اتاق نوزاد 1

چطور اتاق نوزاد را بچینیم؟

در طراحی و دکوراسیون اتاق نوزاد فارغ از جنسیت او شور و شوق والدین امری کاملا بدیهی است مخصوصا برای اولین بچه. عوامل مختلف و مهمی  در دیزاین اتاق نوزاد دخیل هستند. چراکه سبک اتاق خواب بزرگسالان، نوجوانان و کودکان کاملا با دکوراسیون اتاق نوزاد تفاوت دارد. محیط اتاق نوزاد باید شاداب، روحیه بخش  و آرامش دهنده باشد تا خلاقیت و تخیل آنها را فعالتر نماید.

پرمسلم است که در طراحی و دکوراسیون اتاق نوزاد دختر و پسر تفاوتهایی وجود دارد اما یک سری اصول کلی وجود دارند که لازم است به آنها توجه اساسی شود. مثلا: رنگ اتاق خواب نوزاد باید آرامش بخش و سرزنده باشد نه تند و تیره.

 

اتاق نوزاد

رنگ ها انرژی و حتی آرامش نوزادان را تامین می کنند. معمولا برای اتاق نوزاد از رنگ های خنثی و سرد ( سفید، طوسی ) و در کنارش از رنگ های پاستیلی(آبی روشن، صورتی روشن و سبز روشن) استفاده می کنند اما هرگز رنگ اتاق نوزاد را تک رنگ انتخاب نکنید بهتر آن است که از ترکیب دو رنگ متضاد یا مکمل  کنار هم کمک بگیرید تا حالت یکنواختی به اتاق نوزاد ندهد. برای اکسسوری ها و دیگر تزیینات از رنگ های گرما بخشی مانند قرمز، نارنجی و زرد هم استفاده کنید در حین حال هرگز شلوغ کاری هم نکنید. سعی کنید در طراحی اتاق نوزاد از تم خاصی مثلا: طبیعت پیروی کنید تا دیزاین شیک و منسجم تری داشته باشید. می توانید یک دیوار از اتاق را کاغذ دیواری بچگانه کنید یا حتی با توجه به تم انتخابی خود نقاشی مرتبط با آ؛ن تم را روی یکی از دیوارها داشته باشید.

 

دکوراسیون اتاق نوزاد

به همین منظور بهتر است که برای طراحی و دکوراسیون اتاق نوزاد خود وقت و دقت لازم بگذارید و از جزییات غافل نشوید البته در چشم بر هم زدنی نوزاد شما بزرگ میشود و آنگاه لازم است که به فکر دکوراسیون اتاق کودک باشید نه نوزاد بنابراین خود را خیلی در گیر جزییات نکنید تا بعدا راحت تر تغییر دکوراسیون دهید.

قطعا که نوزاد تازه متولد شده درکی از تزیینات و دکوراسیون اتاقش ندارد اما اول از همه خود شما که با نوزاد در اتاقش وقت صرف می کنید و به مرور زمان که نوزاد سنش بالاتر می رود اهمیت این موضوع بیشتر خواهد شد. استفاده از یک سری وسایل در اتاق نوزاد کاملا سلیقه ای می باشد. به طور مثال: شاید شما سبک دکوراسیون مینیمال را برای اتاق نوزاد خود بپسندید.

 

دکوراسیون اتاق نوزاد

استفاده از رنگ های جذاب و جالب برای نوزادان و همچنین نور پردازی اتاق و عروسک ها و تزییناتی که در اتاق نوزاد بکار برده می شود در سرگرمی و روحیه ی نوزادان تاثیر بسزایی دارند. به طور مثال: گاهی عروسکهایی با شکلهای متفاوت را از سقف آویزان می کنند تا  باعث جلب توجه  نوزادی که  بر روی تخت خود دراز کشیده است شوند. اما آنچه که بسیار حائز اهمیت می باشد در کنار این تزیینات ایجاد تعادل بین زیبایی و کارایی اتاق خواب نوزاد است.

ضروریات دکوراسیون اتاق نوزاد

 

دکوراسیون اتاق نوزاد

وجود برخی وسایل در اتاق نوزاد بسیار ضروری می باشد. کمد و تخت نوزاد محافظ دار یکی از این موارد مهم و ضروری است. چه نوزاد دختر باشد و چه پسر وجود ضروریات تفاوتی ندارد  فقط از لحاظ طرح و رنگ و تزیینات باهم متفاوت هستند.

کیفیت و ایمنی گهواره نوزاد که یکی دیگر از ضروریات اتاق نوازد می باشد را حتما در اولویت زمان انتخاب قرار دهید. در نظر داشته باشید که برخی گهواره ها بعدا قابلیت تبدیل شده به تخت خواب را هم دارند. حتی امروزه تخت خواب هایی طراحی شده که قابلیت تبدیل شدن به تخت کودک و نوجوان را هم دارا هستند. یکی از نکات مهم و هوشمندانه ی دیگری که باید در نظر داشته باشید ارتفاع مناسب برای گهواره و تخت خواب نوزاد می باشد. استفاده از الیاف و متریال نرم و ضد حساسیت  برای روتختی، پتو(کتان و پنبه) و حتی فرش و موکت اتاق نوزاد.

داشتن تهویه مناسب به منظور گردش هوا و داشتن هوای تازه در اتاق را حتما مد نظر داشته باشید. به منظور داشتن اتاقی آرام و در حین حال انرژیک حتما تعادل در طراحی و استفاده از رنگ ها و نورها و سایه روشن ها را مد نظر داشته باشید. استفاده از یک چراغ خواب با نور مناسب برای رفت و آمد شما هنگام شب به اتاق نوزاد لازم است.

 

دکوراسیون اتاق نوزاد

پرده ی اتاق خواب نوزاد بهتر است که ضخیم باشد تا در طول روز شرایط خواب نوزاد را فراهم کند و نوزاد بتواند خواب با کیفیتی داشته باشد. هرچه که اتاق ساده تر و در حین حال خلوت تر باشد هم برای ایمنی نوزاد و هم برای رسیدگی به نوزاد بهتر و راحت تر است. اما خوب برخی افراد وجود وسایل متفاوتی مانند: سبد حصیری برای  جمع آوری اسباب بازی  یا لباس های نوزاد یا نظم دهنده های مخصوص در کمد و دراور و یا انواع شلف دیواری برای قرار دادن برخی تزیینات و اکسسوری های نوزاد(خصوصا مناسب اتاق های کوچک)  را می پسندند.

روی برخی دراور ها تشک لبه دار تعویض پوشک هم قرار داده می شود تا تعویض پوشک یا لباس نوازد را به راحتی انجام دهید. یادتان باشد که تخت خواب نوزاد نقطه ی کانونی اتاقش می باشد پس آن را در جای مناسب قرار دهید. و تشک و بالشت نرم برای آن تهیه نمایید. حتی می توانید از کوسن های زیبا و کودکانه کمک بگیرید تا نوزاد زمانی که به مرحله ی غلت زدن رسید به خود آسیبی وارد نکند.

کمدهای دوطرفه می توانند گزینه مناسبی مخصوصا برای اتاق های کوچک باشند چرا که در یک طرف آن می توان ویترین اسباب بازیهای نوزاد را داشت و در طرف دیگ کشوها یا حتی قسمی برای آویزان کردن لباسهای نوزاد.

دکوراسیون اتاق نوزاد

در انتخاب تزیینات اتاق نوزاد مانند انواع تابلو، استیکر، رنگ اتاق و سقف یا کاغذ دیواری، روتختی، فرش و… زیاده روی نکنید تا به اتاق و نوزاد آشفتگی ندهید و حتما هارمونی و تعادل بین تمام اجزا را رعایت نمایید. برای تزیین اتاق نوزاد می توانید از ایده های ساده و جذاب زیر کمک بگیرید.

تزیین اتاق نوزاد با نمد، تزیین اتاق نوزاد با بادکنک، تزیین اتاق نوزاد با تور، تزیین اتاق نوزاد با کاغذ رنگی و… .

فرش اتاق نوزاد بهتر است فانتزی و بچگانه  با طرح های کارتونی و حتی ست روتختی و پرده ی اتاق خواب نوزاد باشد البته با رعایت اصول اساسی مثل: نرم بودن و ضد حساسیت بودن فرش.

نکته مهم در دیزاین اتاق نوزاد

حداقل 8 هفته قبل از تولد نوزادتان اقدان به رنگ آمیزی اتاقش با رنگ هایی  که مواد آلی فرار(voc) ندارند کنید تا در طول این مدت بوی رنگ از اتاق نوزاد برود. جذابیت اکسسوری ها و برخی وسایل تزیینی و اسباب بازیهای چوبی را دست کم نگیرید. آنچه در دیزاین اتاق نوازد در نظر گرفته می شود کیفیت زندگی روزهای اولیه نوزاد را در برمی گیرد.

در کنار سلیقه ی شخصی خود می توانید از نظرات خوب و حرفه ای یک تیم دکوراتیو اتاق نوزاد هم کمک بگیرید تا به بهترین نتیجه ی دلخواه برسید.

دکوراسیون اتاق نوزاد دختر

طراحی و دیزاین اتاق نوزاد دختر بسیار جذاب و لذت بخش است. روحیه لطیف دختران و حفظ انرژی آنها را با ترکیب پالت رنگهایی مانند زرد، قرمز، نارنجی همراه با رنگ های خنثی مانند سفید و خاکستری تکمیل کنید. انواع روتختی ها، لوستر، چراغ خواب ، پرده، فرش و سرویس خواب نوزاد دختر با طرح های عروسکی و زیبا این روزها به وفور موجود می باشد. رنگهای شاد و رویایی مثل صورتی و بنفش جزء پرطرفدارترین رنگ ها برای اتاق نوزاد دختر می باشد. هنگام طراحی و دیزاین دکوراسیون اتاق نوزاد دختر به روحیه و احساسات دخترانه توجه ویژه داشته باشید تا  شادابی و انگیزه ی دخترانه را در او حفظ و حتی رشد دهید.

 

دکوراسیون اتاق نوزاد دختر

 

عروسکهای دختر کوچولوی ناز را در ویترین کمدش چنان ماهرانه بچینید که حس لطیف او را به دنیای تازه اش پیوند دهد. وجود کتابخانه در اتاق نوزاد می تواند از اهمیت بالایی برخوردار باشد چراکه او را از همان ابتدای ورود به زندگی با هر آنچه که باید آشنا می کند. برای اتاق نوزاد دختر یک کتابخانه به شکل گل را در نظر بگیرید با همان رنگ دوست داشتنی اکثر دختران(صورتی) و لبخند نوزاد را زمانی که بزرگتر شده و به سراغ کتابخانه ی جذابش رفته و کتاب های رنگی را ورق می زند تا با ساختن داستان مورد علاقه اش خود را سرگرم بازی کند  چقدر برایتان لذت بخش است.

دکوراسیون اتاق نوزاد پسر

 با وجود انواع تزیینات و وسایل امروزی که برای دوری از یکنواختی اتاق نوزاد پسر در بازار موجود است دیگر اتاق نوزاد پسر مانند سالیان پیش فقط شامل چند تزیین کم نمی شود. تنوع وسایل تزیینات اتاق نوزاد پسر هم امروزه به اندازه ی اتاق نوزاد دختر زیاد و شیک شده است.

 

دکوراسیون اتاق نوزاد پسر

 

رنگ اتاق نوزاد پسر می تواند از پالت رنگی رنگ های ملایم و شاد سبز، آبی، سورمه ای و خاکستری و قهوه ای باشد. با تنوع وسایل نوزاد در طراحی اتاق نوزاد پسر هم خوشبختانه دستمان آنقدر باز شده است که حتی می توانید عکس خود او را بر روی پرده، فرش و حتی روتختی او چاپ کرده و از این ست زیبا لذت برده. نوزاد پسری را تصور کنید که در حکم یک دریانورد تازه کار در تخت خواب کشتی مانندش به خواب ناز رفته و در خوابش به کشف جهان می رود. یا نوزاد پسری که سوار بر تخت ماشینی اش شده و در خواب آرام خود به مسابقه ی هیجان انگیز ماشین سواری رفته. اتاق نوزاد پسر را می توانید به صورت رنگین کمانی هم طراحی کنید تا دیگر این کار برایتان آنقدرها هم چالش برانگیز نباشد.

 سخن آخر

اتاق نوزاد فضایی است که برای استراحت و بعد ها برای بازی بدان نیاز دارد لذا زمان دکوراسیون آن هرچه دقت کنیم در آینده فرزندمان در رفاه بیشتری خواهد بود. اتاقی که علاوه بر زیبایی و جذابیت باید فاکتور اساسی اش را ایمنی قرار داد.

مثلا: ارتفاع پنجره و داشتن میله های حفاظ را حتما از ابتدای کار در نظر بگیرید. با ذهنی خلاق و صرف زمان مناسب به راحتی می توانید اتاق نوزاد را به یکی از زیباترین فضاهای منزل تبدیل کنید.

 

 


پایان مطلب 


 

 

 

نوشته های مرتبط

ارسال یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید