کشتی های باربری جهان 1

نقش کشتی های باربری بزرگ جهانی، در حمل و نقل بین المللی:

 جابه جایی کالا(بار) از سالیان دور تا به امروز یکی از نیازهای اساسی انسانهای اولیه بوده است به طوریکه آنان با ساخت اولین چرخ دستی ها سعی کردند تا این نیاز خود را به ابتدایی ترین شکل ممکن رفع نمایند و امروزه  با وجود انواع روش های حمل و نقل  داخلی و حمل و نقل بین المللی (حمل و نقل زمینی، حمل و نقل هوایی، حمل و نقل دریایی و حمل نقل ریلی)  دغدغه جابه جایی و انتقال کالا برای تاجران و بازرگانان به راحتی حل شده است.

کشتی های باربری زیادی در جهت ترابری بین المللی در پهنای اقیانوس های جهان توسعه یافته اند تا صنعت حمل و نقل بین المللی دریایی همچنان با قدرت و اصالت خود دنیای اقتصادی سراسر جهان را تحت سلطه خود داشته باشد.

بدین منظور کشتی های باربری برای حمل و نقل دریایی نیز بر حسب فعالیت شرکت های خدمات بازرگانی فعالیت می کنند. انواع این کشتی ها از نظر ساخت و نوع جابه جایی کالا را به طور مفصل در مقاله ای با عنوان حمل و نقل دریایی برای شما عزیزان در همین سایت( بسپار) به رشته تحریر درآوردیم و در این مقاله می خواهیم به معرفی بزرگترین کشتی های باربری جهان بپردازیم. امیدواریم جذابیت این مطالب، برای شما مورد توجه باشد.

بزرگترین و معروفترین کشتی های باری جهان:

طبق ادعای سازمان بین المللی کشتیرانی هم اینک بیشتر از 50000 کشتی کانتینری از طریق آبهای آزاد در حال عبور و مرور میباشند، که ازبین این کشتی ها 11 کشتی برتر رتبه بندی شده و اندازه گیری شده طبق TEU بر اساس ظرفیت را با هم بررسی می کنیم. مالکوم مک لین در سال 1956 توانست با نظر خودش در باره حمل و نقل کانتینر نخستین تحول بزرگ صنعت حمل و نقل کالا را رقم بزند.

پس از آن بازار ساخت کشتی های مفید باربری رقابت شدیدی را به چشم دید به طوریکه بزرگترین کشتی های باربری دنیا با ظرفیت های بسیار بالا ساخته شدند که نقش بسیار مهمی در رشد و پیشرفت حمل و نقل دریایی( آبی) دارند. چرا که با ساخت این کشتی های عظیم و دارای امکانات و تجهیزات روزانه مییون ها تن کالا در سطح آبها در حال جابه جایی میباشند.انواع مختلف کشتی های باربری شامل: کشتی باربری عمومی، کشتی های کانتینری، کشتی های فله بر، کشتی های ریفری(یخچال دار)، کشتی های چند منظوره، کشتی های حمل گاز، کشتی های رول دار و… می باشند که بزرگترین مدل های معروف جهان را به ترتیب ظرفیت و اولویت عبارتند از:

کشتی باربری EVER ACE:

  1. کشتی باربری EVER ACE:

گرانترین کشتی باربری  که ساخت صنایع سامسونگ در کره جنوبی می باشد با طول 400 متر و وسعت61.53 متر(برابر 4 زمین فوتبال)  و 24 ردیف کانتینر کنار همدیگر، و با موتوراصلی که قدرت 70950 کیلو وات و 11 سیلندر و ظرفیت 23922 TEU را دارد  بزرگترین کشتی حمل بار در جهان لقب گرفته است. سرعت این غول عظیم دریایی در سطح آبهای جهان 22.6 گره دریایی است. نخستین سفر دریایی کشتی باربری THE EVER ACE در ماه جولای سال 2021  بوده. این کشتی عظیم الجثه اینک با پرچم پاناما فعالیت می کند.

نکته: TEU واحد اندازه گیری بارهای کانتینری می باشد که با ظرفیت یک کانتیر به طول 20 فوت برابری دارد. ناگفته نماند که واحد دقیقی برای سنجش نمی باشد اما استفاده از آن معمول است.

کشتی باربری HMM ALGECIRAS:

  1. کشتی باربری HMM ALGECIRAS:

این کشتی با استانداردهای لازم و دوست دار محیط زیست با ظرفیت 23964 و 28 کانتیر کمتر از کشتی اول جهان  وبا عمق 33.2 توانسته است جایگاه دوم جهان را به خود اختصاص دهد. این کشتی باربری بین آسیای شرقی و اروپا و همچنین با بندرهایی مانند:هامبورگ، دروازه لندن، کانال سوئز،شانگهای، سنگاپور، روتردام، پوسان  و چینگدائو در رفت و آمد است و خدمات خطی ارائه می دهد. اولین سفر آبی این  غول شناور در آبهای بیکران دریا در سال 2020 بوده است. شرکت بزرگ دوو ساخت این کشتی باشکوه  و پیشرفته را بر عهده داشته است.

کشتی باربری HMM OSLO:

  1. کشتی باربری HMM OSLO:

11 ماه می سال 2020 این کشتی باربری با کسب جایگاه سوم در جهان اولین حرکت دریایی خود را آغاز نمود. طول این غول پیمایی دریایی 399.9 و عرض آن 61.50 و مجهز به سیستم اسکرابر به منظور مهیا سازی جهت قوانین زیست محیطی IMO 2020( ساخت موتورهای مفید و بدنه ای بهینه) می باشد.این  کشتی ساخته شده توسط شرکت سامسونگ دارای ظرفیت23792 TEU می باشد.

 کشتی باربری MSC GULSUN:

  1.  کشتی باربری MSC GULSUN:

چهارمین کشتی باربری بزرگ دنیا ساخته شده توسط کمپانی SHI  که بوسیله شرکت کشتیرانی مدیترانه در ژنو سوئیس اداره میشود و برای نخستین بار در سال 2019 سفر دریایی خود را تجربه کرد. ظرفیتی برابر756 23TEU با طول 400متر و عرض 62 متر  و 24 ردیف کانتیر کنار هم دارد. این شناگر گران قیمت مجهز به سیستم پاک کننده گازهای خروجی هیبریدی که مورد تایید IMO می باشد ، است. عملکرد این سیستم ها به گونه ایست که از میزان نشر دی اکسید کربن کم می کنند و سوخت مورد نیاز برای حرکت این کشتی بین المللی سوخت کم سولفور می باشد.

کشتی باربری MSC MINA:

  1. کشتی باربری MSC MINA:

این کشتی باربری  متعلق به کلاس کشتی های کانتینری GULSUN هست و اداره آن هم بوسیله شرکت مدیترانه ای انجام میشود دارای ظرفیت 23656 با طول 400 متر و عرض 61 متر می باشد.

  1.  کشتی باربری CMA CGM JACQ UES SAADE:

در تاریخ 23 ماه سپتامبر سال 2020 این کشتی کانتیری جذاب  که متعلق به شرکت کشتیرانی CGM , CMA  است و مجهز به گاز طبیعی مایع LPG با ظرفیت 23000TEU و طول 400متر و عرض 61 متر با ارتفاع 78 متر تحت پرچم فرانسه آغاز به حرکت در مسیر آبی آسیا_ فرانسه نمود. این کشتی قدرتمند یکی از 9 کشتی مجهز به گاز طبیعی مایع LPG بود.

کشتی باربری OOCL HONG KONG:

  1. کشتی باربری OOCL HONG KONG:

   این غول دریایی یکی از بزرگترین کشتی های باربری کانتینری سال 2017 شناخته شد.

کلاس این کشتی بی نظیر ساخت کشور کره جنوبی و  صنایع سامسونگ GEOJE بین 6 کشتی  بزرگ کانتینری کلاس G است. طول این کشتی جذاب 399.87 متر با دور 58.8 متر و ظرفیت 21413 TEU  می باشد. دیگر کشتی های هم خانواده با این شناور دریایی به نام کشورهایی مانند: آلمان، ژاپن، اندونزی، بریتانیا و اسکاندیناوی نامیده شده اند. تمامی این کشتی ها از شرق آسیا به اروپای شمالی توسط کانال سوئز ارائه خدمت می کنند.

کشتی باربری COSCO SHIPPING UNIVERSE:

  1. کشتی باربری COSCO SHIPPING UNIVERSE:

این کشتی اولین کشتی از سری کشتی های کلاسUNIVERSE   می باشد که تمامی این یک سری کشتی باربری  با نامهای ستارگان جلوه نمایی می کنند. نامهایی همچون: سیاره ، ستاره ،کهکشان، خورشید، سحابی و کیهان. شرکت کشتی سازی کشور چین سال 2018 این کشتی ستاره نام را با ظرفیت 21237 TEU و طول 400 متر و عرض 58.6 ساخته شد اما بعدها به شرکت کشتیرانی اقیانوس چین واگذار گردید. این کشتی با پرچم هنگ کنگ و دیگر هم نوعان هم خانواده اش از جاده ابریشم دریایی قرن 21 ساخته شده توسط چین که دریای چین جنوبی و اقیانوس هند به اروپا و آفریقا متصل کرده است در می نوردند.

کشتی باربری CMA CGM ANTOINE DE SAINT EX UPERY:

  1. کشتی باربری CMA CGM ANTOINE DE SAINT EX UPERY:

صنایع سنگین HANJIN در کشور فیلیپین  ساخت این کشتی باربری را بر عهده داشت.

نام این کشتی دوستدار محیط زیست( به دلیل نوع موتور جدیدش و باله پیچ خورده بکر جهت اطمینان از کم مصرف بودن روغن) بر گرفته از هوانورد و نویسنده فرانسوی ANTOINE DE SAINT EXUPERY می باشد.خدمت رسانی  این کشتی در مسیر طولانی دریایی آسیا و اروپای شمالی  با خط 1 آسیای فرانسه(FAL 1) می باشد. برای محافظت از تنوع زیستی دریایی این کشتی همچنین مجهز به سیستمی از فیلترها و لامپ های UV جهت تصفیه آب دارد.

کشتی باربری MADRID MEARSK:

  1. کشتی باربری شرکت MADRID MEARSK:

صنایع کشتی سازی شرکت دوو زمانی اقدام به ساخت این کشتی نمود که ظرفیت آن فقط 19630 TEU بود. اما به هر حال اصلاح این طراحی توسط MEARSK LINE  انجام گرفت تا ظرفیت 20658 TEU شکسته شود. جالب است بدانیم که  نام TRIP E  از سه اصل طراحی این کشتی گرفته شده و 11 کشتی از سری کشتی های کلاس TRIP E به مرسک تحویل داده شده است.

کلام نهایی:

آشنایی با گرانترین( حدود دویست میلیون دلار) و بزرگترین وسیله های متحرک شناور ساخته شده توسط انسانها بر آبی بیکران دریاها که در صنعت حمل و نقل دریایی از جایگاه ویژه ای برخوردارند، خالی از لطف نیست. چرا که بیشتر از حدود دو سوم سطح کره زمین را آب ها در بر گرفته اند. و حمل و نقل دریایی، ۹۰ درصد امور حمل و نقل بین الملل را پوشش می دهد.


پایان مطلب


 

 

مطالب پیشنهادی و مرتبط 

نوشته های مرتبط

ارسال یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید