تا صد بازسازی ویلا 1

چطور بازسازی ویلا قدیمی را انجام دهیم؟ 

طبق یک تعریف کلی به خانه و بناهایی که در مناطق ییلاقی ساخته میشوند عنوان ویلا اطلاق میگردد. ویلا میتواند یک بنای تک طبقه یا چند طبقه، برخوردار از امکانات رفاهی و یا موقعیت هایی باشد که در محیط آپارتمانی وجود ندارد. بطور کلی ویلا را به سبب استقلال مالک آن در برخورداری از جوانب و امکانات و سایر متعلقات میشناسند و البته این تمام تعریف نیست.

اما مسلما برخورداری از ویلا و امکانات آن مستلزم صرف هزینه، وقت، مراقبت و نگهداری از بنا، محوطه سازی و فضای سبز و آنچه به عنوان اسباب راحتی آن میشناسند است. و این بایدها تاحدی برای معرفی و تشریح بحث پیش رو کفایت میکند.

اما هستند کسانی که قصدشان خرید و بازسازی یا نوسازی ویلاست. یا برای استفاده شخصی یا برای کسب سود. و هستند مالکینی که نقاط مختلف ویلایشان اعم از بنا، محوطه، دیوار و آلاچیق فلزی یا چوبی و… دچار فرسودگی یا تخریب شده و میخواهند از طریق بازسازی یا نوسازی صاحب یک ویلای تازه با امکاناتی به روزتر در همان محل شوند.

 این زمینه بحث تازه در حوزه ساخت و نگهداری ابنیه در سلسله مباحث پیرامون و البته بسیار گسترده آن است.

 

لینک پیشنهادیساخت ویلا با ال اس اف lsf

 

در گام نخست بهتر است به تعریف واژه "بازسازی" بپردازیم.

اصولا در مبحث بازسازی پلان اصلی بنا دست نخورده باقی میماند. این ساده ترین تعریف برای بازسازی ست.
یعنی: تغییرات و تعویض ها در تمامی شاخه ها در یک بنا اعم از تاسیسات، محوطه سازی،نما،مبلمان، روشنایی، امکانات رفاهی و….صورت گیرد اما نهایتا پلان بی تغییر باقی بماند.

1648100563623c04d319498 main

حال در برابر آن تعریف نوسازی قرار میگیرد. یعنی تغییرات ریشه ای و بنیادین. اما بازسازی ویلا شامل چه مواردی میشود؟ برای شناسایی و برطرف کردن نقایص از کجا باید شروع کرد؟اصولی ترین و مقرون به صرفه ترین مصالح کدامین هستند؟ 
اینها و چندین مطلب دیگر را ادامه خواهیم گفت.

 

۱_درهای نفر رو و پارکینگ ویلا

اصولا برای طراحی و اجرای یک محوطه در خورِ بنای ویلایی مان ابتدا از درها آغاز میکنیم.

اگر درهای ویلا دچار خوردگی یا زنگ زدگی شده اند و یا اساسا مدل آن بهردلیل باب میل ما نیست میتوانیم از درهای تازه استفاده کنیم.

میطلبد طراحی درهای ویلا متناسب با نوع بنا، مساحت، نوع محوطه و دیوارهای آن باشد. بدین شکل که برای یک ویلای ۲۰۰ متری با بنای ۱۲۰ متری از درب های تجملاتی خاص و بلند استفاده نشود! در مقابل یک قواره دوهزار متری با چند بنای تعبیه شده مجزا و محوطه ای معظم را به درهای کوچک مجهز نکنیم.

استفاده از درهای تک لنگه و دولنگه متناسب با فضا، دیوار و اصلِ بنا در طراحی و نصب در از اصول ابتدایی آن است.

۲_دیوارهای محوطه ویلا

در مبحث دیوار نیز پس از توجه به بودجه و میزان هزینه برای تخصیص به آن بهتر است به نوع بنا نیز توجه شود.

معمول آن است که از هر نمای استفاده شده در بنا در دیوارها نیز بهره گیری شود. اما خب گاهی برای نوآوری و تنوع از مصالحی متفاوت از آنچه در نما استفاده شده بهره میبرند. مثلا در حالی که از سنگ تراورتن در نمای بنا استفاده کرده اند از سنگهای لاشه و مالون در طراحی و اجرای دیوار استفاده میکنند که در جای خود قابل توجه است.

1648100702623c055eef820 main

بطور کلی مصالح مختلف و متفاوتی نظیر سنگ، آجر، سیمان و … برای انجام دیوار ویلا در دسترس است.

 

کف سازی محوطه ویلا

کف حیاط یا محوطه ویلا مطمئنا از اصولی ترین مباحث پیرامون بازسازی آن است. میتوانیم بر حسب سلیقه و بودجه و مشورت با یک معمار حاذق از بهترین طرح ها برای انجام این مهم بهره مند شویم. از آنجا که ویلاها در نقاط ییلاقی واقع شده اند و در بیشتر ماههای سال در معرض بارندگی و آب گرفتگی هستند استفاده از مصالحِ کف متناسب با شرایط آب و هوایی از نکات برجسته ایست که هر مالک باید به آن توجه کند.

انتخاب مصالحی که لغزنده نباشند و در عین آنکه موجدِ ایمنی و سلامت کاربران باشد در کنار زیبایی و تناسب با فضا و نمای ویلا کار چندان پیچیده ای نیست. 

انواع مصالح کف اعم از سنگِ مناسب، سنگِ لاشه کف، شن پاشی(شن نخودی یا شکسته، بسته به ابعادِ مدنظر)واش بتون، بتون،موزاییک های ساده، موزاییک های طرح دار در ابعاد مختلف، سرامیک کف حیاط و سایر مصالح از رایجترین مثالح کف هستند که میتوان در مبحثی گسترده به آنها اشاراتی داشت‌.

اجرای عملیات کف سازی میبایست با نظارت کامل افراد متخصص و مهندسینِ مجرب همراه باشد.

 

ساخت باغچه در ویلا : فضای سبز ویلا

طراحی و ساخت یک یا چند باغچه ابتدا مستلزم بررسی تاسیسات اعم از سامانه آبرسانی، مشتمل بر لوله ها و سامانه دفع آن که همان فاضلاب محوطه و بنا است، میباشد.

شیب زمین در هنگام بررسی و طراحی باید مورد توجه واقع شود و در کنار آن اقدام به بررسی و طراحی زیر ساخت ها اعم از زهکشی و لوله گذاری کرد تا با یک سامانه اصولی جهت آبرسانی و دفع اضافاتِ آبی که در اطراف باغچه جمع میشود، این مهم را اجرایی کرد.

1648100768623c05a09378d main

باغچه های کوچک به همراه گل ها و گیاهان مورد استفاده در آن همواره از مهمترین مسائل در مبحث ساخت یا بازسازی ویلا هستند. اما بسته به نوع فضا و مساحت محوطه میتوان اندازه باغچه ها را تعیین کرد.

به عنوان مثال تخصیص فضایی بیش از فضای مدنظر برای باغچه و گل کاری در جایی که احتمال اشغال بیش از ۷۰٪ فضا به جهت ساخت آن وجود دارد، منطقی نیست. آنهم در زمینی که برای تعبیه امکانات دیگر دچار محدودیت است.

استفاده از گیاهانی که خاصیت پوشانندگی دیوارها را دارند میتواند به زیبایی محوطه در مبحثِ گل کاری و باغچه سازی کمکی شایسته بنماید.

استفاده از طاق های گیاهی که از بدنه ای با اسکلت آهن ساخته شده و بر سر مسیرهای معین مخوطه قرار داده میشود نیز از مواردیست که ذیلِ مبحث محوطه سازی با گل و گیاه تعریف میشود.

میطلبد قبل از تصمیم به طراحی و ساخت باغچه از نحوه تامین آب جهت آبیاری باغچه مان اطمینان پیدا کنیم.

استفاده از گیاهان همیشه سبز نظیر کاج و نخل و انواع چمن یکی از عمده مسائل مدنظر پیرامون ساختِ باغچه در یک ویلای مسکونی ست.

 

مطلب پیشنهادی : معرفی انواع تجهیزات باغی و ویلایی

 

نورپردازی داخلی و نمای بیرونی و محوطه ویلا

یکی دیگر از مسائل مرتبط با ساخت و تزیین محوطه نورپردازی است.

اصولا استفاده از دیوار کوب های مخصوص در فضای آزاد، شمعدان های طراحی شده برای روی ستونهای کنار در،چراغ های خطی، چراغ های آویز برای طاق های تزئین شده با گیاه، چراغ های گلدانی مخصوص باغچه، لامپهای ال ای دی در کناره پله، استفاده از نورافکن های مختلف با شعاع نوری متنوع و نورپردازی با چراغ های متری در کف حیاط ویلا، بیشتر مابینِ خطوط و درز سنگ ها و مصالح کف از عمده ترین ابزارهای نورپردازی در محوطه ویلا هستند.

1648100909623c062d5ff6c main

امروزه که در کنار مباحثی همچون ذخیره سازی و صرفه جویی در مصرف انرژی موضوعاتی نظیر عدم استفاده از سوختهای فسیلی نیز مطرح است، پیدایش چراغ های خورشیدی توانسته نیازِ این حوزه را تا حد زیادی تامین کند‌.

میتوانیم در کنار موارد رفته لامپهای خورشیدی را نیز به عنوان یکی از ابزارهای روشنایی و نورپردازی مدنظر قرار دهیم.

ناگفته پیداست که احتمال جا افتادن برخی از روشنایی ها در این نوشتار وجود دارد که شاید از دید نگارنده دور مانده باشد.

نورپردازی ویلا هم از آن مواردِ مبتنی بر سلیقه طراح یا مالک است که جای بحث بسیار دارد.

 

طراحی و اجرای آلاچیق در ویلا

آلاچیق هم از آن دسته از امکاناتی ست که در صورت تامین فضا در محوطه، هم کمک به زیبایی ویلا میکند و هم جایی برای نشستن و استراحت در خود دارد.

امروزه طرح های مختلفی از آلاچیق برای بهره گیری در طراحی و خرید در دسترس هستند که میتوان با بهره گیری از آنها در جهت زببایی و ایجاد امکانات در محوطه گام برداشت.

1648100963623c0663358df main

ایجاد فضای بازی برای بچه ها

یقینا در صورتی که فضا به شما اجازه دهد میتوانید برای رفاه و سرگرمی کودکان خود بخشی از محوطه ویلا را به فضای بازی و سرگرمی کودکان اختصاص داد.

کف سازی مناسب جهت جلوگیری از بروز هرگونه حادثه و خرید یا ساخت و نصب وسایل بازی و سرگرمی از ارکان آن قلمداد میشود.

 

طراحی و اجرای استخر در ویلا

اصولا هنگامی که برای خرید و رویت یک ویلا دست بکار میشوید معرفی ویلای استخردار از سوی اهل فن نوعی جذابیت و کشش به همراه دارد و اولویت برای بسیاری از کسانی که قصد خرید ویلا دارند، ویلایی با این سبک و ساخت است.

حال برای بازسازی ویلا نیز این موضوع صادق است. ساختن یک استخر روباز در بخشی مناسب از محوطه نه تنها میتواند به جذابیت محوطه مزبور کمک کند بلکه در ارزش ویلا نقشی موثر، مستقیم و تعیین کننده به همراه خواهد داشت.

طراحی و اجرای عملیات ساخت استخر خروجی یک تفکر درست و کاملا سازنده توسط طراحان، مهندسین و نیروهای اجرایی مجرب و متخصص است که میتواند یک ویلایی معمولی با حداقل امکانات را به ویلای مجلل با استخر تبدیل کند.

معمول آنست که استخر را در گوشه ای دنج و بدور از دید میسازند.

 

ساخت باربیکیو در ویلا

باربیکیو که در ساخت آن معمولا از آجرهای نسوز و مقاوم در برابر حرارت استفاده میکنند و میتوان در زیر آلاچیق و یا در گوشه ای از مخوطه و حتی درگاهی طبقه همکف آن را قرار داد.
محل قرارگیری باربیکیو بهتر است جایی باشد که دود حاصل از مواد غذایی به داخل ساختمان نفوذ نکند و موجب برهم زدن آسایش و بهداشت هوای داخل نباشد.  جهت رسیدن به این مقصود جهت میبایست جهت وزش باد در بیشتر ماه های سال و فاصله تا بنا بررسی گردد. البته به منظور رفع این مسئله میتوان برای باربیکیو محفظه ی هدایتگر خروج دود نیز طراحی یا اجرا نمود.

 

نصب نیمکت
استفاده از نیمکت متناسب با نوع طراحی فضا و مساحت محوطه کاملا سلیقه ایست.

هنگامی که باغچه یا باغچه های در محوطه طراحی و اجرا شدند با ساخت یا خرید و نصب چند نیمکت میتوان محیط را کاملا برخوردار از حداقل های رفاهی_زیبایی کرد و در این بین جانمایی آنها نیز مهم است.

در کنار جانمایی نیمکت استفاده از متریال مناسب با شرایط آب وهوایی نیز نقش بسیار  مهم و موثر در ماندگاری و دوام آن دارد.

 

استفاده از آبنما در محوطه ویلا

طراحی یک آب نمای مناسب هم از لحاظ ابعاد و هم منطبق با اصول محوطه سازی در طراحی محوطه ویلا از نکات سلیقه ای و موثر است.

تامین منابع آبی به همراه نصب پمپ خوب و نورپردازی ساده آن یک آب نما را از اساس تبدیل به یکی از نقاطِ قابل توجه و کانونی محوطه میسازد.

 

مطلب پیشنهادی: انواع آبنما خانگی

 

طراحی و اجرای پارکینگ ویلا

بی شک تمامی موارد عنوان شده در بالا در جهت رفاه حال ساکنین و کاربران و در عین حال زیبایی مطرح شد.
اما بحث ایجاد پارکینگ یا در صورت وجود فضا، اضافه کردن آن سوای ایجاد حس رفاه و آسودگی خیال به افزایش ارزش ویلا کمک میکند‌.

میتوانیم در صورتی که امکان ایجاد پارکینگ داشتیم با تخصیص فضایی در نقطه ای امن یک یا چند پارکینگ مسقف تعبیه نماییم.
ایجاد چنین مهمی بر مبنای بک طراحی مناسب و اجرای صحیح است و میتوان از پروفیل های استاندارد برای ساخت اسکلت بندی آن و همچنین با بهره گیری از ایرانیت و کرپی برای سقف آن  اقدام کرد.

متناسب با بودجه خود میتوانیم از درهای کرکره ای برای پوشش کامل پارکینگ استفاده کنیم و در اینصورت برای سهولت در نظافت کف را با سنگ بپوشانیم.

 

بازسازی نمای خارجی ویلا

هنگامی که در مرحله بازسازی ویلا هستیم یکی از ارکان مهم در امرفوق که میتواند تغییرات پس از بازسازی را به نخو احسن به نمایش بگذارد و در عین حال بسیار محسوس باشد طراحی و اجرای نما است.

بطور کلی نما از شاخصه های بسیار مهم در یک بنا و مشخصا پیرامون بحث فعلی، ویلاست.
 نمای ویلا بسته به اهمیت محل ساخت، سبک سلیقه،بودجه، طراحی و البته توع نگاه اعم از مدرن و سنتی کاملا متفاوت است.

معمولا برای ویلا نیز از نمای سنگ استفاده میکنند.
که به عنوان مثال از آنجا که بسیاری قصدشان نمایش نوعی تجمل گرایی ست سعی میکنند از گرانترین سنگ و در عین سنگین ترین و پربها ترین سبک نما یعنی رومی بهره ببرند.

نمایی که همراه با شاخصه هایی تاریخی و تجملاتی نظیر ستون و سر در های بلند و بزرگ و استفاده از متریال گران خود گویای سبک فکری مالک ویلاست.

اما طراحان نما در ویلا سوای این سبک از سبک ها و متریال دیگری نیز استفاده میکنند.

انواع نما در ویلا عبارتند از:
۱_سنگ
۲_نمای فولدینگ
۳_نمای مدرن
۴_نمای سرامیک
۵_نمای دیکانستراکشن
۶_نمای سنتی
۷_بایرامیکس
۸_سنگ مالون.
۹_کامپوزیت.

 

بازسازی طراحی داخلی ویلا

پر واضح است که بازسازی ویلا فقط محدود به طراحی و بازسازی محوطه، ساخت یا اضافه کردن امکانات و تعبیه فضاهای دلخواه نیست‌.

طراحی و بازسازی داخلی ویلا امری بسیار پر اهمیت است.
به میزانی که کاربران ویلا برای دمی آسایش نیاز به فضایی آزاد همراه با لذت بردن از مظاهر طبیعت دارند و برای رهایی از فضای سنگ و ساروجِ و آلودگی شهری احتیاج به گشت و تنفس در میان گیاهان و درختان را در خود احساس میکنند، به همان میزان آرامش و آسودگی در فضای داخلی ویلا و استراحت در اتاقهای امن و زیبای آن برایشان اهمیت دارد.

پس میطلبد برای بازسازی ویلا با کمک از معماری مجرب و وارد این امکان را برای کاربرانِ خسته از فضای بسته شهری فراهم کرد و از بهترین متد و امکانات در این مبحث بهره برد.

طراحی داخلی ویلا در بحث بازسازی از بررسی جامع تاسیسات اعم از لوله های آب و گاز، سامانه های گرمایش و سرمایش،کابل های برق و … آغاز میشود.

بررسی لوله کشی های آب را در اولویت قرار داده و شروع کار با این پروسه است.

میشود حتی درصورت دارا بودن جمیع شرایط لوله های فرسوده را کلا تعویض کرد و در عوض از لوله های به روز تر و سالم و نو که بخش آبرسانی برای ویلا را تا چندین سال بدون دغدغه تضمین کند، استفاده کرد.

در این میان بررسی پرونده اشراک ویلا یا بنا در ادارات آب و برق و گاز از امور ابتدایی و بدیهی ست.
از آنجا که تامین منابع آب، برق و گاز برای فضای تازه و به روزتر الزامی ست، 
فراهم آوردن بستر آن نیز بسیار مهم و در خور توجه است.

ازاستفاده از منبع متناسب با مساحت ویلا برای تامین و ذخیره آب تا خرید پمپ های مناسب جهت برقراری این‌مهم!

 

نکته بعدی لوله کشی گاز است.

که قطعا با برخی تغییرات در پلن داخلی در مبحث بازسازی ویلا نقشه و شاکله آن نیز مشمول تغییر و تعویض خواهد شد.

کابل های برق
بی شک پس از گذشت سالها از ساخت ویلا بسیاری از ملزومات برق رسانی، مشخصا کابل های برق دچار فرسودگی یا انهدام کلی شده اند که میبایست نسیت به تعویض و نوسازی سامانه برق رسانی و در اینجا الزاما کابل ها، اقدام کرد.

بلاتردید با گسترش فضاهای نیازمندِ به برق در نقشه جدید ویلا نیاز به کابلِ نو و قوی تر نیز در این بین الزامی ست و در راستای این الزام است که میشود از ریشه و بنیان، تمام سیم کشی ها را تعویض کرد و از سیم کشی جدید بهره برد.

 

طراحی و اجرای کف در بازسازی ویلا

متریالی که در طراحی و اجرای کف در یک بنا بکار میرود نقش پراهمیتی در معرفی فرهنگ و نگاه مالک دارد.

از میان بی شمار متریال کف آنچه که شما به عنوان مصالح مورد سلیقه در ویلای خود استفاده میکنید در آرامش و رضایت خانواده و مهمانان شما پررنگ خواهد بود و در عین حال انتخاب آن متناسب با دکوراسیون و فضا، اعم از دیوار و سقف بسیاری از حتی خلاهای ویلای شما را نیز پوشش میدهد.

میشود در صورتی که بنایی با مساحت بالا داریم از سرامیک با ابعادی بزرگتر بهره بگیریم. و در مقابل اگر مساحتمان کوچک بود از سرامیک با ابعادی کوچکتر.

پس در انتخاب متریال کف میبایست بسیاری از جوانب و شرایط را در نظرگرفت و بعد به طراحی و اجرا پرداخت.

 

سنگ

انواع سنگهایی که میشود از آنها برای استفاده در کف استفاده کرد امروزه در دسترس ماست.

اما میبایست در انتخاب سنگ به چند نکته حائزاهمیت دقت کرد.
۱_خش ناپذیری.
۲_قابلیت جلاپذیری.
۳_قابلیت نظافت.
۴_سهولت در انتقال گرما.
۵_قیمت مناسب.
۶_با قابلیت عدم لغزیدن.

اما برای انتخاب سنگ کف بهتر است از سنگ های محکم و البته طبیعی فرآوری شده بهره برد. سنگهایی نظیر مرمر که خود علاوه بر استحکام قابلیت انتقال گرما از کف به نقاط دیگر را داراست و در عین حال با قیمتی مناسب عرضه میگردد.

اما در مقابل سنگ گرانیت قرار دارد که علاوه بر محاسن فوق از تنوع رنگی زیادی نیز برخوردار است اما قیمت بالایی دارد. و در برابر آن تراورتن که علیرغم قیمت مناسب فاقد برخی ویژگیهای سنگهای بالاست.

 

سرامیک

اگر میخواهید برای کف ویلای در حال بازسازی خود از سرامیک استفاده کنید با تنوع این متریال مواجه میشود که در ادامه برخی از آنها را از نظر میگذارنیم.

انواع سرامیک ها برای استفاده در کف وجود دارند که میتوان در ویلا از آنها بهره برد.

سرامیک های پرسلانی
سرامیک گرانیتی
جذب آب کم

.
بطور کلی برای سرامیک کاری کف سالن میتوان از قطعاتی با ابعاد بزرگتر استفاده کرد که هم نظافت آن راحت است و هم فضا را بزرگتر نشان میدهد.

در کنار این موارد میتوان به سرامیک های طرح پارکت و سنگ هم اشاره داشت. که هم جایگزینی مناسب برای سنگ هستند و هم برای چوب. بهتر است در سرامیک کاری کف ویلا به این نکته توجه داشت سرامیک ها با طیف نور قهوه ای به راحتی با دکوراسیون هماهنگ میشوند.

اگر از نمای مدرن در طراحی داخلی بهره میبریم بهتر است از رنگ سفید استفاده کنیم و اگر از طراحی ها نوستالوژیک استفاده میکنیم از سرامیک. با رنگ خاک رس. اما ذکر این نکته خالی از لطف نیست که اصولا استفاده از سرامیک برای بناهایی که در مناطق گرمسیر ساخته میشوند مناسب است چرا که سرما را بیشتر از سایر مصالح به خود جذب میکند.

و این نکته خالی از لطف نیست.

 

پارکت

پارکت هایی که برای استفاده در کف میتوانید از آنها استفاده کنید عبارتند از:

پارکتPVC
پارکت لمینت.

اما هرکدام از این پارکت ها خصوصیات و مشخصات خاص خود را دارند که در ادامه به برخی از آنها اشاره میشود.زمانی که مالک تصمیم به استفاده از پارکت PVC میگیرد باید به این نکات توجه داشته باشد که این پارکت از مواد پلاستیکی PVC ساخته شده است و بسیار ارزان تر از پارکت لمینت است.آب را به خود جذب نمیکند و هر قسمت از آن که دچار آسیب شود نمیتوان براحتی نسیبت به تعویض تایل های آن اقدام‌ بعمل آورد.

 

مطلب پیشنهادی : کفپوش لمینت

پارکت لمینت ویلا

متریالی ساخته شده از جنس HDF که حمل آن بسیار راحت و نظافت اش نیز بسیار آسان است. تا ضخامت ۷ میلیمتر تولید میشود و نسبت به PVC بسیار مقاوم تر است و در برابر ضربات سخت و محکم استحکام بالایی دارد.

هنگامی هم که دچار آسیب بشود با میتوان با تعویض تایل آسیب دیده آن را درست کرد.

 

طراحی دیوار در بازسازی ویلا

پس از تکمیل پروسه مربوط تاسیسات و … به نمای داخلی میپردازیم. دیوارها که پس از شروع بازسازی ویلا احتمالا از سفال و بلوک تشکیل شده را میتوان به چند طریق در مبحث نمای داخلی، طراحی و اجرا نمود.

استفاده از رنگ.
استفاده از کاغذ دیواری.
استفاده از سنگ مالون.
استفاده از سنگ های مصنوعی.
استفاده از کنیتکس.
استفاده از چوب.
استفاده از انواع آجر.

 

کاغذ دیواری یکی از متریال پوشش دیوار است که میتوان در طراحی ویلا در بحث بازسازی ویلا از آن بهره برد.
هرچند که معمول آنست که با انتخاب یک یا دو دیوار شاخص در ویلا و استفاده از کاغذ دیواری در آن میتوان طرح و شکل مناسب و دلنشینی را بوجود آورد. متریال معرفی شده در بالا صرفا یک نام عمومی برای بسیار زیرمجموعه های خود هستند و هرکدام به بخشهای مختلف تقسیم میشوند.

اما میتوان در کنار استفاده از هرکدام از مصالح مورد اشاره در برخی از دیوارها از طرح های مختلفِ تزئینی نظیرِ کناف، طرح هایی با ام دی اف، ورق و… نیز بکار برد و در کنار آن ابزارهای مختلف نیز استفاده کرد.

 

استفاده از آئینه های شکسته: (آئینه کاری دیوار)

یکی از ابزارهایی که میتوان بر روی دیوار ویلا و مشخصا سالن از آن استفاده کرد آئینه کاری ست.استفاده از آئینه هایی با رنگ های مختلف،نقره اندود یا دودی با استفاده از نوارهایی از رنگ های مختلف که توسط نصاب مجرب بر روی دیوار یا ستون ها نصب میشود بر زیبایی دوچندان کار خواهد افزود.

 

استفاده از گچ بری و ابزارهای مشابه

گچ بری و ابزار کاری در طراحی داخلی معمولا با نقوشی از المان هایی از طبیعت یا سبک های رایج این فن بر روی دیوارها کار میشوند.
البته میتوان از آئینه های معمولی تخت بر روی دیوارها استفاده کرد و دور آن را با گچ بری های خاص طراحی نمود.

 

ساخت سکو ویلا

یکی از ترفندهایی که در سالن های ویلا مورد طراحی و اجرا قرار میگیرد ساخت سکو در سینه دیوارها و تزئینِ کفی(محل نشستن) به سنگ های معمولا مرمر است. میتوان با بالشت های قابلِ حملِ رنگارنگ و راحت کفی سکو را مجهز نمود و برای نشستن راحتتر بر روی سکو این یک ترفند مناسب است.

البته معمول است که سکو را نزدیک شومینه میسازند.

 

طراحی و ساخت شومینه در ویلا

ساخت یک شومینه زیبا در گوشه ای از سالن میتواند در القای حس خاص کاربری سنتی از ویلا، براساس تمام یک عقبه ذهنی، بسیار موثر باشد و البته در عین حال در بحث گرمایش نیز تاثیرات خاص خود را به همراه دارد.

 

اجرای سقف ویلا

در اجرای سقف چندین و چند مصالح و سبک مدنظر است. استفاده از سقف های سنتی معمول در ویلا معمولا از اصلی ترین ایده ها تلقی میشود. اما بکارگیری انواع سقف کاذب و انواع مختلف آن یکی از گزینه های پیش رو برای بسیاری از مالکین و طراحان است. گاهی میشود که اجرای سقف با نقوش مختلف، بخشی از سلیقه و علاقه مالک قلمداد میشود.

بدین شکل با یک طراحی مناسب میشود از طرح های مختلف اعم از سنتی و پیشرفته در قالب نقاشی با شابلون و کلیشه بهره برد و با کمک از طراحان و مجریان وارد و ماهر طرح های مورد نظر را پیاده کرد.
از مهمترین طرح هایی که در این مبحث مورد توجه قرار میگیرد مینیاتور است که از قالب طرح های تصویرگری سنتی ست.

اجرای سقف شیشه ای در ویلاهای دوبلکس

از انواع طراحی سقف که بیشتر در ویلاهای دوبلکس اجرا میشود سقف شیشه ایست که معمولا  در نقطه خاصی از سقف قابلیت اجرا دارد.

 

طراحی و تعویض راه پله در ویلاهای دوبلکس یا تریبلکس

اصولا هنگامی که ویلا نیازمند بازسازی است بسیاری از نقاط و وسایل خاص آن نیز مشمول چنین قاعده ای میشوند و در این بین برای ویلاهای دوبلکس و تریبلکس قسمت راه پله شاید نیازمند بازسازی یا حتی تعویض باشد.

اما زمانی هم هست که طراح یا مالک بنابر شرایط خاص راه پله صلاح را بر این میبینند که از اساس نسبت به تعویض این بخش اقدام کنند.میتوان از چندین راه پله بنابرشرایط تازه ویلا بهره برد. راه پله های چوبی، فلزی، سنتی همراه با سنگ، راه پله های گرد، کم جا و…. از مهمترین انواع راه پله برای بناهای دوبلکس و بیشتر است.

 

طراحی و بازسازی آشپزخانه ویلا

در این بخش نیز در ابتدا باید به قسمت تاسیسات که لوله ها و بخش فاضلاب تا کف شورها و …. شامل میشود توجه کنیم.

بازسازی تاسیسات آشپزخانه ویلا

توجه به لوله کشی آب پیش از شروع از الزامات بخش آشپزخانه است.

اما انتظار میرود که از همان ابتدا هم راستا با باقی بخش ها که مشمول قاعده تعویض کلی شده اند این بخش را نیز با لوله های تازه تجهیز کنیم.
احتمال اینکه پس از بازسازی حتی قسمتی تازه با لوازمی نو در آشپزخانه تعبیه کنیم( مثلا نصب ماشین ظرفشویی) بسیار زیاد است!
پس توجه ریشه ای تر به این موضوع بسیار مهم است که لوله کشی آب ویلا چه در بخش آشپزخانه و چه سرویس ها مورد بازبینی قرار گرفته در صورت لزوم از اساس تعویض و به روز رسانی شود.

از آنجا که در مبحث کنترل و رصدِ سیم کشی ویلا به بیان کلیتی بسنده شد طبق آن کلیت سیم کشی آشپزخانه نیز مورد بازبینی و تعویض قرار میگیرد.
پس از جانمایی کلید و پریز به سراغ باقی امور میرویم.

 

در بازسازی آشپزخانه ویلا اگر به عایق کاری احتیاج پیدا کردیم آن را نیز انجام داده و سپس سرامیک کاری را مدنظر قرار میدهیم.
معمول آنست که در طراحی کف آشپزخانه ویلا کمی آن را گود کرده و سپس به مرحله اجرا میرسانند.

از آنجا که از ویلا صرفا در برخی ایام سال  استفاده میشود و در باقی روزها خالی میباشد با در نظر گرفتن احتمال ترکیدگی لوله های آب در آشپزخانه، از این ترفند استفاده میکنند تا از نفوذ آب به سایر نقاط ویلا جلوگیری کرده و بدین شکل بستری برای مهار آب در کف و سپس خروج از کف شور فراهم گردد.

البته این یک قاعده کلی ست و حتی میتواتد برای ویلاهایی که سرایدار در آن مستقر میباشد هم استفاده شود.

 

سرامیک کف و دیوار

برای سرامیک کاری دیوار آشپزخانه با چند گزینه از روبه رو هستیم. معمولا سرامیک های دیواری از چند نوع تشکیل شده اند:

۱_گرانیتی.
۲_پرسلانی.

و سرامیک کف که از:
۱_جذب آب کم.
۲_گرانیتی.
۳_پرسلانی.
تشکیل شده اند.

باید در موقع انتخاب به این نکته توجه داشت که از سرامیک لعاب دار با بدون لعاب بهره میبریم. پس از انتخاب سرامیک و کاشی باید به نکاتی اعم از تنظیم شیب و جانمایی درست کف شور نیز توجه شود.

 

انتخاب کابینت آشپزخانه برای ویلا

هنگام انتخاب کابینت های آشپزخانه در بازسازی ویلا با گزینه های مختلف کابینت مواجه هستیم.

از MDF تا ممبران و البته پلی اورتان.
که به نسبت طراحی و سلیقه و بودجه کابینت آشپزخانه ویلای خود را انتخاب خواهیم کرد.

 

اجرای سقف در بازسازی آشپزخانه ویلا

معمول آنست که برای بازسازی سقف آشپزخانه ویلا از رنگ روغن بواسطه نظافت آسان تر استفاده میکنند. در کنار آن میشود از ابزارهای مختلف و آرک بندی نیز جهت زیبایی بیشتر و طرح دار کردن سقف نیز استفاده کرد.

چوب و به نوعی استفاده از آن در سقف از دیگر متریال خاص کار در سقف و مشخصا آشپزخانه میباشد.

 

سینک آشپزخانه ویلا

سینک آشپزخانه از آن مواردیست که در این نقطه از آپارتمان تا ویلا بسیار حائز اهمیت است. چرا که اصولا بخش مهمی از امور مربوط به آشپزخانه یعنی شستشوی ظروف بصورت دستی در این قسمت انجام میشود.

سینک هم از کاروان پیشرفت تکنولوژی جا نمانده و طراحان و تولید کنندگان آن هر روز با طرح هایی جدید و متریالی تازه محصولات خودرا ارائه میدهند و در این بین به قابلیت های سینک افزوده میشود.

اما از آنجا که انتخاب قابلیت در حوزه سلیقه فردی است و نگاه اقتصادی به کالای مدنظر، ما در اینجا به نوع و اندازه سینک توجه بیشتری داریم. معمول است که از سینک های دو لگن برای سهولت در انجام کار مربوط به آن استفاده میکنند. پرواضح است که در انتخاب و خرید سینک میبایست به فضا و مساحت آشپزخانه نیز توجه شود‌.

 

انتخاب هود برای آشپزخانه ویلا

هنگام بازسازی آشپزخانه ویلا برای خرید هود در آشپزخانه ویلا بنابر سلیقه و بودجه و نوع فضا عمل میکنیم.
آنچه که در انتخاب هود آشپزخانه مهم است، تناسب سبک و رنگ هود و ابعاد آن باکابینت های بازسازی شده آشپزخانه ویلاست. 
البته باید میزان مکش هوا و سر و صدای هود را هنگام انتخاب آن بررسی و طبق مساحت فضا و میزان استفاده انتخاب نمود.

 

شیرآلات آشپزخانه ویلا

در انتخاب شیرآلات ساختمانی علاوه بر توجه به به روز بودن و مدل بهتر است جنس آن نیر مدنظر قرار گیرد. استفاده از شیر مخلوط هایی با دوام بالا و استحکام بیشتر در برابر کارکرد زیاد میتواند تا مدتها خیال مصرف کننده را بابت شیرآلات چه در آشپزخانه وچه در سرویس های بهداشتی راحت کند.

 

سایر اموری که میتوان در طراحی آشپزخانه انجام داد عبارتند از

۱_قرار دادن یک میز ناهارخوری در آشپزخانه.
۲_طراحی و ساخت کانتر و صندلی های مربوط به آن.
۳_ویترین کنار کانتر برای قراردادن وسایل تزئینی و ظروف خاص.
۴_قفسه بندی برای قراردادن برخی ملزومات آشپزخانه.
۵_اجرای قسمت مجزای مطبخ در صورت وجود فضا‌.

 

نکات سرویس بهداشتی در بازسازی ویلا

یکی از نقاط حساسی که در تمامی ابنیه با هر نوع کاربری طراحی و اجرای ان مدنظر است سرویس بهداشتی ست. اصولا میطلبد که اگر امکان و فضا فراهم بود در یک ویلا حداقل از دو حمام بهره برد و یکی در شکل عمومی در بخشی از نقطه در دسترس و دیگری در اتاق خواب بصورت مستر تعبیه شوند.

اجرای عایق کاری و سپس انجام امور بعدی نظیر سرامیک و کاشی و در کنار آن نصب شیرآلات و توالت فرنگی از شاخص ترین ملزومات یک حمام است. توالت ایرانی نیز از ملزومات بی چون و چرای هر بنای ساخته شده در ایران است که در ویلا نیز برای طراحی و اجرای آن میبایست زمان و هزینه ای در نظر داشت.

1648101585623c08d140c9a main

اتاق خواب ویلا

طراحی و اجرای اتاق خواب در ویلا ابتدا با توجه به نوع ویلا در نظر گرفته میشود.

بدین شکل که اگر شما از ویلایی به سبک اصطلاحا فلت برخوردار هستید الزاما برای طراحی و جانمایی هر تعداد اتاق خواب ناچار هستید که بخشی ویژه از فضا را به آن اختصاص دهید. حال این فضا میتواند به یک یا چند اتاق در هم تنیده و مرتبط با یک راهرو محدود شود.

اما در ویلاهای نیم طبقه و دوبلکس و بیشتر این اوضاع بسیار متفاوت است. امکان طراحی و اجرای اتاق خواب ها در طبقات بالاتر فراهم است و بدین شکل شما میتوانید حتی بنابر مساحت طبقه همکف یا چیزی نزدیک به آن صاحب چندین اتاق باشید و از این حیث خیالتان آسوده باشد.

در ویلاهای دوبلکس میتوان یک اتاق به عنوان اتاق که مختص افرادی که مشکل حرکتی دارند و یا سالمندانی که توان طی کردن پله ندارند تعبیه کنید و برای این منظور از طرحی مستور که بیشتر در زیر راه پله در نظر میگیرند استفاده میکنند.

این اتاق خواب نیز میتواند مستر و صاحب سرویس اختصاصی باشد.

اما احیانا اگر این امکان در طبقه پایین فراهم نبود و مجبور به طراحی اتاق در طبقات بالا شدید میتوان با نصب بالابر های مخصوص در بخشی از ساختمان که به نما آسیب نرساند و در عین حال به بدشکلی نما و بنای ویلا نینجامد استفاده کنید.

باید توجه داشت که تقسیم بندی اتاق خواب از نکاتی ست که در بیشتر طراحی ها درنظر گرفته میشود. میتوان اتاق یا اتاق های بزرگتر را با طراحی مناسب به زوج ها اختصاص داد و از لوازم متناسب با حضور یک زوج در طراحی و اجرا استفاده نمود و در مقابل فضای کوچکتر را به دیگر افراد تخصیص داد.

 

دیوارهای اتاق خواب ها معمولا با همان رنگ روغن و کاغذ دیواری پوشس داده میشود. هر چند استفاده از پتینه و سایر متریال مشابه در طراحی و اجرای دیوار اتاق خواب ویلا هم باب است.

کف نیز معمولا با همان متریال سالن پوشیده میشود. تعبیه فضایی مجزا برای کمد دیواری:

از آنجا که معمولا ویلا میزبان مهمانان شما از شهری دیگر است و مقصدی برای استراحتی چند روزه میبایست نسبت به تعبیه فضایی برای لوازم همراه مسافران و مهمانان خود اقدام کنید؛ که این موضوع در کنار موضوعات دیگر اهمیت کمد دیواری در ویلا را دوچندان میکند.

 

 


پایان مطلب


 

لینکهای مفید و مرتبط با این مطلب

 

 

نوشته های مرتبط

ارسال یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید