از مراحل مهم در دکوراسیون داخلی ساختمان‌های جدید و یا ساختمان‌های نیازمند نوسازی است! سقف کاذب را همه می‌شناسید و نیازی به معرفی این نوع سقف پرطرفدار وجود ندارد اما آیا شناخت خوبی از مراحل اجرای این نوع سقف دارید؟ اغلب افراد با نگاه به ساختار ساده و جالب سقف کاذب گمان می‌کنند که اجرای آن به همین سادگی‌ها است اما در واقع شرایط قدری پیچیده‌تر است. 

اجرای سقف کاذب نیاز به طی کردن مراحل خاصی دارد و باید نکات زیادی را در اجرای آن در نظر گرفت. ما در ادامه این نوشته قصد داریم راهنمای اجرای سقف کاذب در 5 مرحله را برای شما تشریح کنیم؛ تا انتها همراه ما باشید. 

تفاوت طراحی و اجرای سقف کاذب با سقف اصلی در چیست؟

پیش از بررسی روش‌های اجرای سقف کاذب بهتر است بررسی کنی که اصلا چه تفاوتی بین اجرای سقف‌های اصلی و سقف کاذب وجود دارد؟ در واقع سقف‌های کاذب به سقف‌هایی گفته می‌شوند که نیاز به تحمل وزن طبقه بالایی ندارند! بنابراین، امکان اجرای هر طرح و نقشی برای آنها وجود دارد و طراح با محدودیت‌های بسیار کمی مواجه است. 

در اجرای سقف‌های کاذب می‌توان به صورت کامل به ظاهر و زیبایی سازه توجه کرد و نیازی نیست که نگران مواردی همچون ایمنی و غیره بود اما در اجرای سقف‌های اصلی، بیشتر تمرکز روی بهینه‌سازی وزن و ایمنی است و زیبایی سازه در اولویت پایین‌تری قرار دارد.

مراحل اجرای سقف کاذب

اجرای سقف‌های کاذب باید با دقت بالایی صورت بگیرد تا بتوان انتظاراتی که از این کار وجود دارند را برآورده کرد. به عبارت دیگر، اجرای سقف کاذب امری کاملا تخصصی و نیازمند تجربه است و توضیح تمام جزئیات آن ابدا در این نوشته نمی‌گنجند. در ادامه به بررسی کلی مراحل اجرای سقف‌های کاذب پرداخته‌ایم.

مراحل اجرای سقف کاذب

  1. طراحی سقف کاذب

در هر فرایند مربوط به معماری، چه داخلی و چه خارجی، طراحی حرف اول را می‌زند. البته طراحی سقف کاذب خیلی پیرو اصول خشک مهندسی نیست و بیشتر عوامل ظاهر شناسی در آن دخیل هستند. ناگفته نماند که باید حواستان به مقررات ساختمانی و نحوه نصب سیستم‌های الکتریکی باشد. 

طراحی سقف کاذب باید با توجه به نیازهای فضای داخلی صورت گیرد. برای این کار می‌توان از نرم افزار‌های طراحی سه بعدی استفاده نمود. خوشبختانه برای اعمال ایده‌های جدید دستتان کاملا باز است.

  1. خرید مواد

بعد از طراحی و پیش از اجرا، نیاز است تا مواد اولیه لازم برای اجرای سقف کاذب را تهیه کنید. اینکه دقیقا به چه چیزهایی نیاز داشته باشید، وابسته به طراحی است اما برخی نیاز‌های عمومی وجود دارند که عبارت‌اند از:

  • پروفیل

  • اتصالات

  • چسب

  • تجهیزات الکتریکی لازم

  • پیچ و مهره در سایز‌های مختلف

  • تجهیزات برش‌کاری و سوراخ‌کاری

تاثیرگذار‌ترین عنصر در قیمت سقف کاذب، قیمت روز پروفیل ساختمانی است! جدا از بحث قیمت، پروفیل‌ها باید از کیفیت مناسبی برخوردار باشند تا نتیجه نهایی کار مناسب باشد.

  1. برش و نصب پروفیل‌های فلزی

پروفیل‌ها از جمله اجزای اصلی سقف کاذب هستند که مستقیما بر روی سقف قرار گرفته و در واقع عناصر نگهدارنده سقف کاذب به شمار می‌روند. می‌توانید این پروفیل‌های فلزی را در ابعاد دلخواه برش داده و نصب کنید. 

نکته بسیار مهم در نصب پروفیل‌های فلزی این است که حتما باید در یک راستا و به صورت دقیق نصب شوند تا سیستم دچار انحراف و انحنا نباشد. 

لازم به ذکر است که پروفیل‌ها انواع مختلفی دارند و برای محاسبه قیمت در این مرحله نیاز به یک لیست قیمت پروفیل به‌روز دارید.

  1. نصب پلاک‌های سقف کاذب

پلاک‌های سقف کاذب، قطعات اصلی سقف به شمار می‌روند و همانطور که پیشتر گفته شد بر روی پروفیل‌های فلزی قرار می‌گیرند. 

اجرای سقف کاذب در این مرحله پیرو اصول خاصی نیست و باید بر اساس طرح سقف صورت بگیرد. در این مرحله پلاک‌ها باید روی پروفیل‌ها قرار گرفته و با استفاده از پیچ و مهره به پروفیل‌ها بچسبند (توصیه می‌شود از چسب استفاده نکنید). برای پیشرفت سریع‌تر ار در این مرحله می‌توانید از شخص دومی کمک بگیرید.

1682914712644f3d98ebce9 main

  1. اتصالات سیستم‌های الکتریکی و نورپردازی

نورپردازی در سقف‌های کاذب متفاوت‌تر از سقف‌های عادی است. برای نورپردازی سقف‌های کاذب از عناصر خاصی استفاده می‌شود و نمی‌توان هر نوع لامپی را به کار گرفت. 

نورپردازی آخرین مرحله از مراحل اجرای سقف کاذب است و شامل نصب پرده‌های نوری، لامپ‌ها و اتصالات است. توجه به مقررات و استاندارد‌ها در این مرحله بسیار اهمیت دارد و توصیه می‌شود که حتما این کار را به فردی متخصص در امر برق ساختمان واگذار کنید.

نکات مهم در اجرای سقف کاذب

با وجود اینکه سقف کاذب بیشتر جنبه زیبایی دارد و ایمنی آن در اولویت نیست، اما باز هم باید یک‌سری نکات در اجرای آن در نظر گرفته شوند؛ این نکات به شرح زیر هستند:

  • از اتصال محکم پروفیل‌ها مطمئن شوید.

  • در اجرای سقف کاذب از عایق‌های حرارتی استفاده کنید.

  • در مکان‌هایی با ارتفاع کم نباید از این نوع سقف استفاده کرد.

  • در نورپردازی دستتان بسیار باز است؛ از این فرصت استفاده کنید.

در آخر لازم به ذکر است که اجرای بهینه و مناسب سقف کاذب می‌تواند به کاهش مصرف سوخت به شدت کمک کند؛ ظاهر بسیار زیبایی به ساختمان ببخشد؛ نورپردازی را بسیار جذاب کند و به صورت کلی، دکوراسیون فضا را کاملا متحول کند. بنابراین، توصیه می‌شود حتما از افراد متخصص و با تجربه برای ساخت سقف کاذب کمک بگیرید.

1682914747644f3dbb3660d main

کلام آخر

اجرای سقف کاذب در ظاهر امری ساده اما در واقعیت امری بسیار پر جزئیات است! سقف کاذب دست طراح را برای اعمال خلاقیت باز می‌گذارد و این امر سبب شده تا رقابت در اجرای طرح‌های جذاب‌تر برای سقف کاذب بسیار شدید باشد. 

با توجه به اهمیت اجرای سقف کاذب در ساختمان‌ها، چه ساختمان‌های جدید و چه ساختمان‌های قدیمی که قصد نوسازی را دارند، ما در این نوشته کوشیدیم تا به صورت کامل به بررسی مراحل این فرایند بپردازیم. امید است که نکات مذکور برای شما مفید بوده باشند.

همانطور که پیشتر گفته شد، پروفیل‌های فلزی نقش بسیار مهمی در مقاومت و ظاهر سقف‌های کاذب دارند، بنابراین توصیه می‌شود تا این محصولات با کیفیت بالا را از ارائه دهندگان معتبر دریافت کنید. پیشنهاد ما برای شما، مجموعه آیرومارت است. 

آیرومارت به عنوان یکی از بزرگترین فروشگاه‌های اینترنتی آهن آلات ساختمانی فعالیت کرده و تمامی محصولات خود را از معتبر‌ترین تولید کنندگان تامین می‌کند. 

با مراجعه به سایت آیرومارت به آدرس iromart.com و یا تماس با شماره تلفن 02145306 می‌توانید قیمت محصولات مختلف مانند قیمت روز پروفیل زد و سایر موارد مشابه را به صورت به‌روز دریافت کرده و پس از دریافت مشاوره رایگان، اقدام به خرید نمایید.

 


پایان مطلب


 

لینکهای مفید

 

نوشته های مرتبط

ارسال یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

Bespar Reportaj Services